Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 32:een 32:sta
    joskus meni DR600 enskasta peili rikki ja sun sisälle kuoreen oli liimattu n 60mm halk n.3mm paksu peltilätkä. Ilmeisesti tärinöiden takia.
    TRX850 -96
    XT500 -80
  2.  
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Painava peili varmasti tärisee, mutta se tärisee matalammalla taajuudella kuin ohjaustanko/moottori. Peilin saa pysymään paikoillaan tietyllä kierroslueella juuri tuolla aiemmin esitetyllä massavaimentimella.
    Eli tärinätaajuudelle viritetään viereen pieni lisämassa, joka resonoi juuri tuolla taajuudella. Silloin käy niin, että lisämassa värähtelee ja peili pysyy paikoillaan. Massavaimentimen voi väsätä esimerkiksi ohuehkosta kierretangosta, jonka päässä on massa (muovikuula, mutteri tms knööli). Ruuvaavalla massaa sisään/ulospäin löytyy kohta jossa se pysäyttää peilin liikkeen ja värähtelee itse. Siihen kohtaan sitten lukitusaine.
    Anteeks, mutta nyt on pakko.

Tuo vaimennin perustuu siihen, että siellä on jousi ja vaimennin jotka on viritetty värähtelevän kappaleen kanssa samalle ominaistaajuudelle. Esitetyssä ratkaisussa kierretanko ja mutteri tms jotka on viritetty samalle ominaistaajuudelle kuin peili. En oikein keksi miten tuon voisi tehdä nätisti?

Paljon kivempi temppu olisi virittää itse peili siten, että itse peili vaimentaa värähtelyä. Varsi toimii jousena ja massaa muuttamalla voidaan muuttaa taajuutta. Paljon siistimpi tehdä kuin pulttailla jotain erillisiä osasia kyytiin. Oikein jos kävisi tuuri voisi jopa tangon värähtely vaimentua samalla. Tämän virittäminen tosin vaatisi jonkinsortin säädettävää systeemiä ja olisi erittäin herkkä muutoksille.

Vanha sanonta "rauta rauhoittaa" on se kaikkein helpoin ratkaisu. Lisäämällä massaa ominaistaajuus muuttuu siten, että se ei herää niin herkästi tangon antamasta herätteestä. Toinen vaihtoehto on oikein kevyet peilit lyhyen varren päässä. Esimerkiksi tangonpäätypeilit usen eivät kovinkaan tärise. Ei tule niin vakaata kuin vaimennetulla järjestelmällä, mutta pääsääntöisesti ihan jees.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12