Sivu: 2 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 124:sta
  1. #31
    viikonloppuna ajellessa eelläajava otti sivuun ja näin ku aukes sivuikkunat raolleen selvästi halus vanhempi herrasmies kuulla millaset soundit lähtee kun ohitan. Ja lähtihän siitä ku puotti kakkoselle ja kään hanat kaakkoon!
    600rr
  2. #32
    Parikin kertaa on tämän kevään aikaan käyny niin autolla ajelessa että pyörä tulee takaapäin todella lähelle ja olen sitten sopivassa ohituskohdassa hiljentänyt, väistänyt pientareelle ja vielä vilkkuakin vilauttanut että mene edelle vaan. Mutta kummallakaan kerralla mopot ei ole tulleet ohi vaan jääneet sitten puskuriin kiinni roikkumaan ja tuo touhu minua ihmetyttää. Ärsyttävää ajaa jos pitää pelätä että millon on joku mopo niskassa. Ohi vaan rohkeesti.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  3. #33
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa yason kirjoitti Katso viesti
    Mä menisin kyllä ensisijaisesti tämän pohjalta.

    Ennemminkin tuollaiset kaistalla laitaan seilaavat pistää silmään: itse kasvatan mieluummin välimatkaa, jos joku heiluu "oudosti". Ja sitten kun on tilaa eikä autoilijalla ei ole mitään, minne kääntyä, niin nopea ohitus. Ja mieluiten niin, ettei se arvaa etukäteen.
    No voi per...ihan turhaan oon sit vaunun kans rataa kohti ajellessa siirtyny laitaan ja näyttäny vilkulla ohitusmerkkiä kun motoristi ilmestyy taustapeiliin.
    Superbike #7
  4. #34
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa tomppan kirjoitti Katso viesti
    Parikin kertaa on tämän kevään aikaan käyny niin autolla ajelessa että pyörä tulee takaapäin todella lähelle ja olen sitten sopivassa ohituskohdassa hiljentänyt, väistänyt pientareelle ja vielä vilkkuakin vilauttanut että mene edelle vaan. Mutta kummallakaan kerralla mopot ei ole tulleet ohi vaan jääneet sitten puskuriin kiinni roikkumaan ja tuo touhu minua ihmetyttää. Ärsyttävää ajaa jos pitää pelätä että millon on joku mopo niskassa. Ohi vaan rohkeesti.
    Nuo perskärpäset niin auton kuin moponkin ohjaksissa on kyllä ihmeellinen laji. Paras tapaus taisi roikkua perässä n. 5-10metrin turvavälillä Vaasasta Tampereelle asti vaikka useampaan kertaan tarjosin tilaa ohitukseen. Tampereella motarin alussa sitten kokeilin, että missä vaiheessa se urpo sieltä älyää lähteä ohi. Kun vauhti oli tippunu reilusti alle kuuden kymmenen niin tämä sankari löysi vihdoin ja viimein sekä vilkun että kaasupolkimen. Parin kilsan päästä tuo sankari sitten löytyi seuraavan uhrinsa takaluukun tuntumasta.
    Superbike #7
  5. #35
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Nuo perskärpäset niin auton kuin moponkin ohjaksissa on kyllä ihmeellinen laji. Paras tapaus taisi roikkua perässä n. 5-10metrin turvavälillä Vaasasta Tampereelle asti vaikka useampaan kertaan tarjosin tilaa ohitukseen. Tampereella motarin alussa sitten kokeilin, että missä vaiheessa se urpo sieltä älyää lähteä ohi. Kun vauhti oli tippunu reilusti alle kuuden kymmenen niin tämä sankari löysi vihdoin ja viimein sekä vilkun että kaasupolkimen. Parin kilsan päästä tuo sankari sitten löytyi seuraavan uhrinsa takaluukun tuntumasta.
    Mjoo tuo on ihan käsittämätöntä. Vissii puuttuu päästä kokonaan käsitys "turvaväli" ja sit on niin kotosaa körötellä ihan possujunassa. ARGH!
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
  6. #36
    Sulla on pitkät päällä tai ne kiinan ksenonit näyttää taivaalle.
  7. #37
    Yleensä en tee mitään erikoisia manöövereitä muita tienkäyttäjiä kohtaan paitsi silloin, kun perässä on kuomukärry ja motoristi kyttää ohitupaikkaa. Silloin otan vähän lähemmäs oikeata laitaa (en pientareelle), että näkee milloin tie on vapaa.

    Ainakin viime viikonloppuna Alastarolta kotiin palatessa Pxu pääsi nopeesti ohi mun matelevasta yhdistelmästä..
    Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
    Kawasaki Z750R 2012 exä
  8. #38
    mä olen ottanu tavaksi,että jos pyörä on etummaisena valoissa ja mä tulenautolla siihen taakse niin ajan ihan hanuriin kiinni, että valot vaihtuis nopeammin...

    jotku tajuaa sen ja siirtyy itte hiukan eteenpäin, jotku vaan mulkoilee vihaisesti peileihin, eikä ymmärrä siirtyä sen induktiosilmukan yli

    ainakaan täällä meilläpäin valot ei vaihdu jos pyörällä oot silmukan päällä, tai sitten en vaan osaa, mutta heti kun tulee auto taakse niin vaihtuu

    notta elkää potkiko multa maskia sisään ,yritän vaan auttaa...
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  9. #39
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Yks urpo ei osannu ohittaa, ja keräs pitkää jonoa perään, koska ajo ilman turvaväliä keskiviivan tuntumassa, ts blokkas hyvin kaikki muut. Tasasella risteyksettömällä parin kilometrin peltoaukeasuoralla, kun ketään ei tullut vastaan, nostin jalan kaasulta, annoin rullata pitkään moottorijarrulla vauhti hitaasti hiipuen, ja ajoin ihan oikeassa laidassa. Lopuksi vilkku päälle, ja kun vauhti loppui, pysähdyin pientareelle.
    Sittenkin kesti vielä hetken, ennen ku se tajus mennä ohi.
    Ne pari-kolmekymmentä muuta ihmetteli varmaankin ett mitä vittua.

    Ja hauska on myöskin toi (Alastaro-)Aura-Turku: 9 km leveekaistatietä rajotus 100 kmh, ja 13 km moottoritietä rajotus 120 kmh. Kyllä, senkin koko pätkän voi ajaa ilman turvaväliä kuomukärryn imussa 80 kmh.


    Näinhän se menee,ei ensimmäinen auto/pyörä jonoa tee vaan toinen ja kolmas jotka hanuriin ovat tulleet roikkumaan.
  10. #40
    Missä on niin tyhmä silmukka, ettei pyörästä valo vaihdu? On noita tullut jonkin verran pk-seudulla tullut koluttua ja aina on pyörällä toiminut. Kuulostaa aika erikoiselta...

    Tulee muuten autoilijoiden merkeistä mieleen eräs tapaus asuntoautolla joka näytteli ohitusmerkkejä kun oli rekkaa tulossa vastaan, vilautteli jarruvaloja välillä ja lopulta kun yritin ohittaa blokkasi molemmat kaistat. Kaikenmaailman sekopäitä sitä liikkuu. Jotain röökiaskia ja limupulloakin sieltä lenteli välillä. Ja mitään muuta en tehnyt kuin ilmestynyt autolla perään maantiellä...
    Viimeksi muokannut: Crassus; 27.05.2014 klo 18:17.
    Triumph Street Triple
  11. #41
    Mä en ainakaan väistä ketään, joka roikkuu mun ruosteisen pakun takapuskurissa. Jos ei osaa mennä ohi, nii nauttikoon mun 350tkm ajetun vanhan diisselilouskun katkusta. Ja jos ajaa perään, niin saanpahan uudemmat takaovet vanhojen ja ruosteenraiskaamien tilalle. Minun osuudekseni tieliikenteen sujuvuudesta riittää se, että ajan ennakoitavaa omaa ajoa. Joku vetää taas herneet nenään tästäkin, mutta senkun. Liikenteessä ei tarvitse, eikä kuulukkaan ajaa toisen puolesta.
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  12. #42
    Lainaa TommoKe kirjoitti Katso viesti
    Joku vetää taas herneet nenään tästäkin, mutta senkun. Liikenteessä ei tarvitse, eikä kuulukkaan ajaa toisen puolesta.
    Näinhän se menee, mutta siinä vaiheessa, kun peräluukussa on pari koiraa taikka takapenkillä liuta mukuloita, voi se persiissä roikkuminen alkaa nyppimään.
  13. #43
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    En tiedä silmukoista, mutta ainakin Porvoon motarilta kehä3:lle tullessa ja vasemmalle Vuokkiin niin ei valo vaihdu mopolla.
    Pitääpä joskus piruuttaan kokeilla. Kerran olen polkupyörälläkin saanut parkkipuomin auki
    Triumph Street Triple
  14. #44
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    En tiedä silmukoista, mutta ainakin Porvoon motarilta kehä3:lle tullessa ja vasemmalle Vuokkiin niin ei valo vaihdu mopolla.
    Soittoa katuvirastoon, sillä sai ainakin siinä Vuokin keskustassa olleet valot toimimaan. Viikon verran joutui ajelemaan punaisia päin.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  15. #45
    Vastaavissa tilanteissa autolla ajaessa tulee annettua tilaa kyllä jos takaa tulee mopoilija
    Yamaha R6 -05
  16. #46
    Lainaa Kananpoika kirjoitti Katso viesti
    Se ryhmittäytyy ennenkuin kääntyy vasemmalle ilman vilkkua.
    Itse kanssa käännyn tämän teorian puolelle, ei mutta Ruotsalainen ajokulttuuri tuleekin vuosien viiveellä Suomeen.
    Itse täällä Ruotsin puolella asuvana ja ajelevana olen huomannut että tämä on uusi frendi täällä liikenteessä kantatieltä lähtee pihatie vasemmalle niin vilkutetaan oikealle hidastetaan ja jopa pysähdytään tien reunaan ja mukamas sopivassa välistä sitten pujahdetaan sinne pihatielle, ei tässä ole kuin parivuotta taaksepäin kun motoristi pariskunta kuoli vastaavassa kolarissa katsoivat että auto on pysähtynyt tien sivuun ja lähtivät ohittamaan niin auto kääntyi suoraan eteen.
    "Elä täysillä ja kuole onnellisesti"
  17. #47
    Moni antaa tilaa, koska takana tuleva motoristi liimautuu takapuskuriin.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  18. #48
    Lainaa TommoKe kirjoitti Katso viesti
    Mä en ainakaan väistä ketään, joka roikkuu mun ruosteisen pakun takapuskurissa. Jos ei osaa mennä ohi, nii nauttikoon mun 350tkm ajetun vanhan diisselilouskun katkusta. Ja jos ajaa perään, niin saanpahan uudemmat takaovet vanhojen ja ruosteenraiskaamien tilalle. Minun osuudekseni tieliikenteen sujuvuudesta riittää se, että ajan ennakoitavaa omaa ajoa. Joku vetää taas herneet nenään tästäkin, mutta senkun. Liikenteessä ei tarvitse, eikä kuulukkaan ajaa toisen puolesta.
    Minä minä minä minä....
    Suzuki V-Strom 800DE -24
    Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
  19. #49
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    Missä on niin tyhmä silmukka, ettei pyörästä valo vaihdu? On noita tullut jonkin verran pk-seudulla tullut koluttua ja aina on pyörällä toiminut. Kuulostaa aika erikoiselta...
    Tässä risteyksessä ainakin on ollut sellainen silmukka, kun koittaa ajaa Turuntietä itään.
    Espoo Bemböle
    En tiedä onko tilanne korjattu. Muistaakseni siitä joskus laitoin infoa, mutta ei siihen ainakaan kukaan koskaan vastannut.
    Hiljaiseen aikaan piti aina ajaa päin punaisia.
    xxx
  20. #50
    Lainaa Miikaael kirjoitti Katso viesti
    Minä minä minä minä....
    Entäs sitten? Eteenpäin Minä ajan enkä taaksepäin, paitsi peruuttaessani. Ei Minua ressaa se onko joku takaovissa kiinni vai ei, saa siinäkin ajaa Minun puolesta. Setä sininen voi olla toista mieltä, mutta ei se Minua silloin sakota, kun Minä ajan sitä suurinta sallittua nopeutta yleensä.
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  21. #51
    Lainaa Keno kirjoitti Katso viesti
    Sulla on pitkät päällä tai ne kiinan ksenonit näyttää taivaalle.
    Jälkimmäiset tietysti asenettu sopivasti tärisemään moottorin työtahtien mukaan, mikä aiheuttaa järkyttävän otsasuonen pullistuman. Prätkälle annan tilaa ainoastaan sen splitatessa, jollei tiellä pääse näistä matolaatikoista ohi niin parempi vaihtaa harrastusta.
    <br />
  22. #52
    Lainaa TommoKe kirjoitti Katso viesti
    Entäs sitten? Eteenpäin Minä ajan enkä taaksepäin, paitsi peruuttaessani. Ei Minua ressaa se onko joku takaovissa kiinni vai ei, saa siinäkin ajaa Minun puolesta. Setä sininen voi olla toista mieltä, mutta ei se Minua silloin sakota, kun Minä ajan sitä suurinta sallittua nopeutta yleensä.
    Kannataa käydä opintomatkalla. Liftaat aluksi vaikkapa saksassa jonku sprintterillä ajavan mummon kyytiin niin tahti ei ole liian kiivas heti alkuun.

    Ei se peileihin katsominen ole loppujen lopuksi liian hankalaa edes suomalaiselle, opit varmasti kun aikansa treenaat. Lopuksi suoriudut liikenteestä aivan sitä Omaa ajoasi suorittaen, etkä ole edes turhaa haitaksi tai vaaraksi muille.
    Supermoto
  23. #53
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Kannataa käydä opintomatkalla. Liftaat aluksi vaikkapa saksassa jonku sprintterillä ajavan mummon kyytiin niin tahti ei ole liian kiivas heti alkuun.

    Ei se peileihin katsominen ole loppujen lopuksi liian hankalaa edes suomalaiselle, opit varmasti kun aikansa treenaat. Lopuksi suoriudut liikenteestä aivan sitä Omaa ajoasi suorittaen, etkä ole edes turhaa haitaksi tai vaaraksi muille.
    Ainoat ketkä OIKEASTI ovat vaaraksi liikenteessä, ovat niitä ihmisiä, jotka keksivät omia sääntöjä liikenteeseen!
    Tälläisten "sankareitten" arvaamattomuus suoranaisesti tappaa likenteessä. Se on ihan paree meitin vaan ajella yhteisten, voimassaolevien säädösten mukaan eikä lisäillä mitään omia sooloiluja esim.väistämisistä ja vaikka aiheen ulkopuolelta ryhmittymisistä.

    Viittausta saksaan en ymmärrä, vaikka matkailua sielä usein harrastankin, mehän ajammehan suomessa.

    Mutta kuten jo kirjoitin: Minä EN väistä, jos ei ohi pääse max. rajoitusten mukaan menevästä pakusta, saa ajaa perässä.
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  24. #54
    Lainaa Crassus kirjoitti Katso viesti
    Missä on niin tyhmä silmukka, ettei pyörästä valo vaihdu?
    http://kansalaisen.karttapaikka.fi/k...ht=600&lang=fi

    Barona Arenalla löytyy yksi, viime kesänä siinä seistiin useampi kerta pojan kanssa kun käytiin kentällä reenaamassa kevarin käsittelyä. Ei auttanut vaikka kahdella pyörällä meni silmukan päälle.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  25. #55
    Lainaa TommoKe kirjoitti Katso viesti
    Ainoat ketkä OIKEASTI ovat vaaraksi liikenteessä, ovat niitä ihmisiä, jotka keksivät omia sääntöjä liikenteeseen!
    Tälläisten "sankareitten" arvaamattomuus suoranaisesti tappaa likenteessä. Se on ihan paree meitin vaan ajella yhteisten, voimassaolevien säädösten mukaan eikä lisäillä mitään omia sooloiluja esim.väistämisistä ja vaikka aiheen ulkopuolelta ryhmittymisistä.

    Viittausta saksaan en ymmärrä, vaikka matkailua sielä usein harrastankin, mehän ajammehan suomessa.

    Mutta kuten jo kirjoitin: Minä EN väistä, jos ei ohi pääse max. rajoitusten mukaan menevästä pakusta, saa ajaa perässä.
    Eniten ruuhkaliikennettä hidastaa ne ketkä ajaa täysin sääntöjen mukaan,
    pienenä välikaneettina
    Amerikkaa
  26. #56
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    En tiedä silmukoista, mutta ainakin Porvoon motarilta kehä3:lle tullessa ja vasemmalle Vuokkiin niin ei valo vaihdu mopolla.
    Täysin sama tilanne toisestakin suunnasta tulleena kääntyessä Vuokkiin. Iltavuorosta kun pyörällä tulee, voikin auton saapuessa taakse silmukalle suunnata takaisin kohti töitä. Itse en ole sitä ihmettä jäänyt 5min kauemmin odottelemaan.
  27. #57
    Lainaa TommoKe kirjoitti Katso viesti
    Ainoat ketkä OIKEASTI ovat vaaraksi liikenteessä, ovat niitä ihmisiä, jotka keksivät omia sääntöjä liikenteeseen!
    Tälläisten "sankareitten" arvaamattomuus suoranaisesti tappaa likenteessä. Se on ihan paree meitin vaan ajella yhteisten, voimassaolevien säädösten mukaan eikä lisäillä mitään omia sooloiluja esim.väistämisistä ja vaikka aiheen ulkopuolelta ryhmittymisistä.

    Viittausta saksaan en ymmärrä, vaikka matkailua sielä usein harrastankin, mehän ajammehan suomessa.

    Mutta kuten jo kirjoitin: Minä EN väistä, jos ei ohi pääse max. rajoitusten mukaan menevästä pakusta, saa ajaa perässä.
    Sinullahan on jo paketti hienosti hallussa. Lisäät vaan tuohon vielä toistenkin ajosta huolehtimisen niin homma on bueno.

    Eihän kenenkään oikeasti tarvitse edes ohittaa sinua, koska ajat aina rajoituksien mukaan ja niitähän on kaikkien noudatettava.
    Supermoto
  28. #58
    Lainaa noppis32 kirjoitti Katso viesti
    Itse koen että se vaarantaa enemmän liikennettä, kun autoilija painaa penkalle antamaan tietä, niin että kaikki pöly yms roskat vain sinkoilevat... useimmilla mopoilla pääsee autoista kuitenkin turvaliisesti ohi, ilman että auto poukkoilisi minne sattuu. Jos mopotin ei laillisilla nopeuksilla kiihdy autosta ohi, ei sen omistajalla voi ollakaan kiire, että tarvitsisi ohitaa ylipäätään.



    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Olen samaa mieltä,usein se väistö tehdään sulkuviivan kohdalla tai vastaan tulevan liikenteen aikana. Tekisi mieli kertoa niille että kyllä mä ohi pääsen silloin kun haluan!
    Pakko nyt sitten sen verran selventää että tietenkin se väistö tehdään sulkuviivan kohdalla, tai silloin kun muuten on sellainen tilanne että vastaan tulevien kaistaa ei voi / saa käyttää. Esm vastaan tuleva liikenne tjs.

    Ja ei, tarkoitus ei ole oikeasti väistää pientareelle, vaan sen verran tilaa että siitä hyvin mahtuu, yleensä ihan helposti pysyy reunaviivan sisäpuolella.

    ps. Eilen taas joku urpo kiilasi eteen kun oli liikenneympyrää lähestyttäessa liikenne jumissa. 10m kauempana alkoi tyhjä erkanemis kaista niin piti venata 10 minuuttia tän urpon perässä. Ei vaan pysty ymmärtämään....
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

    ZX12R
  29. #59
    Lainaa Murina kirjoitti Katso viesti
    Pakko nyt sitten sen verran selventää että tietenkin se väistö tehdään sulkuviivan kohdalla, tai silloin kun muuten on sellainen tilanne että vastaan tulevien kaistaa ei voi / saa käyttää. Esm vastaan tuleva liikenne tjs.

    Ja ei, tarkoitus ei ole oikeasti väistää pientareelle, vaan sen verran tilaa että siitä hyvin mahtuu, yleensä ihan helposti pysyy reunaviivan sisäpuolella.
    Tuossa ei kyllä minusta ole järjen häivää. Jos vaikka joku pölvästi siitä vielä välistä suostuu ohittamaankin, niin aivan varmasti poliisi kiittää siitä molempia osapuolia isolla sakkolapulla ja törkeällä liikenteen vaarantamisella.

    Itse olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että on kertakaikkisen typerää kannustaa tai "yrittää pakottaa" joku ohittamaan täydellisen laittomassa ja kenties vielä vaarallisessakin paikassa tekemällä turhaan tilaa.

    Edit: Jos haluaa jotenkin esimerkiksi näkymäesteen tilanteessa helpottaa motoristin ohitusta, niin vilkun vilkautus oikealle on se ainoa oikea tapa.
  30.  
  31. #60
    Lainaa TommoKe kirjoitti Katso viesti
    Ainoat ketkä OIKEASTI ovat vaaraksi liikenteessä, ovat niitä ihmisiä, jotka keksivät omia sääntöjä liikenteeseen!
    Tälläisten "sankareitten" arvaamattomuus suoranaisesti tappaa likenteessä. Se on ihan paree meitin vaan ajella yhteisten, voimassaolevien säädösten mukaan eikä lisäillä mitään omia sooloiluja esim.väistämisistä ja vaikka aiheen ulkopuolelta ryhmittymisistä.

    Viittausta saksaan en ymmärrä, vaikka matkailua sielä usein harrastankin, mehän ajammehan suomessa.

    Mutta kuten jo kirjoitin: Minä EN väistä, jos ei ohi pääse max. rajoitusten mukaan menevästä pakusta, saa ajaa perässä.
    Onneksi olkoon. Olet juuri keksinyt moittimasi oman säännön.

    Tieliikennelaki 2. Luku 19 §:

    "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."

    Tämä pätee riippumatta siitä ajatko itse rajoituksen mukaan vai et. Kaksi väärää ei tee yhtä oikeaa.

    Oikea ongelma ovat ne kuljettajat, jotka tien päällä viimeiseen asti haluavat kouluttaa muita tavoille. Täällä foorumilla voidaan vääntää peistä, mutta ei kiitos liikenteessä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
Sivu: 2 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen