Onko kokemusta tehoputkesta ko. mopoon?
Oliko vaikutusta, muutakuin ääneen?
Kiitos.
Kyseleepi,
Naku
(..ja pyörä vm. 2000 alusta)
Ei kyseeseen mopoon, mutta lähes aina "tehoputki" on potaskaa, paitsi jos ammattitaitoinen penkittäjä tekee muutkin taiat. Esim. vaikutukset vääntömomenttikäyrän muotoon voi olla hyvinkin ok, mutta merkittävät tehonlisäykset on uskon asia, jota mittaukset ei yleensä puolla.
... jotain piti muistaa
Kiitos seku:lle. Näin itsekin pähkäilin. Mutta 'korvien väliinkin' tulevat nyyttonit on plussaa :-)
Jospa jollain olisi kertoa lisää ko.mopo / tehoputkesta.
Toivoopi,
Naku![]()
Mulla on nyt kiinni LeoVincen slipari CB500:ssa. Ja alkuperäinen putki on jossain varastossa.... Ei ole ollut mulla kiinni.
Ainakin omaa korvaa miellyttää Leon soundi. Eihän tuossa twinissä sellainen "repivä" soundi olekkaan, kuin nelikoissa... Joten ihan hyvin pelkän äänenkin takia voi putki hieman alkuperäistä meluisampi olla.
Mä meinasin vielä vaihtaa K&N: suodattimen vaikuttaako mitenkään. Luulen ettei ainakaan kulkuun...
No jos ei muuta vaikutusta niin, on se hieman hienompi savupiippu kuin alkuperäinen![]()
Omaan ex cb:hen sovitin 1000gsxr.n vakiopöntön...piti laippa tehä johon hitsailin putkenpötkän ja lemmarilla kiinni. Hienot sävelet ainaki tulijoskus sillointällöin näkee oulussa liikkuvanki vielä.
Hyvinkin voi vaikuttaa kulkuun. Vanha nyrkkisääntöhän on, että alle 20% tehonpudotus = onnistunut viritys.
Onhan ne noilla slipareilla mitanneet suuruusluokkaa 5% tehonnousuja. Joskus ihan siltään ja joskus vaatii säätötoimia. Itse pitäisin sitä fiiliksen nousua merkittävämpänä kun pyörä alkaa kuulostaa joltain.
GSF1200S
Kyllä näin on. Ne pörinät olisi hakusessa, vaikkakaan tehon, edes pieni, lisäys olisikaan haitallista.
Suuttimien vaihto / kaasareiden säätö myös mielessä heti pöntön vaihdon jälkeen.
Kunhan vaan näistä tehopönttöjen merkeistä ottais jotain tolkkua, mahtaako olla eroja muutakun ulkokuosilla.
Naku![]()
Eukon uutena ostettuun -05 pikkubandiittiin vaihdettiin Leo Vince ja taidettiin nostaa neuloja yksi pykälä. Tehonlisäyksestä en mitään tiedä, mutta pyörä muuttui aika vakuuttavasti paremmaksi ts. ajettavammaksi. Taisi olla vammaksi asti jotain tyyppihyväksyntäsaastemääräyskaupalliustarkoitus- yms. hinneriä siinä alkuperäisputkessa. Ääni on nykyään hyvä. Vähän ujostuttaa. Kun hukkui se killerin ruuvikin johonkin, ei saa takasin.
Eikö tuollaisen 500:sen paras viri ole vaihtaa se isompaan?Itselläkin oli v.-82 eka iso prätkä 500-kuutioinen..
![]()
Niinpä! Omaan kokemukseeni perustuen koska vaihdoin siihen putkea ym. heebeleitä ja vain ääni kasvoi hiukan......isompaan vaihtaminen oli selkeästi toimivin "viritys"..ja helpoin..
...eikö tänne voi enää kirjoittaa asiaakaan kun heti on joku jeesustelemassa.
![]()
No näinhän se olisi..
Mutta vaimo tykkää niin pyörästään ja (mopedi) toimii kun tauti, tähän asti ainakin (kop kop). Kuluvat osat kaikki uusittu.
Eikä se aina vaihtamalla parane. Äänimaailman kun vain saisi kuntoon pöntöllä vielä.
..ja himpun alavääntöä, ainakin korvien väliin tehonlisäys voisi helpottaa
Tosin ei innostunut tehokkaammasta pyörästä, vaikka sellainen oli hetken pihassa (cbr600).
Toiset pitää tehopöntön tuomasta muutoksesta ja toiset eivät. Taitaa olla pyörä/henk. -koht. asioita.
Lisää mielipiteitä kaipaisin vielä koskien cb:tä.
CB:n seuraajassa, eli CBF500:ssa (-04) on Devilin suora putki kiinni ilman killeriä ja kyllähän se pärisee. Vaihdoksen on tehnyt edellinen omistaja, eli en tiedä mitä säätöjä kaasuttimelle on tehty - tuskin mitään, luulen (mutta toisaalta ei ole itsellä ollut syytä avata). Ilmansuodatin ja -boksi alkuperäisiä mikä helpottaa tilannetta eli eipä se kone saa enempää soppaa mitä vakioputkellakaan.
Kaupunkinopeuksissa kuitenkin nypyttää, ei ikävästi, mutta huomaapa kuitenkin. En jaksa uskoa, että ainakaan tuolla putkella tuosta paljon kummenisi ellei ihan tosissaan rupeaisi tolskaamaan suuttimien ja neulojen kanssa. Lisäksi paukuttaa varsin mukavasti putkessa moottorijarrutuksissa, joten lääke voisi olla pahempi kuin vaiva.
Maantienopeuksissa on enemmänkin ärsyttävä ja käy kyllä pidimmillä matkoilla melko rasittavaksi kun kierrokset pysyvät vakiona ja ovat vähän eri luokkaa mitä isommissa pyörissä.. Lisäksi matkustajan kohdalla aivan silkkaa tuskaa kun putken pää osuu korvan kohdalle.
Moottori on kuitenkin pieni, eli noilla tasaisilla ajokierroksilla väliltä 4k~6k papatukset käyvät loppu viimein aika tylsiksi. Sinänsä toimintaan ei noin yleisesti ole vaikutusta, samaan tapaan käynnistyy ja kulkee oli kylmä, sade tai auringonpaiste.
Eli jos ihan välttämättä haluaa pärinöitä ja pakko pitää pyörä samana niin ehdottomasti hommaisin putken killerin kanssa koska kyllästyminen ja naapurisopu. Tehoa ja alavääntöä ei kannata odottaa lisää. Moottorinohjaus on toki päivitetty CBF:ssä tuosta CB -mallista, mutta luulen että aika pitkälti nämä samat havainnot varmaan pätevät kun geometria näiltä osin ei kuitenkaan suuresti (jos lainkaan) eroa.
Täällä on kanssa emännällä cb 500, punainen piti olla ja sellainen vm -99 hankittiinkin keväällä.
Putkea olen välillä salaa haaveillut, hän itse tuskin asiasta innostuu.
Uudet renkaat tuli tilattua (Avon Distanzia) kun joutuu soralla jonkun verran ajelemaan. Renkaat on vielä tallissa, saa nähdä mahtuuko 10mm leveämpi etunakki paikalleen.
http://www.bits4motorbikes.co.uk/Tyr..._distanzia.jpg
Putkeksi olen meinannut vaikka Ebayssa on esim Giannelli merkkisiä 179e + 15e postikulut.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_saca...t+2000&_sop=16
Ääninäyte: https://www.youtube.com/watch?v=wlSpVmRFyXg
Ei vaikuta ainakaan liian kovalta videon perusteella.
Tehoa ei takuulla tule lisää, mutta jos ei paljon lähtisikään.
Alkukäyrät on vähän ruosteessa, täytyy koittaa vaikka bilteman kuumankestävää maalia.
Hyvä pyörä muuten, kulutus siinä 3,5L / 100km. Osat ja vakuutukset halpoja.
Itselle vähän fyysisesti liian pieni mutta hänelle juuri sopiva.
Viimeksi muokannut: juhop; 07.08.2014 klo 04:51.
BMW F 650 Dakar 2002
Honda CB 500 1999
Kiitos tiedoista.
Emännällä (lähinnä maantie-)ajossa 5 ltr/100km.
Renkaina toista kesää Michelin 17-tuumaiset Activ Pilotit, 110/80 ja 130/80.
Mukava pyörä ajella (jopa kaksin, kuorma n. 150kg) ja käsitellä, 'mukavuusalue' tosin aika ohut, 4000-6000rpm.
Tosin kun omaansa kehuu, niin heti ilmeni ongelmaMaantienopeudessa nykinyt muuteman kerran suht voimakkaasti, emäntä ajatteli bensan loppuvan, mutta 1/2 tankkia oli vielä. Ohi menevä vika ollut toistaiseksi. Lopun 100km ajo sujunut normaalisti..
Delkevic ei hinnan kiroissa ja äänipuoltakin kiitelty. Taitaa omaan kötöstykseenkin tulla moinen putki.
...