Tyhmä pakko-oire, mutta nyt se häiritsee, kun siihen (etenkin nyt) kiinnittää huomiota.
Peilit, värisee-tärisee, kuva samea keskikierroksilla. Toki niistä nyt näkee liikenteen. Mutta se on kuin tippuva hana, nyt siihen kiinnittää jatkuvaa huomiota. Ehkäpä liikaakin muun liikenteen seurannanlta. Onko siihen mitään tehtävissä?
Tämä repii miestä ja saa jo ennen liikkellelähtöä silmäilemään peiliin, josko tärisee? Aika hullua, vai mitä?
![]()
Oot varmaan jo kokeillu kiristää niitä? Ootko huomannu onko ne tärissy aikaisemminkin?
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Painot peileissä auttaa, jos vain mahdollista laittaa
Joku kumipuslakiinnitys todennäköisesti vain pahentaa tiannetta![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
How about tälläiset ?
https://www.louis.eu/artikel/mirror-...orber/10028896
Toimisi: http://en.wikipedia.org/wiki/Tuned_mass_damper
Vaimentimen massan pitää olla vähintään noin 2% värähtelevän osuuden massasta, jotta se tappaa värähtelyn.
Laitteita käytetään paljon avoautoissa; joko puskureissa vähentämään koko korin vääntövärähtelyjä tai peileissä/tuulilasikehikoissa vähentämään taustapeilin vatkausta.
Mp:ssä on sikäli onnellinen tilanne, että sinulla on kaksi samanlaista peiliä jolloin mikä tahansa muutos toisen peilin massassa tai jäykkyydessä siirtää ominaistaajuuden eriksi, kuin toisella puolella. Näet siis edes toiselta puolelta, mikä yleensä jo auttaa riittävästi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ostin just nämä, tärisi vielä ENEMMÄN!Oli hukkaostos, noiden kanssa peilien säätäminenkin oli ihan mahdotonta vauhdissa, kun toi kumi antaa periks, väännät peiliä, vääntyy takas. En suosittele, vaikka eivät kalliit olleetkaan.
Mun orkkispeilit oli hyvät, mutta rumat, siksi vaihdoin. Nyt kun avasin yhden niistä juurikin selvittääkseni, miksi ne eivät tärisseet, niin syy löytyi; niihin on ängetty sisälle peililasin taakse about 300 gramman metallilaatta painoksi vaahtomuovilla ympäröitynä (ettei kolise).
Eli -> painava peili ei tärise. Yritä saada peili raskaammaksi.
Olisi siis itsellänikin hakusessa jotain katseenkestävää peilien lisäpainoksi? Ehkä jonkinlainen knölli, minkä voisi kiinnittää ja kiristää pelin varteen, ideoita? Peilien avaaminen vaikuttaa mahdottomalta, rikoin jo yhden, vaikka kuinka varovaisesti sitä yritin vääntää auki.
Saisikohan kahvanpääpainosta paskarteltua jotain...![]()
Painava peili varmasti tärisee, mutta se tärisee matalammalla taajuudella kuin ohjaustanko/moottori. Peilin saa pysymään paikoillaan tietyllä kierroslueella juuri tuolla aiemmin esitetyllä massavaimentimella.
Eli tärinätaajuudelle viritetään viereen pieni lisämassa, joka resonoi juuri tuolla taajuudella. Silloin käy niin, että lisämassa värähtelee ja peili pysyy paikoillaan. Massavaimentimen voi väsätä esimerkiksi ohuehkosta kierretangosta, jonka päässä on massa (muovikuula, mutteri tms knööli). Ruuvaavalla massaa sisään/ulospäin löytyy kohta jossa se pysäyttää peilin liikkeen ja värähtelee itse. Siihen kohtaan sitten lukitusaine.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Jos peilin kehykset muovia, niist saa peilin irti lämmittämällä, vaikka kuumailmapuhaltimella. Perustuu ihan sille et muovi laajenee kuumentuessa, varovasti kumminki ettei sulata sitä muovia.
Ainakin itse olen pari mp:n peilinlasia näin irrottanu.
(Ja yhteen oli Yamahan tehtaal liimattu sisään pieni rautapala painoiks)
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
aika hyvin on kuitenkin asiat jos peilien tärinä on suurin ongelma.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kyllä, mutta tässä säikeessä ei ollutkaan kyse suurimpien ongelmien kaivamisesta, vaan peilien tärinän lopettamisesta. Eikös täällä ollut joku paskanjauhanta-osio erikseen?
Tuli mieleen, että sopivan vastapainon löytämiseksi peiliin voisi kenties kokeilla tarrallisia rengaspainoja, joiden avulla selvittää, millä painolla peili lopettaisi tärinän? Ne vaan on kovin pieniä, joutus liimaa niitä ehkä parikymmentä...![]()
Jotku peilinvarteen kiinnitettvät siveellisen kotirouvan pikkupatsaat vois olla ihan jees kustomissa, tai sit joku pääkallo.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Voihan siihen hitsata vaikka kirveen kiinni ja lekan toiseen peiliin. Siinä vain ei ole mitään järkeä, koska tärinän lopettamiseen riittää vaimennin jonka massa on noin 2% värähtelevän massasta.
Jos siis peili painaa 200g, siitä värähtelyyn osallistuu ehkä 150g, jolloin sen voi kumota 3 gramman massalla.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kiinnostaisiko enemmän kuva kierretangosta vai mutterista?
Katso vaikka tuosta, jos ei sanallinen selvitys aukea:
http://www.youtube.com/watch?v=fuCdZLQOrAw
Viimeksi muokannut: vetomies; 03.07.2014 klo 21:18.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Aja kovempaa niin ei tarvitse välittää mitä takana tapahtuu.![]()
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Lähintä voimalinjaa vaan pällistelemään, josko olisi vastaavia ripustettu johtimiin...
Stockbridge Damper, muuta kuin sähkökaupasta ihmettelemään josko löytyisi omaan pyörään sopivat![]()
Sama ongelma täällä,Ysärin peilit vatkaa enemmän kuin laki sallii..Kyseessä siis koson muovirunkoset peilit.En suosittele.
Oonko ainut joka ei tajunnu miten tuo kierretanko ja mutteri asennetaan peiliin säädettäväksi värinän vaimentimeksi?
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Elikkäs siis pienempi paino varmaankin riittäisi, mutta sen pitäisi päästä sitten heilumaan, ja siitä tulee ongelma. Peiliin pitäisi laittaa ensin kiinni jokin jousi, ja sen päähän se paino sitten. Se menis hankalaksi.
Mitäs jos poraisi peilin taustalevyyn reijän, ja ruuttaisi sen täyteen mahdollisimman raskasta kovettuvaa massaa...mitähän se sitten vois olla, betonia?![]()
joissain tankomaisissa kohteissa tangon sisään voi työntää kumiputken ja sen sisään metallipalan, joka sitten siinä kumissa vatkaa minkä vatkaa
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050