Lainaus mchuurre #.kunnes todettiin, että kiekon kupeesta löytyikin teksti: MADE IN BRAZIL.
Crossi ja enduro renkaat, siis Metzeler on tehty Brasilissa iät ja ajat. Metukan Z6 tehtiin (tai niin ainakin luki) Saksassa vielä 10 vuotta sitten, nyt Kiinassa. Z8 tehtiin Sakuissa vielä parivuotta sitten, viime kesänä kaikki uudet Z8 Kiinassa. Kiinan poika sanoisi että kotimaisen rengas.
Niin ja moni Conti tulee Vietnamista, harvinaisemman koon Michelinit Vietnamista. Michelinin PilotPowerit ja kaikki PilotRoadit (2, 3, 4 ja 5) etuset ja takaset Espanjasta, ovat tulleet niin kauan kuin minä muistan. Bridget tulee pääosin Japaniasta.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Bulussa kesti Pirelli Diablo Rosso II takana 7tkm niin kankaat paistoi keskeltä. Oli aika pettymys. Ihan normaalia sivistynyttä ajoa, pari kertaa piipahdin radalla mummoilemassa ja iisiä matka-ajoa. Luulen kyllä että V-twinit syö renkaita enemmän juurikin voimakkaan moottorijarrun / riskin väännön takia? 990 Super Duke oli ajossa niin vähän aikaa ettei ehtinyt renkaat kulua loppuun, mutta voisin kuvitella että se syö kumia ahnaasti.
Mulla oli tuo Pirelli Made in Germany, kaveri tilasi vuotta myöhemmin samat kumit niin niissä lukee Made in China...mulla taas on nyt Bulun alla kiinalaiset Metzelerit. Siirtyy ilmeisesti vanhentuneet mallit heti halpamaiden tehtaisiin kun pukkaa uutta versiota markkinoille. Nyt ajattelin hommata toiseen (matka)pyörään Misukan Road 5:t (Pilot sana on pudotettu pois mallimerkinnästä).
Eturengas alkaa olla lopussa. Kannattaisiko ostaa pilot road 4 vai 5 ?
Ainakin 5 on osoittautunut erittäin hyväksi takana.
XX 06
Omat kokemukset Pilot Road 4 renkaasta. Pyörä R 1200 R -17. Kaikki luistonestot ja absit on pyörässä.
Molemmat renkaat meni vaihtoon 11500 km kohdalla. Pintaa oli reilusti jäljellä, mutta varsinkin takarengas oli kulunut muodottomaksi ja sen huomasi ajossa. Tästä noin 5000 km ajoa 2-päällä raskaalla kuormalla. Paineet olivat kokoajan ohjekirjan mukaiset(rengaspainevalvonta).
Kyseisessä renkaassa on paljon lamelleja, eli rengas on "viillelty" suuntaan, jos toiseen. Näin ollen rengas pääsee kulumaan epätasaisesti moneen suuntaan.
Näistä linkeistä näkee hyvin eron 4 ja 5 välillä:
https://www.1001renkaat.com/renkaat-..._campaign=tyre
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9821...C-58W-TL-Eteen
Veikkaan, että syy nopeahkoon kulumiseen on luistonestossa ja isossa kuormassa+ karkeassa asfaltissa. Kovissa kiihdytyksissä takarengas ikään kuin tekee pientä liikettä edes takaisin, kun luistonesto hakee rajoja pidolle. Ja paino nyt tuo luonnollisesti kuormitusta renkaalle.
Nyt alla on Road 5, joilla toivottavasti pääsisi vähän isommat kilometrit. Nähtäväksi jää.
Summasummarum: Varmasti on riippuvainen pyörästä ja ajotyylistä sekä kuormasta.
Viimeksi muokannut: MLTM; 22.10.2019 klo 10:59. Syy: 1001 sivustolla Road 5 kuva on väärästä renkaasta. Linkki vaihdettu
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Todentotta GT malli varmaan olisi parempi, kun ajan paljon 2 päällä. Tosin PR4 oli pyörässä ensiasennusrenkaana, joten siihen en voinut vaikuttaa. PR5 GT-malli näyttää tulleen markkinoille vasta syyskuussa 2019 ja itse vaihdoin renkaat jo heinäkuussa. Seuraavassa vaihdossa täytyy tilanne tarkastella uusiksi.
Huomioikaa myös, että hintavertailu kannattaa. Valmistajan ilmoittama suositushinta näille kyseisille renkaille on järkyttävä, yli 500 € pari. Suomestakin noita saa ihan kivijalkaliikkeistä 300-350 eurolla, riippuen koosta.
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
Autopuolella ihan tavallisia henkilöauton ja pakettiauton renkaiden kulumisherkkyyttä mitataan jenkkiläisellä TW-indeksillä.
Tavallisissa renkaissa saattaa indeksi olla yhtä hyvin 150 kuin 450, joka tarkoittaa että samalla tavalla kulutettuna toinen rengas kestää kolme kertaa enemmän!
Yhdysvalloissa isoilla valmistajilla on saatavilla etenkin urheilullisiin henkilöautoihin ulkoisesti samannäköisiä, mutta mallimerkinnässä pienellä erolla olevia renkaita, joiden TWI arvo voi vaihdella helpostikin esimerkinomaisesti 100 ja 250 välillä.
TWI 100 rengas on ominaisuuksiltaan painotettu pitoon, kumin kulumisen seurauksella. 250:ssä kumissa taas kuluminen on huomattavasti pienempää, mutta pito huonompi etenkin rata-ajossa.
En pitäisi täysin mahdottomana, että tämä autopuolella vuosikymmeniä käytössä ollut renkaiden varioiminen olisi käytössä myös mp-puolella.
Niin ja vielä tarkennus: renkaissa ei välttämättä ulkoisesti ole mitään muuta eroa, kuin yksi kirjain tai numero renkaan kyljessä.
FYI just vaihdoin gummit. Pyörä VFR1200F. Maltillista matka- ja kaupunkiajoa. PR 4GT kesti edessä ja takana 12tkm. Sit alkoi olla epämiellyttävän kulmikas profiili. Tosimies ois rullannut noilla vielä 2-3 tkm, kankaat ei paistaneet. Hyvä rengas.
Itsekkin harkitsen road 4 hankkimista xx alle toisena vaihtoehtona metzellerin z8.
Kaveri ajanut nyt 15tkm näillä PR4 pyöränä busa ja matka jatkuu vielä..