Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    Meillä on kahden auton kylmä talli. Tuli mieleen omasta mielestä hyvä idea. Vaimo ei oo vielä lämmennyt...
    Jos toisen auton paikalle tekis lämpimän boxin kahdelle pyörälle... lev. 2 m , pit. 3 m , korkeus riittäis varmaan reilu 2 m. Kun ei mun rahat riitä koko tallia lämpimäksi edes rakentaa. Joku pakkasen kestävä ovi koppiin. Lämmittimeksi joku öljytäytteinen patteri tms. Pitäis tietenkin jauholevyä olla seinissä ainakin pari päällekkän, ja mitähän muuta paloturvallisuusjuttuja tuohon pitäis huomioida? Ilmanvaihto, pieni räppänä seinään? Laittais kovilla pakkasilla lähes kiinni...
    Onko kukaan tehnyt vastaavaa? Tai varmasti on, mutta kuka haluaa antaa vinkkejä?
    Olis hieno juttu, ei tarttis joka syksy metsästää lämmintä säilytystilaa... ja jos pukkais kaverin pyörän välillä hankeen, niin tuossahan melkein huollot tekis talven aikana... ?
    Mitä mieltä? Vaimolla meni housut vaihtoon kun aloin tätä sille selittää.....
  2. #2
    Tilapäisen kyhää 2x2 parrusta ja finfoam levyistä. Liimana toimi uretaanivaahto. (Pysyvämpi vaatii rakennusluvat, EI30 seinät, jne...)
    Tallin seinään kakkos koolaus ja väleihin levyt.
    Teet väliseinäksi ja katoksi 1200 leveitä ja riittävän korkeita "elementtejä" jotka saa kesäksi vaikka pois nippuun.
    Oveksi samanlainen elemetti mutta molemmin puolin kuitulevy pitämään oven ristimitassa. Karmi kakkosnelosesta.

    Ilmanvaihdoksi painovoimainen eli 100mm ruuvattava lautasventtiili ylös ja alas.
    Viimeksi muokannut: AimoPamaus; 10.07.2014 klo 17:35.
  3. #3
    Jos sinne autotalliin veinaat lämmittimen laittaa ja se on talon yhteydessä, niin on kaksi vaihtoehtoa.
    Tutkit ja kysyt byrokratian ja rakennusmääräykset. Lisäksi päivität rakennuksen tiedot vakuutusyhtiölle, jotta se voi korottaa vakuutusmaksua.
    Toinen vaihtoehto on, että rakennat sen kopin ja lopetat palovakuutuksen maksamisen.
  4. #4
    Erillinen rakennus ompi. Kyllä olis tarkoitus tehdä sellainen pysyvämpi ratkaisu. Että en välttis purkais aina kesäksi pois. ja kyllä tuo pitäis kait vakuutusyhtiölle ilmoittaa, jos käy kuin A.Ankalle, että mopot kärähtää, niin sitten ahistais...
    ja tietenkin, jos kunnolla eristäis, niin ei menis niin paljoa harakoille lämpöjä...
    Mitä ne on nuo EI30-seinät?
  5. #5
    Lainaa Wildhillman777 kirjoitti Katso viesti
    Erillinen rakennus ompi. Kyllä olis tarkoitus tehdä sellainen pysyvämpi ratkaisu. Että en välttis purkais aina kesäksi pois. ja kyllä tuo pitäis kait vakuutusyhtiölle ilmoittaa, jos käy kuin A.Ankalle, että mopot kärähtää, niin sitten ahistais...
    ja tietenkin, jos kunnolla eristäis, niin ei menis niin paljoa harakoille lämpöjä...
    Mitä ne on nuo EI30-seinät?
    Käytännössä tupla kyprokki riittää tuon täyttämiseen.
  6. #6
    EI30 seinän voi tehdä vaikka 2 kerrosta 13mm kipsilevyä ristiin ladottuna

