Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Eli ongelman kuvaus:

    Vaihdepolkimen liike välittyy vaihdelaatikon valitsinakselille kierretangolla. Kierretangon molemmissa päissä on jonkin sortin pallonivelet, jotka tuntuvat heiluvan ympäriinsä kuin hullun mulkoilu. Ongelma esiintyy sekä vaihdepolkimen päässä että vaihteiston päässä olevassa pallossa.

    Varsinaisesti vaihdelaatikon akselissa, jossa vivuston viimeinen osa on linkuilla kiinni, ei juurikaan ole klappia. Polkimen akselissa tuntuu hieman olevan, sekä akselin ja polkimen, että polkimen ja sitä paikallaan pitävän seegerin välissä. Suurin ongelma on kuitenkin nämä pallonivelet.

    Vaikuttaisi siltä, että näitä palloja ei ole tehty vaihdettavaksi, vaan ne sisältyvät vaihdepolkimeen ja vaihdelaatikon puolen kappaleeseen. Näitä osia ei tietenkään enää saa uutena.

    Tutkiskelin kokemuksia maailmalta ja kaiken maailman ratkaisuja sitä tuntui olevan - lähtien siitä, että vasaroi pallojen kehät tiukemmalle, tai vetäisee Migillä ympäriltä jotta menee ruttuun jäähtyessään, tai ehkä järkevimmältä näyttävä koko pallon uusiminen ratkaisulla, jota näytetään nimellä "heim joint" / "rose joint" / tms kutsuttavan. Eli jotain tälläisiä. Tai itse asiassa tämä perusrakenne.

    Pari kysymystä nyt tästä:
    1) Onko kukaan tehnyt, ja mikä toimii?
    2) Millä nimellä noita palloliitoksia kutsutaan suomeksi?
    3) Mistä noita saa tästä maasta, ja saako näitä erilaisia kierretankoja jostain hyllystä, mikäli se pitää vaihtaa? Vissiin pitäisi olla toisessa päässä vasenkätinen kierre, että saa tangon paikalleen.

    Ymmärrys ja sanasto puuttuvat tällä hetkellä, mutta klappi ärsyttää. Ongelma on jokseenkin universaali ja koskettaa etenkin toista tämänhetkisistä Kawoista, mutta olen muissakin pyörissä ihmetellyt samaa. Apuja siis kaivataan.
    Viimeksi muokannut: Eroz; 26.05.2014 klo 14:07.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  2. #2
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Eli ongelman kuvaus:

    Vaihdepolkimen liike välittyy vaihdelaatikon valitsinakselille kierretangolla. Kierretangon molemmissa päissä on jonkin sortin pallonivelet, jotka tuntuvat heiluvan ympäriinsä kuin hullun mulkoilu. Ongelma esiintyy sekä vaihdepolkimen päässä että vaihteiston päässä olevassa pallossa.

    Varsinaisesti vaihdelaatikon akselissa, jossa vivuston viimeinen osa on linkuilla kiinni, ei juurikaan ole klappia. Polkimen akselissa tuntuu hieman olevan, sekä akselin ja polkimen, että polkimen ja sitä paikallaan pitävän seegerin välissä. Suurin ongelma on kuitenkin nämä pallonivelet.

    Vaikuttaisi siltä, että näitä palloja ei ole tehty vaihdettavaksi, vaan ne sisältyvät vaihdepolkimeen ja vaihdelaatikon puolen kappaleeseen. Näitä osia ei tietenkään enää saa uutena.

    Tutkiskelin kokemuksia maailmalta ja kaiken maailman ratkaisuja sitä tuntui olevan - lähtien siitä, että vasaroi pallojen kehät tiukemmalle, tai vetäisee Migillä ympäriltä jotta menee ruttuun jäähtyessään, tai ehkä järkevimmältä näyttävä koko pallon uusiminen ratkaisulla, jota näytetään nimellä "heim joint" / "rose joint" / tms kutsuttavan. Eli jotain tälläisiä. Tai itse asiassa tämä perusrakenne.

    Pari kysymystä nyt tästä:
    1) Onko kukaan tehnyt, ja mikä toimii?
    2) Millä nimellä noita palloliitoksia kutsutaan suomeksi?
    3) Mistä noita saa tästä maasta, ja saako näitä erilaisia kierretankoja jostain hyllystä, mikäli se pitää vaihtaa? Vissiin pitäisi olla toisessa päässä vasenkätinen kierre, että saa tangon paikalleen.

    Ymmärrys ja sanasto puuttuvat tällä hetkellä, mutta klappi ärsyttää. Ongelma on jokseenkin universaali ja koskettaa etenkin toista tämänhetkisistä Kawoista, mutta olen muissakin pyörissä ihmetellyt samaa. Apuja siis kaivataan.
    Mun vaimon moposta hajosi kanssa tuo pallonivel ja kierteet siitä tangosta joten tein molempiin päihin ihan oikean kätiset kierteet ja tollaset pallonivelet siihen ja ne oli kyllä ihan vaihdettavissa.
    http://varaosatedullisesti.kotisivuk....html?id=14/22

    Ei sillä ole mitään väliä onko se toinen vasemmankätinen vaiko ei, kun olet kerran säätänyt sen pituuden oikeaksi niin ei sitä tarvii sen jälkeen säätää. Tolla vaan ei tarvi ottaa toisesta päästä kokonaan irti sitä tankoa jos haluaa säätää pituuden kohdalleen jos toisessa päässä on vasemmankätinen kierre.

    Mut jos nyt välttämättä haluat vas.kät. kierteen siihen tankoon niin etkä löydä tekijää tai tankoa mistään niin pistä yv;tä.
    "Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
  3. #3
    Kuva ois kiva. Nii ois helpompi arpoa ratkasuja.
    Uniball -nimellä noita myös löytyy.
    Yleisveikkauksia:
    - Jotku nohevat ovat ostaneet krossimopon vaihdekiksin, ja vaihtaneet sen siihen. Olettaen että mitoitus sopii. Miinusta on se että kaavio tod näk kääntynee. Plussaa halpuus ja kuluvat osat käytännössä poistuu.
    - Joissain tapauksissa voi palikat irrottaa toisistaan; jos ne on niitattu yhteen, niin poraa ne auki. Ja sen jälkeen korvata soveltuvilla osilla.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #4
    Irtoniveliä kaupasta ja vaihtoon, vanhat pois vaikka poraamalla
  5. #5
    Lainaa pasi1 kirjoitti Katso viesti
    Mun vaimon moposta hajosi kanssa tuo pallonivel ja kierteet siitä tangosta joten tein molempiin päihin ihan oikean kätiset kierteet ja tollaset pallonivelet siihen ja ne oli kyllä ihan vaihdettavissa.
    http://varaosatedullisesti.kotisivuk....html?id=14/22
    Hyvä, kiitos. Ihan hyvä huomio noista kierteiden kätisyyksistä myöskin.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Kuva ois kiva. Nii ois helpompi arpoa ratkasuja.
    Uniball -nimellä noita myös löytyy.
    Yleisveikkauksia:
    - Jotku nohevat ovat ostaneet krossimopon vaihdekiksin, ja vaihtaneet sen siihen. Olettaen että mitoitus sopii. Miinusta on se että kaavio tod näk kääntynee. Plussaa halpuus ja kuluvat osat käytännössä poistuu.
    - Joissain tapauksissa voi palikat irrottaa toisistaan; jos ne on niitattu yhteen, niin poraa ne auki. Ja sen jälkeen korvata soveltuvilla osilla.
    Crossipolkimet eivät nyt sovellu ja jommassa kummassa mopossa kääntyisi kaavio vääräksi, kun toisessa on alas isompaa ja toisessa ylös isompaa. Ongelmana juuri tämä "soveltuva osa", kuka myy ja mistä.

    Lainaa jurvelo kirjoitti Katso viesti
    Irtoniveliä kaupasta ja vaihtoon, vanhat pois vaikka poraamalla
    Joo, kyllähän noi niitit saa irti poraamalla, mutta mistä ostat ja millä nimellä oli se kysymys.

    Näistä vastauksista luovasti rakentaen löytyi vanhempikin aihetta sivunnut ketju, jota en aiemmalla haulla löytänyt juurikin puuttuvien avainsanojen takia.

    http://www.moottoripyora.org/keskust...gon-pallonivel

    Onneksi apuja löytyi ja kenties jatkossakin sitä joku löytää helpommin. Nyt voikin hyvällä omallatunnolla koittaa erilaisia patentteja ensin, kun korvaavat osat ovat ostettavissa.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  6. #6
  7. #7
    Lainaa AimoPamaus kirjoitti Katso viesti
    Laita kuva vivustostasi.
    Ongelmaisempi. Joka nivelessä on klappia. Tietenkään ei leikannut ottaa kumeja pois tieltä kuvaa varten, mutta samanlaisia ne kaikki japsipyörissä ovat. Otetaan uusi kuva, jos jää mysteeriksi.



    Vähemmän ongelmainen, mutta silti lievästi rasittava:

    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  8. #8
    No niin eli poraat nuo vanhat pallonivelet pois ja pistät sinne tollaset mitkä tuolla jo aikaisemmin pistin linkillä.
    Ja täts it. Helppoa kuin viistoistakesäsen... jääköön sanomatta. ;)
    "Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
  9.  
  10. #9
    Lainaan ketjua, kun samasta asiasta kyse, pikkuviragon siirtosarjasta levisi vaihdesiirtäjätanko, joten tälläistä M6 toinen pää vasen, toinen normaalikierre, pituudeltaan 350 mm tanko olisi haussa, mikä tää on suomeksi ja mistä saisi kotimaasta tai nopeasti postitse?

    http://www.jeeperz-creeperz.com/STJJ...50mm-Long.html