Sivu: 3 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 124:sta
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Nyt on niin monta kymmentä kertaa jo käynyt sama että pakko kysyä täältä.

Eli moottoripyörällä ajaessani valtatietä/maantietä/moottoritietä, niin olen huomannut että kun syntyy autojonoja ja ajan siinä jonossa henkilöauton takana, niin yhtäkkiä edessäni oleva auto siirtyy kohti reunaviivaa, ja ajaa siellä melkoisen pitkään. Jos olen samassa tilanteessa henkilöautolla, en ole kertaakaan törmännyt vastaavaan ilmiöön, että joku edessäni siirtyisi reunaviivaan kiinni.

Yrittääkö autoilija päästää minut prätkällä ohi keskiviivan puolelta? Vai siirtyykö autoilija reunaan nähdäkseni minut sivupeilistä? Vai mikä tässä on oikein kyseessä? En ole koskaan uskaltanut noissa tilanteissa lähteä ohittamaan sitä autoa, koska sit voi käydä huonosti jos se autoilija ei yrittänytkään päästää ohi.

Onko täällä autonomistajia jotka tietäis tähä vastausta? Itse en autoa ajaessani ole noin kertaakaan tehnyt.
    Jos sinun täytyy tuollaista täällä kysellä niin on varmaankin ihan parasta, kaikille, että teet just niinkuin tähänkin asti olet tehnyt...
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tuossa ei kyllä minusta ole järjen häivää. Jos vaikka joku pölvästi siitä vielä välistä suostuu ohittamaankin, niin aivan varmasti poliisi kiittää siitä molempia osapuolia isolla sakkolapulla ja törkeällä liikenteen vaarantamisella.

Itse olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että on kertakaikkisen typerää kannustaa tai "yrittää pakottaa" joku ohittamaan täydellisen laittomassa ja kenties vielä vaarallisessakin paikassa tekemällä turhaan tilaa.

Edit: Jos haluaa jotenkin esimerkiksi näkymäesteen tilanteessa helpottaa motoristin ohitusta, niin vilkun vilkautus oikealle on se ainoa oikea tapa.
    Ohitus ei muuten sulkuviivan kohdallakaan ole laiton jos ohituksen aikana ei ylitetä sulkuviivaa ja riittävä sivuttaisetäisyys ohitettavaan säilyy. Ja tämän takia annan tilaa nopeammille.
    Superbike #7
    Ei sinällään kuulu tähän aiheeseen, mutta kunhan tokaisen oman mielipiteeni/kommentin.

Siis ihan oikeasti kun ajatellaan, niin tää on aika helppoa kun jokainen oikeasti rupeisi miettimään niitä sääntöjä ja omaa ajamista ja ottamaan toiset huomioon.....
    Kun aika paljon ihmiset ajaa niin kuin omien sääntöjen mukaan. Joskus näyttää että ei ole mitään väliä, kun on sellaisen rautakehikon sisällä, mutta kun taas on sen ulkopuolella, niin osaa ajatella, kun ei ole sitä suojaa.
    Itse luottamus nousee korkeaksi, voi ajalle omin sääntöjen mukaan, puhua puhelimeen, meikata, tullaan liikenneympyrästä väliin, siis törkeästi, kiilataan, ajellaan kuin omistaisi maailman.
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TommoKe kirjoitti Katso viesti

Mutta kuten jo kirjoitin: Minä EN väistä, jos ei ohi pääse max. rajoitusten mukaan menevästä pakusta, saa ajaa perässä.
    Ja laki sanoo, että sinun on väistettävä jos joku sinusta ohi lähtee. Teidän tekopyhien kotipoliisien edesottamuksia on aina hauska seurata tien päällä. Ollaan muka niin noudattavinaan lakia, mutta luetaan sieltä vain ne itselle mieluiset kohdat.
    Superbike #7
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ja laki sanoo, että sinun on väistettävä jos joku sinusta ohi lähtee. Teidän tekopyhien kotipoliisien edesottamuksia on aina hauska seurata tien päällä. Ollaan muka niin noudattavinaan lakia, mutta luetaan sieltä vain ne itselle mieluiset kohdat.
    Muistutetaan kuitenkin, että piennarviivan ylittäminen tässä yhteydessä on normaalisti kiellettyä, ja pientareella ajaminen ilman pakottavaa syytä on päiväsakkoihin oikeuttava rike.
    Muistutetaan kuitenkin, että piennarviivan ylittäminen tässä yhteydessä on normaalisti kiellettyä, ja pientareella ajaminen ilman pakottavaa syytä on päiväsakkoihin oikeuttava rike.
    Ts, lainsäätäjätkään ei halua joustaavuutta...
    An adventure is incompetente without the Explorer
    Triumph Tiger Explorer 1200
    Triumph Tiger 1050 (35K)
    Triumph Legend TT (40K)
    Japseja...
    MZ ETZ
    Tuossa ei kyllä minusta ole järjen häivää. Jos vaikka joku pölvästi siitä vielä välistä suostuu ohittamaankin, niin aivan varmasti poliisi kiittää siitä molempia osapuolia isolla sakkolapulla ja törkeällä liikenteen vaarantamisella.

Itse olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että on kertakaikkisen typerää kannustaa tai "yrittää pakottaa" joku ohittamaan täydellisen laittomassa ja kenties vielä vaarallisessakin paikassa tekemällä turhaan tilaa.

Edit: Jos haluaa jotenkin esimerkiksi näkymäesteen tilanteessa helpottaa motoristin ohitusta, niin vilkun vilkautus oikealle on se ainoa oikea tapa.
    Ihan mielenkiinnosta, laittaisitko jotain viitettä siihen lain kohtaan jonka perusteella minulle tuo iso muistutus törkeästä liikenteen vaarantamisesta annetaan kun samaa kaistaa käyttäen painelen ohi autosta joka antaa siihen mahdollisuuden??

Ohituskielto on toki ohituskielto, se on selkee.
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

ZX12R
    Lainaa Murina kirjoitti Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta, laittaisitko jotain viitettä siihen lain kohtaan jonka perusteella minulle tuo iso muistutus törkeästä liikenteen vaarantamisesta annetaan kun samaa kaistaa käyttäen painelen ohi autosta joka antaa siihen mahdollisuuden??

Ohituskielto on toki ohituskielto, se on selkee.
    En tiedä onko suoraan pykälätekstiä, mutta on sen verran pitkä etten viitsi tähän lainata:

http://www.laki24.fi/liik-tieliikenn...antaminen.html

Minun tulkintani mukaan normaali liikenteen vaarantaminen täyttyy helposti, ja törkeä tulee tuosta ohitettavalle aiheutuvasta vaarasta. Toki käytettävissä oleva tila, nopeusero ja moni muukin tekijä vaikuttaa siihen onko tuo törkeä vai ei.

Poliisin sakkokäsikirjan mukaan sovellettavaksi voivat tulla ainakin kohdat "ohittaminen vaaraa aiheuttaen" (6-20 päiväsakkoa) tai "ajoneuvon ohittaminen pitämättä turvallista väliä" (4-12 ps), joista jälkimmäisessä esimerkkinä on splittaaminen kahden autojonon välistä ruuhkassa.
    No johan on tulkintaa..

Kyllähän siinä autoilijan henki ja terveys vaarantuukin ihan mahdottomasti jos hän itse väistämällä on antanut sinulle mahdollisuuden ohittaa samaa kaistaa käyttäen.

Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
    Minun tulkintani mukaan normaali liikenteen vaarantaminen täyttyy helposti, ja törkeä tulee tuosta ohitettavalle aiheutuvasta vaarasta. Toki käytettävissä oleva tila, nopeusero ja moni muukin tekijä vaikuttaa siihen onko tuo törkeä vai ei.
    Pistetään vaan samantien linnaan ja pyörä valtiolle
    xxx
    Lainaa LaMasquerade kirjoitti Katso viesti
    No johan on tulkintaa..

Kyllähän siinä autoilijan henki ja terveys vaarantuukin ihan mahdottomasti jos hän itse väistämällä on antanut sinulle mahdollisuuden ohittaa samaa kaistaa käyttäen.

Edessämenijän tilanteko ei kyllä vaikuta mitään siihen, että onko tilanne poliisin näkökulmasta vaarallinen vai ei. Saahan yksinään ojaan ajanutkin sakot liikenteen vaarantamisesta, mikäli sakotuskäsikirjaa noudattava konstaapeli sattuu paikalle.
    se kotilolla ajava kuski on todellisuudessa motoristi, jonka lulla on syystä tai toisesta varikolla. Totta kai se antaa motoristille tilaa liikenteessä. näi on näreet
    kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
    edelleen voimaa tarvittaessa.

En tiedä onko suoraan pykälätekstiä, mutta on sen verran pitkä etten viitsi tähän lainata:

http://www.laki24.fi/liik-tieliikenn...antaminen.html

Poliisin sakkokäsikirjan mukaan sovellettavaksi voivat tulla ainakin kohdat "ohittaminen vaaraa aiheuttaen" (6-20 päiväsakkoa) tai "ajoneuvon ohittaminen pitämättä turvallista väliä" (4-12 ps), joista jälkimmäisessä esimerkkinä on splittaaminen kahden autojonon välistä ruuhkassa.
    Minun tulkintani mukaan tuossa ei ollut yhtään mitään ko. tilanteeseen viittaavaa ja minulla ei ole tiedossa että se olisi jossain erikseen kielletty.

Tulkintani johdosta tästä threadista ei aiheudu muutoksia käyttäytymiseeni tieliikenteessä.

Kevennys:

Hikipedia: "Tieliikennelaki käsitteleekin moottoripyöräilyä kahdella eri termillä, liikenteen vaarantaminen ja törkeä liikenteen vaarantaminen."
    http://hikipedia.info/wiki/Moottoripyörä
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

ZX12R
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Satutko tietämään paljonko tuo vaadittava sivuttaisetäisyys on tai miten se määritellään?
    Ei muuten mutta voin sitten yrittää puolustautua pollareille kun minut tuolla kuitenkin jossain vaiheessa pysäyttävät.
    Se on sen verran, että sun pitää mahtua olemaan max kallistuksessa siinä välissä, ilman et ruukku kolisee ohitettavaan autoon tai vastaavasti vastaantulevaan autoon.
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
    Lainaa kake1969q kirjoitti Katso viesti
    se kotilolla ajava kuski on todellisuudessa motoristi, jonka lulla on syystä tai toisesta varikolla. Totta kai se antaa motoristille tilaa liikenteessä. näi on näreet
    Näin mäkin oon tulkinnu. Tai sitten se haluais olla motoristi mut elämäntilanne/hallitus tms. estää pyörän hankkimisen sillä hetkellä.

Ite en ohita kun vastaan tulee liikennettä tai näkyvyys on todella huono mutkien/mäkien takia. Muuten kyllä kiitän ystävällisestä eleestä painelemalla ohi lapa pystyssä

Lainaa JeTi kirjoitti Katso viesti
    Se on sen verran, että sun pitää mahtua olemaan max kallistuksessa siinä välissä, ilman et ruukku kolisee ohitettavaan autoon tai vastaavasti vastaantulevaan autoon.
    Mites suoralla tiellä ollaan max kallistuksessa? Onhan se hyvä pystyä pienet esteet kiertämään, mulla ei oo vaan niissä tilanteissa jalkatapit osunu asfalttiin
    Lainaa Murina kirjoitti Katso viesti
    Hikipedia: "Tieliikennelaki käsitteleekin moottoripyöräilyä kahdella eri termillä, liikenteen vaarantaminen ja törkeä liikenteen vaarantaminen."
    http://hikipedia.info/wiki/Moottoripyörä
    Moto Guzzi Breva 750
    Aika putkinäköistä meininkiä. Splittaillessa pitäisi joka autoilijan tajuta, että motoristilla on kiire, ja latua pitää tulla. Maantiellä taas melkein pahinta mitä voi tehdä?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

How far can you travel when you're six feet underground?
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Aika putkinäköistä meininkiä. Splittaillessa pitäisi joka autoilijan tajuta, että motoristilla on kiire, ja latua pitää tulla. Maantiellä taas melkein pahinta mitä voi tehdä?
    Et näe mitään eroa näissä:
    1) kaksi autojonoa menee taajamassa tai kehätiellä samaan suuntaan viereisillä kaistoilla hitaasti ja välillä jopa pysähdellen ja motoristi sitten ajaa "keskikaistaa" luokkaa +20 km/h suhteessa autojen nopeuteen.
    2) maantiellä autojonojen mennessä luokkaa 70-100 km/h eri suuntiin, motoristi painaa vielä siitä välistä.

??

On noissa mielestäni aika selvä ero.

EDIT: Saatan itsekin ohittaa maantiellä, jos edelläajava selkeästi tekee tilaa ja näen, ettei se sinne reunaan ajaminen johdu mistään muusta. En kuitenkaan ohita tällä tavoin 100 km/h rajoitusalueella, jos autot menevät 100 km/h. Jos autojen nopeus on 80 km/h, niin sitten saatan jo ohittaakin. Usein se reunaan "väistäminen" vilkun kera kertoo jo siitä, että edellä ajava autoilija tajuaa seurata peilejään ja näkee takaatulevan haluavan ajaa kovempaa.

Tosin... eipä ole kyllä koskaan ollut ongelmia päästä moottoripyörällä autoista ohi.
    Viimeksi muokannut: villho; 28.05.2014 klo 13:29.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Se on kyllä jännää, että se täällä vaaralliseksi luokiteltu ohitus muuttuu turvalliseksi kun tiehen maalataan ylimääräinen katkoviiva ohitettavan ja ohittajan väliin.
    Superbike #7
    Ohittaminen on helppoa. Sieltä mennään mistä mahtuu ja sieltä ei mennä mistä ei mahdu. Jos ette osaa, katsokaa mallia ranskalaisesta isoäidistä tai italialaisesta skootteritytöstä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Se on kyllä jännää, että se täällä vaaralliseksi luokiteltu ohitus muuttuu turvalliseksi kun tiehen maalataan ylimääräinen katkoviiva ohitettavan ja ohittajan väliin.
    Eikös täällä nyt siis puhuta tilanteesta, kun maantiellä on yhtenäistä jonoutunutta, mutta reilulla nopeudella etenevää liikennettä molempiin suuntiin ja ohituksen helpottamiseksi edelläajava autoilija ajaa koppiaan tien sivussa, jotta takaatuleva moottoripyöräilijä pääsee kopista ohi vastaantulevasta liikenteestä huolimatta ja keskiviivaa ylittämättä.

Jos vastaantulevan liikenteen poistaa ja jos motoristi käyttää reilusti vastaantulevan liikenteen kaistaa (lue: "tiehen maalataan ylimääräinen katkoviiva ohitettavan ja ohittajan väliin"), niin kyllä, mielestäni ohitus muuttuu tällöin turvallisemmaksi verrattuna em. tilanteeseen.

Jos vastaantulevien kaista on tyhjä, niin se on ihan sama, mitä se koppi siinä edessä tekee (jos nyt ei suoraan eteen poikittain käännä) - mopolla kyllä pääsee ohi.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Onneksi olkoon. Olet juuri keksinyt moittimasi oman säännön.

Tieliikennelaki 2. Luku 19 §:

"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."

Tämä pätee riippumatta siitä ajatko itse rajoituksen mukaan vai et. Kaksi väärää ei tee yhtä oikeaa.

Oikea ongelma ovat ne kuljettajat, jotka tien päällä viimeiseen asti haluavat kouluttaa muita tavoille. Täällä foorumilla voidaan vääntää peistä, mutta ei kiitos liikenteessä.

Mahdatko nyt lukea tekstini uusiksi ja kertoa minkä säännön olen keksinyt? Minähän ajan eteenpäin tasaisella nopeudella ajoradan oikeaa reunaa ja maksimi sallitulla nopeudella, koska sama lähteesi ohjeistaa minut niin tekemään muutenkin. Kappaletta ja lukua en jaksa etsiä.

Väännä väännä, mutta laitonta et tekemästäni tässä kirjoituksessa löydä.
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -

Mihinkä mä väistän? Ojaanko mun pitää siitä edestä tien oikeasta laidasta koukata, kun herra sattuu mun takaoviin kiinni?
    Lainaa McStadey kirjoitti Katso viesti

Mites suoralla tiellä ollaan max kallistuksessa? Onhan se hyvä pystyä pienet esteet kiertämään, mulla ei oo vaan niissä tilanteissa jalkatapit osunu asfalttiin
    No kai siihenki joku kikkaexpertti pystyy. Tuon vastauksen sain kun joskus polamkin liikenne-expertiltä kysäisin asiaa.
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
    Ei kannata ohitella tai antaa latua. Aivan liian vaarallista ja vaikeaa suoraselkäiselle suomaiselle.
    Peilit on kuitenkin hyvät niin näkee takaa tulevat törppöilijät ajoissa ja kerkeää blokata ne ennen kuin kaikki kuolee.
    Supermoto
    Lainaa TommoKe kirjoitti Katso viesti
    Mihinkä mä väistän? Ojaanko mun pitää siitä edestä tien oikeasta laidasta koukata, kun herra sattuu mun takaoviin kiinni?
    Suosittelen julkisia tai taxia. Hankalammat hommat on aina hyvä jättää ammattilaisten käsiin.
    Supermoto
    Lainaa JeTi kirjoitti Katso viesti
    No kai siihenki joku kikkaexpertti pystyy. Tuon vastauksen sain kun joskus polamkin liikenne-expertiltä kysäisin asiaa.
    Mutkat suoriks ja suorat mutkiks.

Pitäsköhän ottaa mallia Bemaristista ja laittaa mopo suosiolla talliin. Kuitenkin ajattaa jonkun edellä ajavan ojaan tai hajoan itse, kun en saa latua..
    Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
    Kawasaki Z750R 2012 exä
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Suosittelen julkisia tai taxia. Hankalammat hommat on aina hyvä jättää ammattilaisten käsiin.
    Muuten tota bussia käyttäisinkin enempi, mutta kun se on vähän turhan tilaa vievä tuolla prisman tai sittarin parkkiksella. Taas rupeaa kanssaihmiset katsomaan pahalla ja neuvomaan kuinka Minun pitäisi ajaa.
    Ajan itse ammatikseni k-autoa, bongasin kaksi motoristia ohittavan moottoritiellä matelevan letkan piennarta käyttäen. Älkää koskaan ohittako piennarta käyttäen, voitte menettää jopa kortin,
    keskiviivaan tuntumassa saa ohittaa samaa kaistaa käyttäen,mutta jos jatkuvasti vaihdat kaistoja, se menee pujotteluksi ja on taas laitonta. Aja ruuhkassa keskeltä ohi, varovaisuutta noudattaen, kaksipyöräisenkin saa ohittaa autolla vaikka keltaisella sulkuviivan alueella, kunhan ei ylitä sulkuviivaa!
    Piennarta pitkin körötellessä ei kortti pala kerrasta.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  30.  
Sivu: 3 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeinenViimeinen