Kaavailen tuohon vanhaan sotaratsuun (BMW K100 RS -85) otsikonmukaista mittaria. Muutama asia mietityttää: bemarin alkuperäinen mittaristo on elektroninen nopeusmittaria myöden. Saako pyörän omista mittariston johdoista suoraan nopeus- ja kierroslukutiedon Kosolle? Siis siten, että Koso näyttää ne oikein. Käsittääkseni noista johdoista täytyy tulla jonkinlainen pulssi, jonka mittari muuttaa sitten numeeriseksi tiedoksi näytölle.
Löysin Stormin sivuilta jonkinlaisen asennusohjeen tuon mittarin pikkuveljelle (DB-01R), siinä oli muutama eri vaihtoehto kierroslukumittarin kytkennälle ja nopeusmittarille käytettiin Koson omaa irtoanturia. Ei huvittaisi vedellä etupyörälle ylimääräistä johtoa ja anturia jos sen vaan jotenkin voi välttää...
Laitoin omaani (-97 Bandit 1200) tuon mittariston. Helpointa mun mielestä oli laittaa nopeusanturi ja magneetit eturenkaalle, kiekat sai puolalta sillä haarapiuhalla. Nopeus- ja kiekat "ohjelmoidaan" rengaskoon yms. mukaan sitten lopuksi. Tuo kait on helpoin tapa pyörään kuin pyörään.
Itse ihmettelin kovasti sitä, että myyntipakkauksessa oli todellakin vanhemman mallin asennusohjeet ilman kaikkia sivuja. Meisselit lenteli muutamaan otteeseen kun asennus ei ottanut onnistuakseen. Viimeistään ohjelmointivaiheessa alkaa masentamaan kun yrittää saada lukemat kohdilleen. Valikot eivät ole näes samanlaiset DB-01R:n kanssa.
Stormille plussaa siitä, että järkkäsivät oikean manuaalin. Koso ei ole vaivautunut vastaamaan tiedusteluihin. Harmi vaan, ettei polttoainemittari toimi. Kosossa on 4 vaihtoehtoa resistanssille, joista mikään ei passaa ainakaan bandun kanssa. Joku muunninpalikka löytyisi briteistä, kustantaa muistaakseni 31 puntaa.
Laita yv jos tarvitset manuaalin, netistä sitä ei taida vieläkää löytyä.