Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    -92 vuoden Diversioniin päätin vaihtaa tulpat ensimmäistä kertaa, mutta viimeinen tulppa ei menekään paikoilleen, vaan ottaa kierteet kiinni. Vanha tulppa lähti kyllä ihan normaalisti mielestäni irti, enkä uudessa käyttänyt yhtään voimaa sen kiinni ottaessa, vaan otin irti ja koitin uudelleen. Ilmeisesti kierteet on sitten tohjona, kun ei useista yrityksistä huolimatta tulppaa saa kiinni. Noin pari kierrosta menee, jonka jälkeen ottaa siis kiinni. Vanha tulppa ei mene sen paremmin.

    Voiko tuolle nyt tehdä itse mitään irrottamatta kantta/konetta? Omat taidot ovat aika vaatimattomat, enkä ole tehnyt kuin perushuoltoja tyyliin öljynvaihto, ilmansuodattimen vaihto jne, joten mitähän tuollaisen korjaus maksaisi huollossa?
    Ärsyttää armottomasti, kun pitäisi parin viikon päästä ajella Oulusta Helsinkiin ja nyt tuli tuo...
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  2. #2
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Vaikuttaisi suhteellisen helpolta hommalta kun kierteitä ei ole väännetty rikki vaan siellä on joku purse mihin tulppa tökkää. Eli oikeankokoisella kierretapilla kierteen "avaus" luulisi hoitavan homman. Tapin päähän ja uriin jäykkää vaseliinia niin mahdolliset lastut ei putoa sylinteriin.

    Jos tolla systeemillä ei onnistu, niin sit joutuu meilkein ottaan kannen irti ja käyttämään kierteenkorjaussarjaa. Kyseistä pyörää tuntematta uskoisin että kannen mahtuu ottamaan pois konetta irroittamatta, mutta kyllähän siinäkin silti puuhaa on useammaksi tunniksi..


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  3. #3
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Onko jenka puhdas, ja kiertyykö avaimella varovasti kiertämällä. Muistelen että mullakin takkusi hiukan että juuri en saanut sormin pyöritettyä mutta avaimella kuitenkin siististi. Eli jengassa palamisjätteitä tms. Ei ne jengat kai avatessa voi mennä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #4
    Tarkista nyt kuitenkin, että tulppa on varmasti suorassa reikään nähden, kun alat kiertämään sitä paikoilleen!
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  5. #5
    Ei mene avaimellakaan kiertämällä kevyesti, kiinni se ihan selvästi ottaa. Avaimella jouduin tuon alusta asti laittamaankin, kun ei oikein sormin yltänyt, mutta koitin kyllä olla varovainen, etten väännä liian kovaa.
    Samankaltaiselta se vaikutti, kuin ettei olisi suorassa, mutta kyllä tuota nyt niin monta kertaa koitin, että ei se siitä ole kiinni.

