Moro,
Onko jollakin omaa kokemusta MP-Tuki Ry:n EAK koulutuksesta?
Se on melko hintaava, mutta onko se sen arvoista?
Onko samalla henkilöllä mahdollisesti kokemusta myöskin .ORG!:in Ajotaito II:sta?
Kummassa oppii enemmän, saa palautetta paremmin omasta ajotyylistä / virheistä jne.
Terv
G
![]()
Olen ollut mp-tuen kouluttajien pitämällä EAK kurssilla jonka tosin järjesti Yamaha-center koeajopäiviensä yhteydessä. En osaa sanoa onko tämä sisällöltään sama. Siellä kuitenkin oli hidasajoa, jarrutusharjoituksia, kuin myös luonnollisesti radalla ajoa tuolloin tosin emme ajaneet jarruttamatta kuten ajotaito II. Opetus oli varsin henkilökohtaista koska kurssille oli ilmoittautunut huikeat 0 minun lisäkseni. Syynä ilmeisesti huonosti hoidettu markkinointi ja tapahtuman sijoittuminen keskelle viikkoa, itsekin huomasin ilmoituksen aivan sattumalta. Koska kokemusta rata-ajosta ei niin hirveästi tuolloin ollut niin palautetta varmaan olisi ollut annettavaksi enemmän kuin aika riitti. Pieniin yksityiskohtiin tuskin kannatti puuttua, ei varmaan ajotaito II:kaan jos kuljettaja ensimmäisiä kertoja radalla hankkimassa perusteita. Ajotaito II myös tullut suoritettua, palautteen tai opetuksen laatua vaikea vertailla koska toisessa suuri joukko ja toisessa olin yksin.
K8-1000
Kumpaakin voin suositella, koska niissä opetellaan vähän eri asioita painoitetusti.
EAK harjoitteet tähtää enemmän kadulle (hidasajo, väistö ja tehojarru)
Kun taasen ajotaito kakkosessa aukeaa enemmän rata-ajon alkeet.
(Ajolinja, katse ja ajoasento)
EAK on mielestäni hyvä ruosteenpoisto joka keväälle ja tiedän heppuja jotka on käyneet yli 10 kertaa EAK kurssilla.
(Ei kylläkään MP tuen järjestämällä)
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Ajotaito-II on kyllä ihan yhtä paljon, ellei jopa enemmänkin, kurssitusta katuajoon kuin radalle.
Kurssilla autamme sinua parantamaan ajotekniikkaasi niin että ajamisesi olisi aiempaa varmemmalla pohjalla. Kurssin sisältö perustuu katukuskien ajamisesta tehtyihin havaintoihin. Kurssilla hiotaan ajoasentoa, kaarreajolinjoja, katseen käyttöä, ohjaustekniikkaa, rentoa ajotyyliä ja näiden asioiden keskinäistä merkitystä. Matkassa on aina mutkia, joten kurssin kaarreajotekniikkaa painottava sisältö osuu suoraan jokapäiväiseen ajamiseen. Kurssin kaikki asiat ovat yhteistä perustaa sekä katu- että rata-ajolle. Vaativammat ajotekniikkajutut tehdään joskus myöhemmin näiden perustaitojen päälle. Kurssiin kuuluu varikolla pidettävät teoriaosuudet ja radalla ajettavat käytännön harjoitukset. Kurssi ajetaan kokonaan radalla.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Kyllähän sä Pupu tiedät että mä en oo mikään Ruuneperi ja yli puolet mun kirjoituksista ymmärretään väärin.
On se niin lutuisaa kun sä yrität auttaa.
Kerrataanpa vielä:
Valitsitpa kumman tahansa kurssin niin kyvyt hallita omaa ajokkia paranevat huomattavasti ja todennäköisyys että kumipuoli pysyy alaspäin kasvaa myös.
Mutta on siitä huolimatta vaihtoehto aalla ja beellä myös selkeät erot.
Toisessa lähes kaikki harhoitteet tehdään alle 45 nopeudessa ja toisessa taasen lähes kaikki tapahtuu +45 nopeudessa.
Kuten tuosta pupun postaamasta tiivistelmästä käy ilmi keskittyy ajotaito II ajokin hallintaan ns. häiriöttömässä tilassa, kun taasen EAK jo nimestäkin päätellen painottuu ajokin hallintaan kun ympäristön suurella myötävaikutuksella tapahtuu jotain ei toivottua.
Vasta uudistuneessa teoriamateriaalissa käsitellään kuolonkolareita, rattijuopumusta, risteysajoa ym ym.
Lisäksi erittäin mielenkiintoista on sisäistää miksi törmäysnopeus nelin-viisinkertaistuu jos ajonopeutta kasvatetaan 10 km/h.
Vasta tämän tajuttuani ymmärsin miksi ylipäätään on olemassa 30, 40 ja 50 alueita.
Sitä ennen luulin ettei kukaan sellainen uskalla edes ajatella hankkivansa moottoripyörää joka ei saa sitä kuudestakympistä kymmenessä metrissä pysähtymään.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
En ota kantaa paremmuudesta. Kaikki ajotaitoharjoittelu on hyvästä.
Vuosia olen kiertänyt rataa ja käynyt EAK tilaisuuksissa. Mielestäni EAKssa painotetaan aivan liikaa hidasajoa, keilojen kiertämistä ja ympyrää ajoa! Hyvä osata, mutta ei se ajoturvallisuutta paranna. EAK tilaisuuksissa kun tullaan jarrutusten ja väistö harjoituksiin, niin kouluttajien olo tulee varovaisemmaksi.... Ettei nyt vaan tulisi "kaatoa".
Jos parkkipaikka vauhdeissa mopo lippaa, niin harvemmin hengenvaarallista.
Oma mielipiteeni on, että koulutuksen painoa pitäis lisätä nimenomaan kaarreajoon, karteessa jarruttamiseen jne. kuten ylläolevassa sitaatissa painotukset oli kirjoitettu.
Radalla ajamisen käsite, ainakin alkuvaiheessa tulisi muuttaa. Keksikää parempi nimitys....Monelle kuskille kynnys harjoitella "radalla" muodostuu liian korkeaksi. Jo muutaman päivän ohjattu harjoittelu saa ihmeitä aikaan. Kuskien tulisi unohtaa "näyttäminen" ja omien "taitojen" ylittäminen.
Vuosikymmeniä kun on tullut ratoja kierreltyä, niin enää ei tarvitse metsästää huippuaikoja, vaan pyrin edelleen parantamaan jotain ajamisen osa-aluetta kun radalla lähden. Näillä eväillä olen joskus aika täpäristäkin tilanteista selvinnyt ehjin nahoin.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Jos sallit, niin olisin tuosta yllä kirjoitetusta vähän eri mieltä.
Peruste 1
Tuntematta tilastoja väittäisin että reilusti yli puolet kaadoista tulee ns nollavauhdista.
(Nämä jäävät näkymättä vakuutusyhtiöiden tilastoissa, koska vauriot ovat vähäisiä ja maksetaan käyttämättä kaskoa).
Aika monella kaudessa vähän ajavalla nousee hikikarpalot otsalle kun pitäisi sateella pärjätä mukulakivillä, sporakiskojen päällä tai laivaanajorampilla.
Peruste 2
Täysjarru harjoitukset 30-40 vauhdeista ovat täysin riittäviä, koska kouluttajan ja oppilaan välillä pitää luottamuksen toimia. Jarruharjoitus 70-80 nopeudesta ei tuo hommaan mitään lisäarvoa, mutta kasvattaa riskejä moninkertaisesti.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Mun ihan vaan henkilökohtainen mielipide on vähän toinen; varmaan hyötyä on aina harjoitella jarrutusta, mutta kyllä itte olen enemmän huolissani siitä miten saan mopon pysähtymään nimenomaan isosta vauhdista jos vaikka maantiellä vastaan tulee hirvi tai sivutieltä eteen tuuppaava auto. Minusta tunne jarrutuksessa on melko erilainen motarivauhdeista kuin tollasesta neljästäkympistä. Se että pystyy arvioimaan hidastuvuutta tehokkaassa jarrutuksessa vaikka 120:stä ennen väistöä on melko jännää ellei ole kokemusta ja johtaa vaaratilanteessa helposti lukkojarruun ja tai hartialukkoon.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Olen käynyt molemmat. Mulle sattui MP tuki ry:n päivälle sille kouluttajalle huono päivä ja melkein kaikki jutut lähti negatiivisuuden kautta. Toki harjoteltiin hidasajoa ja jarrutuksia mutta huono fiilis siitä jäi valitettavasti.
ORG:in ajotaito II:lla opin kiinnittämään huomiota omiin viheisiini ja tarvittaessa harjoittelemaan niiden korjaamista. Ajotaito II:sta oli ehdottomasti enemmän hyötyä itselleni jatkon kannalta!
Sama juttu ajotaito I:n kanssa, siellä ohjaus/ koulutus oli paljon henkilökohtaisempaa ja palute annettiin heti lähes jokaisen harjoutussuorituksen jälkeen. Tämäkin lyö paremmuudessaan MP Tuki ry:n koulutuksen selkeesti!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
No kokemuspohjaisesti voin sanoa, että 50-0 jarrutus on teknisesti haastavampi kuin 100-50.
