Vaihdoin tuossa hiljattain XT:n R1:seen, ja muuten tykännyt, mutta tankillä käydessä huomasin ongelman.
Trippi mittari(kellon lisäksi) tykkää tässä -01 mallissa nollata itsensä aina kun virrat katkaisee. Ei iso vika, mutta olisi kiva tietää paljonko tullut aina tankkauksen jälkeen ajeltua. Mitä internetsin ihmeellisessä maailmassa surffasin, niin 99% saman ongelman kanssa painivista sai ongelman korjattua akkua vaihtamalla. Eli mittariston muisti nollasi itsensä kun startatessa jännite systeemissä tipahti liikaa. No lähdin näillä eväillä liikkeelle, kun nuo akut ei hirveitä maksa, ja tien päälle on tyljä jäädä akkuongelmien vuoksi. Mutta ongelma ei korjaantunut akkua uusimalla. Samaa vikaa tuntuis olevan R1:sten lisäksi muissakin yamahan malleissa missä sama mittaristo. VFR , FZR FZJ etc.
Kerta kun akussa ei ollut vikaa, niin järkeillen päädyin siihen, että virrat vaan katkeaa mittaristolta kun avaimen kääntää off asentoon. ODO meter pitää kyllä lukemansa, mutta se käsittääkseni talletetaan aina Ecun tms muistiin, ja sieltä haetaan viimeisin arvo. Olisko vika nyt sitten virtalukossa, mittaristossa, tai jossain johdotuksissa väliltä. Searchillä etsin samaa ongelmaa forumilta, ja R1 threadistä löytyi matsaus. Mutta mitä koko langan kävin läpi, niin kukaan ei osannut koskaan vastata.
Olisko nyt parempi tuuri![]()
Minulla ei ole sinänsä tarjota valmista vastausta ongelmaasi, mutta jospa hieman antaisi vinkkejä miten edetä.
Tuo "jännite notkahtaa startissa" -teoria on helppo todentaa testaamalla. Ajat trippiin hieman matkaa, sitten sammutat pyörän muutamaksi minuutiksi, ja katsot virran kytkennän jälkeen onko trippi nollaantunut. Eli tarkistat tripin ennen starttinapin painallusta.
Jos tuo ylläoleva testi varmistaa ongelman starttaukseen liittyväksi, eli tripin lukema säilyy kunnes painat starttinappia, niin sitten ongelma voi olla liian vähän käynnistysvirtaa antavassa akussa. Esim YTX9BS-tyypissä Yuasa antaa melkein tuplaten virtaa Boschiin verrattuna, vaikka molempien kapasiteetti on sama 8Ah.
Toinen ratkaisun avain piilee kytkentäkaavioissa. Niitä lukemalla selviää, että mihin mittariston liittimen napoihin pitäisi tulla jatkuva virta suoraan akulta ohi virtalukon. Kun tuon tiedon löytää, seuraavaksi pitää mitata että tuleeko sinne virta vai ei. Jos ei tule, niin kytkentäkaaviota tutkimalla selvinnee mihin virta voi matkalla kadota.
PS. Jos kaavio on sähköisesti helposti saatavilla, niin voin sateisten kesälomapäivien kunniaksi ihmetellä sitä jossain kohtaa itsekin...
Kiitos vastauksesta. Ja kuten aloitusviestissä totesin, niin vika ei ollut akussa. Olis ehkä säästynyt akun ostolta, kun olisi tajunnut mittailla tarkemmin. Ei siis tarvita edes starttausta, vaan resetoitumiseen riittää ihan että virrat katkaisee välillä.
Kai sitä pitää ottaa kytkentäkaavio kauniiseen käteen ja alkaa ihmetellä. Aiemmin tuntui että nää sähkö jutut on henkimaailman hommia, mutta pidemmän määlle näihinkin joku syy ja seuraus löytyy jahka jaksaa ihmetellä
Oliko noissa netissä ladattavissa olevissa pdf:ssä kytkentäkaaviot, vai pitääkö sijoittaa esim haynessin kirjaan.
Kyllä tuossa tällekin foorumille linkitetyssä -98 -mallin oppaassa ainakin näkyy olevan kaaviot, ensin muutama järjestelmäkohtainen ja sitten kokonaiskuva. Tästä läppärin pieneltä näytöltä tuo on vaan aika toivoton hahmotettava.
Mitä noihin henkimaailman juttuihin tulee, niin tämä perinteinen sähkö käyttäytyy kyllä ihan loogisesti kun vaan itse hahmottaa "pelisäännöt". Nuo bittejä liikuttavat can-väyläratkaisut uusissa pyörissä ovatkin sitten ihan eri luokan rakettitiedettä.![]()
Vaikka meneekin offltopiciin, niin itselle tollanen "mystinen" canväylä kyllä on paljon johdonmukaisempi. Bitit kun ei voi olla muuta ku 1 tai 0. Tää jännite taas seilaa aina maan ja taivaan väliltä
Mutta odotellaan jotain, jolla olis ollu sama ongelma. En voi olla ainoa.
Kun tein omaan ratapyörään virtalukon ohituksen ja poistin virtalukon, niin huomasin että mittaristolle menee todellakin joku oma muistivirta.. Vaikka vedin kaikki kaavion mukaisien piuhojen syötön pääkytkimen kautta mittaristo käyttää kiekkamittarin ääriasennossa ja takaisin nollille kun akun kytkee. Karsin myös kaikki tarpeettomat piuhat pois johtosarjasta mutta tähän kyseiseen karvaan en törmännyt..
Ideana oli itellä saada kytkentä tehtyä siten että akkua (4,2ah lipo) ei tarvis irroittaa ajon jälkeen vaikka siinä pikaliitin onkin. Tuo ominaisuus ei kuitenkaan vie virtaa juuri lainkaan (ei saa edes mittaamalla esiin), joten lopetin asian tutkimisen siihen. Mutta siis ilmeisesti kyseinen piuha on sinulla poikki tai voihan mittaristokin olla rikki.. Toisella mittarilla kokeilemalla sais tuonkin mahdollisuuden karsittua pois.
Ota sit huomioon että 98-99 ja 00-01 on täysin erilaiset johtosarjat, joten tuon uudemman kaavion tarvitset.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Jees löysinkin jo kaaviot. Huomenna pitää sitten mennä tota mittariston muistin virtapiuhaa pitkin alusta loppuun. Uskoisin että siitä tosiaan vika löytyy.
Mulla oli sama ongelma oman -99 R1:n kanssa. Vika oli ainakin minulla helppo paikallistaa ja korjata.
Vasemman puoleisen katteen sisällä on paksu johtonipun liitin, joka menee pääosin mittarille. Sen saa esille irrottamalla vasemmanpuolen ohjaustangon alapuolella/vasemman ajovalon vieressä sisäpuolella olevan mustan/hiilikuitujäljitelmän/muovin/katteen palasen (muistaakseni kiinni kahdella ruuvilla tai jossain siellä päin se johtonippu ja liitin oli).
Kyseisessä liittimessä oli yksi pinni niin hapettunut ja haprastunut, että se katkesi kun sitä yritin putsata. Ei muu auttanut siihen hätään kuin katkaista johto molemilta puolilta liitintä ja tehdä ohitus johdonpätkällä ja siille oma liitin. Kaikki muut pinnit näytti olevan kunnossa. Tämän jälkeen on trippimittari toiminut ja kello pysynyt ajassa.
Kannattaa varmaan ensin lähteä tuolta liittimestä vikaa etsimaan ja sen jälkeen mittaila tuo johdin mittaristolta. Muistaakseni tuo oli ainut karva jolta tuli jatkuva jännite mittaristolle virrat ollessa kiinni.
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Joo, en suinkaan sanonut että olisivat mystisiä. Ja tuo on ihan totta, että bitti joko on tai ei ole. Mutta siinä vaiheessa, kun bitti ei enää syystä tai toisesta kulje niin kuin olisi tarkoitus, niin tavallisen ihmisen työkaluilla ei ole paljoa tehtävissä. Sinänsähän väyläratkaisut ainakin teoriassa yksinkertaistavat kaapelointejakin, mutta kotikonstein testailu voi olla haastavaa tai mahdotonta.
Kiitos mainiosta analyysistä!
Viime kausi ajeltiin ilman kelloa ja trippimittaria. Mutta nyt kevään lähestyessä kun jaksoi aloittaa vuosihuollot, tuli viestis mieleen. Otin ja avasin tuon kyseisen liittimen. Oli melko tiukassa. Mutta niinhän sieltä paljastui, kytkentäkaavion ihmettelyn jälkeen että koko backup virran pinni oli kadoksissa. Joku aiemmista omistajista varmaankin kertaallen tuon avannutkin, kun mitään pinnin jämiä ei sisältä löytynyt. Meinasin itsekin ensin tehdä ohituksen, mutta päädyin lopulta tekemään uuden pinnin parista nitojan nastasta sinne. Ja niin vain alkoi kello pitää aikansa. Trippiä nyt ei pysty testaamaan, mutta eiköhän sillekin samat virrat mene. Ja tosiaan backup virrat kulkee puna-vihreässä johdossa.