    Finnfoam on suht. edullinen, täysin vettymätön, suulakepuristettu XPS-eristelevy. Meillä tuota on käytetty paitsi routa- ja kellarin ulkopuolisessa erityksessä, mutta myös koko 1.5krs talon yläkerta ja autotalli / kellarin sisäpuolinen eristys. Helppoa ja mukavaa matskua työstää, ei kutise, pysyy kuosissaan ja tosiaan helppo liimata paukku-urkulla. Tosin jos enempi saumailet, niiin suositelen lämpimästi hommaamaan urkku-pyssyn, noilla paukkupullojen muoviputkilla mitään oikeaa duunia kukaan tee
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  7. #7
    Ok. Kiitti vinkeistä! Tuossa on vielä varasto kyljessä, eli varasto ja talli onkin jo tuplakyprokilla erotettu.
    Miten, noin periaatteessa, tarviiko tuollainen välttämättä ilmanvaihdon? Jos sinne ei lumisia mopoja ajelis? Toisaalta mietin ilmalämpöpumppuakin.. mutta taitais jollakin öljytäytteisellä patterilla saada pienemmän sähkölaskun? Taitaa kuitenkin jo ilma itsessään olla sen verta kosteaa, että esim. juuri tuo painovoimalla toimiva räppänäilmanvaihto olis tarpeen?
  8. #8
    Lainaa Wildhillman777 kirjoitti Katso viesti
    Ok. Kiitti vinkeistä! Tuossa on vielä varasto kyljessä, eli varasto ja talli onkin jo tuplakyprokilla erotettu.
    Miten, noin periaatteessa, tarviiko tuollainen välttämättä ilmanvaihdon? Jos sinne ei lumisia mopoja ajelis? Toisaalta mietin ilmalämpöpumppuakin.. mutta taitais jollakin öljytäytteisellä patterilla saada pienemmän sähkölaskun? Taitaa kuitenkin jo ilma itsessään olla sen verta kosteaa, että esim. juuri tuo painovoimalla toimiva räppänäilmanvaihto olis tarpeen?
    Kyllä sinne ne ilmanvaihtoräppänät kannattaa laittaa vaikket lumista mopoa ajais sinne.

    Mulla oli edellisessä talossa vähän samanlainen tilanne (rakennettiin autokatokseen talli). Jos päätät tehdä lämpimän tallin niin tee se kunnolla. Jälkeenpäin varmasti harmittaa jos projekti jää puolitiehen. Ehkä kannattaa keskustella jonkun rakennesuunnittelijan kanssa koska homma menee luvanvaraiseksi. Minä en missään tapauksessa rakentaisi omilla luvilla koska vakuutusyhtiön kanssa voi tulla vaikeuksia jos jotakin sattuu.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  9. #9
    Täällä ollaan nyt kovasti osastoimassa muista rakennuksista erillään olevaa rakennusta pienempiin osastoihin. Miksi?

    Jos kyseessä on P3 luokan autosuoja, jonka sisään ollaan rakentamassa prätkälle koppi, niin en oikein ymmärrä miksi täällä puhutaan tietyn luokan osastoivista rakenteista?. Jos oltaisiin rakentamassa esim. saunaa tai muuta tilaa, jossa ihmiset ovat sisällä, niin osastointi olisi pakollinen menettely.

    Tässä faktaa: http://www.finlex.fi/data/normit/28206-E4su2005.pdf

    Termit ja muut viittaukset osassa E1 http://www.finlex.fi/data/normit/37126-E1_2011-fi.pdf

    Mikäli paloturvallisuusasiat askarruttavat, niin ei tarvitse ennakkoon ottaa murhetta byrokratiasta tai "EI30 seinistä". Soita alueesi pelastusviranomaiselle (päivystävä palaotarkastaja) ja kerro mitä olet tekemässä ja pyydä heiltä mielipide. Ei sido sinua mihinkään, mutta saat oikean suunnan. Oma tulkinta on ettei osastointiin ole tarvetta, mutta toki muut asiat (sähkö, lämmitykset, ilmastointi jne.) kannattaa hoitaa asiallisesti.
  10. #10
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    Täällä ollaan nyt kovasti osastoimassa muista rakennuksista erillään olevaa rakennusta pienempiin osastoihin. Miksi?

