onko kokemusta käyttää radalla jonkin verran ajettuu rengasta katukäytössä kun tuntuu tuolla myynti-ilmotuksissa olevan sellaisia aika paljon tarjolla eli onko mitään järkee ja kestääkö ratarengas käytännössä miten paljon kilometrejä![]()
Riippuu melko paljon seoksesta ja ajotavasta. Normaalissa käytössä niillä ajelee sen 2-3 tonnia... Siis takarenkaalla... jos seos 2 (ei siis aivan pehmein)
Mulla on Kotarin supermotossa eturenkaana käytetty kisarengas (muistaakseni) Supercorsa SC-1 seoksella. Sivut on ihan ruvella, muttei tuolla kuitenkaan kallisteta niin paljoa kuin kisakyykyllä. Keskellä on pintaa vielä vaikka kuinka.
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Esim. mulla myynnissä oleva takarinkula ei tod. ole mikään ratarengas, vaikka sillä on radalla ajettukin. Sportmaxin seos soveltuu parhaiten katuajoon, liian kova radalle, toki sekin on pukannut pientä kuprua reunoille kun on edes joten kuten radalla lämmennyt, mutta äkkiä tuo siliää katuajossa ja pintaa on vaikka kuinka. Ajotavasta riippuen ei-ratarenkaalla (poislukien siis tod. pehmeet gummit) ajelee semmosen +- 10 tkm, joten osta pois
"Maailmalle sinä olet vain joku, mutta jollekin sinä olet koko maailma. Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi."
Ostin Pirellin Dragon Supercorsa Pron, SC2 eli mediumseoksella.
Se on nyt noin 1,5tkm pyörinyt takana, eikä kulumisen merkkejä juurikaan näy!Rengas oli mukavasti ruvella sivuilta, ajettu n.60 kierrosta radalla, mutta keskeltä lähes koskematon! Olen itse sillä yhden ratakeikan ajanut, muuten kadulla ja todella tyytyväinen olen ollut!
Muistaa vaan pitää tarpeeksi paineita renkaassa, muuten kuluu silmissä. Omassa noin 3.2 bar...![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Kuluminen riippuu todella paljon ajosta, moposta ja seoksesta. Jos malttaa mielensä ekat 2-3 kilometriä liikkeelle lähdöstä niin on mahdollisuus että rengas kestää enemmän. Jos taasen kauhean painava mopo niin kuluminen on kaikesta huolimatta nopeampaa... Ajotapa kuluttaa ratarengasta samoin kuin katurengasta joten jos renkaat "häviävät silmissä" voi vilkaista peiliin ja hakea syytä sieltä...![]()
Itsellä alla Pirellin Supercorsa SC2, ollut jo kohta 3 tkm, ja noin 2-2,5 milliä pintaa jäljellä (vanha ratarengas). Sateella täytyy ajella aika varovasti... Tuolla toisella foorumilla kehotettiin pitämään painetta semmoset 2,7-2,8 bar (kadulle, radalla noin 2 bar), onko se ok paine? Mopon virkaa toimittaa k3 1000 gikseri. Kohta uusi samanmoinen alle, eteen myös, tosin SC1 seoksella. *
CBRssäkin on suositeltava paine taakse 2,9 bar eli luulisin että tuo 2,7 - 2,8 bar kuluttaa aika nopiaan rengasta...(vireblade @ Elo. 17 2005,10:05) kirjoitti
![]()
Ja Cebarin vakiorengastuksetkaan eivät ole mitään ratakumeja.
Eli kannattaa ainakin se 3,0 baria laittaa,mutta sehän on vain minun mielipiteeni!Viisaammat neuvokoot lisää...
![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
K3 gixun suosituspaineethan on 2.5 eteen ja 2.9 taakse (katuajoon, vakiorengastuksella), joten varmasti se 2.8 ratarenkaan kanssa riittää.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Itse ostin Korpiahon Erkalta vanhat kisakumit. Muistaakseni Super corsat. Svut ovat kuluneet mutta keskellä pinta oli lähes uutta vastaava. Kohta 5 tkm takana ja vieläkin pintaa jäljellä. Sen verran edullisempaa että sain molemmat kumit yhden uuden takakumin hinnalla. Suosittelen..
"Ja meidän pojalle ei sitten mopoa osteta!"
-Äitee ensitreffeillä isäukolle vuonna 1973
Mä käytin ennen vanhoja kisarenkaita kadulla ja ihan hyvinhän ne toimii jos ei nopeahkoa kulumista ota huomioon.
Parhaiten kadulla toimivat kisarenkaat on kuulemma pirelli ja metzeler. Ne toimii kylmänäkin jotenkin, kun taas dunlopit ja michelinit on pirun liukkaita.
Enään en kisarenkaita käytä ja syy on se, että nää paikalliset rataketut on kokoajan nostanut hintoja samalla kun uusien hinnat on laskenut. Kun ei radalla tuu juurikaan ajettua, niin ostan mielummin uuden vähän kovemman renkaan, tulee halvemmaksi aikaa myöten.
Moton omistajille sellainen vinkki, että kannattaa kysyä käytettyjä sadekelinkumeja. Ne toimii motossa hyvin ja niitä saa halvalla kun eivät muille kelpaa...
Eilen illalla meinasin vetää lipat - keula luisti alta. Käännyin valoristeyksessä risteävälle tielle, nopeutta käännöksessä 30-40 kmh kun keula lähti luistamaan siihen mittaan että vaistomaisesti jo yritin ottaa sisäkurvin jalalla tukea asfaltista.
Kävin lenkin jälkeen tsekkaamassa paikan enkä löytänyt asfaltilta mitään ylimääräistä. Pyörässä on eturengas joka oli vielä menneellä viikolla ruvella äärilaidoiltaan - nyt röpöset olivat poissa.
Voiko ruvella oleva renkaan reuna tehdä tuollaista?
Lisätään vielä, että siinä on muutaman päivän vanhat urapaikkaukset mutta kai nyt takapyörä olisi kaasu auki ollessa lähtenyt luistamaan, jos paikkaukset olisivat syypää...
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 09.08.2014 klo 22:26.