Elikkäs kun testaa kipinää niin ei hyppää kärkien välissä vaan se kipinöi siellä
keskielektrodin(?) juuressa missä posliinieriste alkaa.
Mitä kummaa?
Kawasaki GTR1000 -90
Sena SMH5-FM
Vihti
Kyl se nyt näin vaan on. Tulppa on täysin "tyhmä" kapistus, ei siinä voi valkata, että missä kipinöi. Jos jossain muualla, kuin siellä missä pitäisi, niin vaihtoon.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Niin, onhan se testattava tulppa kutenkin maissa (jenga esim.sylinterin kyljessä)? Tekee puolille höpöä, jos ihan vaan piuhan päässä antaa kipinöidä.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ei kipinöikään, ainakaan siellä missä pitäisi. Puolan toisioon kyllä indusoituu toi 15 kilovoltin jännite, joka purkautuu kyllä jonnekin. Helpoin tapa särkeä puola. Erillispuolat vielä selvästi herkempiä.
Esim. puristuspainemittauksissa useimmissa näkemissäni ohjeissa kehotetaan maadottamaan irrotettu tulppa ennen mittausta.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Aikoinaan 2-tahtikawalla tulpat tahtoivat usein tehdä juuri noin, että joku pytty pimeni, kun kipinä oli siirtynyt tulpan sisälle. Syynä oli se, että Kawa kävi rikkaalla (350 cc kulutti 10-12 litraa / 100 km) ettei leikkaisi kiinni.
Tulpan posliinieriste imi itseensä bensaa ja sen eristyskyky hävisi. Ensin vaihtelin aina uusia tulppia, mutta joskus huomasin, että kun otti pimentyneen tulpan pois ja antoi sen olla viikon hyllyllä, niin taas alkoi toimia. Eli posliinieriste kai kuivui ja alkoi taas eristää.
Ei tätä pitäis kyllä nelitahtivehkeissä tapahtua, jollei sylinteri saa jonkun vian takia ihan liikaa bensaa.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Tähän liittyen, tulpan lämpöarvolla pitäisi pystyä vaikuttamaan tulpan karstoittumiseen. Liian kylmä tulppa kerää kuonaa sinne eristeeseen ja kipinä hyppää siellä missä helpoiten pääsee. Kuumempi tulppa polttaa ryönän pois ja kipuna pysyy kärkien välissä.
Liian kuuma tulppa taas ainakin rikkoo itsensä ja kuullut jonkun kehuvan että voisi sulattaa mäntään reiän.
EXC 350 SixDays http://www.youtube.com/watch?v=v5Dg_oEWAx0
Öljyinen/paskanen tulpanhattu vuotaa yleensä kanssa, öljyiseks tulee äkkiä jos venttiilikopan tiiviste falskaa tulpalle/tulpille.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tulpan lämpöarvo vaikuttaa pääasiassa tulpan kestävyyteen. Pahasti liian kuuman tulpan keskielektrodi tosin saattaa alkaa hehkua siinä määrin, että alkaa toimia hehkutulppana ja sytyttää seoksen pahasti ennen aikojaan ja tästä saattaa johtua muille osille tulevia vaurioita. Tähän ei auta nakutustunnistemet eikä muutkaan vaikka yrittää siirtää sytytystä myöhemmälle kun syttyy itsestään ennen aikojaan.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy