Niin paljon taas potaskaa... ensinnäkin ketjuista puhuttaessa ei pitäisi puhua "kireydestä" vaan mieluummin "löysyydestä" koska puoli senttiä verran kireät kireät ketjut voi aiheuttaa isompia vahinkoja, taas puoli senttiä verran löysät ketjut ei aiheuta mitään haittaa.
Ainoa oikea tapa säätää ketjun kireys on asettaa eturatas/swingin laakerin keskipiste/taka-akseli samaan linjaan ja jättää tällöin about 10 mm löysää (tai kunhan siinä on löysää)...
Kaikki muu (ihan minkä tahansa korjaamon taikka muulta taholta) on p... puhetta, vai että jätetään löystymis/venymisvara...![]()
Viimeksi muokannut: collikka; 15.06.2014 klo 01:58.
juuri nyt pyörätön
Ketjujen pitää olla niin kireellä että soi
![]()
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Tässä vaikka yksi esimerkki, siis supermotoon/crossiin, miksi ei muihin katupyöriin
Tietysti kun tuota elonpainoa pikkasen tullut, niin pitäisi varmaan pikkaisen jäykempää jousta taakse laittaa.- Chain tension and length – Adjust your drive chain on a stand with 30-40mm of play so it will not bind when the rear suspension is fully compressed. Running a longer wheel base will offer more straight line stability while a shorter wheelbase offers improved turning. Running the axle forward lessens the leverage on the shock and stiffens the initial suspension movement. If you want softer suspension in the beginning of the travel, you can move the rear axle rearward to increase leverage on the shock. Gearing you bike higher with less teeth on the back sprocket will give for better traction because of lower engine speed
Mutta tarkistan ketjun "löysyyden" kun istun päälle, koska sehän on tärkeämpi, kun se että pyörä on tyhjä.
Jousen esijännitystä on kiristetty ja tietysti tuo takaiskari on säädettävä, niin se on säädetty minulla kadulle.
Mutta jos kiristäisin ketjut vaikka tehtaan ohjeen mukaan, niin olisi liian tiukalla
Ps, eiköhän kaikki jolla on pyörä osaa säätää ketjua, jo ei. Niin varmaan löytyy joka osaa![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
[IMG][/IMG]
[IMG][/IMG]
Ketjun pultti pitäis olla tossa pykälän välissä.
Ohjekirjan suositus alla. merkkihuollossa kiristettiin uusi ketju näin ja sanottiin asiaa kysyttäessä, että pistetään kireämmälle koska uusi ketju venyy alussa???![]()
Viimeksi muokannut: Motohtori; 15.06.2014 klo 11:50.
L-twin rules
Ducati Multistrada 1200 dvt 2015
Mp historia
Ducati Multistrada 1200 abs
Kawasaki gtr 1400 abs
Kawasaki zzr 1400 ABS
Ducati Multistrada ds 1000
Aprilia Futura rst 1000
Yamaha Bulldog 1100
Suzuki rg 125 e
Periaatteessa kumpikin tapa (tulkki tai ohjekirja, kumpi sitten loppujen lopuksi on se luotettavampi) on oikea mutta se että laitetaan kireämmälle ja perustellaan se sillä että "se venyy kuitenkin" on väärin.
Siis, vahinkojen välttämiseksi, ketju pitää olla, alusta lähtien, säädetty niin löysälle ettei se missään swingin asennossa mene tiukalle . Tässä kannattaa huomioida se että, riippuen pyörän rakenteesta, se kaikkein kirein kohta ei välttämättä ole jossain kohtaa sisäänjouston aikana vaan se voi olla ulosjouston aikana verrattuna "perusasentoon" esim. sivuseisontatuen varassa ilman muuta painoa jos vaikka pyörän korkeutta on muutettu koiranluitten pituutta muuttamalla...
Viimeksi muokannut: collikka; 15.06.2014 klo 20:10.
juuri nyt pyörätön
Siis ketjuhan on kireimillään silloin kun takahaarukka on vaakasuorassa maahan nähden,eli etu- ja takarattaan keskilinja on 90 asteen kulmassa taka-akselin kohdalta vedettyyn pystylinjaan nähden.Se kohta on sisään- ja ulosjouston aikana aina samassa kohdassa.Jos eturatas olisi takahaarukan laakerointipisteen takapuolella, ei jousto/kuormitus vaikuttaisi ketjun kireyteen millään tavalla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Huollon kesäpoikien juttujaKetjuja säädettäesssä paree tosiaan vaik liinoilla kiristää takahaarukka sille kohtaa jossa etu- ja taka-akseleiden välinen etäisyys suurimmillaan ja sen mukaan tsekkailla ettei ainakaan liian kireelle jää. Tuppaa muuten käymään vähintään veto-akselin lakrujen päälle.
<p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08