Terve,
kaveri lähti Euroopan turneelle ja pyysi kysymään puolestaan, että ongelmaksi on tullut seuraava homma:
vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle, niin vaihdenäytössä vilahtaa kakkonen, mutta sitten palaakin vapaalle (vaihdenäytössä N). Alkoi tekemään eilen sitä ja on varmasti häiritsevää. Pyörällä on ajettu nyt noin 1500km eli uusi pyörä kyseessä...
Kiitos ja kumarrus.
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
Siis että kakkosvaihde ei pysy päällä, vai että vaihdenäyttö oikuttelee?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
ihan mekaaninen ongelma eli ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa meneekin vapaalle, ikäänkuin vaihtaessa ei jalan liike olisi tarpeeksi voimakas. Ei kuulemma ole voiman puutteesta/tekniikasta kiinni, on sen verran tarkasti jalalla vaihtanut nyt ongelman alettua. Sitten kun kakkonen on "kunnolla" sisässä, niin se pysyy päällä kyllä. Näin asian ymmärsin.
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
Hyppääkö vaihde pois 2. vaihteelta, vai eikö kytkeenny lainkaan? Voisi tarkistaa, että vaihdevipu pääsee esteettä liikkumaan tarpeeksi ylös. Eikä kenkä ota kiinni esim. katteisiin? Onhan vaihdelaatikossa varmasti öljyä? Mitäs jos nostaa kaksi kertaa (siis 3. vaihteelle)?
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
hyviä pointteja. Mä soitan kaverille kohta, kunhan uskallan herätellä =) mutta ymmärsin niin, että vaihde ei oikein kytkeydy päälle eli ei vedä ollenkaan, vaan jää vaihdon jälkeen vapaalle. Ja oli kuulemma katsonut niin, että vaihdenäyttö oli näyttänyt kakkosta, mutta sitten kytkimen irrotuksen jälkeen olikin palannut N:lle ja kerran oli käynyt niin, että vaihdenäyttö oli tyhjä ja sitten N päälle, kun oli irrottanut kytkimen.
Kysyn tosta kolmosesta ja olisiko jotain muuta mitä pitäisi kysyä samalla tai saada kaveri tekemään, josta jotain viasta voisi päätellä?
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
No, käske tarkistaa koko vaihteen siirtomekanismi (varmaankin joku siirtotanko ja pari palloniveltä, jne), että kaikki on kiinni kunnolla, eikä mikään ole hypännyt spooreissa vinoon. Kytkeytyykö 2:nen päälle kunnolla, kone sammutettuna, ilman kytkintä, paikallaan ollessa (hieman pyörää liikutellen)?
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Mä kroplaisin kädellä vaihteita ylös-alas, ehkä niin että kone vielä tyhjäkäynnillä. Sormin saa kuitenkin herkän tunteen siitä mitä tapantuu tai jos tuntuu jotain epäilyttävää.
Millainen se mahtaa olla uusissa pyörissä tuo vaihdenäytön mekanismi, jos on perinteiseen tapaan vaihderummun päässä kontaktinasta/kuula joka maadoittaa aina tietyn vaihteen kohdalla tietyn vastinkontaktin, silloin vois päätellä että se pykälä on mennyt kyllä sen vapaan yli, mutta lipsahtaa sitten tosiaan takaisin kakkoselta vapaalle. Mutta että uudessa pyörässä?… Jos taas joku vitun tietokone luulee tietävänsä mikä pykälä on pesässä, niin sittenhän tota ei kannata niin tuijottaa.
Ei taida olla eka kerta kun vaihdepolikimen jumittaminen vaihteen vaihdon yhteydessä olis liittynyt kytkimen ongelmaan (irroittaminen).
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kysy siltä kaverilta myös, että pitääkö se jotain ääntä. Jos ei kuulu ääntä, niin ainoa mikä tulee mieleen on että vaihdevipu ei nosta tarpeeksi ylös sitä linkkiä jolloin ekat tutkittavat asiat lienee liitosten kireys ja ettei mikään ota mihinkään kiinni. Tarkemmin vaikea sanoa kun ei tiedä mikä pyörä kyseessä.
Jos taas kuuluu ääni, että lyö rattallei niin sitten vikoja voi olla monia. Myös edellä mainitut. Toisaalta pyörä kun on uusi, niin aina sen voi liikkeeseen viedä ja kysyä mitäs nyt.
Kun kerran uusi pyörä kyseessä ja jossain päin Eurooppaa ollaan liikkeellä ja nyt vielä normaalin arkipäivän aamu (eikä perjantai-ilta, kuten aina kaikkien erikoisongelmien ilmaantuessa...), niin ei varmaan haittaisi, jos sen pyörän kanssa kävisi jollain paikallisella valtuuteetulla korjaamolla. Ainakin oireiden perusteella kuulostaa, ettei tuo minkään pyörän normaali "ominaisuus" vaihteistossa pitäisi olla.
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
Kaverilta isot kiitokset kaikille vastanneille!
Sjuggen, kakkonen menee päälle kuulemma ihan hyvin kone sammutettuna, ilman kytkintä, paikallaan. Kaikki toimii kuten pitää kone sammutettuna.
Kakkoselle päällemenemättömyys ei ainakaan ajossa kuulunut eli oli kuulemma tuntunut siltä, ettei vaihde mennyt päälle ollenkaan. Muilla vaihteilla ongelmaa ei ole ollut.
Kaveri kertoi, että kytkin ottaa napakasti kiinni, liikkeellelähdöt ykkösellä hyviä ja ykköseltä kakkoselle vaihtoa lukuunottamatta muut vaihteet menevät päälle tarkasti napsuen. Onpa kumma vika.
Tuliko noista mitään lisäajatuksia viasta tai mitä voisi katsoa? Ei ole kuulemma vaihdevivun/-linkustossa mitään mikä jarruttaisi tuota liikettä tms.
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
Huomattavaahan on, että vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle (yli vapaan) on liike ainakin mun LT:ssä aika pitkä ja sen kakkosen varsinkin kylmällä koneella joutuu vetäsemään ihan kunnolla päälle. Jos vielä vaihdevivun säätö on pikkasen "yläviistossa" niin josko loppuu jalasta "kääntö"On eri asia vetää vapaalta kakkoselle kuin ykköseltä. Eli jos ei mene suoraan ykköseltä vaan "palaa vapaalle" niin menee seuraavalla nykäsyllä helpommin. Näin ainakin mulla LoTjassa.
Miksikä asia on niin tuttu: Alkuvuodesta rikoin jalkani, siinä sivussa nilkan liikerata pieneni huomattavasti. Ensimmäisillä ajolenkeillä oli todellisia vaikeuksia saada kakkonen päälle. Muiden vaihteiden kanssa ei mitään ongelmia. Niinpä tuli hankittua kick-shifteri ja nyt menee päälle kunhan junttaa![]()
<p>2002-2014</p>
A) Mika pyora?
B) Meneeko vapaalta suoraan kakkoselle?
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Mitäs tapahtuu jos kakkoselle vaihdettaessa pitääkin vaihdepolinta ylös nostettuna kokoajan kytkintä päästettäessä? Pysyykö vaihde päällä, potkiiko pois vai meneekö ollenkaan päälle?
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Löytyikö tälle syytä/korjausta?
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Äh, sori jäi ilmoittamatta, mutta kaveri kävi pyörän kanssa pajalla ja syyksi paljastui niinkin typerä, mutta toisaalta onnekkaasti sellainen vaiva kuin, että vaihdelinkustossa oli kivi.
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15