Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Potilaana olis kysesinen menopeli, joka on -88 vuosikertaa.

    Mopetin kun sammuttaa niin joskus kone äänähtää jälkeenpäin kerran. Tässä video niin selvittää vähän asiaa:


    Yleensä sammutan aina tuon avaimista, mutta silloin se ei aina tuota tee.
    Yleensä kun tuon sammuttaa niin eikös kone hae ajoituksen kohdilleen tai jotain tämmöistä tapahtu. Ja myös yleensä kun koneen sammuttaa niin kuuluu se naksahdus eli kaiketi se kone lopettaisi pyörimisen aina samaan kohtaan ?

    Muutaman kerran on käynyt niin, että kun on sammuttanut aivaimesta tuon niin ei kuulu sitä ääntä. Käyn kaupassa ja takaisin tullessa kun laittelen virrat päälle kone naksahtaa/liikahtaa.

    Ongelmia on myös rikkaalla käyminen, sekä ongelma koneen lämmöissä.
    Lämpenee TODELLA hitaasti ja jos ajelee yli 60km/h niin kone ei meinaa lämmetä millään normaaliin lämpötilaan.
    Ainoastaan kun ajelee kaupungilla niin lämpiää kyllä hyvin ja flektikin lähtee pyörimään.

    Termostaatin vaihdoin nyt alku kesästä, mutta ei muuttunut koneen lämmöt.
    Ja omasta mielestäni kakki nämä ongelmat ovat tulleet talven jälkeen.
    Jee Jee
  2. #2
    Tohon sammutuksen jälkeiseen ääneen en osaa sanoa, mut oma entinen gpz lämpes saman lailla eikä muuksi muuttunut vaikka mitä teki. Kylmällä 0-5 ulkolämpötilalla kone oli oikeesti suht kylmä kun kädellä kokeili..

    Mut ei ainakaan omaa kawaa haitannu silloin.. Oma veikkaus on ettei pienestä koneesta hukkalämpöä synny niin paljo että jaksais sinne 80-90 asteeseen lämmetä varsinkaan kylmällä säällä.

    Nykyinen suzukikaan ei kylmällä säällä taho lämmetä kunnolla. Jostain luin jos jotain pahvia laittais kylmällä säällä syylarin eteen ni lämepis paremmin
    RF600R
    (GPZ500s)
    (RG125)
  3. #3
    Lainaa gpz500s kirjoitti Katso viesti
    Tohon sammutuksen jälkeiseen ääneen en osaa sanoa, mut oma entinen gpz lämpes saman lailla eikä muuksi muuttunut vaikka mitä teki. Kylmällä 0-5 ulkolämpötilalla kone oli oikeesti suht kylmä kun kädellä kokeili..

    Mut ei ainakaan omaa kawaa haitannu silloin.. Oma veikkaus on ettei pienestä koneesta hukkalämpöä synny niin paljo että jaksais sinne 80-90 asteeseen lämmetä varsinkaan kylmällä säällä.

    Nykyinen suzukikaan ei kylmällä säällä taho lämmetä kunnolla. Jostain luin jos jotain pahvia laittais kylmällä säällä syylarin eteen ni lämepis paremmin
    Tuo suottaa olla oikea teoria, mutta kuitenkin mopedi toimi viime vuonna erilailla.

    Tuli mieleen tuosta rikkaalla käymisestä, että kylmänä ei kehtaa kyllä ryyppyä käyttää juurikaan ollenkaan, koska kierrokset aluksi nousevat, mutta alkavat vähän ajan päästä tippua ja käymään huonosti. Helpottaa heti kun ottaa ryypyn pois päältä.
    Myös ajaessa kun vääntää kaasua ehkä hiukan nopeampaa mitä hyvin rauhallisessa kiihdytyksessä niin tulee pieni viive.
    Ja viive tapahtuu siitä hetkestä kun kääntää kaasua.

    Ei kait siinä auta kuin ottaa kaasarit irti ja toivoa, että siellä olisi joku ryyppysuutin yms. jumissa, kun muuten kyllä alkaa loppumaan keinot :/
    Jee Jee
  4. #4
    Vielä tohon lämpeemiseen. Saattaahan olla että lämpöanturi on menny rikki mikä tulee syylärin kylkeen. Mittaamallahan sen sais selville ku tietää vaan arvot sille. Korjaamokirjassa saattaa olla anturin vastusarvot.
    RF600R
    (GPZ500s)
    (RG125)
  5. #5
    Lainaa samba2 kirjoitti Katso viesti

    Ei kait siinä auta kuin ottaa kaasarit irti ja toivoa, että siellä olisi joku ryyppysuutin yms. jumissa, kun muuten kyllä alkaa loppumaan keinot :/
    Siis mikä se ongelma on pyörässä?
  6. #6
    Jos kerran kone käy rikkaalla,niin siinähän on syy jälkikäyntiin.
    Silloin sylinterit karstoittuu ja kun sammutat moottorin,niin karsta edelleen hehkuu ja sytyttää seoksen,jota (kaasuttimista) tulee niin kauan kun kone pyörii.
    ELi seokset kohdilleen,niin pitäisi jälkikäynninkin poistua(kunhan saat karstat poistettua).
    -72 cb350
    Ex:xj600 scrambler,ducati monster/scrambler,kawasaki kle 500 -05,ktm 250(300cc) exc -09,ktm 250 sx-f -06,cb600f hornet -08,hornet 600 -00.
    ex:hornet 600 -98
  7. #7
    Lainaa camshaft6 kirjoitti Katso viesti
    Jos kerran kone käy rikkaalla,niin siinähän on syy jälkikäyntiin.
    Silloin sylinterit karstoittuu ja kun sammutat moottorin,niin karsta edelleen hehkuu ja sytyttää seoksen,jota (kaasuttimista) tulee niin kauan kun kone pyörii.
    ELi seokset kohdilleen,niin pitäisi jälkikäynninkin poistua(kunhan saat karstat poistettua).
    Tuota en ole ajatellutkaan !
    Sitä en tosiaan ymmärrä, että mikä seokset nyt laittaa rikkaalle, kun en ole mitään ilmansuodatinta vaihdellut parempaan tai säätänyt kaasarteita.
    Ainoastaan venttiilit säätänyt, vaihtanut orkkis ilmansuodattimen ja synkannut kaasarit.
    Mutta toivon, että siellä olis joku neulaventtiili jääny jumiin tai jotain muuta mikä laittaa seosta rikkaalle.
    Ens viikolla alan katteleen, kun löytyy aikaa. Ilmoittelen miten käy.
    Kiitän jo tässä vaiheessa !

    EDIT.
    Mites nuo karstat nyt saa tuolta pois, kierroksia vinguttamalla ?
    Jee Jee
  8. #8
    Entä jos orkkisilmansuodattimen virtausvastus on niin paljon suurempi kuin sen suotimen mikä siinä oli aikaisemmin, että seos on sillä rikastunut (eli ilmamäärä pienentynyt).
    FJR -17
  9. #9
    Tässä vaan tämmönen heitto, ei kai tyhjäkäyntikierrokset ole liian korkeat.
    Ihan offtopiccina, joskus kotilossa oli niin kova jälkikäynti että piti sammuttaa vaihteella.
  10. #10
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Seokset ei minusta oikein muuten mene rikkaalle kuin että se neulaventtiili mikä on kiinni kohossa ei sulje bensantuloa tietyssä bensapinnan tasossa, vaan kaasari tulvii ja kun bensapinta nousee niin seos rikastuu. Vanhojen pyörien juttui.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  11. #11
    Ei tuossa videossa ainakaan mistään jälkikäynnistä ole kysymys, joten mitä päättelet että pyörässä jälkikäyntiä esiintyy?
  12. #12
    Lainaa samba2 kirjoitti Katso viesti
    Myös ajaessa kun vääntää kaasua ehkä hiukan nopeampaa mitä hyvin rauhallisessa kiihdytyksessä niin tulee pieni viive.
    Ja viive tapahtuu siitä hetkestä kun kääntää kaasua.
    Tämän per. liian laihalla... Joka taas voisi johtua huonosta talvisäilytyksestä eli jokin suutin/suuttimet/kanavat hieman tukossa ?
  13. #13
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Ei tuossa videossa ainakaan mistään jälkikäynnistä ole kysymys, joten mitä päättelet että pyörässä jälkikäyntiä esiintyy?
    Varmaan jälkikäynti on väärä termi, mutta siltä se on tuntunut muutaman kerran.
    Joskus kun sammuttaa pyörän avaimista niin menee n. 1sek. jonka jälkeen kuuluu tuommoinen pyörähdys/naksahdus/sihahdus koneesta ja muutaman kerran olen säikähtänyt

    Eipä siinä tosiaan auta, kuin ottaa kaasarit irti ja tutkiskella jos jokin olis pielessä.
    Muistaakseni bensanpinnatkin olen tarkistanut, että olivat kummassakin samat ja oikea korkeus.
    Pitää vielä ottaa kuva nuista uusista tulpista samalla niin huomaa, että rikkaalla käy.

    Ja tosiaan pyörä on muuten vakio paitsi on laitettu BOS-slipari. Eli ei mitään suutinsarjaa yms. ole täsä.
    Jee Jee
  14. #14
    Lainaa samba2 kirjoitti Katso viesti

    Eipä siinä tosiaan auta, kuin ottaa kaasarit irti ja tutkiskella jos jokin olis pielessä.
    Öööh, miksi ottaa kaasarit irti?

    Sammutuksen jälkeen moottorissa mäntä saattaa jäädä lähelle yläkuolokohtaa, ja puristuspaineesta johtuen kampura voi sammuttamisen jälkeenkin liikahtaa hieman suuntaan tai toiseen. Asia on täysin normaali twinissä, eikä kaasuttimien purku muuta asiaa miksikään. Startin vapaakytkin yms myös saattaa kihahtaa sammuttaessa moottori.

    Toki, jos ehjän pelin haluat purkaa turhaan, siitä vaan. Paremmaksi et tätäkään pyörääsi et saa. Päinvastoin.

    Kyseessä ei todellakaan ole jälkikäynti. Heitä se slipari hittoon niin kaasuun vastaaminenkin palautuu normaaliksi.
    Viimeksi muokannut: vma; 25.07.2014 klo 00:44.
  15. #15
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Öööh, miksi ottaa kaasarit irti?

    Sammutuksen jälkeen moottorissa mäntä saattaa jäädä lähelle yläkuolokohtaa, ja puristuspaineesta johtuen kampura voi sammuttamisen jälkeenkin liikahtaa hieman suuntaan tai toiseen. Asia on täysin normaali twinissä, eikä kaasuttimien purku muuta asiaa miksikään. Startin vapaakytkin yms myös saattaa kihahtaa sammuttaessa moottori.

    Toki, jos ehjän pelin haluat purkaa turhaan, siitä vaan. Paremmaksi et tätäkään pyörääsi et saa. Päinvastoin.

    Kyseessä ei todellakaan ole jälkikäynti. Heitä se slipari hittoon niin kaasuun vastaaminenkin palautuu normaaliksi.
    Sliparin heittäisin muuten kyllä pois, mutta oli tuossa ostaessa ja pyörä toiminut edelliset 3 vuotta hyvin.
    Eli tämä on eka vuosi, kun tulleepi tämmöisiä ongelmia.

    Jos sovimme, että tuolle jälki systeemille en voi mitään, eikä se ole vaarallista niin kuitenkin mopetin käy rikkaalla jostain syystä.
    Joten kyllä ilmanputsari ja kaasarit vois irroittaa ja ihmetella mikä siellä voisi mättää.

    Myös tosiaan tuo lämpeämis ongelma on ihan eka kertaa. Muistan kyllä, että tämä ei lämpeä mahottoman noppeesti, mutta on se lämpömittari noussut kuitenkin lähes puoleen väliin. Ellei sitten ole ajellut syksyn hämärissä kylmillä keleillä motarilla.
    Jee Jee
  16. #16
    Lainaa samba2 kirjoitti Katso viesti
    mopetin käy rikkaalla jostain syystä
    Mistä tämän rikkaalla käynnin päättelet?

    Lainaa samba2 kirjoitti Katso viesti
    Myös tosiaan tuo lämpeämis ongelma on ihan eka kertaa. Muistan kyllä, että tämä ei lämpeä mahottoman noppeesti, mutta on se lämpömittari noussut kuitenkin lähes puoleen väliin.
    Mikä lämpenemisongelma? Mikäli normikäytössä lämmöt pysyvät mittarin skaalassa (ei siis kummassakaan ääripäässä), pyörä toimii normaalisti.
  17. #17
    Lainaa jr66 kirjoitti Katso viesti
    Tämän per. liian laihalla... Joka taas voisi johtua huonosta talvisäilytyksestä eli jokin suutin/suuttimet/kanavat hieman tukossa ?
    Mitenkä tämä asia ? Onko polttoaineen säilyminen talven yli otettu huomioon ?
  18. #18
    Lainaa jr66 kirjoitti Katso viesti
    Mitenkä tämä asia ? Onko polttoaineen säilyminen talven yli otettu huomioon ?
    Pyörä ollut +6 asteisessa tallissa talven ja tämän aikana tuli venttiilit säädettyä ja synkattua kaasarit.

    No joo, ei kait tuosta lämpeämisestä kannate ottaa ressejä.
    Se vain ei nouse lähellekkään niin paljon, kuin edellisinä vuosina.
    Että ennen se oli melkein kokoajan puolessa välissä, mutta nykyään nousee vain 1/4 korkeudelle.
    Jee Jee
  19. #19
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  20. #20
    ^ Siellähän lukee heti ekassa viestissä, että "termostaatin vaihdoin alkukesästä, mutta se ei vaikuttanut lämpöihin".
  21. #21
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    ^ Siellähän lukee heti ekassa viestissä, että "termostaatin vaihdoin alkukesästä, mutta se ei vaikuttanut lämpöihin".
    Niin lukee mutta jos moottori ei tien paalla lampene, niin sielta mina lahtisin vikaa etsimaan.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  22. #22
    Lainaa GoSpel kirjoitti Katso viesti
    Niin lukee mutta jos moottori ei tien paalla lampene, niin sielta mina lahtisin vikaa etsimaan.
    Itse asiassa, jos termari kerran on vaihdettu, pitäisi tuo vian etsiminen aloittaa lämpötila-anturista, mittarista, ja mahdollisesti painetta kestämättömästä jäähdytysjärjestelmästä (tuossa järjestyksessä).
    Korjaamokirjassa varmaan ohjeet anturin mittaamiseen (vastus muuttuu lämpötilan mukaan).
    Kansipahviviassa (kun järjestelmä ei kestä painetta) lämpötila yleensä sahaa ees-taas, eli ei oikein istu tähän kuvaukseen.

    Edit: Ja ainahan on mahdollista, että termarin vaihdon jälkeen järjestelmässä on ilmaa, ja anturi ei saa "oikeita" lukemia.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  23. #23
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Itse asiassa, jos termari kerran on vaihdettu, pitäisi tuo vian etsiminen aloittaa lämpötila-anturista, mittarista, ja mahdollisesti painetta kestämättömästä jäähdytysjärjestelmästä (tuossa järjestyksessä).
    Korjaamokirjassa varmaan ohjeet anturin mittaamiseen (vastus muuttuu lämpötilan mukaan).
    Kansipahviviassa (kun järjestelmä ei kestä painetta) lämpötila yleensä sahaa ees-taas, eli ei oikein istu tähän kuvaukseen.

    Edit: Ja ainahan on mahdollista, että termarin vaihdon jälkeen järjestelmässä on ilmaa, ja anturi ei saa "oikeita" lukemia.
    Juu, termarin vaihdoin ja ei mitään vaikutusta. Ainoa mikä pisti silmään oli, että termarin toinen puoli oli aika paskanen. Aikalailla koko kanava oli ihan ruosten värisen kalvo peitossa. Eli kanava ei ollut tukossa, mutta järkyttävän likainen.
    Ihmetyttää sekin, että jäähdytinneste kuitenkin oli ihan kirkkaan väristä, että siihen ei ole ottanut tuota ruosteen väriä ollenkaan.
    Jäähdytinnesteet on tullu muutaman kerran vaihdettua, kun tässä mennee jäähdytysletkut moottorin päältä koneen sisälle.
    Joten joka kerta kun säätää venttiilit niiin pitää nesteetkin valuttaa ulos.

    Puhistin kyllä sen termari kotelon siitä möhnästä, mutta varmaan jossain vielä on tuota skeidaa.
    Pitäisi varmaan, myös katella tuota anturia, jos siinä olis jotain vikkaa.
    Jee Jee
  24. #24
    Lainaa jr66 kirjoitti Katso viesti
    Mitenkä tämä asia ? Onko polttoaineen säilyminen talven yli otettu huomioon ?
    Lainaa samba2 kirjoitti Katso viesti
    Pyörä ollut +6 asteisessa tallissa talven ja tämän aikana tuli venttiilit säädettyä ja synkattua kaasarit.
    No, kysytään nyt sitten niin että tulee selväksi: oliko/onko ollut muina talvina ns. pienkonebensaa vai vanhaa bensaa tankissa ? Jos vanhaa niin onko ollut stabiloinitainetta seassa ? Vanhat bensat ilman lisäainetta muutaman talven säilytyksen ajan kaasareissa/tankissa tukkii pikkuhiljaa kaasarin kanavat ja ongelmat alkaa.
  25. #25
    Lainaa jr66 kirjoitti Katso viesti
    No, kysytään nyt sitten niin että tulee selväksi: oliko/onko ollut muina talvina ns. pienkonebensaa vai vanhaa bensaa tankissa ? Jos vanhaa niin onko ollut stabiloinitainetta seassa ? Vanhat bensat ilman lisäainetta muutaman talven säilytyksen ajan kaasareissa/tankissa tukkii pikkuhiljaa kaasarin kanavat ja ongelmat alkaa.
    Eiköhän ne bensat ole vaihtunut jo näin heinäkuun lopulla jo muutaman kerran,eikä siellä tankissa samat bensat ole joka talvi.
    Kyllä tämä talvisäilytyksen mystifiointi alkaa saada huvittavia piirteitä. Olen säilyttänyt pyöräni yli 30v. ajan samalla kaavalla: syksyllä uudet öljyt moottoriin ja perään(jos sellainen on), tankin ja kohokammioiden tyhjennys (siksi että saa mahd.kertyneen veden pois),sen jälkeen tankki täyteen ja ainakin sen verran käyttöä että kaasuttimiin tulee uutta bensaa. Akku irti ja lataus n.kerran kuussa. En ole käyttänyt pienkone bensaa tai lisäaineita. Joka kevät lähtee 3. tai 4.pyöräytyksellä käyntiin ja akut kestää 7-.10v.,ei hajoa tulpat talven aikana, eikä mikään muukaan.
  26. #26
    Samaa mieltä! Ihan turha syyttää vanhoja bensoja oman tai edellisten omistajien laiminlyömistä huolloista.
    Tuolla periaatteella, jos varmanpäälle haluaa talvisäilytyksen, niin pyörä säilötään johonkin jalokaasuun, ettei mikään vaan reagoi ei-toivotulla tavalla. Parasta tietysti, jos se syksyllä ajetaan täyteen hintaan liikkeeseen, ja keväällä tuliterällä ulos.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  27. #27
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    En ole käyttänyt pienkone bensaa tai lisäaineita. Joka kevät lähtee 3. tai 4.pyöräytyksellä käyntiin
    Niin että huonosti starttaa kuitenkin? Miksiköhän...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  28. #28
    eipä tuossa neljässä pyörähdyksessä ole vielä painettu nappia kuin pari sekuntia, jos se nyt on sekunti pidempään kuin pienkonebensalla tai säilöntäaineilla niin lutratkaa ihmeessä. En viitsi julkisesti kertoa miten itse laitteeni talven yli säilönyt ja aina on keväällä käyntiin lähtenyt, ilman mitään ongelmia.

    sekunti enemmän varmaan siksi, että ne kohokammiot on tyhjätty / tyhjentyneet talven aikana. Ulkolämpötilallakin saattaa asian kanssa olla tekemistä.
  29.  
  30. #29
    Lainaa peruskallio kirjoitti Katso viesti
    eipä tuossa neljässä pyörähdyksessä ole vielä painettu nappia kuin pari sekuntia, jos se nyt on sekunti pidempään kuin pienkonebensalla tai säilöntäaineilla niin lutratkaa ihmeessä.
    Tässä taas nähdään miten erilailla viestejä tulkitaan. Minulle neljäs pyöräytys tarkoittaa neljättä starttausyritystä, eli että kolmesti on ensin hierottu tuloksetta niin kauan kuin kehtaa starttia polttamatta.