Eli jos hallitset erinomaisesti pysähtymisen kaupunkinopuksista, niin sen jälkeen pysäyttäminen maantienopeuksistakaan ei tuota suurta päänsärkyä.
Voit katsoa juutuubissa kuinka Troy Bayliss polttelee eturengasta mielin määrin, kun taasen stoppie harjoittelussa mennään usein stongan yli ja ympäri.
Eli summa summarum. Nopeassa vauhdissa etunen liukuu ja hitaassa etunen pitää jolloin takapyörä nousee ilmaan ja ajokki on huomattavasti vaikeampi hallita.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Kokemusperäisesti voisin arvioida, että hartialukkoefekti ainakin tulee helposti kovemmista vauhdeista, että sen puolesta niistä hidastamista kannattaisi harjoitella.
Nimim. laspalmasista metikköön vaikkei vauhtia ollu suoralla kuin 175 (mutta luulen että myös maantienopeuksissa näin on)
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Näillä eväillä selviää varmasti aika hyvin ennakoivalla ajotavalla taajama-alueella ja taajama-alueen ulkopuolella riittä moottorijarrutus, tuskin jarruun edes tarvitsee koskea. Lopun voi hoitaa takajarrua käyttäen.
Entäs jos yli sadan vauhdeista täytyisi tehokkaasti etujarrulla tappaa vauhti ja aikaansaada vielä onnistunut väistö, hartialukosta puhumattakaan. Näitä valmiuksia ei todellakaan EAKn 40-50 jarrutuksissa opi.
Ryömintänopeuden harjoituksia jokainen voi vaikka harjoitella talvella autotallissaan ja ajaa ympyrää ohjaus tapissa, mutta tämä taito ei välttämättä auta kun todellisissa nopeissa ajotilanteissa eteen tulee "yllätys" ja oma selviytyminen on pelissä.
Onnettomuustilastot varmaan vahvistavat käsitystäni siitä, että pyörää ei hallita edes alhaisissa nopeuksissa. Nykyisten "nopeustajoitusten" puitteissa ei edes opi ajamaan ja hallitsemaan pyörää.
On hyvä asia, että näitä ajotaitokoulutuksia on tarjolla, valitettavan usein tapaan mopoiliota, jotka olisivat näiden koulutusten tarpeessa, mutta eivät "radalle" halua lähteä.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Itsellä kokemusta Ajotaito I + II ja EAK-kurssista. Molemmat olivat hyviä, joskin koin hyödyllisemmäksi Ajotaidot.
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni eli kumpaan kannattaa osallistu, sanoisin "Osallistu molempiin". Välillä tuntuu, että on ylipäätään vaikea päästä kurssille kun niitä järjestetään harvemmin.
Eli nämä kurssit eivät ole mitenkään toisiltaan pois ja kuten aikaisemmin todettiinkin, niin näitä voi vetää joka kausi. Samalla voi ottaa mukaan myös progression eli jos nämä EAK ovat lähtökohtaisesti vähän kesympiä, niin aloittaa niillä ja menee sitten Ajotaidoille.
Olen samaa mieltä siinä, että kursseillä olisi hyvä harjoitella jarrutuksia ja väistöjä kovemmistakin nopeuksista, mutta mikään ei estä harjoittelemasta näitä itsenäisesti. Periaate ja tekniikka ovat kuitenkin samoja.
Menee jo jankkaamisen puolelle, mutta jos olet vähänkään tutustunut EAK harjoitusrepertuaariin, niin siihen kuuluu myös nopea vastaohjausväistö sisältäen paluun alkuperäiselle ajolinjalle.
Jos tämä harjoite on mielestäsi epäpätevä, niin kerro mikä mielestäsi on sitten se oikea tapa harjoitella.
Eläimen kohtaaminen liikenteessä on aina vähän hankalaa, koska ei ikinä tiedä mihin suuntaan ne väistää.
Olipa sitten kyseessä jänis, kissa, koira, sika tai hirvieläin.
http://youtu.be/BJVw41bwV_w
Jos linkin esteet olivat pala kakkua, niin kannattaa siirtyä aiheessa eteenpäin ja kirjoittaa juutuubbiin peura+moottoripyörä.
Monessako tapauksessa havaittuasi eläimen kerkesit aloittamaan jarrutuksen ennen osumaa?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Sen verran jankutan vielä, että keväällä otin osaa EAK tilaisuuten, jota veti diploomin saanut kouluttaja. Hyvää harjoittelua olikin jarruttaminen ja tuo mainitsemasi väistö vastaohjausta käyttäen. juuri tällainen harjoittelu on sitä laadukkaampaa treenaamista, verrattuna ryömimiseen.....ympyräajoon jne. Näitä harjoituksia jokainen voi kerran nähtyään ja ohjeet lukeneena suorittaa ihan omin päin.
Videossa missä kaveri ajaa motskarillaan päin lehmää, olisi paremmilla taidoilla voinut selvitä. Eläin liikkui laumassa ja hitaasti suoralla tieosuudella. Ei väistöä, hartialukko ja takapyörä lukossa.....Näillä eväillä pysähtyminen ja väistö ei onnistu!
Kaikki harjoittelu hyvästä, vaikka ei niin laadukasta aina olekaan.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Hitailla harjetteilla on tarkoitus laittaa perusasiat, kuten ajoasento ja katseenkäyttö kuntoon ennen kuin ruetaan urheilemaan nopeissa harjotteissa. Tämä siis kaikille niille, joille ei ole tarpeeksi selvästi asiaa kursseilla kerrottu.
Superbike #7
Onhan se laadutonta koulutusta, jos hitaista harjoituksista ei saada hyötyä esimerkiksi jarrutus- ja väistötreeniä varten (plus kaikkea muuta hyötyä siihen päälle). En ole huomannut, että meidän kursseilla hitaita olisi koettu mitenkään laaduttomuutena tai toisarvoisena treenina, kurssipalautteissa näkyy että niistä on saatu paljonkin irti omaan ajamiseen. Mulla on hieman sellainen käsitys, että kursseilla hitaat treenit jää helposti yksittäisiksi ja toisitaan irrallisiksi tempuiksi, joilla ei nähdä eikä näytetä juuri muuta tarkoitusta kuin noiden temppujen hallinta. Onhan se silloin ymmärrettävää jos ne koetaan hieman turhana.
Kumma muuten, että kursseilla hitaita harjoitteita joutuu joka kurssilla ohjaamaan loppuun asti, vaikka asiat on kerran kerrottu ja näytetty. Olisihan se hienoa kun saisi asiat toimimaan heti ja kerrasta, mutta todellisuus ei mene ihan niin.
1000
Ehkä eritasoisia EAK kursseja voisi olla aloitteleville ja hieman pidemmälle ehtineille kuljettajille, kuten Ajotaito 1 ja 2 jne. Nykyisellään harjoitukset aika kaavamaisia.
Harjoittelun kohde voisi olla esim. jarrutus kaarteeseen tultaessa/kaarteessa tai ajo 360 ast. kaarteen läpi. Näitä harjoituksia pystyy tekemään pienellä järjestelyllä parkkipaikalla.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
wanico kirjoitti
No kokemuspohjaisesti voin sanoa, että 50-0 jarrutus on teknisesti haastavampi kuin 100-50.
Eli jos hallitset erinomaisesti pysähtymisen kaupunkinopuksista, niin sen jälkeen pysäyttäminen maantienopeuksistakaan ei tuota suurta päänsärkyä.
Voit katsoa juutuubissa kuinka Troy Bayliss polttelee eturengasta mielin määrin, kun taasen stoppie harjoittelussa mennään usein stongan yli ja ympäri.
Eli summa summarum. Nopeassa vauhdissa etunen liukuu ja hitaassa etunen pitää jolloin takapyörä nousee ilmaan ja ajokki on huomattavasti vaikeampi hallita.
Tuossa edellisessä kirjoituksessani on mielestäni kaksi väittämää.
A) kovassa vauhdissa MP ei pyri menemään katon kautta ympäri, vaan etupyörä mielummin lukkiintuu ja lähtee liukuun (absiton mopotti).
B) hitaassa vauhdissa (alle 50) renkaan pitokyky voittaa eteenpäin työntävän voiman ja takapyörä nousee ilmaan
(ns. stoppie tai high sider).
Kumpi väittämistä oli mielestäsi sitä legendaarista itseään?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Noita satasen vauhdista pyörä katolleen jarrutuksia en ole koskaan nähnyt, siksi jätän kommentoimatta.
Mutta siihen että hitaassa etunen menee mielummin lukkoon kuin takanen nousee voisi olla kolme eri syytä.
(Unohdetaan nyt raskaat matkapyörät ja pitkäkeula customit ja keskitytään ihan peruspyöriin)
1 Likainen alusta
2 Liian kovat ilmanpaineet / kylmä rengas
3 Väärä jarrutustekniikka. Oikealla tekniikalla saadaan renkaan kitkapinta jopa kolminkertaistumaan (30-> lähes 100 neliösenttiin) ja jos rengas on kerinnyt saavuttamaan käyttölämpötilansa niin alkaa olla ihme jos ei takapyörä nouse.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>