Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Otsikko sisältää kysymyksen.

    Jossain vaiheessa voi olla ajankohtaista säilöä 1kpl mp moottoreita ennalta tietämättömäksi ajaksi. Moottorilla on alle 20tkm ajettu täyden remontin jälkeen ja olisi tietenkin tarkoitus, että se säilyisi ehjänä ja käyttökelpoisena. Eli miten säilyttäisitte ja mitä kannattaa huomioida? Uudet öljyt koneeseen nyt ainakin, mutta mitä muuta? Säilytystilan lämpötila vaihtelee talven +7 ja kesän +25 välilllä.

    1000cc ruisku rivinelonen kyseessä.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 21.05.2014 klo 10:15.
    Retired
  2. #2
    Uudet öljyt tietty koneeseen. Lisäksi öljyä tuplanreijistä mäntien päälle ja
    säännöllistä pyörittelyä muutaman kerran vuodessa.
    Koko kone kannattaa suihkuttaa sopivalla spray öljyllä päältä
    ja myös imu ja pakokanavat hapettumien ehkäisemiseksi.
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  3. #3
    Tuossahan dYNY jo noi pääkohdat kertoi. Lisäksi tuosta säilytyspaikasta, vakiolämpö olisi parempi, suuret lämpötilavaihtelut saavat aikaan kondenssivettä, joka varmaankin tekee ne suurimmat tuhot.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  4. #4
    OK kiitos. Eli pitäisikö tuosta siis purkaa nuo ruiskurungotkin kokonaan irti? Lämpötilalle ei valitettavasti ole mitään tehtävissä.
    Retired
  5. #5
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    OK kiitos. Eli pitäisikö tuosta siis purkaa nuo ruiskurungotkin kokonaan irti? Lämpötilalle ei valitettavasti ole mitään tehtävissä.
    Jos käyttöönottotuska ei huoleta niin Cosmolinen tai Break Freen tuotteet säilöö vaikka sata vuotta. Tuotteita käyttävät pumpum-puolella pitkäaikaissäilöntään ilmeisesti menestyksellä. Jälkimmäiseen tutustuin harmaissa kun niitä käytettiin aikuisten pyssyihin ja pätevää kamaa on.
    CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
    ***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
    3792 -Ckm
  6. #6
    En muuten ota kantaa säilytykseen, mutta silicageeli imee itseensä kivasti nestettä, sitä saa valmiissa pusseissa. Muutama sellainen moottorin lähelle vähentää kosteutta. Samalla kannattaa vaihtaa ne uusiin kun pyörittää konetta, niin pysyy kone kuivempana
    Yamaha YZF-R6 -13
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R 600 -99
  7. #7
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tietty vois olla hyvä jos kaikki bensapuolen asiat olisi pienkonebensiinissä hartsiintumisen estämiseksi, tai ehkä aprempi vielä kuivana. Vaan mahtaako tiivisteet kuivua, tai onko ruiskukoneessa ongelma millainen..
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8. #8
    Mie suattasin nykästä nokka-akselit irti tai jotain muuta vastaavaa, jotta kaikki venttiilit olis kiinni.
    Varsinkin jos tietäisi, että pata ei sieltä nurkasta lähde mihinkään muutamaan vuoteen.

    Tää on hajatelma ja saa ampua alas hyvillä perusteilla.
    Kun D on niin halpaa, niin mites jos moottoriin kaatas niin paljon öljyä kun sinne mahtuu.
    Ois ainakin sisuskalut hyvin öljytty
  9. #9
    Pitäisittekö - jos mahdollista - mieluummin koneen säilytyksessä niin, että sitä voisi esim. 2kk välein käyttää lämpimäksi vai suosiolla heti irti ja em. toimet päälle.

    Toinen mitä olen miettinyt on juuri tuo bensapuoli / kumiosat. Etenkin kun tuossa K100:n tankissa on sisällä tavaraa aika paljon, niin mahtaakohan ne säilyä paremmin bensassa (jossa säilöntäaineet joukossa) lilluen vai kuivina jotenkin rasvattuna?
    Retired
  10. #10
    Omasta mielestä on paras käyttää 2 kk välein. jotain muovikuolemaa varmasti pitkässä ajassa tapahtuu, mutta se varmaan tapahtuisi joka tapauksessa pitkällä aikavälillä, ajoi tai ei. Nelitahtisessakin voi pitää kaksitahtibensaa, joka estää tankin ruostumisen ja myös voitelee koneen sisältä paremmin kuin bensa.



    TL suzukissa oli mielenkiintoinen pitkän säilytyksen ohje, siinä käskettiin käyttää kone lämpimäksi, öljyt pois ja ja uusi suodatin ja sitten kaataa kone öljyä täyteen öljyä, jotain halpaa delvaccia. siis öljyn täyttökorkkia myöten täyteen. Lisäksi mäntien päälle öljyä lusikalla tulpan rei-istä ja kevyt pyöräytys.

    Vuosikausia seisseissä saksan pyörissähän on mennyt vaihteiston rattaita, kun ne on kaiketi ruostuneet koneen sisällä. Jos kone täytetään öljyllä, niin kaikki rattaan on upoksissa ja koneen sisällä ei ole myöskään tilaa kondenssin muodostumiselle. Ilman öljytäyttöä konetta pitäisi käyttää ja pyörittää esim rullilla, että kaikki vaihteiston rattaat pyörii ja öljyyntyy. Itse olen käytellyt esim takapukilla ja vaihdellun vaihteita lävitse.

    Sen olen huomannut joitain latolöytöjä avatessa, että se sylinteri jossa on venttiilit auki on ruosteessa, mutta muut voi olla ok. Eli ainakin putki pitäisi tukkia, ettei ilma vaihdu sylintereissä. ruostuminen vaatii vettä ja happea.

    Yksi sylinterisen ja kaksi sylinterisenkin voi etsiä kohtaan jossa kaikki venttiilit ovat kiinni, neljäsylinterisessä ei onnistu. Lisäksi etuna on, että ei kuoleennu venttiilinjouset tms.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  11. #11
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mites ois jäteöljytynnyri, kansi pois, moottori sinne plumpsis, ja kansi kiinni?
    Tai sitten käy ostamasta jostain tuollaista muovia ja pakkaa sen tuollaisen sisään.

    http://www.zerust.com/packaging-films
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  12. #12
    Alkaa näillä ohjeilla irtomoottorin säilytys olemaan tarkempaa kuin käytössä olevan mm. 2kk välein irtomotin käyttäminen on mielestäni jo liioittelua kun me monet säilytämme talvetkin pyöriä käyttämättä ilman mitään ongelmia. Johan se alkaa kulumaan käynnistämisestä enemmän kuin säilytysolosuhteista.

    Itse laittaisin koneeseen vaan uudet öljyt, mäntien päälle liraukset öljyä. Polttoaine vehkeet kuivaksi, tai mahdollisesti jos helppo homma niin polttoainevehkeet osiin ja tiivisteet lillumaan johonkin settiin etteivät kuiva. Koneen suihkisin ulkopuolelta säilytysrasvalla (estää hapettumiset yms). Sitten koneelle puulaatikko vaikka pienen lavan päälle että ilmakiertää vähän alta ja sisälle silicapusseja tai kissanhiekkaa pusseissa (sukkahousuniksin paikka). Sitten mahdollisesti vaikka vuoden välein vähän pyöräyttää konetta ja käy vempauttamassa kytkintä.

    Tietysti jos meinaa yli 10 vuotta mottia säilyttää niin ehkä jotain muutakin kikkailisin, mutta lyhyemmissä ajoissa nääh. Liikaa vaivaa ja monet tiivisteet yms kuivaa silti.
    Yamaha XJ -89 (58L) aj.133tkm (kevät 2014)
  13. #13
    Tuossahan on vaihteisto erikseen omassa öljyssään - toki senkin voisi täyttää piripintaan. Riittäköhän tuollaisen öljytäytön jälkeen normaali öljyn poisto vai tarvitseeko huuhdella jotenkin.
    Retired
  14. #14
    poisto riittää
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  15. #15
    Haeppa netin syövereistä pienlentokoneen moottorin säilytysohjeet, siellä on pilkuntarkat ohjeet ja aikajaksot milloin saa tehdä mitäkin
    TRX850 -96
    XT500 -80
  16. #16
    lusikallinen puhdasta moottoriöljyä tulpan reijistä ja tulpat takas ja muutama moottorin pyöräytys öljyä täyttö aukosta sisään niin pajon kun mahtuu sanoo suzukin omistajan käsikirja talvisäilytys toimenpiteiksi ja eli eikun upottaa kone öljyyn ja jos vaikka d------- niin varmaan muuttuu jalo metalliksi
  17.  
  18. #17
    Kiitos kaikille vastauksista. Pyörä menee sunnuntaina seisontaan ja aluksi moottori paikoillaan / käyttömahdollisuudella. Uudet öljyt vaihdan koneeseen vielä ennen.
    Retired