Kävin Toouring Finlandian ajokursseilla ja hitaanajon opiskelussa ohjaajat opettivat luistattamaan kytkintä. Kierrokset noin 2 tuhatta kaasulla koko ajan ja kytkimellä vauhdin säätö samalla takajarrulla hidastellen jos vauhti nousee liikaa.
Vähän siinä pohdiskelin kuinka koville Bemmin kuivakytkin joutuu?
Mielipiteitä kestääkö kytkin noin ajaen?
BMW R1150RS
Olin samalla kurssilla eikä tuo opetettu sinänsä poikkea muiden kurssien opeista. Miten muuten on mahdollista ajaa hitaasti ja kontrolloidusti?
En tunne kytkimien kestoa joten en ota siihen kantaa. Tuollainen hidasajo on kuitenkin oikeassa elämässä melko hetkellistä. Mikäli taidot riittää on mahdollista ajaa myös melko maltillisella kaasulla ja hyvin pienellä luistatuksella jolloin kytkimenkään ei pitäisi ottaa kipeää.
Ite kyllä säästän kytkintä enkä luistata sitä ns. jatkuvasti vaan rullaan vapaalla hissukseen. Sit ku vauhti hiipuu liikaa niin antaa vähän lisää.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Samasta aiheestahan muistan nähneeni monta keskustelua. Joo, vanhemman liiton kuivakytkin-Bemmissä tuota kytkimen käyttöä toki miettii enemmän kuin normi-skootterissa. Itse olen ainakin tuon LT:n kanssa aika allerginen kytkimen luistattelulle, mutta kyllähän se tiukassa hidasajopaikassa pakko on järjen rajoissa luistatella/jarrutella, jotta saa kamppeen pysymään tumpussa. Eli kyllä se järkevän normaalikäytön - kontrolloidun luistattelun kestää!
<p>2002-2014</p>
Siksipä juurikin kyselin. Vieläkään en, tätä tapahtuu usein, en ymmärrä sanaa normaali tässsäkään yhteydessä. Kursseilla kun kuitenkin useampi tunti veivattiin kytkin puolivälissä niin eppäilen että saattaa palaa enemmänkin aikaa ennen seuraavaa kertaa. Hassiksen polttoon ja sen laillisuuteen/järkevyyteen mulla ei ole aihetta ottaa kantaa, mutta kytkimenpoltto kyllä alkaisi ottaa päähän.
BMW R1150RS
BMW:n kaikki kuivakytkimet, (tehdasvakiovaruste ilman lisähintaa), on varustettu automaattisella "luiston-raja-tuli nyt täyteen" - ACS- ilmaisin hajugeneraattorilla, (Automatic Clutch Smoke), joten kyllä ohjastaja sen nenässään huomaa ajoissa, ennen kuin kytkin aivan pilalle palaa !
Itse kanssa en niin mieluusti luistattele, mutta lumiajossa, tms. on joskus aivan pakko !
BTW: ja mitä sitten tarinoita kytkimien avauksista olen lukenut, on paaaljonkin ajettujen, kuivakytkimellä varustettujen beemereitten kytkimet olleet aivan hyvässä kunnossa, että on niissä kitkapintaa vastaavasti!
Vai onko jongun kytkin loppunut kesken ? (Nyt en tarkoita öljykylvyllä käsiteltyjä!)..![]()
Normiajossa(tm) saattaa olla aika paljon vähemmän tuota hidasajoa / kytkimen luistatusta kuin kurssilla, jossa sitä piisaa ehkä suunniteltua enemmän.
ESIMERKKINÄ: Aikoinaan kun noi sähköiset servojarrut tulivat Bimmereihin, niin ei mennyt kauaa kun julkaisivat varoituksen, jossa kerrottiin, että "ajoharjoittelukäytössä" jarrujärjestelmän jatkuva käyttö saattaa laskea akun jännitteen liian alas ja aiheuttaa häiriötilanteen. Allegoria kytkimen luistatukseen lienee se, että eihän normiajossa tuota luistatella kuin hetki kerrallaan - ei koko päivää tai edes tuntia, yhtä mittaa...
<p>2002-2014</p>
Omassa liki 100 tkm ajetussa oli reilu milli kytkintä jäljellä. On sitäkin tullut rankaistua useasti maaston hidasajoissa/jumeissa.
Sen sijaan kampiakselin stefa oli hieman jo vuotanut, ja olisi varmaan jossain välissä saattanut pilata kytkimen.
Noista vanhan liiton puimureista voi kuvitella kytkimen saavan kipeää esimerkiksi jättämällä kytkinvaijerin säätämättä. Kuluessaanhan syö tuota vaijerin välystä ja jos vaijeria ei säädä, alkaa jossain vaiheessa luistaa. Günther varmaankin tuostakin syystä muutti alkuperäistä välys-suositusta reilusti isommaksi. Säätöhän tapahtuu kahvalta ja säätövarojen sieltä loppuessa alhaalta, kytkimen työntötangon päästä.
<p>2002-2014</p>
60 tkm ajetusta bemusta oli kytkimen keskireikä mulla kulunut pois mutta levyssä oli paksuutta vielä noin 4.5mm, Akseli oli kuintenkin suhteellisen hyvä. Vaseliinin puutetta sanoisin minä. Ei saa ajaa kuivana.
Itse luistatan hallitusti ja rullaan, kierroksia pitää olla maltillisesti.
-- Julius K -- R1200R & XL700v --