Mors,
Apriliassa rupes alkuperäiset levyt täristämään jarruttaessa, niitit herlistelemällä ja satuloiden räjäytyksellä ongelmaa sai vähän korjattua, muttei täysin parannettua.
Siispä kattelin eBaysta saksalaisesta firmasta tarvikelevyt ja ne paikalleen. Täristivät ihan perkeleesti ja mauserilla mittasin että toisessa levyssä on 0.15mm paksumpi kohta. Meilasin myyjälle joka pisti uudet levyt matkaan.
Uudet levyt tulivat, mittasin ennen asennusta ja totesin että suorilta vaikuttavat ainakin mauserin tarkkuudella. Levyt paikalleen uusien sintteripalijen palojen kanssa ja koeajolle. Alkuun kaikki tuntui smoothilta, mutta muutaman sisäänajojarrutuksen jälkeen alkoivat nämäkin levyt täristää. Tärinä voimistuu sitä mukaa mitä useampi jarrutus on alla, eli vissiin mitä enemmän nuo sintteripalat alkavat purra, niin sitä enempi tärisyttää.
Myyjä ei enää ole iloinen ottamaan levyjä takas, vaan on sitä mieltä että minä olen raiskannut levyt pilalle.
Teinkö jotain väärin kun sisäänajoin nuo niin että ensin neljä-viis kevyttä jarrutusta ja sit jäöhdyttelyä ja sitten neljä-viis kovempaa jarrutusta?
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Otapa alkuun jarrusatulat irti ja putsaile jarrumännät kunnolla.
Superbike #7
Ei ne rikki mene ajamalla. Se on että niiden suorituskyky paranee alkuun, mutta sisäänojoksi riittää useimmiten ihan normaali ajo. Tuon sisäänajossa puhutun toistuvan jarruttelun idea on saada palat kuumaksi ja täten muotoutumaan paremmin levyä vasten. Mutta sanon sen vielä kerran, että tällä ei ole vaikutusta kuin jarrujen tehoon.
Esim sinntteripaloille 500-600km ajoa ja tämän jälkeen 10 peräkkäistä jarrutusta 100kmh -> 30kmh. Tarkotus tuolla alkulenkillä on saada valtaosa (90%+) jarrupalan pinta-alasta koskettamaan levyä. Monesti palat ovat vähän kaarevia ja eivät ota alkuun keskeltä kiinni. Lisäksi levy saattaa olla vanha ja kulunut vanhan palan mukaan. "Normaaleille" paloille 100-200km + jarruttelut. Toisaalta kyllä niistä tieliikennekkäyttöön kelvot tulee ihan normaalisti ajamallakin. Ottaa vain vähän pidempään.
Ratavermeille vissiin se pari kolme kiekkaa sisäänajoa jarruvoimaa vähitellen kasvatellen.
My bad, livahti vausviestistä silmien ohi tuo satuloiden huolto. Kokeile hio kevyesti levyn pinta hiekkapaperilla. Voi olla, että paloista on tarttunu materiaalia epätasaisesti levyn pintaan. Myös ohjauslaakerin kireys on hyvö tarkistaa. Karvan löysä laakeri voi aiheuttaa tärinää vaikka varsinaisesti väljää ei olisikaan.
Superbike #7
Väljä ohjauslaakeri ei tuntuis kyllä noin selvältä pulssilta, etenkin kun hiljaisessa vauhdissa jarruttaa, niin tuntee kun jarrukahvakin sykkiin yhden kerran per renkaan kierros. Eiköhän ne nääkin levyt oo vaan epätasapaksut. Täytyy koittaa saada myyjä ottamaan romut takas ja sit ostaa tilalle Brembot tai jotkut muut laatumerkit.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Jos kahvakin sykkii niin paksuuseroa siinä melkeinpä täytyy olla, tai muuten levyn pitäisi olla todella kiero. Jos omistat teräsviivaimen niin sillä näkee aika pienetkin heitot levyssä, työntömitalla on vaikea tuollaista tasopintaa mitata täysin luotettavasti
Tuolla jotain tietoa, ja tekevät levyjä kanssa.
http://www.blackshadow-uk.co.uk/Fitting.html
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin ja kun pyörän nostaa etupukille ja pyöräyttelee rengasta, niin se stoppaa aina samaan asentoon.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Jep, oon lukenu tuon ja tuolla vaan lähinnä kerrotaan että levyt pitäisi asentaa suurinpiirtein tyhjiössä jottei levyn ja vanteen väliin mene pölyhiukkasia ja että kaikki tapaukset joissa levy on epätasainen on asiakkaan vika![]()
Kertokaas millä ja miten saisin mitattua onko etuakseli suorassa suhteessa pumppuihin? Eli kiinnostaa tietää ettei pumput ole nytkähtäneet kolmioissa tms.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Oletko kokeillut uusilla jarrupaloilla? Kaverilla oli nykyttävät jarrut, jotka rauhoittuivat uusilla paloilla.
Edit: Olihan nuo uudet palat sanottu avausviestissä.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Vähän epäilyttää, että jarrupaine olisi kuitenkin satuloissa toispuoleinen. Epätasainen jarrupalan paine jarrulevyn eri puolilla aiheuttaa levyn vääntymistä ja tärinää. Irroita toinen satula ja laita palojen väliin vaikka vanerinpala, nippuside satulan ympäri ja ripusta roikkumaan. Eturengas ilmaan ja renkaalle vauhtia, varovasti sormea jarrulle, pitäisi tuntua pieni nypytys. Testaa molemmat puolet, josko vääntymistä tai kanittamista olisi levyssä havaittavissa. Jos eroa ei ole havaittavissa, kokeilisin vanhoilla paloilla varmuuden vuoksi. Pieni määrä ilmaa jarrusatulan eri puolilla voisi teoriassa aiheuttaa epätasaisen jarrupaineen. Jumittava jarrupala ja jumittava mäntä tekisivät myös samaa...... ehkä
A.D
Meinaat että tuolla diagnosoidaan kumman puolen levy kanittaa? Pitää katsella jahka pääsen taas huoltopukkien äärelle, nyt oon ikävästi toisella puolella Suomea lomalla pari viikkoa :-(
En kyllä ymmärrä mistä satulan toispuoleinen jarrupaine voisi johtua, palat on uusittu, satulat putsattu, nesteet vaihdettu jne. Jos punosletku olisi jostain syystä lytyssä jommasta kummasta satulasta, niin ei sekään aiheuttaisi yhden satulan toisen puolen mäntien pienempää painetta.
Niin ja lisättäköön, alkuperäiset levyt ei täristä kovin pahasti, huomattavasti vähempi kuin nämä uudet.
Voiko vinksallaan olevat tolpat tehä tämmöstä? Vai kuluisko silloin vaan palat vinoon?
Koitin myös "putsata" levyt vetämällä pari kertaa tiukasti 200kmh - 0kmh stoppeja, mutta tuntuu että vapina vaan pahenee.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
vaikka ootki jo purkanu nuo satulat niin otappa vielä satula kerrallaan irti ja VAROVASTI painat jarrua ihan vain sen verran, että näkee mäntien liikkeen (kannattaa painaa niitä vähän sisään, paitsi jos on ihan paskan peitossa).
Varmistuttaisiin ainakin siitä, että männät liikkuu samaan tahtiin.
edit: ja ota palat pois niin näkee ainakin kunnolla.
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Miten jarrulevyt tulevat kiinni vanteeseen? Onko ne mallia "kelluvat" vai elääkö jarrusylinterit?
Onko jarrujen herkistelyn yhteydessä tapahtunut vahinkoa jarruletkuille? Eli paine jää osittain "päälle" työsylintereissä?
Entä onko suoritettu jarrunesteen vaihto ja säiliössä oikeaan pintakorkeuteen?
Must be BMW K1200LT
Johan se nyt on eri mäntien tiivisteissäkin sen verran kitkaeroa, että ei liikkeen samanaikaisuus ole mitenkään itsestäänselvää tai edes todennäköistä. Jos satulat ja männät on putsattu asiallisesti parin viikon sisään ja männät liikkuivat herkästi, niin en kyllä mitenkään voi uskoa, että ongelma olisi tuossa. Halpa "kiinanpojan erikoinen" on paljon todennäköisempi selitys.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Levyt on mallia puolikelluvat.
Nesteet vaihtuu vähän väkisin kun satulat irroittaa ja purkaa, tai ainakin aika Houdini saisi olla että vanhat nesteet pysyisi sisällä![]()
Painetta ei jää, männät palautuu nätisti ja vaatisi sekin jo vähän yritystä että punosletkut saisi tyrittyä lyttyyn vahingossa :-(
Ilmaakaan ei systeemissä ole, mikä on kyllä ihme kun näissä tuppaa aina sitä kovan ajon jälkeen tuonne kertymään. Noiden satuloiden tiivisteiden vaihdon jälkeen en ole yhtään mikrokuplaa saanut systeemistä ulos![]()
Vastasin myyjälle nyt että levyt on allekirjoittaneen tiukan valvovan silmän alla asennettu asiansa osaavassa huoltoliikkeessä ja että jarruttamalla levyjä ei pitäisi epäpaksuiksi saada jos ne ovat alunperin olleet ehjät.
Saas nähä tuliko tässä maksettua pari sataa oppirahoja, vai saanko nämä sakemannin uudelleenbrändäämät kiinalevyt palauteltua…
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Naapurilta löytyikin heittokello, tämän näköistä liiketta harrasti mittarin neula:
Oikea levy:
https://www.dropbox.com/sc/wv177l5br...sfO-e_AkCejGEa
Vasen:
https://www.dropbox.com/sc/m2andd0cf...i3_EBxGkoDbVwa
Ainakin tuossa oikeassa on niin hitosti heittoa että tuskin ajamalla asettuu…
Riku #666
www.trackpunkracing.com
En sitten tiedä, mutta pitäisikö mitata siten että noiden jarrulevyn niittien (vai mitkä ne on) vaikutus olisi eliminoitu. Luulisi että niissä voisi olla paljonkin eroja miten ne levyä pitää kiinni tuollalasilla vapaana ollessaan. Olisko parempi mitata jarrua vastaan jolloin levyt olis paikallaan jarrupalojen puristuksessa?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mutta jarrun kanssa mitattaessa se vääristäisi tulosta sitten väärään suuntaan, eli levyt vaikuttaisivat suoremmilta kuin mitä ovat. Koska tottakai se levy mittarille näyttää suoralta jos mittaus tehdään palojen vierestä, levy heittää sitten vaan sieltä vastakkaiselta puolelta koska niitit sallivat sen liikkumisen.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Mä olisin melkein sitä mieltä, että tuollaista kelluvaa levyä ei vaan kertakaikkiaan voi mitata heittokellolla, koska tosiaan mikään ei takaa sitä etteikö levy lepää / liiku niiteissään "vinossa" vaikka se ei olisikaan varsinaisesti kiero. Koko niittauksen ideahan on käsittääkseni siinä, että satula voidaan pultata kiinteästi haarukkaan, ja tuo kelluvuus sitten antaa levyn asettua siihen linjaan missä satula ja palat sattuvat olemaan, vaikka se olisi hieman sivussa tai vinossa.
Noissa puolikelluvissahan se niitti on jousikuormitettu ja vetää sitä levyä itseään vasten, joten luulen että aika hyvin suuntaa antavan tuloksen tuolla heittokellolla saa. Sain teräsviivottimenkin keikkumaan tuossa kohtaa levyä mitä heittokello osoitti kieroksi, eli syytän siis edelleen paskoja kiinalaisia levyjä
Täytyy parin viikon päästä katella tarkemmin se toinen pari, jos niistä jompikumpi näyttäis suoralta, niin vaihtaa sitten tuon oikean puoleisen levyn siihen ja kokeilee miten toimii...
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Riitauta asia ebayn kautta, jos eivät suostu lähettämään uusia levyjä.
1199S Panigale
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Mielestäni heittokellolla voi hyvin tutkia suoruutta, kunhan levy pysyy pyörityksen aikana niiteissä paikallaan (palat painettu hiukan irti levystä).
Tuossa videossa näytti että kello heilahtaa edes takaisin jo varsin pienellä kiertokulmalla. Joko levyssä on paksuusheitto tai mutka. Mutta parempi olisi varmaan kokeilla tasapainotuspukissa.
Kiitos kun jaoit kokemusta. Saattaa laikkojen uusinta tulla täälläkin eteen ensi- tai seuraavana kesänä. Tietääpähän ottaa saman tien laatulevyt vaikka kirpaiseekin.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 07.08.2014 klo 10:52.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Niitit näissä pysyy tosiaan paikallaan väkisin kun on melko jäykät jousiprikat niissä, palat ei laahaa juuri lainkaan levyyn, männät palautuu tuon satularempan jälkeen älyttömän hyvin.
Juu, ja älä ainakaan mtp-racingistä tilaa halpoja levyjä![]()
EBC:n X-sarjan levyt saa näemmä eVilBaysta 300e plus rahdit, säästää tossakin yli kaksi sataa vs. oem-levyt Suomesta.
Riku #666
www.trackpunkracing.com