Onko kukaan muu miettinyt sellaista asiaa, että minkätakia kuskin jalkatapit on sijoitettu eri kohdille, jos katsoo pyörää ylhäältä käsin?
Useita R-mallin pyöriä olen "salaa" käynyt tarkastamassa...ja kaikissa tähän saakka on ollut sama yhtäläisyys riippumatta vuosikymmenestä. Itsellä vuoden -80 R80/7, työkaverilla R80R -94 ja viimeisin tarkastus tehty uuden näköiseen Gessuun. R1150RT:tä en ole ehtinyt tarkastaa, ei ole sattunut sopivasti parkkiin samaan aikaan.
-sylinterit ovat hieman eri kohdilla myös, mutta jos jalkatappien sijoitus johtuisi tästä, sen olisi voinut korjata sijoittamalla vasen jalkatappi hieman taaemmas.
-sylinterien sijoituksesta johtuen kaasarit ja imuputket ovat myös erikohdilla, ja siitä syystä oikean puolen jalka olisi lähempänä imuputkea kuin vasemman.
Jos kyse on ergonomiasta, miksi sitä ei mainosteta pyörien esittelyvideoissa/lehtisissä? koska jos ajattelee ihmiskehoa ja tasapainoa, niin seisoessa tasapaino on parempi kun jalat ovat hieman eritasoissa toisiaan nähden. Joten tämä tuntuisi loogiselta ainakin GS-malleissa, joilla joskus seisaallaankin ajetaan.
kuitenkin kaikkialla tunnettu saksalainen "sotilaallinen" järjestys sotii tätä pientä yksityiskohtaa vastaan. eikö?
Jos joku tietää vastauksen tähän minua jo kohta yli kymmenen vuotta arveluttaneeseen asiaan, niin kirjoita ihmeessä tietosi tänne. Älä panttaa!
T: JV
BMW:n pyörät suunnittelee kaksi insinööriä puoliksi. Toinen oikean ja toinen vasemman puolen. Näkeehän sen jo ajovaloista![]()
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Ensimmäinen bemari oli minullakin R80/7-1978, alusta lähtien vaivasi tämä jalkatappien sijoittelu, ajoin kuitenkin pyörällä lähes 100.000km ja jotenkin asiaan tottui. Bemareita minulla on ollut useita tämän jälkeenkin ja kaikissa sama epäsuhta--> bemarilla tarkoitan niitä ainoita oikeita bemareita l. kaksi venttiilisiä boxereita. Tämän hetkisestä bemarista rakensin caferacerin, jossa korjasin insinöörien virheen. Jalkatapit siirtyi taaksepäin 10 – 13cm, sekä ylöspäin 4cm, muutoksen jälkeen jalkatapit ovat molemmin puolin samalla kohtaa, ajoasento on erittäin hyvä. Nyt bemaria on taas muutettu ja jalkatapit ovat myynnissä huutonetissä. Ketjun aloittajan kysymykseen: pysyy saappaat kuivina ja lämpöisinä kun ovat sylinterin alla piilossa.
![]()
Morjens,
Syytä epäsymmetrisyyteen en tiedä. Mittasin omasta R1100S:sta jalkatappien paikan. Tässä mopossa jalkatapit ovat aivan symmetrisesti samassa kohdalla suhteessa takatukivarren laakerointipisteeseen.