Ostin huhtikuussa uuden avattavan kypärän matka-ajoon, HJC SY-MAX III, jossa on pikalukitus.
Tänään minusta tuntui kuin remmi olisi löystynyt ja katsoin tarkemmin remmin kiristystä. Remmi oli pujotettu vain kerran hakasosanlenkin läpi, siis ei pujottamalla![]()
Olin kyllä säätänyt remmin oikealle kireydelle, mutta en ollut huomannut katsoa, että remmi olisi ollut asianmukaisesti kiinnitetty.
Yleensäkään en ymmärrä miksi noita pikalukituksia kypäriin laitetaan. Minulla on myös ARAI, jossa on DD lukko eikä se tuota minkäänlaisia vaikeuksia ja on aina oikealla kireydellä.
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Mä olen havainnut saman ongelman ja olen myös löytänyt siihen pätevän korjauksen. Kun olet säätänyt remmin sopivan kireälle, niin ompele pari tikkausta hihnan värisellä langalla lukkokappaleen vierestä hihnan läpi ja voila! Nyt säätö pysyy varmasti kohdallaan eikä hihna löysty.
Pekka T.
DD. Aina varmasti kiinni ja oikealla kireydellä riippumatta siitä minkälainen kypärämyssy tai hattu ynnä muuta on kypärän ohella päässä. Lisäksi se on kooltaan pienempi eikä hannaa kaulusta vastaan päätä käännellessä. Lailla pitäisi kieltää kaikki pikalukot. Näin on meillä ihmisillä erilaiset mielipiteet.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Itse en enää ikinä palaisi DD-lukkoihin, Nolanin kypärissä oleva Microlock-pikalukko kiristyy aina oikealle kireydelle ja sen saa hanskat kädessä kiinni alta sekunnin. Todistettavasti auki unohtuneen pikalukon kiinni myös ajon aikana
Samankaltaisia systeemejä nykyään myös Schuberteissa ja Shoein avattavissa malleissa.
Eipä tuo isompi solki ole meikäläistä koskaan häirinnyt...
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Crossikypärässä on tyhmä DD-lukko ja shuubertissa / avoruukussa kunnon naps-kiinni naps-auki lukot.
DD-lukko on ihan hanurista![]()
Ei pikalukkoihin paluuta, kun on DD lukkojen makuun päässyt. On vaan niin näppärä ja yksinkertainen pikalukkojen jälkeen![]()
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Kuinka moni DD-lukon käyttäjistä ottaa hihnan irti lenkeistä kokonaan?
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
-Suzuki Bandit 1250s-
(ex Kawasaki ZR7)
Striilissä katukäytössä pikalukot saattaa toimia mutta kun mennään kadun ulkopuolelle missä saattaa vaatteetkin likastua erinäisistä luonnontuotteista, silloin DD-lukko on ainoa joka toimii 100% varmuudella aina kun sen laittaa kiinni. Ei ole herkkä epäpuhtauksille ja on aina oikealla kireydellä.
Kuinka monessa kilpakuskin ruukussa olette nähnyt pikalukkoja? Enkä nyt tarkoita kylätason kuskeja joita on joka kahvibaari väärällään.
Irroitan aina remmin kun otan kulhon pois päästä, ruukku on sen verran tiukka että päähän laittaessa se pitää vetää remmien avulla päähän.
Kylätason kurapyöräilijä.
- Hullu saa olla muttei tyhmä
Ajoin ensimmäistä ja viimeistä kertaa keväällä koeajolla pikalukollisella kypärällä. Lukko napsahti auki kesken ajon kun osui takin kaulalipareeseen. Ajattelin johtuvan huonosta kiinnityksestä, mutta asiaa kokeiltuani se tapahtui joka kerta. Merkkiä en muista, mutta joku tunnettu se oli. DD ei aukea ikinä vahingossa. Missään tilanteessa.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
En ota yhtään pikalukkoa haukkuvaa kommenttia vakavasti, jos kommentoija ei ole testannut tällaista versiota pikalukosta (löytyy mm. Shoei GT-Airista):
![]()
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec