Nyt on niin monta kymmentä kertaa jo käynyt sama että pakko kysyä täältä.
Eli moottoripyörällä ajaessani valtatietä/maantietä/moottoritietä, niin olen huomannut että kun syntyy autojonoja ja ajan siinä jonossa henkilöauton takana, niin yhtäkkiä edessäni oleva auto siirtyy kohti reunaviivaa, ja ajaa siellä melkoisen pitkään. Jos olen samassa tilanteessa henkilöautolla, en ole kertaakaan törmännyt vastaavaan ilmiöön, että joku edessäni siirtyisi reunaviivaan kiinni.
Yrittääkö autoilija päästää minut prätkällä ohi keskiviivan puolelta? Vai siirtyykö autoilija reunaan nähdäkseni minut sivupeilistä? Vai mikä tässä on oikein kyseessä? En ole koskaan uskaltanut noissa tilanteissa lähteä ohittamaan sitä autoa, koska sit voi käydä huonosti jos se autoilija ei yrittänytkään päästää ohi.
Onko täällä autonomistajia jotka tietäis tähä vastausta? Itse en autoa ajaessani ole noin kertaakaan tehnyt.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
A) Ruotsalainen ajokulttuuri on siirtymässä Suomeen, eli oletettavasti nopeammin ajavalle annetaan tietä. Itse harastan tätä toisinaan, jos näen, että jollakin on kiireempi kuin minulla.
B) Ajat liian lähellä edellä ajavaa.
(Itse kyllä vilkuttelen jarruvaloa. Suurin syy on se, että näillä teillä on niin perkeleesti peuroja, ja jos teen hätäjarrutuksen/-väistön on se valtatiellä 10 metrin päässä ajava ihan varmasti samassa nipussa joko minun tai peuran kanssa).
Ei sinänsä liity ostikkoon mutta...
Mitä tahtoo autoilija kerto kun vilkuttaa pitkiä valoja?
No sitä että sinä pässi moottoripyöräilijä ajat pitkät päällä keskellä päivää ja sun pitää vaihtaa valot lyhkäsille, vtun URPO![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Jos tilaa annetaan niin ei muuta kuin ohi vaan. Tietty voihan se olla joku psykopaattikin rakentamassa ansaa viattoman motoristin päänmenoksi.
Superbike #7
Pakko kommentoida vaan sen verran, että auton paikkahan on muutenkin aina niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Itse ainakin ajan autolla aina niin, että sivupeilistä auton kylkilinja on hyvin lähellä ajoradan valkoista viivaa peilistä katsottuna tai siitä max. 30 cm päässä, jottei ajaminen aivan viivan vahtimiseksi mene.
Ja kuten muut jo edellä todenneet, eiköhän se halua, että näkyvyyttä tulee sulle turvallista ohitusta varten paremmin ajamalla ajoradalla siellä, missä sen pitääkin.
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
Se ryhmittäytyy ennenkuin kääntyy vasemmalle ilman vilkkua.
Suzuki DL1000 V-Strom
Kannattaa sitten olla tarkkana, että itse näkee tarpeeksi pitkälle eteensä; siinä pientareella tai (kunnollisen pientareen puuttuessa) ajoradalla ajava polkupyöräilijä ilmestyy nimittäin todella äkkiä eteen vaikkapa täysperän takaa, jos väli edelläajavaan ei ole kunnossa kaistan reunaviivaa renkailla nuoleskellessa. Ensiksi ihmettelee, että miksikös se rekka ottaa tuollaisen ajolinjan ja seuraavaksi jo kopsahtaakin ja sitten tilataan paikalle Monosta.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Itse annan aina tietä, jos motoristilla on kiire. Jos näkyvyyttä on tarpeeksi, eikä pientareella ole ketään, ja vastaan tulee autoja, väistän tarvittaessa pientareelle, jotta pärrällä pääsee turvallisesti ohi.
Näin tehdessäni kumpikaan ei kärsi, ja liikenne sujuu. Yleensä tulee vielä moikkakiitokset perään motoristilta.
Tuli toki nuoruudessa asuttua muutama vuosi Ruåtsissa ja silloin ainakin oli tapana kiireisimpiä autojakin väistää samalla tyylillä.
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Niin... Tämä on se suomalaisen toppahousunaapurikyylän perusluonne, että painetaan menemään lakikirja takataskussa ja sdp: puoluekirja toisessa ja aina pitää olla valmiina näyttämään paremmuutensa ja päästä holhoamaan/ohjeistamaan muita. Tässä tapauksessa valoja vilkuttamalla kerrotaan, että MINÄ olen oikeassa, sinä rikot lakia...
Itselle vilkutellaan jatkuvasti vaikka en pitkät päällä ajakaan ja se on todella ärsyttävää. Olen päätellyt, että se johtuu siitä kun tuossa rytkösessä on tuplaumpiot lyhkäsissä ja CorollaJorma ne nähdessään laskee 1+1, että kaks valoa palaa, AHAA se ajaa pitkät päällä, vilkautetaanpa sille pitkiä... Ja näin on taas saanu Jorma sisältöä päiväänsä ja pullotuksen housuihinsa, kun pääsi ohjeistamaan...
Tämä![]()
ZX-10R '06
Exät: YZF-R1 '08, ZX-6R '03, Z1000 '03 Husqvarna TC 450 '04
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Oltiinpa taas, ties kuinka monetta kertaa auton ratissa välillä St Tropez - San Remo. Kaksipyöräisten määrä kun siellä ymmärrettävästi on potensiin sata meidän olosuhteisiin verraten, on aina yhtä hauska havaita kuinka pienikin auttava väistöliike ohittamisen tai splittaamisen helpottamiseksi kiitetään poikkeuksetta pienellä jalkamoikkauksella. Tuo splittikulttuuri on muutenkin sikäläisillä niin huimaa luokkaa ettei voi kun kadehtien ihmetellä. Ikään kuin olisi kaksi päällekkäistä liikennekulttuuria samaan aikaan, kaksi- ja nelipyöräinen sellainen. Kaikki sulassa sovussa, kukaan ei yritä vaikeuttaa toisen etenemistä eikä torvet soi tai keskisormet sojota. Hallittu kaaos, josta olisi paljon opittavaa tänne peräpohjolaan.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Aika ruskeaa bullshittiä, valoja vilauta siksi kun vtuttaa nämä "mä ajan siksi pitkillä että porukat näkee mut", toinen syy on häikäistyminen kuten eilen tunnelissa kun jonkun pässin oli pakko ajaa pirun kirkkailla pitkillä valoilla keskellä päivää.
Myisi ne mustat ajokamppeet ja maalaisi pyöränsä joksikin muuksi kun mustaksi ja opettelisi ajamaan lyhkäsillä ettei vastaantulijat häikäisty pitkistä valoista. Mutta jos älykkyysosamäärä on sen verran olematon ettei ymmärrä koska on valoisaa ja koska pimeää, silloin on hyvä pitää pitkiä varmuuden vuoksi päällä jos sattuu pimeä yllättämään...
Kylätason kurapyöräilijä.
Itse koen että se vaarantaa enemmän liikennettä, kun autoilija painaa penkalle antamaan tietä, niin että kaikki pöly yms roskat vain sinkoilevat... useimmilla mopoilla pääsee autoista kuitenkin turvaliisesti ohi, ilman että auto poukkoilisi minne sattuu. Jos mopotin ei laillisilla nopeuksilla kiihdy autosta ohi, ei sen omistajalla voi ollakaan kiire, että tarvitsisi ohitaa ylipäätään.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
Mä en luota autoilijoihin niin paljoo, et uskaltaisin mennä sihen väliin ku joku änkee edessä pientareelle. Enimmäkseen ketuttaa moinen toiminta, ku se pientare on aina sen verran pölynen, että sille puolelle eksyny auto pöllyttää ne tomut naamaan. Normaalin levyisillä kaistoilla varustetulla tiellä henk.koht. toivoisinkin lähinnä, että autoilija ei tekis mitään yllättävää. Sinne pientareelle ajaminen on sellaista.
Leveäkaistatiet on sitte erikseen. Mutta siellä kuuluukin jo edellä mainittuun malliin ajaa oikeassa reunassa. HUOM! Silloinkin, kun takana ei ole ketään ohituspaikkaa kärkkymässä! Koska vastaantulijat saattavat haluta ohittaa, ja turvallisesti voivatkin niin tehdä, kun kaikki on aina sielä omassa oikeassa reunassaan.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Itse ajan monesti autolla ruuhkassa oikeata reunaa vain siksi, että sieltä näkee kuinka pitkä jono on ja jos siellä jotain liikehdintää tms.
Mutta olen myös huomannut että takana olevan motoristin valot häikivät, oli pitkät tai ei, valo on kuiteskin sen verran ylhäällä...
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Mä menisin kyllä ensisijaisesti tämän pohjalta.
Ennemminkin tuollaiset kaistalla laitaan seilaavat pistää silmään: itse kasvatan mieluummin välimatkaa, jos joku heiluu "oudosti". Ja sitten kun on tilaa eikä autoilijalla ei ole mitään, minne kääntyä, niin nopea ohitus. Ja mieluiten niin, ettei se arvaa etukäteen.
Edellisellä pyörällä ei kauheesti ohiteltu ilman satavarmaa kilometrisuoraa. Ajelin sitten vaan perässä riittävällä turvavälillä.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
No kuten tässä tuli esille, en luota näihin autoilijoihin jotka ei käytä vilkkua, ei näe moottoripyöriä yms. voihan se olla että on juuri sillä kertaa mennyt tien sivuun muusta syystä ja taas kohta ponnahtaa keskiviivaan kiinni.
Tuosta pitkillä valoilla ajamisesta vielä että aika monessa pyörässä keula kevenee kun kiihdyttää, ilman että eturengas olisi ilmassa jolloin jo lähivalot voi häikäistä ja jos takana kyytiläinen niin sekin muuttaa valojen suuntausta. Itse tulee vilautettua valoja autolla tai pyörällä ajaessa kaikille, jotka ajaa pitkät tai sumuvalot päällä silloin kun niitä ei ole aiheellista käyttää.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021