Terve vaan kaikille.
Kiinnostaisi vaihtaa pyörää ja hommata talliin joku noista +160hv supermotoista (R1,GSX-R,CBR1000RR yms).
Uuteen ei kuitenkaan riitä kultakolikot, joten käytettyä tässä ollaan katselemassa.
Noista vekottimista kun ei ole minkäänlaista kokemusta, niin pyörän valinta tapahtunee lähinnä ulkoasun ja koeajon perusteella. Noista matkamittarin kilometrimääristä ajattelin kysyä nyt viisaammiltani, että paljonko on paljon?
Toki, kilometreistä puhuttaessa puhutaan myös ajotavasta, joten simuloidaan nyt tähän joku standardikuljettaja A, joka ajaa 2009 GSX-R 1000:llaan 70% kaupunkiajoa ja 30% maantieajoa. Valtaosa ajosta on työpaikan ja kodin väliä, 20km kerrallaan. Kesään mahtuu 1-2 ratapäivää ja ajotyyli on yleisesti maltillinen, mutta ajoittain revittelevä. Huollot tehdään pajalla syksyisin, itse pestään ja öljytään ketjuja.
=> Paljonko nuo "tappiin viritetyt" supermotot kestää kilometrejä tällaisella ajoprofiililla? 20tkm, 40tkm, 80tkm vai 160tkm?
Kiitos vastauksista![]()
Veikkaan, että 100tkm+ ennen kuin pitää tehdä mitään muuta kuin huoltaa ja tankata.
Ketjut ja rattaat joudut vaihtamaan, mutta muutoin noiden pitäisi kyllä kestää... Kokemusta ei ole, mutta mitä olen kuunnellut muiden ajaneen. Ja kun kone on joskus tulevaisuudessa käytetty auki ja kaikki kulunut vaihdettu niin toinen samanlainen perään ...?![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Kyllä sellaisella satkun ajaa helposti,jos on ajallaan huollettu.Omani pata kesti 60 tuhatta,mutta jäljet johtivat selkeästi lsiminlyötyyn huoltoon,sehän se on kaiken a ja o,siis säännöllinen huolto.
Itse olisin selkeästi eniten kiinnostunut huoltohistoriasta,jos nyt muoviluotia ostaisin.
Ja(henkilökohtainen mielipide)Ottaisin gixxerin,eli ärrä suikan.![]()
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Ei ne kestä. Yleensä kaatuvat ja menevät rikki.
Tuollainen 30 tonnia pelkkää rataa voi mennä ihan hyvin pataa avaamatta.
Toisin sanoen: Yli satatuhatta ns. normiajossa ja ei vielä mitään hätää.
Käytettyä ostaessa pata on viimeisten asioiden listalla. Yleinen huolenpito erittäin tärkeää, ja sitten kulutusosat: Ketjut, laakerit, jarrupalat, renkaat.
Lisäksi alustan huollot, jarru- jäähdytysnesteet jne. Hyvin pidetystä 80 tonnia ajetusta on enempi iloa kuin huonomalla pidolla olleesta 50 tonnia ajetusta, varsinkin jos ikä on sama.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tarkoitat varmaan Supersporttia, etkä Supermotoa.
Kyllä nuo +1000cc Sportit kestää vähintää sen 100tkm, jos 600cc ykspyttynenki kestää ilman isompaa remonttia 30-40tkm. Sitä paremmin kestää mitä useammin öljyt vaihdat yms.
![]()
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Mielenkiintoista että sanotaan +100tkm kestävän, kuitenkin sellaiset pelit yleensä mielletään helposti "loppuunajetuiksi". Pyöriä katsellut niin +50tkm ajetuissa alkaa hinnat tulemaan ihan reippaasti alaspäin. Sitten kun rullaat sen pari kesää (+20-30tkm) mittariin niin ostaako sitä sulta enää kukaan pois kun mittarissa alkaa olemaan lähemmäs satku?
Kyllähän ne koneet kilsoja ottaa mutta jälleenmyynti voi olla sitten vähän hankalampaa.
Tuttavalla oli vanhemman mallin Fireblade jonka oli ostanut uutena. Mittari pyörähti ympäri "satkussa" ja vaihtaessaan uudempaan samanlaiseen sai hyvän vaihtohyvityksen kun mittarissa oli rapiat 30tkm... Pyörä päälisin puolin silloinkin kuin uusi.
Kyllä ne kestää kun huolletaan ja hoidetaan.
Omassa bladessa juuri nyt 38tkm ja paranee vaan.
Historia opettaa vain sen, ettei historiasta koskaan opita mitään.
Kääntäen: Ei tartte paljon tuollaisesta 80 tkm laitteesta maksaa, vaikka tulisi hyvin pidettynäkin, koska sellainenkin on pakko halvalla laittaa liikkeeseen, jos myyjä on kerran myydä päättänyt. Markkinat ovat vain sellaiset.
Pitää löytää se yksilö, jota on oikeasti pidetty kunnossa. Ei mitään väsyneitä leimoja. Näitä hyviä löytyy sepiltä, jotka huoltaa pyöränsä itse.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Käytettyä pyörää ostaessa en oo paljoa tuijotellut kilometrejä, vaan yleisilmettä ja sitä miten pyörää on huollettu. Normaalikäytöllä nykysporteissa kannattaa joskus säätää venttiilit ja nokkaketjun ja kiristimen vaihtaisin 50tkm välein.
Iskarit molemmin päin, ohjauslaakeri, pyöränlaakerit sun muut kuluvat osat jää yleensä vanhemmissa vähemmälle huomiolle ja on kans sitä vastaavassa kunnossa.
Niinkö ?
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Itel 40tkm 2.5 kesäs. Kysymys herää, kun tuosta jotain hajoaa mikä se on? Lohko halkee, mäntä tulee ulos koneen kyljestä? "koneremontti" eli joku kälynen tiiviste jossain?
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Jenkki foorumeilta (pitkä ajokausi) olen joskus lukenut että R1:sillä, 10R:llä jengi on vedelly n.150tkm ilman koneremontteja. Varmaan hondalla ja suzukilla sama homma, mutta niitä en oo tutkinu ku en ole omistanut..
Lähinnä Laakerit, mutta myös Männänrenkaat, Venttiilit. Mäntä itsestään harvemmin menee näissä nelipyttysissä...
Myös sit joutuu uusimaan osaa kuten Jakopäänketjua.
Mutta on noissa 100tkm ajetuissa muutakin arveluttavaa, kuten Vaihdelaatikko, Etuhaarukka yms yms. Että ei se pelkkä motti....
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Tää nyt on näitä ikuisuuskysymyksiä sarjassa jousituksen säätö ja mitä öljyä koneeseen.. Tästä on väännetty kättä muissakin ketjuissa.
Se on paljolti kiinni mitä sillä pyörällä tehdään, miten sitä huolletaan ja miten sitä pidetään. Osa on tuuria, tehtaalta valmistuu erilaisia yksilöitä, toiset kestää pidempään ja toiset ei. Kaikki hajoaa aikanaan.
Lähtökohtana voi pitää sitä 10v / 100tkm niin lähitulevaissuudessa voi varautua remonttiin jonka realisoituminen riippuu em. tekijöistä.
Totuus on kuitenkin se että stefat vanhenevat, männärenkaan kuoleentuvat, laakerit hajoavat ja materiaalit väsyvät. Vaihteiston kytkentäpinnat kuluvat ja kytkinlevyt kärsivät.. Ne kestää sen mitä ne kestää ja vaihtamalla uusiin ne kestää taas hetken pidempään.
Mansaaren TT:ssä kone on ajettu loppuun kahdessa viikossa ja tuhannessa kilometrissä (piste). Matkamotorismia suomen nopeuksissa 150tkm ja 10 vuotta hyvällä pidolla voi mennä ilman murheita.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Japsit kyllä kestää tuon 100tmk, mutta miten nuo eurooppalaiset ? Ite harkinnu 40tkm ajetun s1000RR hankintaa.
Mistäköhän johtuu ettei nettimotossa ole juurikaan yli 100tkm ajettuja, vaikka ois mikä matkasaatana ja vanha kuin taivas? Eihän täällä lintukodossa mitään vilppiä harrasteta?
Olihan tässä yhdellä foorumilaisella -05 1k gsxr:ssä melkein 120tkm, eikä siinä mitään murhetta lie ollut.
Huoltamattomuuteen, ikään ja välinpitämättömyyteen ne varmaan ennemmin lahoaa kuin kilometreihin.
KTM 690SM
Niinpä..... itellä meinas itku päästä kun hokasin että onkin "miljoona-mittari" omassa kun satatuhatta tuli täyteen....
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
http://www.youtube.com/watch?v=IZUTfpw8NUM
kyllä ne hyvin kestää. Ruiskut varsinkin. Kaasarikoneissa meinaa kaasarit kulua, neulaputket soikeiksi yms.
se vaan on toinen juttu, että sen myynnin saat unohtaa. Paljon ajettua ei osta kukaan, koska miksi ostaisi kun voi ostaa vähän ajetun.
eli paljon ajettu voi olla hyvä ostos, kun et myy sitä koskaan ja saat sen selvästi halvalla.
veikkaan kyllä, että nettimotossa on monia 50t ajettuja pyöriä, jotka on ajettu 150t. epäilen tätä siksi, että 150t ajettuja siellä ei ole, vaikka jossainhan ne pitäisi olla?
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eiköhän se ole niin että ne paljon ajetut pyörät pidetään itellä eikä laiteta myyntiin ku ei niistä kuitenkaan juuri mitään saa.
Ainakin siihen asti kunnes tulee joku orastava vika ja pitää saada se käsistä pois ennen kuin laukeaa lopullisesti.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Eiköhän ne periaatteessa kestä siinä kuin muutkin. Mikä sitten on kenenkin mielestä hyvä suoritus ja kestääkö kone 100,200 vai 300tkm sitähän ei kukaan etukäteen tiedä. Riippuu niin monesta asiasta huollot,käyttötapa jne. Senhetkinen kunto ratkasee eikä se siltikään anna takeita tulevasta sehän voi hajota vaikka seuraavana päivänä.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA