Mopoon kun kaipaisin jonkinlaisia sylinterikansien suojuksia, mutta Bemarin muoviset maksavat n. 130€ eikä tarvikeosina tunnu oikein löytyvän niin yksi ajatus on, että printtais mokomat 3D-printterillä. Mutta tietenkin pitäisi ensin löytää tai tuottaa malli. En ole vielä löytänyt ainakaan. Onko näillä palstoilla aiheeseen vihkiytyneitä?
R1150RS(02), R1150GS(02)
Jos tosiaan kyse "suojista", niin mahtaako printattu malli tosiaan kestää suojana..?
Tietenkin eri asia jos haluaa vain näkösuojat pyttyjen päähän ilman kaatumisvaaraa..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Meikäläinen voi nuo piirrellä. Veloitus 70€/tunti.
Superbike #7
Joo kyllä äkkiseltään tulee mieleen että jos kovin monimutkainen muoto niin voi teettämällä tulla 2-3 kertaa kalliimmaks. Tietysti jos itellä on 3D-printteri niin varmaan jo helpottaa, sitten herää vaan kysymys että miksi sitten ei ole mallinnusohjelmaa![]()
Yamaha XJ -89 (58L) aj.133tkm (kevät 2014)
Riippuen komponenttien koosta printtaus on joko edullista tai ei. Esimerkiksi Espoossa on mahdollista printtailla omia malleja kirjaston vapaasti käytettävillä 3D-tulostimilla. Oli itselläkin mielessä pieni hainevä laittaa ketjusuojaksi (ihan vain näön vuoksi).
Triumph Street Triple
3D-tulostaahan voi vaikka titaania, joten halutessaan aikaan saa melkoisen panssarin...Mutta asiaan, esim. kirjastoissa tai Otaniemessä pystyy tosiaan melko edullisesti tulostamaan FDM-menetelmällä, jolloin materiaaleina voi käyttää ABS- tai PLA-muoveja. Sylinterikannen suojaan molemmat ovat hiukan kehnoja, sillä ns. lasitransitiolämpötila on PLA:lla 65 astetta ja ABS:llä 105 astetta. Tätä lämpötilaa käytetään koska muoveilla ei usein ole selvää sulamispistettä. Lasitransitiolämpötilassa muovin jäykkyys laskee voimakkaasti ja muodonmuutoksia tapahtuu helpommin, mutta materiaali varsinaisesti sulaa vasta seuraavien sadan asteen aikana. PLA on kuitenkin ABS:ää kovempaa eli periaatteessa suojamateriaalina parempi. Kaupallista osaa vastaavaa suojaustasoa ei voi saavuttaa tällaisilla laitteilla, sillä bemarin omat ovat nopealla vilkaisulla kuituvahvisteisia.
Lisäksi pitää ottaa huomioon haluttu suojan muoto, sillä edullisimmat tulostimet eivät kykene tekemään täysin mielivaltaista muotoa, vaan printattu aihio pitäisi työstää lopulliseen muotoon. Lisäksi jos haluat oikeasti suojaavan osan myös tulostussuunnalla on merkitystä, sillä tulostetut "viipaleet" liukuvat toistensa suhteen melko helposti.
Mielenkiintoinen juttu haasteista huolimatta, voisin yrittää asiassa auttaa, mutta homma etenisi täysin harrastuspohjalta ja kuten sanottua, lopputulos on epävarma. Tietysti Suomessakin on joitain firmoja, jotka tekevät tätä rahalla, mutta mikäli käytössä ei ole tarkoitukseen paremmin sopivia menetelmiä, lopputulos ei ole sen parempi.
Yamaha YZF-R6
Jos etsii laatua ja suhteellisen edullista 3D printtausta saa sitä palvelutaloilta jotka on erikoistuneet tuohon.
Niiden tulostimet on pro tasoa, lähimmät varteenotettavat on keskieuroopassa.
Materiaalieissa on jonkin verran vaihtoehtoja, tekevät myös metalliseoksia.
Entry levelin softana vaikka TinkerCAD jossa taitaa olla suorat linkit noihin firmoihin (ehkä).
Valmiin kappaleen hinta määräytyy yleensä materiaalin ja sen menekin mukaan.
Täyttä ainetta oleva kappale maksaa siis enemmän kuin sama monimutkaisella kennorakenteella.
Näin ulkomuistista joskus aihetta sivunneena.
<p>MT-09 Tracer ex. TDM 900 ex. XZ 550 -- ex. GSX 750 ex. RD 500 ex. XN 85 ex. XZ 550</p>
Muovisethan ei tietenkään suojaa kaatuessa mitään, mutta jos parkissa kaatuu niin onpahan edes jokin ottamassa ennen sylinterinkantta vastaan. Tuo 3929:n mainitsema muovin lämpökestävyys on toki yksi haaste (mitenkähän kuumaksi oilheadin kansi kuumenee ajossa/paikoillaan?). Kiitos myös muista hyvistä huomioista!
Lähinnä tässä tuo 3D-printtaus kiinnostaa, kun ei ole vielä mitään oman käden kosketusta aiheeseen. Kansisuojat olisi konkreettinen kohde niin ei tarvitsisi mitään höpöhöpötulostuksia miettiä. Tällaisessa olisi selkeät haasteet, joita lähteä selättämään. Ja jos mallin saisi aikaiseksi niin eiköhän ole vain ajan kysymys, milloin voi printata aidosti kestävät suojat.
R1150RS(02), R1150GS(02)
Samoin, omaa kokemusta on menetelmän teorian puolelta enemmän, käytännöstä vähän vähemmän, mutta aihe on kiinnostava. Tosiaan mallin tekeminen itsessään ei ole monen tunnin homma, kun sylinterikannen mitat on tiedossa, mutta käytännön toteutus alle ammattitason laitteilla on vaikeampi rasti, mikäli haluat visuaalisesti miellyttävän tuotoksen. Tuollaiseen paikaltaankaatoon ABS-valmisteinen suoja riittää kyllä ainakin vähentämään vaurioita. Tarkkaa lämpötilaa en lähde arvaamaan, mutta ainakin PLA lienee poissuljettu ilman lämpökilpeä, ABS voi riittää ilmankin. Omassa pyörässä öljyt voi käydä 105-115-asteisina sopivassa tilanteessa, kansi lienee joitain asteita viileämpi. Asian tarkistaminen ei tietenkään ole vaikea rasti, sopivan lämpöalueen kosketuslämpömittareita löytyy kyllä.
Multa löytyy kyllä mallinnustyökalut ja ainakin protojen tekemiseen sopivien tulostimien käyttömahdollisuus, jos harrastelu kiinnostaa. Tietysti osan mitat pitää vielä varmistaa siinä tapauksessa, sillä kuluttajalaitteiden tulostusalue on usein varsin rajallinen. Jos päädyt palvelutalon asiakkaaksi, niin kannattaa varmaan teettää mallit tai ainakin niiden varmennus samalla, ettei tule kalliita susikappaleita. Harrastelemalla aikataulu pääsee kyllä venymään.
Yamaha YZF-R6
Niin tuskin noilla normikuluttajien käyttämillä 3D-tulostimilla hirveän hyviä ja kestäviä saadaan. Niissä pystyy käyttämään yleensä vain perusmuoveja. Sitten ammattilaiskäyttöön tarkoitetuilla voidaan jo nykyään tulostaa mitä materiaalia tahansa, mutta tietenkin hinta nousee sen mukaan. Nykyajan koneilla pystyy tulostamaan jo melkein mitä tahansa muotoja. Joku otti esille tuon lämpötilan kestävyyden muovilla, niin juuri ammattilaiskoneilla voidaan tulostaa esim. muovia jossa on lasikuitua tai jms, joka taas nostaa lämpökestävyyttä jonkun verran. Eiköhän netistä löydy firmoja, jotka voivat tulostaa ihan yksityishenkilöiden tuotteita. Siinä tulee sitten ongelmaksi kuka tekee sen 3D-mallin.
Suzuki PV -99-->Yamaha TZR-RR 125 -95-->Kawasaki Z750 -09-->Honda VFR800 VTEC -02
Shapeways.com ista olen tilaillut 3D-printattuja kappaleita ja siellä on kyllä monipuolinen materiaalivalikoima. Muoviosat ovat lähtökohtaisesti nailonia, joka varmaankin materiaalina olisi tuohon käypä, mutta kannattaa muistaa, että hinnoittelu menee käytetyn materiaalin mukaan. 3D tulostuksen etuhan on, että voidaan tulostaa kennomaisia rakenteita, jolloin tavaran määrä jää pieneksi. Jos tulostetaan kokonaan umpinainen kappale, niin se on sitten selvästi kalliimpi.
Kannattaa ehkä mieluummin tulostaa muotti, tasoittaa se ja laminoida sen päälle osa lämmönkestävällä hartsilla.
Nuo tulostettavat muovit (PLA ja ABS) ovat täyttä kuraa sekä mekaanisesti, että lämmönkestomielessä ja toisaalta metallitulostaminen maksoi yli 10 euroa/millilitra kun viimeksi sitä kysyin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tuo bemarin venttiilikopan suoja on ihan mielenkiintoinen mallinnettava, jos mallina on ainoastaan vastapuoli eli venttiilikoppa ja kolme suojan kiinnityspistettä eri puolilla sylinteriä. Helposti menee ensimmäinen versio läskiksi, elle sitten ole tuommoista suojaa olemassa jostain toisesta pyörästä.
Alkaa kuulostaa edulliselta tuo BMW alkuperäisosa tulostuksen työmäärään verrattuna...![]()
Fireball