Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Hei kaikille alan asiantuntijoille. Olisiko kellään kokemusta tulvivista VF 1100 C -83 kaasareista? Käytin kaasari rivistön huollossa, kun pyörä on "seissyt" neljä vuotta tallissa vanhat bensat sisällä ja ei yhdellä pytyillä käynnyt. Huollossa kaasarit purettiin, pestiin ultraäänipesurissa ja samalla todettiin yhdessä kaasuttimessa olevan liukurin kumi rikki ja sen he liimalla (vulgaani) korjasivat , kun ei ole uusia saatavilla. Nyt kun kokosin pyörän ja oli ajatus päästä tien päälle, mutta toisin kävi. Kaasuttimista "juoksee" bensa sylintereihin (irroitin tulpat ja bensa lentää tulpanreijistä startatessa ja ylijuoksutusputkesta valuu bensaa putken taydeltä. Edellä mainittuja oireita ei ole ollut tämän 24 vuoden aikana,kun pyörä on ollut minulla ja puhumattakaan että olisi ollut ennen kuin kaasuttimet vein huoltoon.
    Olisko jollain kertoa vinkkiä missä vika?

    Kerrottakoon hieman taustatietoja kaasuttimien huollosta/pesusta. Ensimmäisellä kerralla kun hain kaasutin pakentin huollosta minulle todettiin että eivät ole varmoja kummin päin oli kotelo jossa kaasutin rivistö on kiinni, kun sen voi laittaa molemmin päin = kotia päästyäni totesin kotelon olevan 180 astetta väärin päin ja sen käänsin oikein päin. Ja seuraava "löytö" oli kun kaasutinrivistö oli koottu väärin. Bensan syöttöputki oli rivistön oikeassa reunassa kun pitäisi olla vasemmassa reunassa (satulassa istuttaessa). Ylijuoksutusputki oli väärällä puolella rivistöä etu puolella kun pitäisi olla takapuolella. Soitin kyseiseen huollon suorittaneeseen liikkeeseen ja kerroin ongelmat. He pyysivät tuomaan kaasuttimet takaisin ja korjata virheet ja näin toimin he kyseiset virheet korjasivat, mutta nyt ollaan sitten yllä kertomani tilanteessa..asiasta tänään soitin taas kyseiseen liikkeeseen ja kerroin vian/oireen pyysivät tuomaan toistamiseen heille koko pyörän....vähän askarruttaa viedä jos eivät tiedä mitä tekevät tai no se kuva ainakin itselleni tulee.
    Kyseessä on kuitenkin on tunnettujen mierkkien huoltokorjaamo.
    ile-au
  2. #2
    Kaasaripaketin "huollattaminen" rahaa vastaan millään ulkopuolisella taholla on silkkaa rahanhaaskausta.

    Neulaventtiili(t) tuolla takertelee, ovat vialliset, taikka kasattu väärin ("unohdettu" o-renkaita, taikka todettu osat virheellisesti "toimiviksi").

    Edit: Ja onhan noi varmastilaitettu oikein paikalleen? Ettei ole sekoitettu jotain huohotusletkua bensaletkuun?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  3. #3
    Jos huoltoliike korjaa vian veloituksetta, niin kannattaa vielä antaa mahdollisuus. Eipähän tarvitse itse liata käsiään!

    Mutta tuohon vikaan liittyen, onko polttoaineletku oikeassa paikassa?
    Onko kohokammioissa kohot sekä bensapinnat oikein ja liikkuvatko neulat?
    Must be BMW K1200LT
  4. #4
    Pumppaako bensapumppu jatkuvasti, kun se noin tekee ? Veikkaisin joko neulaventtiileitä (kaikkien yhtäaikainen pettäminen on kyllä epätodennäköistä) tai todella väärää kasausta, esimerkiksi bensaletku kytketty huohotusputkeen, jolloin neulaventtiiliä ei ole tekemässä vastapainetta joka pysäyttää pumpun.
    Itse olen kolmen VF:ni kaasarit huoltanut, ja totesin, että hyvä osien merkintä purkaessa on tärkeää. Kalvoja saa NRP-carbsilta englannista ja käytettyjä löytyy ebaysta USA:sta.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  5. #5
    Kaasareille on koko ajan tarjolla yllinkyllin bensaa. Kohokammion koho on saranoitu ja liikuttaa ylös/alas-suunnassa kartiopäistä tappia. Kun tappi nousee ylös, kartio tukkii reiän, josta bensatulee kaasariin. Kun työnnät ulos saranatapin, pääset käsiksi tuohon kartiopäiseen tappiin, jonka liike lienee jostain syystä estynyt.

    Onko jokaisella kaasarilla erillinen ylivuotoputki vai onko ne yhdistetty? Jos vain yksi kaasari vuotaa yli, niin helpottaa hommaa selvittämällä ensin mikä niistä vuotaa.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  6. #6
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Kaasareille on koko ajan tarjolla yllinkyllin bensaa. Kohokammion koho on saranoitu ja liikuttaa ylös/alas-suunnassa kartiopäistä tappia. Kun tappi nousee ylös, kartio tukkii reiän, josta bensatulee kaasariin. Kun työnnät ulos saranatapin, pääset käsiksi tuohon kartiopäiseen tappiin, jonka liike lienee jostain syystä estynyt.

    Onko jokaisella kaasarilla erillinen ylivuotoputki vai onko ne yhdistetty? Jos vain yksi kaasari vuotaa yli, niin helpottaa hommaa selvittämällä ensin mikä niistä vuotaa.
    Kaikki kaasarit on samassa putkilinjassa. Eilis illan jälkeen kun varovasti naputtelin kaasareiden kohokammioita ja annoin pieniä paineilma puhalluksia bensan kaasareidensyöttöputkeen ja samalla pitäen sormea ylijuoksutusputken päässä, niin alkoi sen operaation jälkeen käymään paremmin. Mutta ongelmana näkyy olevan että bensapumppu syöttää "täysillä" niin kauan että kone täyttyy bensasta ja sammuu? Sähköjohdon liittimen irroitin bensapumpusta niin silloin kävi hetken hyvin niin kauan kuin bensaa on putkistossa/kaasareissa ja tämän jälkeen liitin kiinni muutamaksi sekunniksi ja taas irti tällä konstilla moottori käy.. Mikähän tällaisen ongelman/vian aiheuttaja voisi olla?
    ile-au
  7. #7
    Johan tuo on useammassa vastauksessa todettu: kohot tai neulaventtiilit jumissa, eivätkä sulje bensan tuloa. Pumppu toimii juuri kuten sen pitääkin.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  8. #8
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ile-au kirjoitti Katso viesti
    Mutta ongelmana näkyy olevan että bensapumppu syöttää "täysillä" niin kauan että kone täyttyy bensasta ja sammuu?
    Bensapumppu ei määrää sitä miten paljon bensaa menee kaasariin, vaan ainoastaan se kohokammion bensassa uiva koho johon kiinnitetty "kartiotappi" eli neulaventtiili joka sulkee bensantulon silloin kun bensapita on tarpeeksi korkealla. Jos bensapinta on liian korkealla kone käy rikkaalla ja liian matalalla niin kone käy laihalla.

    Tavalliset "pötkön malliset" bensapumput vetää sähköllä sisällään jousen kasaan ja se jousi painaa bensaa kaasariin. Kun jousi viimein on tarpeeksi pitkällä, niin se vedetään taas sisään. Pumppu pumppaa siis automaattiosesti sen mitä kaasari ottaa vastaan. Alipainetoiminen pumppu sitten vähän samalla tapaa kierrosluvun mukaan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Bensapumppu ei määrää sitä miten paljon bensaa menee kaasariin, vaan ainoastaan se kohokammion bensassa uiva koho johon kiinnitetty "kartiotappi" eli neulaventtiili joka sulkee bensantulon silloin kun bensapita on tarpeeksi korkealla. Jos bensapinta on liian korkealla kone käy rikkaalla ja liian matalalla niin kone käy laihalla.

    Tavalliset "pötkön malliset" bensapumput vetää sähköllä sisällään jousen kasaan ja se jousi painaa bensaa kaasariin. Kun jousi viimein on tarpeeksi pitkällä, niin se vedetään taas sisään. Pumppu pumppaa siis automaattiosesti sen mitä kaasari ottaa vastaan. Alipainetoiminen pumppu sitten vähän samalla tapaa kierrosluvun mukaan.
    Kiitos kaikille erittäin hyvistä ja valaisevista vastauksista
    ile-au
  10. #10
    Lainaa dnapekko kirjoitti Katso viesti
    Pumppaako bensapumppu jatkuvasti, kun se noin tekee ? Veikkaisin joko neulaventtiileitä (kaikkien yhtäaikainen pettäminen on kyllä epätodennäköistä) tai todella väärää kasausta, esimerkiksi bensaletku kytketty huohotusputkeen, jolloin neulaventtiiliä ei ole tekemässä vastapainetta joka pysäyttää pumpun.
    Itse olen kolmen VF:ni kaasarit huoltanut, ja totesin, että hyvä osien merkintä purkaessa on tärkeää. Kalvoja saa NRP-carbsilta englannista ja käytettyjä löytyy ebaysta USA:sta.
    Kiitti vastauksista ja erityisesti tosta englannin linkistä
    ile-au
  11. #11
    Sinulla on bensapumpun relekin ohitettu johdonpätkällä, kun pumppu kerran runttaa koko ajan kun virta on päällä.
    Normaalisti bensapumpun rele saa ohjauksen syttöboksilta, ja antaa pumpulle virtaa vain kun kone pyörii.
    Kuten aiemmin todettu, toimivat neulaventtiilit sulkevat bensantulon kaasuttimiin, ja pumppu pysähtyy automaattisesti, joten jos bensaletku on kytketty oikeaan paikkaan, kannattanee beulaventtiilit vaihtaa/vaihdattaa, niissä kartioissa on joku teflonpinta, joka on voinut ajan kanssa mennä heikkoon happeen. Tai joku asennusmoka,
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  12. #12
    Lainaa dnapekko kirjoitti Katso viesti
    Sinulla on bensapumpun relekin ohitettu johdonpätkällä, kun pumppu kerran runttaa koko ajan kun virta on päällä.
    Normaalisti bensapumpun rele saa ohjauksen syttöboksilta, ja antaa pumpulle virtaa vain kun kone pyörii.
    Kuten aiemmin todettu, toimivat neulaventtiilit sulkevat bensantulon kaasuttimiin, ja pumppu pysähtyy automaattisesti, joten jos bensaletku on kytketty oikeaan paikkaan, kannattanee beulaventtiilit vaihtaa/vaihdattaa, niissä kartioissa on joku teflonpinta, joka on voinut ajan kanssa mennä heikkoon happeen. Tai joku asennusmoka,
    Sen verran tarkentaisin, että virran kun kääntää päälle ei vielä tapahdu pumpussa mitään, mutta heti alkaa pumpata bensaa solkenaan kun painaa starttinappulaa ja starttaa sitä jatkuu kunnes sammuttaa moottorin tai sammuu itsestään kun "tukehtuu" bensaan. Eli vielä virran päälle laitto ei vielä "herätä" pumppua.
    ile-au
  13. #13
    OK, siis rele ja pumppu toimivat kuten pitääkin, mutta todennäköisesti sitten neulaventtiilit päästävät läpi koko ajan.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  14. #14
    Lainaa dnapekko kirjoitti Katso viesti
    OK, siis rele ja pumppu toimivat kuten pitääkin, mutta todennäköisesti sitten neulaventtiilit päästävät läpi koko ajan.
    Mielenkiinnolla odotan mitä "löytävät" / sepostavat huoltoliikkeessä, kun sinne vien kolmannen kerran "huollettavaksi" ja tällä kertaa pyörän kera.
    ile-au
  15. #15
    Lainaa ile-au kirjoitti Katso viesti
    Hei kaikille alan asiantuntijoille. Olisiko kellään kokemusta tulvivista VF 1100 C -83 kaasareista? Käytin kaasari rivistön huollossa, kun pyörä on "seissyt" neljä vuotta tallissa vanhat bensat sisällä ja ei yhdellä pytyillä käynnyt. Huollossa kaasarit purettiin, pestiin ultraäänipesurissa ja samalla todettiin yhdessä kaasuttimessa olevan liukurin kumi rikki ja sen he liimalla (vulgaani) korjasivat , kun ei ole uusia saatavilla. Nyt kun kokosin pyörän ja oli ajatus päästä tien päälle, mutta toisin kävi. Kaasuttimista "juoksee" bensa sylintereihin (irroitin tulpat ja bensa lentää tulpanreijistä startatessa ja ylijuoksutusputkesta valuu bensaa putken taydeltä. Edellä mainittuja oireita ei ole ollut tämän 24 vuoden aikana,kun pyörä on ollut minulla ja puhumattakaan että olisi ollut ennen kuin kaasuttimet vein huoltoon.
    Olisko jollain kertoa vinkkiä missä vika?

    Kerrottakoon hieman taustatietoja kaasuttimien huollosta/pesusta. Ensimmäisellä kerralla kun hain kaasutin pakentin huollosta minulle todettiin että eivät ole varmoja kummin päin oli kotelo jossa kaasutin rivistö on kiinni, kun sen voi laittaa molemmin päin = kotia päästyäni totesin kotelon olevan 180 astetta väärin päin ja sen käänsin oikein päin. Ja seuraava "löytö" oli kun kaasutinrivistö oli koottu väärin. Bensan syöttöputki oli rivistön oikeassa reunassa kun pitäisi olla vasemmassa reunassa (satulassa istuttaessa). Ylijuoksutusputki oli väärällä puolella rivistöä etu puolella kun pitäisi olla takapuolella. Soitin kyseiseen huollon suorittaneeseen liikkeeseen ja kerroin ongelmat. He pyysivät tuomaan kaasuttimet takaisin ja korjata virheet ja näin toimin he kyseiset virheet korjasivat, mutta nyt ollaan sitten yllä kertomani tilanteessa..asiasta tänään soitin taas kyseiseen liikkeeseen ja kerroin vian/oireen pyysivät tuomaan toistamiseen heille koko pyörän....vähän askarruttaa viedä jos eivät tiedä mitä tekevät tai no se kuva ainakin itselleni tulee.
    Kyseessä on kuitenkin on tunnettujen mierkkien huoltokorjaamo.

    Hei, taas pitkästä aikaa

    Näin pitkän ajan jälkeen oli vaihteeksi aika huoltaa kaasarit toisessa alan spelialistilla.
    Huollossa vaihdettiin uudet "sisuskalut" ja kaasarit pestiin sekä bensapinnat säädettiin.
    Pitkän odotuksen jälkeen pyörä palautui kotia ja monien rikkaiden vaiheiden jälkeen päästiin koeajelulle. Kone toimii hienosti aina 4500 kierroksille asti ja sitte kierrokset pysähtyy tuohon ja vauhtia on 120km/h. Osaako teistä alan ammattilaisista sanoa mistä moinen voi johtua
    ile-au
  16. #16
    Lainaa ile-au kirjoitti Katso viesti
    Hei, taas pitkästä aikaa

    Näin pitkän ajan jälkeen oli vaihteeksi aika huoltaa kaasarit toisessa alan spelialistilla.
    Huollossa vaihdettiin uudet "sisuskalut" ja kaasarit pestiin sekä bensapinnat säädettiin.
    Pitkän odotuksen jälkeen pyörä palautui kotia ja monien rikkaiden vaiheiden jälkeen päästiin koeajelulle. Kone toimii hienosti aina 4500 kierroksille asti ja sitte kierrokset pysähtyy tuohon ja vauhtia on 120km/h. Osaako teistä alan ammattilaisista sanoa mistä moinen voi johtua
    Varmaan se luistin kumin vulkanoimalla tehty korjaus pettänyt, luisti ei nouse ja tehoja uupuu. Näin ainakin mulla aikoinaan kävi VF750:n kanssa. Kyllä noihin pitäisi kumit löytyä, jos ei, niin purkaamoja kollaamaan.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  17. #17
    Jos on luistin kalvosta kyse niin sellaisia kyllä myydään paljon halvemmalla kuin täydellistä luistia.
    https://www.ebay.it/itm/364380728834
    https://www.cmsnl.com/products/pisto...m_16111mb4671/
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  18. #18
    Ekana pitäisi ottaa ilmanputsarikotelo pois ja katsoa nousevatko luistit kaasutellessa yhtäaikaisesti ylös. Tämä koestus siis kone käynnissä.

    Luistien kumit eivät välttämättä ole hajalla - vanhoissa pyörissä kumikalvo voi olla hieman turvonnut, ja kaasareita kasatessa yläpäähän jää ilmavuoto, mikä estää/hidastaa luistin nousua.
  19. #19
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Varmaan se luistin kumin vulkanoimalla tehty korjaus pettänyt, luisti ei nouse ja tehoja uupuu. Näin ainakin mulla aikoinaan kävi VF750:n kanssa. Kyllä noihin pitäisi kumit löytyä, jos ei, niin purkaamoja kollaamaan.
    Tuossa kaasarihuollossa vaihdettiin myös uudet luistimet kumien kera. Tarkennettakoon vielä että pyörän olen joskus aikojen saatossa tuonut ruotsista (ruotsin maahantuojan tuoma pyörä ei jenkki versio) suomeen ja silloin ruotsissa oli pyörien tehot rajoitettu 100 hv. Nyt kaasarihuollon yhteydessä vaihdettiin pienet pääsuuttimet 115 isompiin/alkuperäisiin kokoon 140 ja olen ymmärtänyt, että samalla kaikki säädöt tehtiin mitä tuohon prosessiin kuuluu.
    ile-au
  20.  
  21. #20
    Lainaa ile-au kirjoitti Katso viesti
    Tuossa kaasarihuollossa vaihdettiin myös uudet luistimet kumien kera. Tarkennettakoon vielä että pyörän olen joskus aikojen saatossa tuonut ruotsista (ruotsin maahantuojan tuoma pyörä ei jenkki versio) suomeen ja silloin ruotsissa oli pyörien tehot rajoitettu 100 hv. Nyt kaasarihuollon yhteydessä vaihdettiin pienet pääsuuttimet 115 isompiin/alkuperäisiin kokoon 140 ja olen ymmärtänyt, että samalla kaikki säädöt tehtiin mitä tuohon prosessiin kuuluu.
    Ne on edelleenkin luistit, luistimia tarviit jääkiekon peluuseen.

    Eiköhän toi ole paree viedä takaisin sinne huoltoon, jos ei kerran pelitä. Toihan olisi pitänyt suutinrumban jälkeen penkittää, ja varmistaa että pelittää, ennen laskun kirjoittamista. Itse varmaan osaat kuitenkin tuon putsarin irrottaa, ja katsoa, kuten Mikeyx ehdotti, että luistit nousee kaasutellessa yhtä aikaa ylös.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?