    Jos kyseessä on P3 luokan autosuoja, jonka sisään ollaan rakentamassa prätkälle koppi, niin en oikein ymmärrä miksi täällä puhutaan tietyn luokan osastoivista rakenteista?. Jos oltaisiin rakentamassa esim. saunaa tai muuta tilaa, jossa ihmiset ovat sisällä, niin osastointi olisi pakollinen menettely.

    Tässä faktaa: http://www.finlex.fi/data/normit/28206-E4su2005.pdf

    Termit ja muut viittaukset osassa E1 http://www.finlex.fi/data/normit/37126-E1_2011-fi.pdf

    Mikäli paloturvallisuusasiat askarruttavat, niin ei tarvitse ennakkoon ottaa murhetta byrokratiasta tai "EI30 seinistä". Soita alueesi pelastusviranomaiselle (päivystävä palaotarkastaja) ja kerro mitä olet tekemässä ja pyydä heiltä mielipide. Ei sido sinua mihinkään, mutta saat oikean suunnan. Oma tulkinta on ettei osastointiin ole tarvetta, mutta toki muut asiat (sähkö, lämmitykset, ilmastointi jne.) kannattaa hoitaa asiallisesti.
    Ehkä on parempi ottaa yhteyttä rakennusvalvóntaan kuin pelastusviranomaisiin. Ainakin pks:lla rakennusvalvonta on se instanssi, jossa tiedetään nuo rakennusmääräykset (Espoossa tosin erittäin v*ttumaisia). Itse hankkisin vielä rakennesuunnittelijan, joka osaa kertoa miten tuo "osastointi" kannattaa tehdä. Hän sitten osaa olla yhteydessä tuonne rakennusvalvontaan. Miten olis tallin puolikkaan eristäminen?
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  11. #11
    Joo, tämähän on ihan suunnitteluasteella vielä.. Miksei tallin puolikkaankin vois tehdä lämpimäksi.. Se on nyt vaan niin avara, että menis ahtaan tuntuiseksi, jos väliseinän tekisi.
    Tuo tila on niin jännä juttu, niin kuin tiedätte, on huoneita ja kaks varastoa, eikä tavarat meinaa mahtua mihinkään.
    Tuommoinen kuuden neliön koppi vois olla sellainen tila, ettei sinne muilla (rouva ja tenavat) ole asiaa...
    Taidan laittaa s-postia ensin vaikka vak.yhtiölle. Kuulis, mitä ne siellä meinaa.
    Tämähän on tämän päivän aikana jalostunut päähänpistosta jo suunnittelun alussa olevaksi rojektiksi !
  12. #12
    ja tohon E luokitukseen. eiköhän noin pieni tila ole yhtä osastoa vaikka siellä olisi 16 väliseinää..
    Esim. kerrostalohuoneistoissa yksi asunto on oma osastonsa yleensä.
    Kilpi puuttuu yamaha R6r 06
    Ex Daytona 675 07
    Ex honda hornet 900 05
    Ex honda cbr 600f
    Ex kawasaki zx6r 98
  13. #13
    Käyttötapahan ei muutu tuossa tallissa vaikka osan siitä muuttaisi lämpimäksi. Tämän vuoksi ei tarvita mitään osastointeja. Mutta paloviranomaiset tykkää eri paikkakunnilla toimia sangen kirjavalla tavalla.

    Jos tuosta kylmästä autotallista tekisi osittain varastotilaa joka olisi yli 10 m2 joutuisi rakentamaan osastoinnit, mutta jos varasto on alle 10 m2 niin ei tarvita osastointeja.

    Parhaiten asia selviää kun on yhteydessä oman paikkakunnan rakennusvalvontaan / paloviranomaiseen, kuten tuossa aiemminkin vinkattiin.

    Oulun kaupungin rakennusvalvonta on tehnyt hyvän pdf-lehtisen eri palo-osastointi tavoista pientaloihin ja talousrakennuksiin liittyen. Linkki
    -Bmw S1000RR 2021-
    http://www.jaha.fi/
  14. #14
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Ehkä on parempi ottaa yhteyttä rakennusvalvóntaan kuin pelastusviranomaisiin. Ainakin pks:lla rakennusvalvonta on se instanssi, jossa tiedetään nuo rakennusmääräykset (Espoossa tosin erittäin v*ttumaisia).
    Ehkä pääkaupunkiseudulla, mutta kyllä mulla mökkejä rakentaessa (mökki ja sauna) on kunnan palopäällikkö tehnyt palotarkastukset.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  15. #15
    Kun vähän soittelet ja kyselet, niin lopputulos on, että luvat, tarkastajat, sähkärit, yms. kulut on enemmän kuin alkuperäinen budjetti koko hommalle...
    Sitten vielä verottajalle kuponki, jos on luvanvaraista toimintaa, ettei vaan tehdä harmaata työtä
  16. #16
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Kun vähän soittelet ja kyselet, niin lopputulos on, että luvat, tarkastajat, sähkärit, yms. kulut on enemmän kuin alkuperäinen budjetti koko hommalle...
    Sitten vielä verottajalle kuponkoi, jos on luvan varaista toimintaa, ettei vaan tehdä harmaata työtä
    Joo, mutta täytyyhän sitä pykäliä noudattaa. Kaikkia muita paitsi turhia nopeusrajoituksia.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  17. #17
    Luvat maksaa, kaveri on sähkäri. Se vain tuli mieleen, että jos se perhanan patteri menis oikkariin ja syttyis palamaan, palais kaks motoa ja vielä Waimon Auto... Että turhaan varmaan tosiaan sitten maksaisin palovakuutusta. Kun se nyt on kylmäksi tilaksi vakuutuskirjaan kirjattu. Perhanat ovat varmasti noista tarkkoja, jos jotain sattuu. Mulle on ihan sama, mitä vak.papereissa lukee...
    Isäukko muisteli, että netissä on joskus ollut kuvia jostain mopon nielevästä lasikuitu? muovi?- "paketista".. Saatan olla itekin monta vuotta sitten tuollaisen nähnyt.... Noihin ei varmaan lämmitys kuulu mukaan..?
  18. #18
    Se, että kaveri on sähkäri ei riitä. Kaverilla pitää olla joku yritys, toiminimi tai vastaava takana, joka vastaa siitä asennuksesta ja käyttöönottotarkastuksesta.
    Sähkötöiden tekijöille on säädetty laissa ammattitaitovaatimukset. Kaikkien kiinteiden sähköasennusten (sähkölaitteistojen) rakentaminen ja korjaaminen edellyttävät ns. sähköurakointioikeuksia (oikeus tehdä sähkötöitä). Vaatimukset koskevat myös sähkölaitteiden korjaustoimintaa. Sähköalalla ammattitaidoton saa tehdä vain eräitä yksinkertaisia töitä, kuten sulakkeen vaihdon ja yksivaiheisen jatkojohdon rakentamisen ja korjaamisen (ns. maallikkotyöt).
    Sähköurakointioikeuksien keskeisin vaatimus on, että sähkötöitä tekevällä toiminnanharjoittajalla on palveluksessaan vastuuhenkilönä sähkötöiden johtaja, jolla on riittävä pätevyystodistus. Sähköurakoitsijan alla itsenäistä työtä tekeville asentajille on myös säädöksissä asetettu kelpoisuusvaatimukset (KTMp 516/1996 11§)


    http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Sah...-kayttoonotto/


    En mie halluu pelotella, mutta tää on vaan tätä Suomessa vuonna 2014.
    Paljon tehdään itse ja teetätetään tutulla sähkärillä. Se on ihan okei, mutta jos jotain sattuu...
  19. #19
    Lainaa Wildhillman777 kirjoitti Katso viesti
    Luvat maksaa, kaveri on sähkäri. Se vain tuli mieleen, että jos se perhanan patteri menis oikkariin ja syttyis palamaan, palais kaks motoa ja vielä Waimon Auto... Että turhaan varmaan tosiaan sitten maksaisin palovakuutusta. Kun se nyt on kylmäksi tilaksi vakuutuskirjaan kirjattu. Perhanat ovat varmasti noista tarkkoja, jos jotain sattuu. Mulle on ihan sama, mitä vak.papereissa lukee...
    Isäukko muisteli, että netissä on joskus ollut kuvia jostain mopon nielevästä lasikuitu? muovi?- "paketista".. Saatan olla itekin monta vuotta sitten tuollaisen nähnyt.... Noihin ei varmaan lämmitys kuulu mukaan..?
    Hyvä että sähkäri löytyy omasta takaa. Hommaa vielä se rakennesuunnittelija niin hän osaa neuvoa miten homma kannattaa tehdä. Meidän orkkilaisten on vähän vaikea neuvoa kun ei ole tarkkaa tietoa millainen se (kylmä)talli on ja miten se on rakennettu. Tee kuitenkin homma kunnolla. Muuten alkaa harmittamaan. Kokemuksesta tiedän kun edellisessä tallissa jäi viemäröinti rakentamatta. Talli sitten lainehti vettä kun ajoi lumisen auton talliin.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  20. #20
    foami olis siinä mielessä hyvä vaihtoehto, ettei se kastu tai homehdu. spu olis toki tehokkaampaa ja kalliimpaa, foami muistaakseni on villan luokkaa eristykseltään eli ei hirveän hyvä kuitenkaan.

    joskus mietin itse vastaavanlaista ratkaisua, mietin tuolloin että jos olis hankkinut sellaisen rakomallin ladon, sisälle tuulilevyt ja villoitus ja patteri. tai vaihtoehtoisesti pari 500mm foamia päällekkäin.

    sitten joskus kun saisi tehtyä kunnon tallin, niin villat ja levyt pois, voisi käyttää latoa sen jälkeen liiterinä..

    ja ilmaräppänää tosiaan ylös ja alas, ettei kosteus ala sisällä muhimaan.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  21. #21
    Lainaa Wildhillman777 kirjoitti Katso viesti
    Isäukko muisteli, että netissä on joskus ollut kuvia jostain mopon nielevästä lasikuitu? muovi?- "paketista".. Saatan olla itekin monta vuotta sitten tuollaisen nähnyt.... Noihin ei varmaan lämmitys kuulu mukaan..?
    Tämmönenkö koppi? http://www.ride-in.fi/
    Nyt: -, Oli: Yamaha XV1900 MidnightStar, Suzuki DL650 WeeStrom -06. AVJ16 #52
  22. #22
    Rakenna trailerin päälle ulos.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  23. #23
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Rakenna trailerin päälle ulos.
    Alkaa olla Suomessa kohta ainoa vaihtoehto; vanha traktorikärry hiekkapuhallukseen ja maalaukseen ja siihen päälle rakentaa mitä tarvitsee. Jos yrität rakentaa omalle maallesi ns laillisesti, menee erilaisiin suojelurahoihin helposti 80% budjetista (jos siis rakennat itse halvoista kamoista).
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  24. #24
    Ja jos toimit sääntöjen mukaan niin kiinteistöverokin nousee.

    Miksi muuten pyörä pitäisi säilyttää lämpimässä? Eikö riittäisi jos kosteuden tiivistyminen olisi estetty?
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  25. #25
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Alkaa olla Suomessa kohta ainoa vaihtoehto; vanha traktorikärry hiekkapuhallukseen ja maalaukseen ja siihen päälle rakentaa mitä tarvitsee. Jos yrität rakentaa omalle maallesi ns laillisesti, menee erilaisiin suojelurahoihin helposti 80% budjetista (jos siis rakennat itse halvoista kamoista).
    Sen takia monella kesämökillä on savusauna ihan rannassa lautan päällä, kun lupien mukaan se pitäisi rakentaa 25m päähän rantaviivasta! ! ! ! !
  26. #26
    Lainaa Wildhillman777 kirjoitti Katso viesti
    Ok. Kiitti vinkeistä! Tuossa on vielä varasto kyljessä, eli varasto ja talli onkin jo tuplakyprokilla erotettu.
    Miten, noin periaatteessa, tarviiko tuollainen välttämättä ilmanvaihdon? Jos sinne ei lumisia mopoja ajelis? Toisaalta mietin ilmalämpöpumppuakin.. mutta taitais jollakin öljytäytteisellä patterilla saada pienemmän sähkölaskun? Taitaa kuitenkin jo ilma itsessään olla sen verta kosteaa, että esim. juuri tuo painovoimalla toimiva räppänäilmanvaihto olis tarpeen?
    Mä en enää muuta talliin huolisi kuin il-pumppua,kätevä,saa kosteudenpoistoa,lämmitystä,tuuletusta ja jaksaa hyvin pitää 60 neliön tallin lämpöisenä.
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  27. #27
    Lainaa gixxerman kirjoitti Katso viesti
    Mä en enää muuta talliin huolisi kuin il-pumppua,kätevä,saa kosteudenpoistoa,lämmitystä,tuuletusta ja jaksaa hyvin pitää 60 neliön tallin lämpöisenä.
    Lämpimän tallin rakentaminen alkoi tällä viikolla ja tuo lämmitys on viä vähä hiinä ja hiinä laitanko lattialämmityksen sähköllä vai il-pumpun. Tuo pumppu olisi juurikin siksi kätevä että ilma vaihtuisi kun siellä tallissa tulisi talvisin säilytettyä esim mettäkamoja jotka olisi hyvä olla kuivat seuraavaksi päiväksi yms. Lisäksi mönkkärin mukana tulee väkisinkin lunta mukana sisälle vaikka paine-ilmalla isompia puhalteleekin pois.
    Talli itsessään on pieni 35m2 ku ei tontille isompaa enää mahdu.
    Kawasaki versys 1000 -16
    Bmw f800gs -15
    Kawasaki vn900 classic -08
    Suzuki gsx 1400 -07
    Yamaha dragstar 1100 classic -00
  28. #28
    Lainaa Zwäng kirjoitti Katso viesti
    Lämpimän tallin rakentaminen alkoi tällä viikolla ja tuo lämmitys on viä vähä hiinä ja hiinä laitanko lattialämmityksen sähköllä vai il-pumpun. Tuo pumppu olisi juurikin siksi kätevä että ilma vaihtuisi kun siellä tallissa tulisi talvisin säilytettyä esim mettäkamoja jotka olisi hyvä olla kuivat seuraavaksi päiväksi yms. Lisäksi mönkkärin mukana tulee väkisinkin lunta mukana sisälle vaikka paine-ilmalla isompia puhalteleekin pois.
    Talli itsessään on pieni 35m2 ku ei tontille isompaa enää mahdu.
    Jos tehokkaan kosteudenpoiston haluaa, niin se il ei yksinään riitä. Sehän vatkaa vaan sitä sisäilmaa. Jotenkin hallitusti sitä ilmaa pitää saada ulos ja sisään. Tosin jos massia riittää, niin sitä tallia voi pitää todella lämpimänä, niin se kuivaminen joutuu. Mutta se tarkoittaa yli 20 asteen sisälämpötiloja kesät talvet.
    -juha-
  29. #29
    Lainaa juhhyto kirjoitti Katso viesti
    Jos tehokkaan kosteudenpoiston haluaa, niin se il ei yksinään riitä. Sehän vatkaa vaan sitä sisäilmaa. Jotenkin hallitusti sitä ilmaa pitää saada ulos ja sisään. Tosin jos massia riittää, niin sitä tallia voi pitää todella lämpimänä, niin se kuivaminen joutuu. Mutta se tarkoittaa yli 20 asteen sisälämpötiloja kesät talvet.
    ILP:n kuivaus kondensoi veden ja valuttaa ulos. Ja pakkasilla tämä on se ongelmapaikka, kun tuo valutusletku jäätyy, eikä ilman kuivaus enää toimikkaan.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  30.  
  31. #30
    Lainaa juhhyto kirjoitti Katso viesti
    Jos tehokkaan kosteudenpoiston haluaa, niin se il ei yksinään riitä. Sehän vatkaa vaan sitä sisäilmaa. Jotenkin hallitusti sitä ilmaa pitää saada ulos ja sisään. Tosin jos massia riittää, niin sitä tallia voi pitää todella lämpimänä, niin se kuivaminen joutuu. Mutta se tarkoittaa yli 20 asteen sisälämpötiloja kesät talvet.
    Kellokytkimen takana olevalla ilmankuivaimella olen ite hoitanut hommaa, tosin tallissa kovallakin pakkasella +8-10 ja normikelillä talvella +13-15.
    Yleensä tallissa ei ole mitään oikein kosteaa mutta mönkkärin joskus sulattelen
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen