Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Tämä turnee on puolivälissä eli olen päässyt Suomeen juhannuksen viettoon (ei olisi kelien puolesta kannattanut ). Eka kertaa pyörän kanssa pidemmällä reissulla vaikka muuten matka-ajo on ihan tuttua. Yksin ollaan, pari reissukaveriehdokasta jäi viimetipassa pois. Lyhyestä virsi kaunis eli tässä päivämatkat tähän saakka:

    1. päivä: Glasgow - North Shields (Newcastle), 297 km. Valitsin vaihteeksi reitin M8-A1, ei olisi kannattanut, A1 on huono ja saatoin saada elämäni ensimmäiset ylinopeussakot; saa nähdä onko postia odottamassa Yölaivalla Amsterdamiin.

    2. päivä: Ijmuiden (Amsterdam) - Berliini, 740 km. Hieno päivä, varmaan oli uutuudenviehätystä että sain autobahnilla paahtaa sydämmeni kyllyydestä. 160 km/h oli sellainen sopiva matkanopeus mutta parisataa ylittyi kun oli sopivan väljää

    3. - 4. päivä: Maaseutumatkailua ja Berliinin nähtävyyksiä noin 200 km:n edestä, mm. olympiastadioni, olympiakylä ja Gatowin ilmailumuseo. Suosittelen kaikkia! Sain halvan tarjouksen H10 hotellista Berliinin keskustasta, 55 euroa/yö, hotellin alakerrassa on parkkihalli, tosin maksoi 20 euroa/vrk ylimääräistä. Suosittelen silti. Hotellin linkki: http://www.hotelh10berlinkudamm.com/en/index.html

    5. päivä: Berliini - Gdansk (E28 Koszalin kautta), 520 km. Olin kyllä kuullut kauhutarinoita Puolan liikenteestä mutta se oli silti yllätys. Autot ja rekat ohittelivat miten sattuu, parhaimmillaan oli 4 autoa/rekkaa rinnakkain tavallisella pikkutiellä. Ja ajonopeudet oli mitä sattuu. Teiden kunto vaihteli tosi surkeasta perunapellosta upouuteen moottoritiehen. Liikennettä oli paljon. Yövyin Gdanskissa paikassa nimeltä Via Steso, vaatimaton mutta halpa (30 euroa) paikka jonka pihalle sai pyörän yöksi lukkojen taakse. Suosittelen. Linkki:http://www.villasteso.com.pl/

    6. päivä: Gdansk - Kaunas (Elblag-Ostroda-Olsztyn-Ketrzyn-Augustow), 600 km. Rankin päivä, jostain syystä matka kesti ja kesti, pääsin Kaunasiin vasta yöllä. Liikennettä oli paljon, taas, vasta illalla Liettuan rajaa kohti liikenne hiljeni ja kohdalle sattui kivoja mutkapätkiä.

    7. päivä: Kaunas - Tallinna (E85-E77-E67), 670 km. Tosi kylmä ja tuulinen päivä, onneksi mulla oli talvikamppeet mukana, muuten olisin paleltunut. Suoraa tietä mutta kelin takia rankka päivä. Jostain syystä missasin A8 tien Kaunasin jälkeen ja jouduin Kelmen-Jelgavan tietöihin Oli kivaa istua liikennevaloissa minuuttitolkulla ja ajaa enduroa katupyörällä... Tutustuin myös liettualaisiin moottoripyöräpoliiseihin mutta onneksi he toivottivat vaan hyvää matkaa

    Suomessa on tullut ajettua juhannuksena muutama sata kilometriä joten kilometrejä on yhteensä kertynyt noin 3500. Suomen tiet ovat olleet hiljaisia mutta yllättävän huonokuntoisia. Paras mutkapätkä on ollut Lappeenranta - Taipalsaari - Savitaipale. Nopeusrajoitukset ovat myös turhan alhaisia...just saying...

    Matka jatkuu maanantana kohti Norjaa...

    Päivä 3, Kemlitz, entinen Itä-Saksa:
    Kawasaki ER-5 1999 (ex); Suzuki SV650S 2002 (ex); Kawasaki Zephyr 550 1995 (ex); VFR800FI 2000 (ex), Kawasaki KMX125 1999 (ex); Suzuki GSXR600 2012; Triumph Street Triple 675 2012; Royal Enfield Bullet 500 2002
  2. #2
    Hienoa ...Ai täällä rajoitukset alhaisia, tuolla kommentilla saat n. 10 sivun ketjun aikaiseksi, vielä kun lisäät jotain sakoista ja poliiseista, itse tarinasta viis... Hyvää matkaa kummiskin!!
    BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
  3. #3
    Kumarran ja nostan virtuaalihattua! Aivan loistavaa että olet lahtenyt taikka joutunut lähtemään yksin reissuun ja sporttisemmalla pyörällä. Ei tohon joka mimmi pystyisikään. Antaa hieman erilaista perspektiiviä kun matkailee yksin.
    Siinä on kyllä enemmän hyviä kuin huonoja puolia...tämä on sit vain mun mielipiteeni.
    Turvallista matkaa vain jatkossa

    at,d,dk,est,fin,kh,lao,lt,lv,no,pl,ru,se,th,vn
    ----------------------------------------
    -Byrokratia kasvaa vastatakseen kasvavan byrokratian tarpeisiin-

    -If you can do it yourself, do it-
  4. #4
    Moi, hyvä tarina ja reippaan oloinen reissu! Turvallista matkaa ja laitahan päivityksiä miten homma etenee.
  5. #5
    Vähän kateus iskee. Olis niin good käyvä yksin tollanen pitempi reissu.
    zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
  6. #6
    OT keskustelut autobahnoista, kulutuksista ja kunkin henkilökohtaisista tuntemuksista sopivasta ajonopeudesta johonkin muualle, kiitos. Tästä eteenpäin ne poistetaan.

    Tämä ketju on GixxerGilrlin matkakertomus.
    Yamaha R1 '06
  7.  
  8. #7
    Kertomus jatkuu, eli paluumatka sujui näin:

    8. päivä: Helsinki - Turun satama, Lohja - Sammatti tien kautta, noin 200km. Tuulista, sateista ja lämmintä tuskin edes 10C, ajakamat satamaan saapuessa läpimärät. "Mukavan" päivän huipuksi sataman lähellä oleva Neste ei antanut tankata ellei henkkareita tms jättänyt tiskille pantiksi. Pitäkää bensanne prkl Ihan periaatteesta menin sitten läheiselle ABC:lle, niiltä löytyi sentään seteliautomaatti. Yölaivalla Tukholmaan.

    9. päivä: Tukholma - Särna, tie no 70, 468km. Ruotsinlaivalla oli aika monta kanssamotoristia joista muutama oli menossa Asseniin. Meinasin itsekin vaihtaa suunnitelmia, jättää Ruotsin ja Norjan väliin ja mennä suoraan Hollantiin. Mutta koska aamu oli aurinkoinen, päätin jatkaa suunnitelmien mukaan luoteeseen Norjan rajaa kohti. Hyvä päätös, päivä oli kaunis ja ilma lämpeni iltaa kohti, Särnassa oli jo ihan shortsikeli. Ainut ongelma oli se että koska laivalla ei tullut nukuttua kuin noin 4 h ja tie 70 oli tosi tylsä, meinasin ekaa kertaa elämässäni nukahtaa puikkoihin Niinpä etsin levähdyspaikan penkin jolla torkahdin reilun tunnin, nappasin parit redbullit ja matka sujui jo paremmin... Yövyin täällä: http://www.turistgardensarna.com/ Suosittelen.

    10. päivä: Särna - Koppang - Ringebu - Dombås - Åndalsnes, tiet 70-217-30-3-219-385-E6-E136, 466km. Upea päivä, hiljaiset tiet, kivoja mutkapätkiä ja ne maisemat... Pienimmät tiet olivat paikoin aika routavaurioiset ja paria kohtaa juuri korjattiin niin että jouduin ajamaan pari pehmeää sepelipätkää. Pyörän kippaus oli aika lähellä, eli luulen että seuraava synttärilahjani on soratie- ja offroadajokurssi. Yövyin täällä: http://hihostels.no/vandrerhjem/andalsnes-vandrerhjem/ Ihan ok mutta hinta-laatusuhde ei paras mitä olen nähnyt.

    11. päivä: Åndalsnes - Trollstigen - Geiranger - Lom - Sogndal, tiet 63-15-55, 350km. Upeat kelit, upat mutkat, upeat maisemat, motoristin taivas Onneksi poliiseja ei näkynyt Eka serpentiini hiukan pelotti mutta aika nopeasti niihin tottui vaikka tekniikka on vieläkin varmaan hakusessa. Trollstigenin serpentiinien huipulla kaadoin (tämän) pyörän ekaa kertaa: pysähdyin ottamaan valokuvaa, laitoin pyörän sivutuelle mutta paikalla oli sen verran alamäkeä että pyörä lähti valumaan ja kaatui siihen vasemmalle kyljellen ennenkuin ehdin tehdä yhtään mitään Asia vatutti sen verran rankasti että täyteenpakattu gikseri nousi hyvin kevyesti enkä pysähtynyt ottamaan kuvia vähään aikaan. Pari naarmua tuli kaatumatappiin ja muoveihin, ei kummempaa... Yövyin tällä: http://www.kjoernes.no/ Ihan kiva mökki kohtuuhinnalla.

    12. päivä: Sogndal - Kaupanger - Hemsedal - Gol - Drammen - Dingle, tiet 5-E16-52-7-35-23-E6, 508km. Viileämpää ja sadekuuroja joten päätin lähteä kohti Ruotsia. Tarkoitus oli ajaa Aurlandin vuoritie mutta juuri silloin alkoi sataa aika rankasti eli se jäi seuraavaan kertaan, samoin kuin Geilo ja Bergenin suunta. Norjasta Ruotsiin pääsee aika kätevästi Oslon eteläpuolelta tunnelia pitkin, tie no 23, moottoripyöriltä ilmainen. Yövyin täällä: http://www.angensgard.com/ Ihan ok.

    13. päivä: Dingle - Hampuri, E6-E20-E55-E47-E22, 835km. Ukkoskuuroja, koko päivän. Ajokamat taas aivan läpimärät, tosi kivaa joo. Pari kertaa oli pakko pysähtyä ja odottaa sateen laantumista, sen verran paljon salamoi ja tie muistutti hiukan liikaa jokea. Ajoin Juutinrauman sillan yli, ihan vaan sen takia että voin vaikka se maksoi aika järkyttävät 25 euroa. Rodbyhavn - Puttgarden lautalla sain todistaa miten liukkaita laivan kannet saattavat olla: edelläni laivaan ajanut saksalaisskootteristi kaatoi moponsa ihan yllättäen ja aika pahasti, onneksi meillä oli sen verran ajoväliä että pystyin väistämään. Yövyin hampurin lähellä hostellissa, sitä en suosittele.

    14. päivä: Hampuri - Rotterdam, E22-E35-E30, 524km. Ukkoskuuroja, taas, mutta välillä kuivaa ja nopeaa autobahnia joten matka sujui hyvin, sopiva matkanopeus edelleen 150-160km/h, sateella hiukan vähemmän. Parit staut sekä Saksassa että Hollannissa, autoilijat antoivat hyvin tilaa. Vastaan tuli satoja Assenista palaavia motoristeja. Yövyin täällä: http://www.campanile.com/en/hotels/campanile-gouda Suosittelen jos saa halvan diilin, bonuksena hotellilla on oma lukittava parkkipaikka.

    15. päivä: vapaapäivä ja hyvä ilma joten menin odottamaan lauttaa Rockanjen biitsille. Reilu 100km paikallisajoa. Yölautta Rotterdam - Hull.

    16. päivä: Hull - Glasgow, M62-A1-A66-M6-M74, 453km. Rauhallista (no jaa...) ajelua kotiin toisenpuoliseen liikenteeseen taas totutellessa. Matkamittarin loppulukemat: 7843km.

    Upea reissu, lähtisin uudelleen vaikka heti huomenna
    Yksin matkaaminen ei haitannut ollenkaan, sai mennä minne halusi, pysähtyä missä halusi ja vaihtaa suunnitelmia vaikka kesken päivää, päivämatkat tosin pitenivät hiukan ehkä liikaakin koska useinmiten vain *ajoin*. Mutta ei sekään haitannut koska mulle moottoripyöräilyssä on tärkeintä juuri ajaminen. Juttukavereita löytyi tarvittaessa ruotsalaisista motoristeista, niitä oli varsinkin Norja pullollaan. Puola ja Baltia on nyt nähty, Norjaan olisi kiva mennä uudestaan, harmi että Skotlannista ei pääse sinne enää suoraan. Ajotyyleistä, ajonopeuksista ja teiden kunnoista eri maissa löytyisi paljonkin keskuskeltavaa....
    Mitään turhaa ei tullut pakattua mukaan, vain pyöränkorjausvehkeet jäivät (onneksi) käyttämättä. Jeesusteipillä sain korjattua repeilevät sivulaukut, ne menevät nyt vaihtoon. Sadekamppeita pitää katsoa uudelleen, omat halvat goret eivät pitäneet kaatosadetta, vanhat halvat kalastajan sadehousut nahkahousujen päällä toimivat parhaiten siihen asti kunnes niistä hajosi vetskari, heh.
    Matkakuluja en sen kummemmin laskenut mutta bensa maksoi noin 20 euroa/250km, yöpyminen keskimäärin 40 euroa/yö, brittilautat yhteensä £360, ruotsinlaiva 76 €, Tallink 46 €, 3 muuta lyhyempää lauttaa noin 100 euroa yhteensä, siltamaksu 25 €, ja tietenkin sapuskat.

    Djupvatnet, Norja, tie 63:
    Viimeksi muokannut: GixxerGirl; 19.07.2014 klo 22:55.
    Kawasaki ER-5 1999 (ex); Suzuki SV650S 2002 (ex); Kawasaki Zephyr 550 1995 (ex); VFR800FI 2000 (ex), Kawasaki KMX125 1999 (ex); Suzuki GSXR600 2012; Triumph Street Triple 675 2012; Royal Enfield Bullet 500 2002