Mahtaisko täältä löytyä ideoita seuraavanlaiseen ongelmaan?
RF900:n alkoi keinuun ja ohjata piti tosissaan että pysyi tiellä. Vaihdettiin ohjauslaakerit joista alempi olikin melkein finaalissa ruostumisen takia. Lisäksi vaihdettiin keulaputkien stefat mitkä aavistuksen vuotivat ( tosin oli kai vuotanut jo pitkän aikaa kun öljyä oli jäljellä n.0,5 desiä/putki kun pitäisi olla n.4,6 desiä ja sekin oli aivan mustaa tatinaa ).
Mutta toi ärsyttävä keinuminen joka muuten alkoi yhtäkkiä jatkuu edelleen.........
Etunakki on vähän kantikas mutta se ei kyllä aiheuta em. vikaa ( nakin vaihdatan lähiaikoina kuitenkin ).
Eli siis mistä lähtis seuraavaksi hakemaan syytä keinumiselle ?
Ex Kawasaki KLE 500
Ex Yamaha Super Tenere 750
Ex Kawasaki ZR7-S
Ex Yamaha FZS1000
Ex Suzuki RF900R
Ex Yamaha FZS1000
Suzuki GSX1400
Puhtaasti mutu/maalaisjärki ajatuksella lähtisin seuraavaksi tutkimaan takaiskaria/jousta - ellei sitten öljyn vähyys ole tehnyt jotain vaurioita etupään jousitus/iskunvaimennus puoleen.
Retired
Itellä eturenkaan kuluminen teki etupään levottomaksi aikalailla yhtäkkiä. Oireet alkoi kuin tyhjästä Helsinki-Turku välillä ja katosivat renkaanvaihdolla tyystin. Kulutuspintaa oli tuolloin pikkuisen reilu milli jäljellä.
Moto Guzzi Breva 750
etuputkien sisuskalut putsattiin liuottimilla ja ultraäänipesurilla ja osat olivat vielä hyväkuntoisia. Takaiskari on hyvässä kunnossa.
Ex Kawasaki KLE 500
Ex Yamaha Super Tenere 750
Ex Kawasaki ZR7-S
Ex Yamaha FZS1000
Ex Suzuki RF900R
Ex Yamaha FZS1000
Suzuki GSX1400
Ex Kawasaki KLE 500
Ex Yamaha Super Tenere 750
Ex Kawasaki ZR7-S
Ex Yamaha FZS1000
Ex Suzuki RF900R
Ex Yamaha FZS1000
Suzuki GSX1400
Omassa gessussa keulan vikuroiminen loppui kanssa saman tien renkaan vaihdon jälkeen. Ei kai fillarin laakereissa ole välystä?
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Eturenkaan vaihdon jälkeen itselläkin hävis kyseiset oireet. Etukumi oli kulunut keskiosan vierestä enemmän, eli keskellä oli semmoinen korkeampi nystyrä. Paineet taisi olla liian matalalla, ennen kumin vaihtoa...
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
Huomasin saman jutun omassa pyörässä kun vanha ruosteinen ohjauslaakeri vaihdettiin uuteen pari viikkoa sitten. Korjaamolta kotiin tullessa ihmettelin kun pyörä tuntuu "huojuvan" kuudessa kympissä. Tunne häviää suuremmissa ja pienemmissä nopeuksissa.
Laitoin itse tämän sen piikkiin että olin tottunut vanhaan jäykkään laakeriin
Nyt alkoi mitetityttämään jos olisikin ihan oikea vika?
Yamaha XSR900
No täytyy ilmeisesti nostaa mopedi pukeille ja viedä etunen vaihtoon.
Tosin itsellä ei ole aikaisemmissa pyörissä tapahtunut tuollaista kuluneen eturenkaan takia.
Vaikuttaa ilmeisesti sekin, että aikaisemmissa on ajoasento ollut pystympi ja toi ärräffä on tollanen semikyykky ja painoa on enemmän eturenkaalla.
Ex Kawasaki KLE 500
Ex Yamaha Super Tenere 750
Ex Kawasaki ZR7-S
Ex Yamaha FZS1000
Ex Suzuki RF900R
Ex Yamaha FZS1000
Suzuki GSX1400
Mikäli pyörä oli kirjoituksen mukaisesti "vaikea ohjastettava"ja ohjauslaakerikin vaihdettu ja pumput huollettu eikä eturenkaan vaihtokaan auta, niin kannattaisi tarkistaa takahaarukan/linkun laakerien välystä (samoin molempien pyöränlaakereiden kunto, etu- ja takapyörä).
*******************
zx10r
*******************
" pyörä tuntuu "huojuvan" kuudessa kympissä. Tunne häviää suuremmissa ja pienemmissä nopeuksissa.
Laitoin itse tämän sen piikkiin että olin tottunut vanhaan jäykkään laakeriin
Nyt alkoi mitetityttämään josko olisikon ihan oikea vika?"
liian kireä ohjauslaakeri aiheuttaa matalissa nopeuksissa huojumista, kun sitä joutuu ohjaamaan, eikä se ohjaa itse.
kirjoituksen aloittejilalle, ei kannata tehdä mitään ennen kuin kokeilet uutta eturengasta.
mutta voi silläkin olla kireällä se laakeri.
myös ruostunut tai loppu laakeri tekee saman.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kiitti vastauksista. Vaihdatan sen nakin ja palaan asiaan.
Mukavia kilometrejä kaikille.......
Ex Kawasaki KLE 500
Ex Yamaha Super Tenere 750
Ex Kawasaki ZR7-S
Ex Yamaha FZS1000
Ex Suzuki RF900R
Ex Yamaha FZS1000
Suzuki GSX1400
Takerteleva ohjausiskari aiheuttaa myös kyseisen ongelman. Vikaa ei välttämättä tunnista ohjaustankoa paikallaan kääntelemällä tai iskaria käsissä pitämällä. Eli jos ohjausiskari löytyy, niin ota pois ja käy ajelulla. Kaikenlaiset iskarit vaativat joskus huoltoa; liukupintojen puhdistus ja öljyjen vaihto.