    Koitan tuota kierretappia nyt seuraavaksi. Silläkö sitten vaan runnotaan niin kovaa, että se menee? Jos tuohon uudet kierteet nyt täytyy lopulta laittaa, niin eipä tuossa taida kamalasti hävitäkään, kuhan sinne sylinteriin ei tipu mitään ylimääräistä...
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  6. #6
    Kierretappi ja tappiin voiteluaineeksi suhautus vaikka CRC:tä.
    Kun kierre on avattu, niin imuroi sylinterin sisältä ja jengoista kunnolla vaikkapa teippaamalla imurin päähän pätkä bensaletkua. Sitten kierrät tulpan paikallen ja pois ja sama imurointi.
  7. #7
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Kierretappi ja tappiin voiteluaineeksi suhautus vaikka CRC:tä.
    Kun kierre on avattu, niin imuroi sylinterin sisältä ja jengoista kunnolla vaikkapa teippaamalla imurin päähän pätkä bensaletkua. Sitten kierrät tulpan paikallen ja pois ja sama imurointi.
    Tuo bensaletkusysteemi kuulostaa hyvältä idikseltä
    Todennäköisesti osittain kierre rikki puolestavälin.
    Todennäköisesti jos/kun saa kierretapin pyöriteltyä läpi asti
    niin kestää pyöritellä tulpan kunhan muistaa että nekin kipinätapit pysyy ihan kohtuudella.
    tunturi sport,raisu, pv50, kawasaki mc90, honda mtx, Suzuki gt550, honda cbr1000f, v-strom1000, bmw f800gs
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Ja koska tuon kokoista kierretappia ei tietenkää ole saatavilla niin kierteen puhdistamista varten sellaisen voi askarrella vanhasta tulpasta. Eli tulppa viilapenkkiin kiinni ja pyöröviilalla viilaa kierteeseen kolme pitkittäistä uraa, kuten kierretapissakin on. Uutta kierrettä tuolla tulpasta tehdyllä työkalulla ei tee, mutta olemassaolevan kierteen putsaukseen ihan näppärä työkalu.
    Superbike #7
  9. #9
    Mää sain yhden Aprilian kaatuneet kierteet kunnostettua Bilteman tuplankierrekorjaus työkalun kanssa.
    http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikka...ussarja-18128/
    Iso kierretappi siis. Maksaa 8€. Vierestä olisi löytynyt holkkejakin millä korvataan vanhat kierteet mikäli ne olis puuttunut kokonaan mut siihen ei onneksi tarvinnut mennä.
  10. #10
    Kiitos vastauksista. Menee huomiselle kokeilut, mutta jospa tuolla nyt selviäisi. 10mm kierteet vain omassa pyörässä, joten mennään tuolla kierretapilla. Näyttäisi mm. Biltemassa olevan sopivan kokoisia.
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  11. #11
    Kannatan vanhan tulpan käyttöä.Itse olen puhdistanut nokeentuneita kierteitä tekemällä tulppaan kolmioviilalla loven ja toimii kuten kierrepakka,mutta hellemmin.Siis vain yksi syvä viilausura.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  12. #12
    Noniin. Kierretappia näytetty vaseliinin kera. Pientä metallirouhetta tuli mukana ulos. Käytin vielä tulppaa kerran sisällä ja koitin imurointiakin. Imurilla en kyllä saanut sieltä mielestäni mitään ulos, mutta melkoista liisteriä tuo vaseliini olikin. Tulppa meni paikoilleen, joskaan ei aivan yhtä nätisti kuin muut. Ei se samalla tavalla enää ottanut missään vaiheessa kiinni, joten pistin pohjaan asti.
    Uskaltaakohan tuon nyt sitten laittaa tulille? Miten suurella riskillä sinne on tavaraa tippunut ja onko pienetkin hiput turmiollisia? Omalla vastuulla tietysti näitä tehdään, mutta aina mielellään kuulee kokemusta.
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  13. #13
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Käymään vaan, huonolla säkällä joku muru voi päätyä huonoon väliin, mutta jos vaihtoehtona on koneen yläkerran purku todennäköisesti turhaan tai pyörän museointi niiiiin..... Fireee!!!!!
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  14. #14
    Lainaa Ankka kirjoitti Katso viesti
    Uskaltaakohan tuon nyt sitten laittaa tulille? Miten suurella riskillä sinne on tavaraa tippunut ja onko pienetkin hiput turmiollisia? Omalla vastuulla tietysti näitä tehdään, mutta aina mielellään kuulee kokemusta.
    Asiaa voi tarkastella siltäkin kannalta, että kuinka moni puhaltaa paineilmalla puhtaaksi tai imuroi imurilla sytytystulpan poteron tulppia vaihtaessaa.
    Parhaillaan vaihdan omaan pyörääni tulppia ja säädän venttiileitä. Imuri ja pieni letku on hyvä apu.
  15. #15
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Asiaa voi tarkastella siltäkin kannalta, että kuinka moni puhaltaa paineilmalla puhtaaksi tai imuroi imurilla sytytystulpan poteron tulppia vaihtaessaa.
    Parhaillaan vaihdan omaan pyörääni tulppia ja säädän venttiileitä. Imuri ja pieni letku on hyvä apu.
    Jos en nyt ihan väärin muista, Sulla tulee roskat ulos pytystä kallistamalla ja ravistamalla.
  16. #16
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mistä mahtais saada jonkun hyvän sytytystulppakaivoharjan. Joku teräspulloharja minkä voi ruuvata tulpan tilalle ettei skämät mene pyttyyn.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  17. #17
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Kierretappi ja tappiin voiteluaineeksi suhautus vaikka CRC:tä.
    Kun kierre on avattu, niin imuroi sylinterin sisältä ja jengoista kunnolla vaikkapa teippaamalla imurin päähän pätkä bensaletkua. Sitten kierrät tulpan paikallen ja pois ja sama imurointi.
    Joku muukin on käyttänyt tätä samaa kikkaa .
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  18. #18
    Ne hiput mitä sulla on pudonnut mahdollisesti sinne ovat niin pieniä että sulaa startissa ja tulee pakokaasujen mukana ulos, ei tuhoa mitään. Mikäli olisit tehnyt kokonaan uudet kierteet niin sitten lastu olisi ollut karkeampaa.
  19. #19
    Lainaa jurvelo kirjoitti Katso viesti
    Ne hiput mitä sulla on pudonnut mahdollisesti sinne ovat niin pieniä että sulaa startissa ja tulee pakokaasujen mukana ulos, ei tuhoa mitään. Mikäli olisit tehnyt kokonaan uudet kierteet niin sitten lastu olisi ollut karkeampaa.
    Hienoa. Ei sitte muuta kuin pyörää kasaamaan ja ajokautta käyntiin
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  20. #20
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Periaatteessa jos laittaa vaseliinia kierretapin uraan niinsiihenhän ne lastut tai roskat jää.

    Kantsii muuten huomata et tulppa menee sitten helposti liian kovaan momenttiin kun jengassa on rasvaa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  21. #21
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Periaatteessa jos laittaa vaseliinia kierretapin uraan niinsiihenhän ne lastut tai roskat jää.

    Kantsii muuten huomata et tulppa menee sitten helposti liian kovaan momenttiin kun jengassa on rasvaa.
    Eikös niistä kierteistä nyt sitten kannattaisi pyöritellä rievulla liiat rasvat pois…
    Itte kävisin enstex kuivilla rievuilla ja lopuxi pirtulla/bensalla/rasvanpoistolitkuilla kostutetulla semmoisilla.
    Jotta hommaa ei nyt sitten sössisi tämmöisen takia

    - jami
    Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
    Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
    'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
  22. #22
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Kantsii muuten huomata et tulppa menee sitten helposti liian kovaan momenttiin kun jengassa on rasvaa.
    Thäh? Vai tarkoitatko vaan että "rannemomentti" ei toimi oikein rasvatulla kierteellä? Kun momenttiavaimella pelatessahan minun käsittääkseni paikkojen pitää nimenomaan olla "rasvattu" jotta kireys menee oikein.
  23. #23
    Jos momenttiavaimella vääntää, niin sama kai se, onko rasvaa eli ei?
    Mopoton mies
  24. #24
    Jos mietitään pultin "puristusvoimaa", niin kierteen rasvauksella on nimenomaan merkitystä. Jos kierre on kuiva, se ei "luista" eli vastustaa pyörimistä, ja silloin pultin pituussuuntainen veto/puristus nimenomaan jää vähäisemmäksi.
  25. #25
    Jos rasvaat kengännauhat ja vedät ne ihan samalla momentilla kiinni kuin aina ennenkin niin tiukemmassahan ne ovat...
    Eli vääntömomentti sama, mutta tiukemmassa on.
    FZ1-N
  26. #26
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Jos mietitään pultin "puristusvoimaa", niin kierteen rasvauksella on nimenomaan merkitystä. Jos kierre on kuiva, se ei "luista" eli vastustaa pyörimistä, ja silloin pultin pituussuuntainen veto/puristus nimenomaan jää vähäisemmäksi.
    Tässä vielä taulukon tynkää aiheesta, http://www.cncexpo.com/MetricBoltTorque.aspx
    En ole konepuolen ammattilainen, mutta näissä vanhojen laitteiden pulttien kiristelyissä on niin paljoa muuttujia; rannemomentti, momenttiavaimen virheet, pultin pintakäsittely, rikkoontuneet kierteet, likaiset kierteet, venyneet pultit, ulkopuolisten kierteiden kierrelukitejämät, avaimen käyttäjän promillet yms., että ei taida enää kannattaa miettiä kierteiden rasvauksen vaikutusta pultin venymään (varsinkaan sytytystulpassa).
    Sopiva kireys on aina hyvä sekä jos "momenttiin" laitettaessa rupeää yhtäkkiä löystymään, niin himpun verran takaisin ja nippuun
    Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
    // R1 -08
  27. #27
    Olen kyllä aina ollut siinä kuvitelmassa (ja joku "kone-puolen koulutettu" tuttukin on kertonut), jotta momentti annetaan aina kuivalle kierteelle, jollei erikseen ole muuta ilmoitettu.
    <p>2002-2014</p>
  28. #28
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa peitsamo kirjoitti Katso viesti
    Jos momenttiavaimella vääntää, niin sama kai se, onko rasvaa eli ei?
    Juutoinoin, tos jo selitettiinkin mutta että kun miettii niin se kireys tarkoittaa sitä pultin akselin suuntaista kireyttä - missä suunnassa se jenkakin antaa periksi - ja momenttiavain mittaa sitä vain välillisesti kiertymisen kautta. Liukkaampi kierre vastustaa vähemmän jolloin momenttiavain tosiaan "luulee" ettei puristusta ole tarpeeksi. joku paineanturiprikka pultin kannan alla vasta kertois oikeesti pultin kireyden, momentin ollessa jengan liukkaudesta riippuen abaut mitä tahansa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  29. #29
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Olen kyllä aina ollut siinä kuvitelmassa (ja joku "kone-puolen koulutettu" tuttukin on kertonut), jotta momentti annetaan aina kuivalle kierteelle, jollei erikseen ole muuta ilmoitettu.
    Ihan mahdollista, en lähde väittämään vastaan. Tuo linkitetty taulukko yllätti siinä kuinka suuri ero loppujen lopuksi on, vaikka tuossa nyt sinänsä määritettiinkin kireyttä pultin vetomurtolujuuden suhteen. Kevytmetalliin kierrettävä sytytystulppa on sikäli varsin eri asia.

    Mitä tulee tulppakierteen kohdalla kuivuuteen tai rasvattuun, niin eipä se tulppakierre usein taida tosielämässä olla rasvaton kuin tehtaalta tullessa, joten siihen nähden luulisi, että tehtaan ilmoittamassa momentissa on "turvamarginaalia". Toisaalta uutta tulppaa asentaessa momentilla ei juurikaan minusta ole merkitystä sikäli, että kiristämisen voi lopettaa siihen, kun tuntee että tiivisterengas "lakkaa litistymästä". Ainakaan itsellä ei ole ikinä ollut ongelmia tulpan löystymisen tai vuotamisen suhteen, eikä kyllä kierteen kestävyydenkään osalta.
  30.  
  31. #30
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Ihan mahdollista, en lähde väittämään vastaan. Tuo linkitetty taulukko yllätti siinä kuinka suuri ero loppujen lopuksi on, vaikka tuossa nyt sinänsä määritettiinkin kireyttä pultin vetomurtolujuuden suhteen. Kevytmetalliin kierrettävä sytytystulppa on sikäli varsin eri asia.

    Mitä tulee tulppakierteen kohdalla kuivuuteen tai rasvattuun, niin eipä se tulppakierre usein taida tosielämässä olla rasvaton kuin tehtaalta tullessa, joten siihen nähden luulisi, että tehtaan ilmoittamassa momentissa on "turvamarginaalia". Toisaalta uutta tulppaa asentaessa momentilla ei juurikaan minusta ole merkitystä sikäli, että kiristämisen voi lopettaa siihen, kun tuntee että tiivisterengas "lakkaa litistymästä". Ainakaan itsellä ei ole ikinä ollut ongelmia tulpan löystymisen tai vuotamisen suhteen, eikä kyllä kierteen kestävyydenkään osalta.
    Normaalin, tiivisteprikalla varustetun sytytystulpan kiristysmomentti on 20 Nm (2 kpm).Ilman momenttiavainta kierretään käsin,ilman mitään vääntövartta,niin pitkälle kuin menee ja sen jälkeen 1/2 kierrosta. Näillä ohjeilla ei kierre rikkoudu, kunhan on oikeille kierteille sen alunperin kiertänyt.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen