Onko kitinärasvaa laitettu paloihin ja paljonko? Itse sohlasin luultavasti yhdet levyt pilalle liialla rasvalla... Sitä kun vähänkin joutuu levylle, niin ei tunnu millään lähtevän ainakaan pitemmän ajon jälkeen. Ja kyllä ravistaa ja nypyttää. Jarrut oli aivan kunnossa ensin huollon jälkeen, mutta sateessa ajettuani ongelma ilmeni. Rasvan piikkiin laitoin kun en mitään muuta keksinyt.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Jos levyn paksuus on OK ja levy irroitettuna suora niin silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää että vanne, viallinen jousiprikka tai väärä kiristys vetää levyä killiin.
Nyt kun sinulla on tuo kello, niin oletko kokeillut heilahtaako se aina samassa kohdassa levyä, tai vannetta jos irroitat levyn välillä ja sekoitat myös niitä jousiprikkoja?
Yhdellä kaverilla kerran levy ja vanne oli kunnossa, mutta kiinnitys ja 1 väärä prikka aiheuttivat nypytystä.
Myös tuollaiset 200-0 powerjarrutukset tod.näk. pahentaa enemmän kuin parantaa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Mä olen taas siinä käsityksessä että jarrusatulan liikkumista ei voi korvata kelluvalla jarrulevyllä vaan satulan keskitys hoituu edelleen liukutappien varassa.
Kelluvan jarrulevyn idea on että jarrulevy pääsee rauhassa lämpölaajenemaan ja jäähtymään menemättä heti ekassa lämmityksessä kieroksi, oli kelluvuus tehty niittaamalla tai leikkaamalla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ei oo liukutappeja ainakaan meikäläisen pyörän jarruissa, vaan satulat ovat "yhtä puuta haarukan kanssa" pyörän säteen suuntaisilla pulteilla kiinnitettynä. Kuvalinkki ohessa selittänee.
http://www.morebikes.co.uk/wp-conten...s-786x1024.jpg
Toki männät tavallaan "keskittävät" itsensä levyn ympärille, kun kaikkien mäntien takana oleva nestetila on kuitenkin yhteinen, joten painekin pääsee jakautumaan optimaalisesti.
Tottakai unohdin radiaalit kun niiden kanssa nykyään olen vähemmän tekemisissä... Nelimäntäinen satula ei tarvii liukutappeja, eikä myöskään kelluvaa levyä keskittyäkseen. Männät keskittää palat oikeaan kohtaan ja jarrulevyssä niittaus/kelluvuus eliminoi lämmön aiheuttaman levyn kieroutumisen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Mulla ei ole radiaalit, mutta neljä mäntää löytyy. Liukutappeja ei ole![]()
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Kävinpä hakemassa mikrometrin ja tosiaan… tuossa oikeanpuoleisessa levyssä on kaksi 0,3mm - 0,2mm ohuempaa kohtaa. Eli eiköhän nuo vanteet ole suorat ja tärinä johtuu paskoista levyistä.
Vasen levy on aika hyvä, vain 0,04mm - 0,06mm heittoja paksuudessa.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Onko sulla orkkislevyt tallessa, mittailitko onko ne kierot vai mitä heittoa niissä on mistä tärinä johtui?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Hmmm... onpa outoa, jos tuota heittoa on tuon vain tuon verran, niin ei pitäs ravistaa.
Se "puolikelluvuus" jarrulevyissä eliminoi tuollaisen heiton!
Kyllä nykyisin toleranssit ja dimenssiot ovat sadasosa luokkaa, kiitos nykyisen koneistus tekniikan.
Btw. Oletko mitannut jarrulevyjen halkaisijat?.
Must be BMW K1200LT
Minusta tuota heittoa on paljon, kun nimenomaan sadasosien tarkkuuksissa pitäs olla. Tommonen 0,3mm on jo aika lailla.
Ei se kelluvuus voi kompensoida levyn paksuudessa olevia muutoksia, kieroutta kylläkin jos vaan levy on tasapaksu.
En oo mittaillu halkaisijaa, kulumisjäljen perusteella ovat kyllä pyöreät![]()
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Mittailin alkuperäisten paksuudet ja ne on just eikä melkeen 4,536mm molemmmat kauttaaltaan (mittaustarkkuus 0,002mm). Koitan vielä putsailla noista alkuperäisistä niitit kunnolla nyt kun levyt on irti ja ne on helpompi putsata. Alkuperäisten kanssa tärinä oli niin lievää, että varmaan vaan niittejä jumissa tai sit toinen on lievästi kiero.
Kiinalaiset paskeet koitan saada palautettua Jürgenille Saksaan ja niistä hillot takas.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Kyllähän ne levyt kuluukin käytössä, eli ei ole ihme jos vanhat levyt ovat yhdenmukaiset paksuudeltaan. Kuitenkin aina jarru nappaa tiukemmin kiinni jos levy jostain on vähänkään paksumpi ja pitkässä juoksussa tämä "hioo" jarrulevyjä yhdenmukaiseksi ohuempien kohtien kanssa.
Omassakin pyörässä on toisessa levyssä selkeämpää heittoa, että vähän "pumppaa" jarruttaessa mutta toistaiseksi tuo ei ole häirinnyt etenkään niittien putsauksen jälkeen (brakecleaner ja akkuporalla ympäripyöräytys pultin avulla). Okei, hieman tuo Ahvenistolla ~170kmh vauhdissa pumppasi ikävästi, mutta arkiajossa aivan sama.
B-King
Noi kiinalaiset pumppaa siihen malliin että tiukemmassa jarrussa etunen nappailee välillä lukkoon ja sit taas hidas jarruttaminen on semmosta töksöttelyä että oikein hävettää lähestyä liikennevaloihin.
Näihin puolikelluviin ei voi porakonetta käyttää kun niitit eivät pyöri.
Niin ja kiinanpaskeissa on siis paksuuseroa keskenään se 0,16 mm jo lähtökohtaisesti… hyvää laadunvalvontaa![]()
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Erikoista jos on puolikelluvat, mutta ei pyöri? Puolikelluvat ne on omassakin ja oli muutama niitti täysin jumissa, mutta lähti brakecleanerillä ja nitkuttamalla pyörimään (pultti läpi, mutteri toiselta puolelta ja sitten pyöräytys). Harmillista joka tapauksessa.
B-King
Ymmärsinkö oikein? Ostit halvat levyt ja nyt täristää? Yllätys?
Eikai noissa kunnon merkkilevyissä pelkkää ilmaa ole hinnoissa. Eiköhän se hinta kuitenkin jostain muusta koostu. Puhutaan kuitenkin kiekoista, jotka vaativat kohtalaisen tarkan koneistuksen ja oikean lämpökäsittelyn. Lisäksi materiaalin tasalaatuisuus vaikuttaa varmasti verrattain paljon. Kiinasta kun saa materiaalia jos minkä näköistä ja minkälaisilla todistuksilla tahansa
Itse ostin muutama vuosi sitten Brembon levyt omaan pärrään ja täristys loppui siihen. Tottakai jarrusatulan mäntiä pitänyt putsailla sillon tällöin, mutta sekin kuuluu perushuoltoon...
ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
Noniin, oikeassa olit, pyöriihän ne kun riittävästi käytti voimaa. Tein noista nyt täyskelluvat taivuttamalla jousiprikkojen siivet pois jännityksestä. Tuolla tavalla on monet korjanneet täristävät alkuperäiset Brembot. Saas nähä toimiiko jahka täältä landelta pääsee pukkien äärelle vaihtamaan levyt…
Riku #666
www.trackpunkracing.com