Mikähän on kun moottorijarrutuksessa pakoputki paukkuu aina välillä tyhjäkäynti on ihan hyvä mutta voisiko se silti olla sytytyksessä vika muuten toimii ihan hyvin. Honda Shadow 750![]()
Paukkulaakerit rikki
Suzuki b-king -08
Ex Yamaha fz-1 n -07
Ex Suzuki gsf 1250 -07
Ex Suzuki gsf 1200 s -03
Ex Suzuki sv 650 s -99
Onko kaasutinkone, se antaa aina bensaa tötteröihin ja sit se syttyy pakoputkessa. Nää on semmosii. Tietokoneruiskut voi lopettaa bensanannon kokonaan mottibrakella. Voi olla laihallakin jos pakoputkea avarrettu äänien takia tms. Säädä kaasareiden seosruuveja vaikka puolikiekkaa aukipäin ja testaa auttaako.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Veikkaan kanssa samaa, mulla ex 600 Shadow oli avarrettu "sieltä"ja poltteli putkessa aina moottorijarrutuksessa, epäilin kanssa että käy laihalla.
Mitä tulee kaasarin säätöön niin se säätöruuvi EI ole se iso motikka siellä pyttyjen keskellä (sormin pyöritettävä) se on vain joutokäynti säätö. Kaasarin säädöt on piilotettu pikku lommien taakse eikä niitä tietääkseni saa auki ilman poraamista. Pienen pienet ruuvin päät lommien alla piilossa.
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Niinpä on tohon porattu ääniefekti reikä mutta miten toi pauke on koneelle huonoa voiko rikkoa jotain.Menee vissiin uuden pakoputken ostoksi,jos taas ei riko mitään niin olkoon paikallaan ei toi ääni kyllä minua häiritse olen vaan senverran tuore shadow kuski taiyleensäkin motoristi et toi epävarmuus nostaa päätään aika herkästi.(Mutta oletan et putkista on otettu vähän tavaraa pois tja tai porattu niin sieltä lähtee vastapaine pois ja silloin pääsee bensaa putkiin ja alkaa se pauke) Tämmöisen opstuksen sain![]()
Viimeksi muokannut: 750cc; 06.08.2014 klo 15:14.
Pauke putkessa on yleensä merkki liian laihasta seoksesta. Kaasarikoneessa se voi olla ensimmäinen oire tyhjäkäyntipiirin alkavasta tukkeutumisesta. Kaasareissa on yleensä kaasuläpän ja imusarjan välissä poraus, josta läpän kiinni ollessa purkautuu lisäbensaa kurkkuun. Uudemmissa ruiskukoneissa syy taasen on tehtaan seoskartta, joka on päästösyistä liian laihalle säädetty kierrosrekisterin alapäässä.
Tämä on 99vm joten kaasari kone.Voiko toi seos muuttua itsekseen vai onko se merkki jonkin osan kulumisesta.Ei vaan haluttais viedä korjattavaksi kun tuntuu toimivam kaikin puolin hyvin,![]()
Seokset tuntuu kaasarikoneissa laihenevan pyörän ikääntyessä. Ihan arvauksena heittäisin, että kaasuläpän ja kaasarirunkojen kuluessa voisi vuotoilman määrä kasvaa. Toinen yleinen syy on tyhjäkäyntipiirin likaantuminen.
Mutta voithan sinä testata, onko pauke laihasta seoksesta johtuvaa: avaa hieman ryyppyä ja kokeile vaikuttaako mitenkään. Jos ryyppy vie paukkeen mennessään, niin sitten laiha seos on varmaankin syypää.
Moottorijarrutuksessa kaasuläpät ovat lähestulkoon kiinni ja kurkun alaosassa olevan tyhjäkäyntipiirin eka reikä on vain pieneltä osin avoinna. Koska yleensä moottorin kierrokset ovat korkealla, kaasuläpän etupuolella vaikuttaa kova alipaine. Alipaine vetää tuosta hitusen esillä olevasta reiästä bensan ja ilman seosta ja lisäksi imee kaasuläpän ympäri ilmaa, joka laimentaa seosta. Keihinin kaasareissa on kurkun keskilinjan yläpuolella (siis kaasuläpän etupuolella) poraus, joka johtaa tyhjäkäyntisuuttimelle. Kova alipaine vetää tuota reittiä pitkin lisää polttoainetta imusarjaan. Yleensä tuo lisäbensa riittää saattamaan seoksen syttymiskelpoiseksi. Normiajossa tuota reittiä pitkin ei bensaa tule, koska poraus on muita piirejä korkeammalla.
Kun seos on liian laiha, satsi ei syty sylinterissä vaan menee palamattomana pakoputkistoon, jonne palamatonta bensaa kerääntyy. Kun polttoainetta on hieman kertynyt putkistoon, sen seos on syttymiskelpoista ja se myös siellä syttyy: putkisto paukkuu.
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 07.08.2014 klo 19:48.
Mites vakavaa toi pauke sitte ruiskupeleis?![]()
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Ei kai se varsinaisesti vaarallista ole - onhan noita paukkuvia pyöriä tuolla tien päällä.
Niih, siis silleen niin kauheesti näist tiiä ni kysästä aattelin ku joskus vaan ohimennen kelannu et "haittaaks se", ihan vaan ohimennen ku toi oma tekee sitä sillointällöin, aika harvoin kuitenkin ja ku muuten pelaa ni en oo antanu häiritä....
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Ei voi tehdä. (Tai ei voi siihen asti kun joku kertoo että voi.)
Muistelen että joskus joku kirjoitti vissiin jostain isopyttyisistä Kotareista tms. että iso pamaus voisi avata pakoventtiiliä, kun ne on niin isot kuulemma… jolloin se löis mäntään tms. Mut onko kellekään oikeesti noin käynyt…![]()
Mut siis pauke johtuu siitä että pakoputkessa on palamatonta seosta ja esim. yleensä kai nelipyttyisissä ainakin on kaksi puolaa joista yhdestä lähtee kipinä aina kahteen tulppaan, eli toisin sanoen tulee ns. "wasted spark" vai miksi sitä nyt sanottiinkaan, eli yks kipinä tulee hukkaan pakotahdin aikana jolloin se pamauttaa putkessa olevat bensat.
Mutta onhan noita muitakin ratkaisuja, "stick coilit" missä on puola jokaisessa tulpanhatussa ja ilmeisesti silloin kipinä tulee vain sille tulpalle mikä on työtahdissa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mulla ei oo ku kaks pyttyä, kaksi tulppaa ja kaksi coilia. Kyllä se moottorijarrulla poksuttelee niin perkeleesti commanderin säädönkin jälkeen, mutta en ole antanut asian häiritä![]()
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Ei toi pauke mitenkään hirmu kova ole etupäässä sellaista räkimistä ja noi paukaukset ei pistä ketään maastoutumaan.Mutta kokeillaampa tuota ryyppy jutskaa jos se antais selityksen![]()
Hola!
Itellä on kansa 750varjo.. kävin motorservice portaankorvalta haukiputaall kyselemässä tuota pauketta kun tekee itelläkin.
Meinasi että ihan tyypillistä näillä koneillu kun om putket vaihettu. Kovaa ajua. Siinä vaiheessa jos yläkierroksilla häviää vedot niin sitten menee laihalle.
käytössä:
Honda VT1100 ACE
vanhat:
Yamaha FZR600
Honda CB750 SevenFifty
Honda XL600V Transalp
Yamaha FJ 1100
Suzuki TS250
Suzuki DR600
Suzuki GSX750F
Yamaha XT600
Yamaha XTZ660
Honda VTR1000f
Honda VT750 ACE