Hei,
Tällaista rt:tä olen laittamassa mutta kysäisen täältä foorumilta onko yhtä heikkoa kuin isossa LT:ssä tai kovemmassa rääkissä olevassa Gessussa? Tuttu bemaristi kertoi Gessustaan kolmesti tämän mennen niin kiinnostaa että niinkö se on ominaisuus näissä?
Paljonko tuo levitessään suunnilleen kustantaa? Gessuun kuulemma nelinumeroinen summa oli uponnut.
Pyörä jota olen laittamassa on kuitenkin ajettu jo +70tk eikä ole huoltokirjaakaan..
Kiitoksia etukäteen vastauksista! Viikonloppuna kaupoille meno joten ennakkotieto ei liene pahitteeksi tässä vaiheessa
Onko muita kallitta potentiaalisia vikakohteita? Tässä hetkessä viides japsi menossa ja toivoisi että suunnilleen yhtä huolettomasti voisi mennä näilläkin. Harha kuvitelmaa?
Nyt menee 361 astetta ohi aiheen. mutta menkööt omalla luvalla.
Olen kauan jo ihmetellyt sanaa "laittamassa", kun puhutaan jonkun asian ostamisesta, hankimisesta tms.
Missä päin Suomea laitetaan hankkimisen sijasta? ? ?
Ps. Meillä tuima tarkoittaa liian vähän suolaa.
Muissa kuin LT:ssä kait on kuitenkin ei-niin-tavallinen remonttikohde. Jos tuo korjataan kunnolla, niin ei hajoa toista kertaa. LT:ssä monet vaihtavat tuon ennakoivana huoltona 50 - 80tkm välein. Toiset taas ovat ajaneet pari sataa tuhatta ilman ongelmia. Joillain hajoaa kymppitonnin jälkeen remontista. Yleinen mielipide on, että kun tuon uudelleenlaakeroi, niin homman tekijän pitää tietää mitä tekee. Noita tietäjiä ei löydy edes BMW-huollosta tai joka toisesta.
Noi vanhemman liiton perät kai eivät ole kuuluisia hajoamisongelmasta muissa kuin LT:ssä. Osta pois. Jos perä hajoaa, niin laakeri ja stefa ei paljon maksa. Mutta korjaa itse (etsittyäsi netistä tietoa siitä kuinka se pitää tehdä) tai etsi oikeasti asiansa osaava korjaaja.
<p>2002-2014</p>
Jos katsotte tuota minun allekirjoitusta, niin väite pitää paikkansa ja vieläpä niin että ei pelkkä BMW vaan BoxeriBemari
Joo ja tuo minun ensimmäinen R1100GS oli ilman huoltokirjaa (saksasta tuotu), ei ongelmia. Kuulemma saksalainen hermostuu jos alkaa kyselemään huoltokirjaa, koska se on niin itsestään selvää, että bemarit huolletaan ohjeen mukaan ettei siihen leimoja vaadita![]()
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
En olisi siitä perästä niin huolissani, se kai yleensä antaa jonkinlaista pientä varoitusta että on menossa rikki ja korjaus ei kai ole niin vaikea ja (toivottavasti) ei aivan mahdottoman hintainenkaan.
Sen sijaan 1150-malleissa kytkiakselin spoorit antautuvat ilman ennakkovaroitusta ja matka loppuu välittömästi. Korjaus vaatii pyörän "katkaisemisen" ja vaihdelaatikon avaamisen tai vaihtoehtoisesti koko laatikon uusimisen (jos sattuu löytämään sopivan hintaisen käytetyn). Kallista ja työlästä joka tapauksessa jos tämä ongelma sattuu kohdalle. Netti on täynnään spekulaatioita siitä kuinka yleinen vika tämä on, itse arvelisin 2-5%. Kannattaa hakea googlesta vaikka hakusanoilla "clutch spline".
Itselläni molemmat em. kohteet ovat toistaiseksi pysyneet ehjänä 90 tkm, ja ainakin tuo kytkinakseli oli vielä melkein uudenveroinen kun tarkistin sen viime talven aikana. Perää en ole sen kummemmin tarkistellut kun ei ole ollut mitään syytä.
Perästä puheen ollen, ne "pivot bearing"it eli perämurikkaa kannattelevat laakerit ovat käytännössä kulutusosia ja vaihtokunnossa jossain 50-100 tkm välillä. Ei kovin iso työ vaihtaa mutta käytettyä ostaessa kannattaa pitää mielessä.
Itse ainakin suhtautuisin aika epäluuloisesti 1150-malleihin, vaikka toisaalta ovatkin erittäin mainioita pyöriä ja itsellänikin sellainen on. En ainakaan olisi valmis maksamaan kovin paljoa. Jos haluat mielenrauhaa niin osta japsi. Bemarin ostamalla saat ominaisuuksia ja "ominaisuuksia", vikojahan siinä ei ole kuten kaikki hyvin tietävät![]()
Ja sitten jos raaskii hommata nuo
http://rubberchickenracinggarage.com/bushings.html
niin sitten on tuokin ongelma hoidettu lopullisesti pois. Kun ei ole kulmikkaiksi kuluvia neulalaakereita, niin ei ole murheita tai vaihtotarpeitakaan...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Se R1150 perän laakeri maksaa Bemarikaupassa jotain 80.- euroa. Halvemmalla ei saa mistään laakerikaupasta.
Stefa on pari kymppiä.
Ei paljon mitään verrattuna ketjuvetoisten ketju/rataspaketteihin, joita kuluu 100.000 km matkalla useita satseja.
Hommaan menee aikaa jotain 2 tuntia, josta se toinen tunti odotellessa, että akseli kylmenee pakkasessa ja laakeria puhallellaan kuumailmapuhaltimella kuumaksi.
Ei mikään paha homma tehdä itsekään.
Hommaan tarvitaan kyllä Bilteman ulosvedin, hinta kympin, jota on vähän modattu tarpeeseen sopivaksi.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 12.06.2014 klo 21:37.
Pekka
Minusta tuntuu ettei tätä topicia tarvitse enää edes jatkaa, koska tässä on tullut niin hyviä postauksia sekä eräältä asiantuntijalta vielä yksityisviestiäkin.
Mukavaa ajokautta ja kattellaan tarkkaan mitä on ostamassa![]()
Täältä vielä yksi viesti lisää..
Mielestäni tämän 1150RT -mallin kriittisin paikka on integraali-servojarrut. Olivat niin hyvät että ei enää laitettu 2006 seuraavaan 1200 -sarjaan. Jos tuo modulaattori hajoaa, maksaa uusi ainakin toista tonnia.
Mutta jos vaihtaa joka vuosi jarrunesteet ja muistaa säännöllisesti rääkätä etu- ja takapäätä hiekalla sen verran että abs aktivoituu, eiköhän ne pysy kunnossa.
Nesteiden vaihto on helppo kunhan ensin purkaa katteet ja nostaa tankin pois.
Voi niitä ABS jarruja "rääkätä" myös asfaltilla. Eli vetää ne kunnolla "lukkoon" kerran viikossa, niin pysyvät vetreinä ja kunnossa.
On siihen servojarrun ABS yksikköön kanssa yksi korjauskonsti, joka toimii tai sitten ei.
BMW huoltohan vaihtaa vaan koko yksikön, hinta lienee jo 2000.- euroa.
Steptoen korjauskonsti
Pekka