Joo kiitos vaan viikonlopusta, vesi tulee kohta korvistakin ulos ja silti janottaa! Kuuma oli viikonloppu, uutta taas opittua ja vauhtia parannettu. Ykkösmutkan hiekkakin tuli tutkittua, kun meni vissiin kääntöpaikka ja ajolinja ohi, eipä siellä mitään kiinnostavaa ollu, ei kannata käydä siellä.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiitoksia eilisestä, pääsi jo ajotaitoonkin kun yleensä olen aina ollut myöhässä varauksissa.
Koulutus oli hyvää ja pääsi samalla tutustumaan "uuden" mopon toimintaan.
Jonkunlaisen videonkin sain laitettua kolmossetiltä jos joku letkassa olija vaikka haluaa katsoa.
Eli muokkaamaton joten äänet pois jne. http://youtu.be/eg8r9-Nq0dQ
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Kiitokset myös täältä kaikille mukana olleille.
AT2 oli mukavaa ja hyödyllistä kertausta ajamisen perusasioihin. Suositella voi kaikille, vaikka ajokokemusta olisikin jo useampia vuosia tai vuosikymmeniä. Erityisesti se ruokatauon ajosessio jäi mieleen.
Keli oli melkoisen haastava ja vettä kului enemmän kuin bensaa.
Erityiskiitos Vahvajussille ja Bandit-R:lle vetovastuusta. Hyvin te vedätte.
Kesäpävillä nähdään.
Historia opettaa vain sen, ettei historiasta koskaan opita mitään.
Sunnuntain hitaasta 5 settiä raakavideota, suoratoistolla tai ladattavissa. Vapaasti käytettävissä.
https://drive.google.com/file/d/0B4P...it?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4P...it?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4P...it?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4P...it?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4P...it?usp=sharing
K8-1000
Olin lauantaina mukana. Mahtava päivä, ja poikkeuksellisen vähän kaatoja. Toivottavasti sama meno jatkui sunnuntainakin.
On tuolla ennenkin helteessä kurvailtu, mutta tällaisia lukemia en kyllä muista nähneeni.
WP_20140726_006säädetty.jpg
Iltakahdeksan jälkeen varikon mittari näytti vielä kolmeakymppiä.
Kiitoksia järkkäreille ja ratailijoille. Kaikki toimi hyvin ja meno ainakin nopeassa ryhmässä oli oikein nättiä. Kaatojakin todella vähän.
www.trackpunkracing.com
Iso kiitos järjestelyvastuussa olleille sekä meidän "tiimille" ! Oli melko haastava keli, kuten ylläolevasta kuvasta näkee. Nenä on ducatin punainen, vaikka käytti aurinkorasvaa mallia heavy (SFP30).
Ja TODELLA iso kiitos Scuuballe alustan säätämisestä vaikka siitä nimellisen korvauksen maksoinkin. Pyytettömästi jaksoit säätää ihmisten alustoja, ja asiakasmäärän perusteella en ole ainoa. On mahtavaa, että se kuuluisa joku löytyi, joka osaa, ja alustoja säädettiin urakalla.
Ensikertaan...![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Toksia tosiaan AT2 kouluttajille ja muille kurssilaisille mukavasta päivästä. Uusia oppeja jäi näin rataensikertalaiselle hihaan melkoisesti ja olkapäätkin muutti päivän mittaan väriä
. Ens kerralla mukaan aurinkorasvaa, 4mm kuusiokolo ja jeesusteippiä. Pitää katsoa, josko kesäpäiville pääsisi kertaamaan opittua..
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??
Kiitokset täältäkin. Lauantaina olin ajamassa, sunnuntaina oli muuta menoa. Järjestelyt toimivat jälleen kerran kuten pitääkin.
Koulutusryhmissä en ollut, mutta nostan hattua vetäjille, jotka käyttävät valtavasti omaa energiaansa tuohon touhuun. Kuin myös osallistujille, fiksu veto käydä hakemassa perusasioihin oppia. Olen vahvasti sitä mieltä, että tällä toiminnalla ja kannustamalla ihmisiä ajoharjoitteluun vältetään moni vahinko tien päällä.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
suuret kiitokset järjestäjille, taas kerran mahtava ratapäivä takana. ei tainnut kukaan edes kaatua (?)
ja tässä jälleen vähän videomatskua ajeluista hitaassa ryhmässä:
https://www.youtube.com/watch?v=zEPvWnxgfd4
myös oma henk. koht. rataennätyskin tuli tehtyä (päivän tavoite oli 1:45)
https://www.youtube.com/watch?v=gS7ZYwm0BAQ
Kiitoksia täältä myös, erityisesti hänelle joka tuli huomauttamaan takarenkaani jättämästä musta raidasta avauksissa. Luulen, että se pelasti meikäläiset kaatumiselta! Toki sit loppupäivä meni vähän hitaammin, mutta avauksia harjoitellessa.
s1000rr 2011
Noh joo, siinä kolmosmutkan puolenvälin jälkeen se piirsi. Sitä en tiedä mitä se tarkoittaa, mutta kai se on siinä sitten jo vähän vaarallisella alueella. Toinen juttu tietty on se että miks mä olen kattonu sun takarengasta enkä sinne mutkan suuntaan...![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Lauantaina oli kivaa. Melkoisen liukasta vaan, kun lämpötila oli säädetty 36c tietämille.
Ottikohan joku kuvia?
Uteliaana kyselen, että mitä nämä tällaiset renkaat on jotka optimilämpötiloilla piirtää viivaa ja lipsuu?
Vaikka en juuri mitään näistä jutuista tiedä, niin ensimmäisenä tulee mieleen julma ylipaine.
Tällöin kitkapinta tiehen on noin puolet siitä mitä se on optimipaineilla.
Hyvä vertaus tähän on oma kämmen. Toinen ajaa pelkän kämmenen pinta-alalla. Ja toisella on pitoa kämmen + 5 sormea.
Mulla alkoi perä lipsumaan vasta siinä vaiheessa kun keskiseisontatuki otti maahan ja kevensi takasen pitoa.
(Siitä ei varmaan ole enää kovin pitkä matka lowsideriin?
Onneks en höllännyt kaasua, vaan ajattelin että lisää hanaa ku kerrankin sutii. Ja kyllä se sieltä aina pystyyn nousi)
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
On optimit katurenkaalla aika kaukana, jos varjolämpötila huitelee kolmessa kympissä, rata on ties mitä, ja siihen päälle ajamisen rasitus.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Asfaltti oli 49 astetta kun kolmen aikaan mittailin."
http://www.mprata.fi/index.php?topic...27756#msg27756
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Käsittääkseni suurempi osa maapallon väestöstä asustaa lähempänä päiväntasaajaa kuin napapiiriä.
Kyllä kaikkien renkaiden kuuluu vielä toimia kun ilma on 30 ja piki 50.
Suurin osa MP renkaan valmistajia ei edes testaa renkaiden toimivuutta alle +15c lämpötiloissa.
(Jota meillä on tarjolla yli puolet ns. ajokaudesta)
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Joo joo...
Katuajo ja rata-ajelu on erikseen. Katurenkaalle nuo ratalämpötilat eivät ole optimi, eikä sillä seikalla ole mitään tekemistä, missä maapallon ihmiset asuvat.
Seikan voit vaikka tarkistaa niiltä, jotka koittivat kovempia seosrenkaita viikonloppuna (jos niitä löytyy). Nekin sulavat alta reippaammassa kyydissä.
Niin ja tietenkin, jos vauhti on maltillinen hitaanryhmän vauhti, niin oikeilla paineilla tuo keli vois ollakin optimi. En tyrmäisi heti väitettä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo, ei mulla varmaan enää ole pitkä matka sinne raatoauton kyytiin, joskus lipsahtaa tai tulee muuten jännäkakka kyytiin ja sitten mennään.
Mutta muutaman kerran on tullut käännettyä kahvaa tuolla Genova, Nizza, Cannes Canazei akselilla eilisissä lämmöissä ilman kapsäkkejä ja about hitaan ryhmän mutkavauhteja. Ei meillä kellään renkaat meinannu sulaa.
Parilla saattoi enemminkin olla vähän ongelmaa jarrujen lämpenemisen kanssa.
Se taas johtunee siitä, että maasto on aavistuksen mäkisempää ku Alastarossa?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Muuallakin maailmassa lukumääräisesti suurin osa porukoista ajelee katulaillisilla renkailla rataa ja samoilla renkailla illalla kotiin, ihan kuten meilläkin. Ero on se, että jossakin Keski-Euroopassa näitä hellepäiviä on vuodessa kirkkaasti enemmän kuin meillä. Ei katurenkaita(kaan) Suomen lämpötilojen mukaan suunnitella vaan suurimpien markkina-alueiden olojen ja kohderyhmän toiveiden mukaan.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Mulla on metsun M7 takana, lämmin paineet siellä 2,6 tienoilla. Ajotaidot on mitä on eikä ko renkaan optimipaineista tietoa, kului ihan nätisti. Itsehän tosiaan en huomannut yhtään et olis piirtänyt. Voi olla et sit ku olis huomannu niin olis liian myöhästä tai sit ei.
Kolmas kerta radalla ja ajat 1,42 - 1,48 välissä. Eli kokemusta ei hirveesti ratailusta ja hitaasti mennään.
s1000rr 2011
Eihän noissa ajoissa ole mitään häpeämistä, niillähän kolkutellaan jo keskirymän ovea.
Ja jos kalustona on hp per kilo sirkkeli niin saahan sillä jo halutessaan minkä tahansa renkaan revittyä riekaleiksi.
Olisin vaan itse ollut siinä luulossa, että oikeilla paineilla tuollainen tykki rupeaa mielummin tarjoamaan etusta taivaalle kun jää paikalleen sutimaan.
Mutta kivaahan se on olla välillä väärässäkin, kun sitä tapahtuu niin harvoin.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Lauantaina ekaa kertaa K3:t alla, lämminpaineet etu 2,4 taka 2,2. Ei sitten minkäänlaista ongelmaa renkaiden kanssa vaikka ajo amatöörin poikamaista säntäilyä keskihitaassa, paras 1.35.8, jos vain sai rauhassa ajaa niin muutenkin 1.36 - 1.39. Tosin noilla kumeilla vetelee varmaan osaavissa käsissä ongelmitta alle 1.30. Itselläni kierrosaika pomppaa rajusti jos joutuu ohittamaan, ei oikein ole kanttia vedellä kuin isolla marginaalilla tai voimalla suorilla.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
Noilla vauhdeilla voisit jo mennä keskinopeeseen
Husqvarna Norden 901 -22
ex. Ducati 749 -06
ex. CBR 900RR -01
ex. CBR 900RR -96
ex. GSX750F -02
Joo vähän samaa pohdin kun ei kukaan tullut ohitse koko päivänä. Normaalissa jakamattomassa keskiryhmässä sitten olisi varmaan aika fifty sixty tilanne.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
mitens toi keskiryhmä sitten jakautuu? kun 3 ryhmää jakautuu >1:45, 1:45-1:35 ja <1:35 ryhmiin (alastarolla).
olettaisin että hitaasta ryhmästä nopeimmat menee hitaaseen keskiryhmään ja nopeesta ryhmästä hitaimmat siihen nopeaan keskiryhmään? eli olisko joku >1:50, 1:50-1:40, 1:40-1:30, <1:30?
nopeeseen ryhmään ei vissiin ole mitään asiaa ilman lämppäreitä, ratarenkaita, ja johdonmukaisia ajolinjoja vaikka nopeutta riittäisikin?