Moro,
Osaako kukaan kertoa missä voisi pk-seudulla korjauttaa lommon pakoputken alkukäyrästä?
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Jos klommo on iso, se sekoittaa koneen käyntiä ja pahimmillaan polttaa pakoventtiilin.
Riippuen putken materiaalista ja lopputuloksen kosmeettisista vaatimuksista korjaus voi olla helppokin. Hitsataan joku tappi klommoon ja vedetään liukuvasaralla tai vastaavalla vekki suoraksi. Putken muodosta riippuen kierretankoa hitsaamalla voi tehdä vastaavan sovelluksen kuin millä vedetään klommoja auton pellistä suoraksi maalia rikkomatta. Joku kromiputken oikaisu pinta säilyttäen onkin sitten ihan toinen juttu.
Koska helvetin ruma kolo putken alussa.
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Muistan jonkun neuvoneen, että käyrä irti, vettä sisään ja pakastimeen...
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Jos lommo on hankalan kulmikas niin leikataan lommokohta pois ja hitsaamalla sopivan kokoinen pala tilalle, sitten vaan sauman hionta ja kiilloitus, tämä siis rosteriputkelle. Jos on kunnon hitsari niin paikkaa ei edes huomaa.
Taivas saa odottaa
Hitsaa joku tanko tms. siihen lommoon. Sitten lämmität lommon hehkuvaksi ja vedät tangosta lommon suoraksi. Jos ei suoristu, niin sitten aika vaikea saada millään konstilla suoraksi.
Tota putken laittamista pakastimeen en suosittele kuin 2t putkelle. Sen verran paksua metallia 4t putket, että todennäköisesti halkeaa jos pakastimeen laitat.
Tämä taitaa olla ainoa keino lommon korjaukseen, tosiaan syytä olla varma ettei kyseessä titaani ja sen verran tig hommat hallussa ettei sulata sitä putkea täyteen. Tigillä näet sopivilla arvoilla voi tuupata lisäainetta vaikka kuinka, painuu vain sinne sisälle se lisäaine ja seurauksena kauhea möykky juuren puolella, virtaukset entistä huonommat. Juurikaasu myös hyvä olla ettei tee karvaa. Olen tehnyt "muutaman" vuoden teollisuussputkistoja eikä niihin pienempien rosteriputkien lommoihin ole oikein muuta ollut kuin pätkä vaihtoon, jos jollain siihen konsti niin siitähän olisi duunissakin hyötyä.![]()
K8-1000
Oon titaania ja rosterikäyriä pakastimen kautta ainakin viidesti oikonut. Kaikki on suoristuneet liki huomaamattomiksi. Eikä ole haljenneet operaatiossa tai sen jälkeen. Joskus joutuu liki kymmenen kertaa laittaa pakkaseen ja sulamaan ennenkuin isompi klommo on suora. Niin ja ei sitä koko putkea kannata täyttää. Reilusti vaan klommokohta.
+ 1 pakastimelle.
Oma rosterinen väliputki meni pahasti ruttuun kaadossa, eikä ollut todellakaan mitään ohutseinämäistä putkea. Siis todellakin sillain mutkalle ettei ollut mitään mahdollisuutta korjata.
Se oli uniikkiosa (tehty kahdesta eri väliputkesta) ja korvaavan tekimisessä olis ollu hirveä työ, joten päätin kokeilla pakastamista. Putki täyteen vettä, puukalikoista sopivat tulpat päihin ja pakkasyöksi pihalle. Oikeni yllättävänkin hyvin, on ollut taas käytössä useamman vuoden ja hyvin pelaa eikä ole murtunut.
Tossa näkyy miten se on ruttaantunut ja vääntynyt jalkatapin vierestä..
https://www.facebook.com/21605055173...type=1&theater
Tossa pakastettuna..
https://www.facebook.com/21605055173...type=1&theater
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha