Mikäs on porukan yleinen mielipide 2.kilpisistä moottoripyöristä?
Itsellä on 2.kilpinen ZZR1400 jota olen tässä ajatellut myydä vaihtaakseni eri tyyppiseen pyörään.
En vaihda sen takia että pyörässä olisi jotain vikaa, päinvastoin pyörä on erinomaisessa kunnossa, olen vaan tässä kolmen kesän aikana huomannut ettei pyörä välttämättä ole SE pyörä minulle, eikä hallituksenkaan ole paras mahdollinen istua kyydissä, mutta 2.kilpisyys hieman arveluttaa että kuinka paljon joudun hinnassa antamaan periksi?
Olen pyörän 3. omistaja ja pyörä on aikoinaan uutena lunastettu koska ensimmäinen omistaja kaatui pyörän kyljelleen risteyksessä, pienessä vauhdissa.Ainoa mitä pyörään tuli, oli mojovat naarmut kylkeen (katteet ei edes menneet rikki, pyörässä edelleen alkup. katteet) mutta koska pyörä oli niin uusi vahingon sattuessa, meni se vakuutusyhtiön puolesta lunastukseen. Toinen omistaja sitten korjautti naarmut ja myi pyörän minulle. Todisteena valokuvat naarmuista ja runkomittaus paperit.
Ostaisitteko itse 2.kilpistä pyörää (tai harkitsisitteko edes ostavanne) jos myyjällä olisi todistaa lunastukseen vaikuttaneiden syiden olleen lähes olemattomia?
Viimeksi muokannut: morbus; 02.08.2014 klo 00:58.
Suzuki GSX-750F 99 -> Kawasaki ZZR1400 07
Tottakai ostasin jos kulkineen kunto hyvä. Eihä korjatut katteet pyörästä huonompaa tee jos ei oo viritelmiä?
Tosin jos ite ostanu 2.kilpisen pyörän/auton nii onha se hinnassa pitäny näkyä,silti kaikki tulee yhtä tarkkaan kateltua läpi.
Moottoripyöriä kyletellään aika usein,joten vuosien kertyessä on enemmänki sääntö ku poikkeus et on joskus katteita korjattu/peilejä/jalkatappeja tjsp vaihdeltu.
R1 07
Käsittääkseni pyörään ei ole silloin korjauksen aikana vaihdettu yhtäkään uutta osaa, eli se kertoo jo hieman kuinka paha kaatuminen oli
Ainoat mitä pyörään on vaihdettu, on minun viime talvena vaihtamani sliparit (alkup. putkissa pienet jäljet kaatumisesta), "spoileri" pleksi, tangonkorotuspalat, ketjut ja renkaat....ja toissa talvena kävi maalarilla(vaihtui täysin pyörän väri)
Jos olisi kiinnostusta tuollaiselle pyörälle, niin voisin ostaa jos kunto muuten ok. Ostohinta hieman alempi kuin vastaavissa 1-kilpisissä ja jos joskus aikoo myydä niin myyntihinta hieman alempi. Ei se 2-kilpisyys niin ihmeellinen asia pitäis olla, toisia se jännittää enemmän.
Ainiin, ekan omistajan vahingosta viisastuneena laitoin vielä kaatumaraudat![]()
Eipä tuo niin kiinnosta. Omaan vehkeeseen vaihdettu runko vuonna 2005. Eipä tarvii olla neropatti tajutakseen, että kyse ei ollut muutamasta naarmusta suuremmasta, kun muita osia ei juuri otteen mukaan vaihtunut. Siihen aikaan tuolla pelillä oli vielä jokin arvokin, joten lunastusta ei tehty.
2-kilpisyys ihan OK. Tarina taustalta pitää olla jokseenkin selvä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Toisille tuo on jännittävä asia ja pyörä voi olla vaikeampi myydä eteenpäin tolkulliseen hintaan. Jos tekniikasta tajuaa yhtään mitään ja pyörä on mitattu vaikka pahemmankin kaadon jälkeen, en vaan keksi mikä siinä on huonompaa ns.. yksikilpiseen verrattuna. Vaatii toki ostajalta hieman enemmän teknistä tietämystä.
Ne mitä ei heti silmällä näe, voi luetellä vaikka tähän:
-Vanteet
-Etuhaarukka
-Runko (vaatii jo tosi kovaa rymistelyä)
-Takahäkki
-Koneen sisäiset vauriot
Koneessa en näkisi isoa riskiä, kun yleensä nykypyörä sammuu kyljelleen mentäessä ja jos sillä on ajettu kaadon jälkeen useampi tonni ilman oireita, niin eipä siinä mitään kovin pahasti voi pielessä olla.
Niiden jälkien mukaan mitkä kuvista näkyy, ja mitkä alkup. putkissa on, ei kaatuminen ole todellakaan voinut paha olla.
Vanteet on suorat koska liikkeessa kun renkaat vaihdatin, eivät maininneet vanteista mitään (olisivat varmasti maininneet jos vanteet olis kierot, ja tuntuishan se ajossakin? )
Koneella olen jo itsekin ajanut 16tkm ja hyvin toimii. Rungosta on mittauspaperit. Takahäkistä en mene sanomaan mitään mutta en jaksa uskoa että sillä kupsahduksella olis mitään siihenkään tullut.
Ok jos hinta kohdallaan, myydessä tai vaihtaessa liikkeeseen joutuu kuitenkin tinkaamaan. Itsellä kokemus 2006 ruttutukusta hommatusta vastaavasta mutta nakusta, naarmut änkkärissä, tanko mutkalla ja jarruvipu poikki. Hyvin dokumentoitukin ja virheettömäksi korjasin --> vaihdossa 20-30% pienempi arvo kun vastaavalla 1 kilpisellä ja suoraan olisi pitänyt olla nettimoton halvin -1000e, tai siis niin tarjottiin. Toki ostaessa sait omasi vastaavaa 1- kilpistä edullisemmin
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Saattaa myös vaikuttaa siihen ottaako liikkeet vaihdossa. Kaksi paikkaa vastasi itselleni etteivät ota lainkaan 2-kilpisiä kun olisin Apriliaa vaihtanut tuplasti kalliimpaan mopoon.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Itse olen kaksi 2-kilpistä omistanut, kun isompien pyörien kanssa olen harrastellut. Toinen edelleen ajossa enkä ole valittamisen aihetta keksinyt. Onhan se aina tietoinen riski minkä ottaa mikäli 2-kilpisen ostaa ja täytyy osata varautua ylläreihin...
Kyllähän sitä aika tarkkaan sai syynätä, kun muutamia yksilöitä kävi katselemassa mm. yhdessä Z1000:ssa oli jälkeenpäin runkoon ilmestynyt halkeama, niin TSI-omistaja oli heikolla menestyksellä vetänyt räkäsauma (ilmesesti katsastuksen jälkeen). Kaikissa yksilöissä oli mittauspaperit olemassa, joita kävin mulkoilemassa. Aika paljon myös näki kiinanpoikien katteita asenneltuna eikä kovin istuvia kaikki olleet, poikkeuksia toki oli.
Yleinen virsi tuntui olevan omistajien sanojen mukaan olevan, että joko on kaatunut tai peruutettu parkkipaikalla kumoon, varastettu tmv. Mutta noin yleisesti näkisin, ettei ole väärin hinnoitella samanlailla muiden EI 2-kilpisten sijaan mikäli on esim. katevauriosta kyse ja on korjattu huolellisesti.
" Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death. "
Nyt ajossa: -
Muistoa kunnioittaen: Ducati Streetfighter V4 -20, Super Duke R 1290 -14, RC8 -09, CBR1000RR -11, GSXR 1000 K5, RC8 -08, ZX10R -04, GSXR 1000 K4.
Olen omistanut yksi-kaksi ja jopa kolmekilpisiäkin koneita. Entäpä jos kaverilla ei ole kaskoa ja sattuu kääntymään kumit ylöspäin? Mestari korjaa pyöränsä kuntoon, eikä kenellekään tarvitse hiiskua mitään, tapahtuipa niin kerran tai useammin ja pyörä on edelleen yksikilpinen. Jos se on oikein ja kunnolla korjattu mitä tuolla on väliä onko 1 tai 2-kilpinen. Eikä niitä kauppoja ole pakko mennä liikkeeseen tekemään, yksityisiltä ne myllyt sinnekin tulevat. Kun on huolellinen ostotilanteessa niin eiköhän niistä 2.kilpisistäkin löydy ihan soivia pelejä, en osaa niitä pelätä.
Heti nakee kuvasta etta on kaatuiltu pitkin pensaita ja etta kilpia on liikaa. Eikos kaksikilpisessa pitaisi se toinen kilpi laittaa eteen?
Lisaksi kun pyora kaatuu, niin siita haviaa pintajannitys ja se on pilalla. Olet selvasti yrittanyt peittaa taman mustalla maalilla, mutta asiantuntijaa ei niin vain huijata...
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Tulipa mieleen, että jos sattuis kippaamaan 2-kilpisen pyörän ja vakuutusyhtiö päätyisi lunastamaan sen, niin olisko siitä saatu hyvityshinta sama kuin 1-kilpisessä vai huonompi?
Rakensin vuosia sitten erittäin pahasti mällätyn Primeran kaverilleni (myin sen kilvityksen jälkeisenä päivänä), jonka hän sitten parikuukautta myöhemmin ensimmäisillä syys liukkailla ajoi metsään pahasti... auto lunastukseen ja korvaus oli se hinta, jonka hän maksoi siitä minulle (tai ainakin väitti maksaneensa).
Itse voisin ostaa koska tahansa 2-kilpisen mopon, varsinkin jos "vammakuvat" olisi saatavilla, tosin maksaisin siitä selvästi vähemmän kuin yksikilpisestä?
Onhan noita 2-kilpisiä pyöriä myös ilman lunastusta, koska kilvet voi palauttaa konttorille koska tahansa pitkäaikaista "säilytystä varten".....
Ei kiinnosta pätkääkään
Taitaa olla sama juttu kuin tuontipyörien kanssa. Turhaan pelätään.![]()
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Nii onhan ne tuontipyörätkin kakskilpisiäItse en jännitäis ostaa jos on muuten kunnossa. Hinta niissä on kuitenkin alempi mutta eipä se käyttöarvoon vaikuta. Tosiaan kaikki liikkeet ei ota niitä ollenkaan vaihdossa.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Pitää myös muistaa että toiset ottaa mopostaan kertakorvauksen ja korjaa sen miten korjaa. Toiset korjaa sen kunnolla ja toiset taas hieman sinnepäin.Mopo pysyy edelleen 1-kilpisenä. Mistä siis voi olla varma että on kolaroimaton yksilö?
Omasta mielestäni aivan kelpo kikottimia nämä 2-kilpisetkin, jos ne on kunnolla korjattu. Nykyään kun nuo muovimopot menee melko helposti lunastukseen, kun uusien muoviosien hinnat on aivan järkyttäviä.
Myyntihinnassahan sitä joutuu antamaan alennusta jos useampi kilpisestä moposta kyse.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Omaa pyörää ostaessa katselin myös kaksikilpisiä, mutta tarkemmin kun katseli omistusketjua niin yllättävän moni pyörä (pari-kolme) kaksikilpistä oli selkeästi ostettu lunastuksesta ja pistetty vain myyntikuntoon. Jotenkin itseä tuo arvelutti. Jos ostaisin kaksikilpistä niin ostaisin jonkun itselleen korjaaman ja ajaman enkä sellaisen, joka on vain pikaisesti pistetty kasaan ja myyntiin (olisiko oiottu mutkia ja tehty vähän säästellen jne).
Lopulta itse päädyin yksikilpiseen ihan vain miettien mahdollista vaivattomuutta ja hyvityshintaa jos joskus tuota liikkeeseen tuuppaa (en tiedä paljonko eroaa jos edes eroaa).
B-King
En kyllä ostaisi. Hankalampi myydä eteenpäin ja oma tietämys ei riittäisi kunnon varmistamiseen. Eniten epäilyttäisi tässäkin tapauksessa se, että miksi 22k€ maksava pyörä olisi lunastettu vain naarmujen takia. Oma mopotin muovitettiin aikoinaan uudelleen vaikka hinta oli vain 10k€ uutena.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Ei siinä 2 kilpisyydessä mitään pahaa ole kunhan on tehty kunnolla..itelläkin on tosin itse ostettu ja korjattu bandu alla..
Suzuki b-king -08
Ex Yamaha fz-1 n -07
Ex Suzuki gsf 1250 -07
Ex Suzuki gsf 1200 s -03
Ex Suzuki sv 650 s -99
2 kilpiset on rehellisempiä, koska niissä myönnetään että ne on kaadettu, muut on vaan kaadettu eikä sitä myönnetä.
kaikki ne on kaadettu enemmän tai vähemmän ja loput tullaan kaatamaan ennemmin tai myöhemmin, enemmän tai vähemmän.
Tosiasia on se, että ihminen on monesti mieluummin siinä epäuskossa, että luulee ajavansa täydellisellä pyörällä.
Kawasakin rungon murtumiset on ihan normaalia vaikka pyörää ei ole kolaroitu. Ei välttämättä liity mitenkään kolariin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050