Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 82:sta
    Katsoin juuri työhuoneeni ikkunasta ulos: Kaupungin pääkadulla lapsi istui retropyörän päällä isän ja tankin välissä. Käsillä hän piti kiinni hyvin epävarman oloisesti isän ranteista/käsivarsista. Jalat moottorin poskien päällä. Lapsella päässä kypärä, mutta ei mitään muita ajovarusteita (avokäsin, lenkkarit jalassa jne.). Lapsi oli ehkä seitsemänvuotias.

Isällä ajovarusteina lähinnä puolikypärä ja sortsit.

Sydän syrjälläni katsoin ensi raivoissani ja sitten hyvin suruissani tuota ajoesitystä.

Varmaankin minulle tällätään päähän kukkahattua, mutta ajatelkaa nyt vähän!

En yleensä ota voimakkaasti kantaa epäkohtiin, mutta nyt oli pakko.
    Juke

- - - - - -
    BMW R1300 GSA 2025 + Yamaha SR 400 2016
    Exät:
    BMW R1250 GS 2019
    BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
    BMW K1200 RS 2002
    BMW F650 GS 2002
    BMW K100 RS 1990
    BMW K100 RS 1986
    BMW R100 RS 1979
    Yamaha SR 500 1980
    Suzuki TS 125 M 1975
    Paljonhan se on vauhdista ja matkasta kiinni, mikä on järkevää. Pikkukossi sai ainakin semmoisen elämyksen, mitä ei facebookista, instagrammista tai nettipelistä saa.
    Mun mielestä tää harrastus ei ole lapsia eikä koiria varten. Sitten kun kersa on sen verran iso (n.12-13 v.) ja on jo hieman omaakin järkeä päässä, että osaa ja jaksaa pitää itse kiinni kyydissä ollessa, voi alkaa kuskaamisen. Ei se piltti jälkeen jää muista kehityksessä jos sille ei alle alakouluiässä tarjota jo extreme-elämyksiä, jollaiseksi moottoripyörän tankin päällä kuskaaminen jossain kaupungin keskustassa varsinkin jo lukeutuu.
    Mä kattelin ihan samaa tossa jokunen viikko takaperin kun nuori isukki ja arviolta 5-7 vuotias tyttö päryyttivät jollain naku-Ducatilla menemään Vantaan Koivukylässä. Tytöllä pieni kesämekko ja kypärä, isällä shortsit ja kypärä.

Tulee rumaa jälkeä jo kaupunkinopeuksissa jos kippaa syystä taikka toisesta...
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Poistettu
    Lainaa D-Iivil kirjoitti Katso viesti
    Mä kattelin ihan samaa tossa jokunen viikko takaperin kun nuori isukki ja arviolta 5-7 vuotias tyttö päryyttivät jollain naku-Ducatilla menemään Vantaan Koivukylässä. Tytöllä pieni kesämekko ja kypärä, isällä shortsit ja kypärä.

Tulee rumaa jälkeä jo kaupunkinopeuksissa jos kippaa syystä taikka toisesta...
    Meillä on poika ajanut itsekin kaksvuotiaasta ja mun kyydissä nyt kauppareissut juurikin tankin päällä mun edessä istuen. Klommoja ja mustelmia sekä itkua on nelivuotiaan nuoren miehen touhuaminen täynnä, mut ainookaan ei ole tullut isin kanssa mopoillessa. En tiedä mikä mussa on vikana, mutten kyllä koe piiruakaan sen terveyttä riskeeraavani.
    Kuinkahan paha mieli tulisi, jos näkisi kuinka pitkin meidän pihoja pikkukossit ja välillä isommatkin vetää mopedeilla tai mönkkäreillä... Kaupunkilais-kukkahattu joutuisi soittamaan varmasti sosiaalitantat ja poliisit paikalle, sekä itselleen ambulanssin järkytyksen takia.
    Supermoto
    Onneksi nykyään voi ajotekniikankin opiskella netistä ja liikenteessä turvaliivit päällä voi kuvata internetiin pätkijä siitä, kuinka autot perseilee ja mopoilijat ovat jatkuvassa hengenvaarassa.
    Supermoto
    Lainaa 998sFE kirjoitti Katso viesti
    Meillä on poika ajanut itsekin kaksvuotiaasta ja mun kyydissä nyt kauppareissut juurikin tankin päällä mun edessä istuen. Klommoja ja mustelmia sekä itkua on nelivuotiaan nuoren miehen touhuaminen täynnä, mut ainookaan ei ole tullut isin kanssa mopoillessa. En tiedä mikä mussa on vikana, mutten kyllä koe piiruakaan sen terveyttä riskeeraavani.
    Emmätiiä. Kyllähän sitä itekkin tuli silloin nuorena vedettyä mpolla tuhatta ja sataa eikä tietoakaan mistään varusteista. Kypäräkin oli faijan liian iso eikä varmaan olis pysynyt päässä kolaritilanteessa.

Mutta mulle ei kyllä tulis mieleenkään lähteä kylille ajelemaan edes tuon meidän vanhimman (7-v.) kanssa ilman että sillä olisi kunnon varusteet. Eri asia ajaa pihaa ympäri kävelyvahtia kun muuttuvia tekijöitä on aika lailla vähempi kuin tuolla kotiloiden seassa.

Tuosta voi aikansa kuluksi katella vaikka kuvia. Yhteinen tekijä noissa näyttäisi olevan että varusteina on ollut kypärä, kaikissa ei vissiin sitäkään:
    https://www.google.com/search?q=girl...h=876#imgdii=_

Eikä tietenkään ne varusteet pelasta kaikelta, mutta itse ainakin haluan minimoida riskit saada isompia vammoja kun suhaan tuolla muiden seassa.
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    Lainaa Karza kirjoitti Katso viesti
    Mun mielestä tää harrastus ei ole lapsia eikä koiria varten. Sitten kun kersa on sen verran iso (n.12-13 v.) ja on jo hieman omaakin järkeä päässä, että osaa ja jaksaa pitää itse kiinni kyydissä ollessa, voi alkaa kuskaamisen. Ei se piltti jälkeen jää muista kehityksessä jos sille ei alle alakouluiässä tarjota jo extreme-elämyksiä, jollaiseksi moottoripyörän tankin päällä kuskaaminen jossain kaupungin keskustassa varsinkin jo lukeutuu.
    Poika aloitti kotimaan matkailun kyydissä n.6v.,kokoontumisajoja laidasta laitaan, eripuolilla Suomea. Ulkomaille lähdettiin kun kundi oli 13v.,suoraan Assenin MotoGp-kisoihin. Meillä käytettiin alusta alkaen kunnollisia ajovarusteita,eikä mitään tankin päällä kuljetuksia harrastettu.
    Poistettu
    Lainaa D-Iivil kirjoitti Katso viesti
    Mutta mulle ei kyllä tulis mieleenkään lähteä kylille ajelemaan edes tuon meidän vanhimman (7-v.) kanssa ilman että sillä olisi kunnon varusteet. Eri asia ajaa pihaa ympäri kävelyvahtia kun muuttuvia tekijöitä on aika lailla vähempi kuin tuolla kotiloiden seassa.

Tuosta voi aikansa kuluksi katella vaikka kuvia. Yhteinen tekijä noissa näyttäisi olevan että varusteina on ollut kypärä, kaikissa ei vissiin sitäkään:
    Googlella ja lapsilla voi hakea mitä tahansa yököttävää. Silti olen varma, ettei esim Suomessa lapsen kuskaaminen motskarilla ole yhtään sen vaarallisempaa kuin autollakaan, edes ajokilsoihin suhteutettuna. Se että sinä et tekisi, ei voine tarkoittaa etteikö joku muu ihan vastuullisesti voisi niin tehdä.

Emmäkä hae edes maitoa kaupasta ilman mp-rotsia. Silti oon varma että jokainen tänkin ketjun tuomitsija on ajanut shortseissa ja t-paidassa. Koita kuuklata se.
    Googlella ja lapsilla voi hakea mitä tahansa yököttävää. Silti olen varma, ettei esim Suomessa lapsen kuskaaminen motskarilla ole yhtään sen vaarallisempaa kuin autollakaan, edes ajokilsoihin suhteutettuna. Se että sinä et tekisi, ei voine tarkoittaa etteikö joku muu ihan vastuullisesti voisi niin tehdä.
    En ihan täysin allekirjoita tuota ettäkö olisi yhtä riskitöntä, mutta jumalauta pikkumekossa tankin päällä on jo niin veren kaivamista nenästä ja melko kaukana vastuullisesta...

Emmäkä hae edes maitoa kaupasta ilman mp-rotsia. Silti oon varma että jokainen tänkin ketjun tuomitsija on ajanut shortseissa ja t-paidassa. Koita kuuklata se.
    En muuten oo ajanu koskaan shortseissa ja t-paidassa mp:llä. Voin koittaa kuuklata jos et itse osaa?
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
    . Silti olen varma, ettei esim Suomessa lapsen kuskaaminen motskarilla ole yhtään sen vaarallisempaa kuin autollakaan, edes ajokilsoihin suhteutettuna. Se että sinä et tekisi, ei voine tarkoittaa etteikö joku muu ihan vastuullisesti voisi niin tehdä.
    Ja kun se seniili patu ajaa risteyksen suoraksi vahingossa tai kuukahdettuaan rattiin niin äkkijarrutuksessa se muksu varmaan pysyy siinä tankin päällä eikä liu'u 20m asfaltilla kun pyörä on pysähdyksissä. Kuulostaa täydelliseltä ymmärryksen puutteelta jos vertaa autoa ja moottoripyörää yhtä turvallisiksi. Täysin tyhmä ja perätön väite. Auton passiivinen turvallisuus on eri planeetalta.
    Triumph Street Triple
    Mie käyn kesällä junnujen kanssa jätskillä, Kun on kaksi tytärtä, niin kahteen kertaan. Isi saa paljon jätskiä...
    Ajovarusteet isillä: kengät, farkkushortsit, Tee-paita, ajohanskat ja avokypärä.
    Ajovarusteet junnulla: Kengät, pitkät housut, joku huppari, ajohanskat ja umpi / crossikypärä.
    Junnuy on jo niin isoja, että napottavat takana.
    Vielä en ole potenut huonoa omaatuntoa ajovarusteiden puutteista enkä pode.

Monesti keväällä ja syksyllä vien tai haen junnun koulusta motskarilla.
    Tyttöjen vatimus on ajokelien aikaan, että motskarilla pitää viedä, kun sillä saa "rispektiä"...
    Ei silloinkaan ole kouluvaatteita kummempia ajokamoja päällä (paitsi ne ajohanskat ja kypärä)
    Nuorin pojistani alkoi kulkemaan päiväkotiin 4-vuotiaana prätkän kyydissä. Aluksi hän istui tankin päällä ja piti kiinni stongan keskiosasta. 6-vuotiaana hän siirtyi takapenkille. Varustuksena on aina ollut kypärä, rotsi ja hanskat. Koskaan en ole olut sitä mieltä, että tämä kyyditys olisi yhtään vaarallisempi kuin koulumatka yksin tehtynä, ylittäen ajoradan viisikertaa.
    Ei kiinnosta pätkääkään
    Olen ketjun aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Moottoripyöräily on helvetin vaarallista puuhaa, vaikka olisi hyvät varusteet päällä, saati sitten sortsi+ lenkkari-yhdistelmällä.

Miten voi edes verrata moottoripyörää ja autoa turvallisuudessa ????

Uskotelkaa vain itsellenne, että on sitä ennenkin ajettu pv:llä pelkissä spiidoissa koko 80-luku eikä koskaan käynyt mitään. Nyt sitten otetaan viattomia lapsia, jotka eivät vielä päätä omasta turvallisuudestaan pyörän kyytiin ja vielä ilman kamoja.

Jos esim. oma isäni olisi halvaannuttanut meikäläisen moottoripyöräillessä kouluikäisenä, olisin todennäköisesti nyt kohtalaisen katkera tästä "elämyksestä".

Moottoripyörä riskeineen kuuluu sen ikäisille ihmiselle, jotka pystyvät tekemään itsenäisiä päätöksiä oman turvallisuutensa suhteen.
    Meillä on poika ajanut itsekin kaksvuotiaasta
    Olikojoku apupyörä viritys vai oppisko ajamaan ihan normaalia crossipyörää tuon ikäisenä? Jos ilman apupyöriä, niin herää kysymys miten?
    Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!

Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
    Varmaan teurastetaan mutta pojan kanssa ajoin vajaan neljän tonnin lenkin kun hän oli paria viikkoa vaille kymppivuotias. Rauhallinen aina ja pitkä ikäisekseen, päivämatkat 20-950 km. Ja toki oli hyvät varusteet, järki päässä molemmilla ja totuteltu reilun vuoden verran lyhemmiltä (alussa 3 kilometriä, lopussa 800) lenkeiltä. Ikimuistoinen loma molemmille! Mutta ei tuo kaikille sovi, kaverin 17 -vuotiasta poikaa en ottaisi kyytiin mistään hinnasta, hyppäs suutuspäissään autostakin ulos viime talvena kahdeksankympin vauhdista
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Oma kirjoitukseni perustui mun omaan mielipiteeseen aiheesta, mun puolesta jokainen voi tehdä asian kanssa kuten parhaaksi kokee.
    Kai sen nyt pääkin sanoo et on eri asia että se piltti ajaa paskarinkiä pellolla vaikka yks vuotiaana, kuin se että mennään liikenteeseen pelkkä kypärä päässä..
    Vastuutonta ja typerää vaikka miten olis ollu omassa nuoruudessa sitä ja tätä. Ymmärrän ketjun aloittajaa, ikävää katsottavaa.

Tv. Kolmen lapsen isä.

Ja ajellaan meilläkin, mutta aina varusteet päällä ja oikean kokoiset...
    TEAM CAMPARI
    BMW R1250 GS Adventure

EST,LT,LV,SWE,DEN,PL,GER,AUT,ITA,CRO,SUI,LU,SLO,SV K,HUN,SRB,BIH,RO,UA,MNE,FRA,NL,BE,

http://ekoteko76.blogspot.fi
    Poistettu
    Lainaa suzukai kirjoitti Katso viesti
    Olikojoku apupyörä viritys vai oppisko ajamaan ihan normaalia crossipyörää tuon ikäisenä? Jos ilman apupyöriä, niin herää kysymys miten?
    Apparit kottikärrynrenkaista tehtynä.
    Aloittajan näkemällä tyylillä minäkin olen ensikosketuksen saanut moottoripyöräilyyn. Ikää oli varmaan joku 7-8v, isällä ja sen veljellä yhteinen (ei retro-) Jawa, jolla käytiin omakotityömailla (faija oli kirvesmies). Faijan veli (neno?) ajoi, faija takana ja minä tankin päällä. Kypärää ei silloin 60-luvulla ollut kellään, vain niitä nahkamyssyjä ja tuulitötteröitä.
    Hengissä vieläkin, faijan antamalla kokemuksella rakentanut kesämökille kaikki sallitut (ja pari ylimääräistä) rakennusta. Ja ajan vieläkin.

Edit: Ja joo, tunnustan 70-luvulla ajaneeni Yyteristä Poriin shortseissa ja paljain jaloin.
    Viimeksi muokannut: ts18056; 02.06.2014 klo 23:44.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

How far can you travel when you're six feet underground?
    Kun lapset oli pieniä,nyt vanhin täyttää 30v,niin soolopyörässä oli omat tapit ja lapsi istui mun edessä,päässä lasten jääkiekkokypärä joka oli sopivin ja asuna mp asun lastenkore joka maksoi yhtäpaljon kuin aikuisten.Lomamatkat tehtiin sivuvaunu Guzzilla ja vaunussa oli kakruille turvavyö.Että kyllä niitä muksuja voi kuljettaa ja jos lapsi on takana niin milloin tiedät ettei ole nukahtanut.Laki ei määrää paikkaa,mutta tapit on oltava.Lapset ajo myös crossia ja kun tultiin mopoaikaan ei koskaan ollut sydän syrjällään koska ajokokemusta oli kertynyt radoilla ja paljon.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
    Smotoon tein aikanaan etutapit sopivalle korkeudelle ja sillä ajettiin lasten kanssa hissun kissun korttelin ympäri. Pitkälahkeiset, takki, hanskat ja kypärä päässä, vielä valjaat niin ettei ainakaan jarrutuksessa heti putoo. Jos jalat ei takana yllä tapeille on parempi ottaa etupuolelle, on käsivarsien välissä ja valjaat estää karkaamisen tangon yli jos pitää jarrutta. Ainakin omille riitti pieni lenkki kerrallaan.

Sitten kun tuli hommattua jammun PW50 ja neuvoin perusjuttuja, ennätin juuri ja juuri selittää mistä laite lähtee liikkeelle, niin silloin vietiin. En kerinnyt neuvoa pysähtymistä, eikun juosten perään. Kulkee muuten julmetusti tollanen PW, ainakin jos sille yrittää jalan pärjätä. En olisi saanut kiinni ellei kuski olisi löysännyt. Tossa olisi kaivattu etäpysäytintä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Meillä kulkee nuorimmainen (6v) nyt toista kesää moottoripyörän kyydissä. Joka päivä oikeestaan tarhaan ja takaisin, kypära päässä, muuten ihan normi vaatteet. Enkä koe olevani huono isä, enemmän huolettaa kun polkupyörällä menevät, pitäiskö siihen tarkotukseen hommata viimäsenpäälle vetimet päälle?
    GSX600F -93
    Jos kuskilla itellään on viimesenpäälle varusteet päällä, ni miksei se lapsi sit tarvii niitä? Kun ne maksaa yhtäpaljon ku aikuisten varusteet? Ku on nii lyhyt matka? Ku ennenki on ajettu?
    Jos isukki vetää shortseissa, t-paidassa ja sandaaleilla eikä välitä omasta turvallisuudestaan, ni jättäis suosiolla sen kyyditettävän kotio.
    Mun mielestä kunnon varusteet moottoripyöräilyn yhteydessä ei oo mitään kukkahattuilua. Sama pätee siihen kyydissäolijaan.
    GSF 1250SA -09
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Mitä häh? Laki määrää mopoilijalle kypärän. Lain mukaan on menty. Miten laki voi olla väärässä?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
    En ota kantaa ajovarusteisiin tai muihin turvallisuusseikkoihin, mutta mun korvaan kuulostaa erittäin positiiviselta, että suomalainen (oletettavasti) isä ottaa lapsen mukaan touhuihinsa.
    Rohkeus on sitä, että halu elää on niin kova, ettei pelkää kuolemaa. Kukin ajakoon tyylillänsä, mutta tee se niin, että tunnet eläväsi.
    Dr. Phil ilmoitti ohjelmassaan kerran lopettaneensa moottoripyöräilyn per heti, kun ensimmäinen lapsi syntyi ja eukko nyökkäili heitolle hyväksyvästi katsomossa. Vielä ei arvon tohtori ole koskaan ollut väärässä tai toiminut väärin missään tilanteessa eli ottakaa opiksi nyt heti -> Te kenellä on lapsia, pyörä myyntiin nyt heti tai ainakin pressun alle seisontaan, niin ei tartte taistella näiden ongelmien, vaarojen tai moraalitekijöihen kanssa. Mars mars!!

Mä sain jo ostettua mun viisivuotiasta varten omat jalkatapit. Enää puuttuu että saisi ne paikalleen ja ostaisi muita varusteita kuten kypärän. Vaimo laittaa hanttiin tässä(kin) asiassa eli voipi olla että odotan suosiolla ensi vuoteen.

P.S. Vielä ei ole selvinnyt, miksi v.tussa mä katsoin juuri sen yhden kerran tuota moraalisaarnaa telkkarista, kun se käsitteli mopoilua????
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
    Meidän rouvan tarina aiheeseen liittyen. Lähti perhe, isä, äiti ja tytär motskarilla syksyn liukkailla kyläreissulle. No
    nurinhan siellä mentiin. Ei mitään vaurioita kenellekään. Tytär sitten toivoi että elä lähde käyntiin isukin polkiessa
    Mitsua käyntiin. Lähtihän se ja reissu heitettiin onnellisesti loppuun.

Toinen tarina kertoo kuinka Ferkun lokasuojalla istuttiin ja alamäkeä laskettiin vapaalla.

Näin siis 60-luvulla.
  30.  
    Poistettu
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    Ja kun se seniili patu ajaa risteyksen suoraksi vahingossa tai kuukahdettuaan rattiin niin äkkijarrutuksessa se muksu varmaan pysyy siinä tankin päällä eikä liu'u 20m asfaltilla kun pyörä on pysähdyksissä. Kuulostaa täydelliseltä ymmärryksen puutteelta jos vertaa autoa ja moottoripyörää yhtä turvallisiksi. Täysin tyhmä ja perätön väite. Auton passiivinen turvallisuus on eri planeetalta.
    Jonkun verran pitäisi tsekata faktoja, vaikka tuo alkuun: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&...,d.bGQ&cad=rja On itikan pierun kokoinen mahdollisuus joutua taajamanopeuksissa jonkun muun yliajamaksi, jos ei itse hölmöile. Yritin hakemalla hakea tieliikenteessä sattuneesta onnettomuudesta, jossa pikkulapsi olisi ollut kyytiläisenä mukana. Sellaista ei löytynyt. Toki paljoa ei kuljeteta, mutta koska nähtävästi silloin myös vanhempi yrittää olla hereillä, ei tällaisia onnettomuuksia käytännössä satu. Autoilla sen sijaan sattuu.

Mutta tilastojahan kaikki voi lukea omalla tavallamme.

Ajovarusteista olen samaa mieltä. Täälläkin jokusanoo että on ajanut ylisuurella isän kypärällä tuhatta ja sataa ilman muita varusteita, ja seuraavassa ettei ikinä ole ajanut MP:llä t-paidassa ja shortseissa. Emmä sitten tiedä onko se puusilmäautoilija taajamanopeuksissä tekemässä eroa ajaako mopon vai mp:n päälle.

Noh, omalta osalta tää oli tässä.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen