Eli tuli ostettua projekti joka kävi ihan hyvin ja muutenkin toimi paitsi avainta siihen ei ollut. Silti pesän rikottua ruuvarilla sai väänneltyä virrat päälle ja kahvasta startti toimi hienosti. Sitä laitellessa tuli pidettyä jonkin aikaa käynnissä ja sitten se hyytyi. Ei käynnistynyt enään enkä viitsinyt kamalasti renkata starttia. Pyörä lepäsi muutaman viikon. Lähti käymään kun kokeilin normaalisti, ei käynyt kovin kauaa.
Sitten hain siihe kilvet sekä laittelin ajovalmiiksi. Starttasin normaalisti eikä mitään. Pienen tutkinnan jälkeen oli hukannut kipinän. Kun kokeilin perinteisesti tulppa irti ja näin että uleeko nousi puolasta savut pihalle. Tämän jälkeen lyö ihan mieletöntä kipinää kun laittaa virtaa puolalle.
Cdi poksi ja ylijännitepoksi tuossa näyttäisi olevan ja epäilys että jompi kumpi hajosi. Itse veikkaan jänniteenpoksia?
Pyörä on Cagiva Blues -92 ja apuja tarvitsisin että päästäisiin ajoon pitkällisen projektin päätteeksi. Jos joku tunnistaa vikaa niin kiltit auttakaa.
Uusi tulppa on ja puolan + johtoon ei tule virtaa cdi poksilta edes startatessa.
Kone leikannut kiinni jossain vaiheessa, lähtee tulille mutta ei jaksa käydä lämpimänä. Pako putki irti ja kurkkaus pakoaukkoon, jos näkyy naarmuja männässä niin sitten kone auki ja tarkempi tarkastelu männälle ja sylinterille.
Taivas saa odottaa
Voiko tuollainen vaikuttaa johonkin boksiin tai muuhun että tulee kipunaa ja rikkoo puolaa jne?
Sillä on ajettu jonkin matkaa ongelmitta. Jonkin moinen epäilys kun kipinä katosi että tuo cdi poksi tai jännitteensäätäjä olis mossahtanut syystä X.
cdi laitteissa kun muodostuu aika korkeita jännitteitä, niin kipunaa tarkistaessa pitää olla satavarma, että se tulpan kuori saa maadoituksen esim kannesta. Jos tulppa on ilmassa, niin jännite nousee isoksi ja se lyö läpi jossain. Ilmeisesti tämän takia puolasta lähti savut.
tässä vaiheessa myös cdi boxi voi vaurioitua.
Noissa pitää aina muistaa se energian häviämättömyyden laki. se sytytysjännite jos tehdään, niin se menee jonnekkin. Ja se menee läpi eristeistä ja piireistä ja kaikesta mistä sen ei pitäisi mennä, jos oikea reitti ei ole tarjolla.
jännitteensäätäjä on yleensä kevareissa vain valoja varten, joten pyörä käy vaikka ilman sitä. CDI:llä on oma generaattoripuola joka tekee exciter jännitteen, cdi box ja puola ja tulppa.
sinänsä yllättävää, että cagiva blues on vielä olemassa, ne ei ollut edes silloin 90 luvun alussa kovin yleisiä. Mikä ei yllätä, koska 2t moottori ja customi on vähän 'outo' yhdistelmä.
nyt ongelma on siinä, että vaikka ostaisit ja löytäisin ne kaikki cdi romut ja se rupeaisi toimimaan, niin tuo epäily koneen muusta kunnosta on yhä olemassa. Eli pyörän voisi ehkä myydä... 'kipuna hukassa' merkin alla. ja katsella jonkun toisen pyörän... Itse tekisin näin.
JT
Viimeksi muokannut: jaket; 02.06.2014 klo 16:38.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Noihin cagivoihin löytyi ainakin ennen hyvin tietoa http://www.getphpbb.com/phpbb/viewto...mforum=foorumi , ojatalo taisi olla guru , kannattaa ehkä kysellä tuolta suunnalta lisää tietoa.