Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
    ..en siis minä vaan:

Linkki: Mp-röntgenlääkäri laittaa motoristin suojat oikeaan tärkeysjärjestykseen
    Sakari Kainulainen toimii radiologina eli röntgenlääkärinä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Tapasimme hänet Kuopion Mp-näyttelyssä Liikenneturvan osastolta. Kysyimme häneltä kuulumisia sekä mitä mieltä hän on suojien ja ajoasun merkityksestä. Kokeneen lääkärin ja motoristin näkemykset yllättivät ja haastavat.
    ...
    Paljon tekstiä ja ihan järkevältä näyttää/kuulostaa. Kannattaa lukea.

XX -00
    Exä: 600 CBR F3
    Mielenkiintoista luettavaa todella! 👍

Selkä- ja rintapanssareiden suhteen kyseisen lääkärin mielipide yllätti kyllä.
    Man and machine merged as one...
    Monessa asiassa on pointtia mutta lekuri kertoo omaa näkemystään työn puolesta joka ei kerro muuta kun sen mitä hän töissä näkee ja kokee. Tuosta tarinasta jää pois ne tapaukset kun rinta/selkälaput on pelastaneet tilanteen eikä ole ollut tarvetta mennä lekuriin.

Kyllä tuolla offi puolella selkä/rintapanssarilla ehkäistään monta vammaa mitä ei välttämättä katupyöräilyssä tulisi, kaatumisprosentti suhteutettuna loukkaantumisiin on korkeampi offien kanssa ja ilman asianmukaisia selkä/rintalappuja olisi ensiavussa ruuhkaa.
    Kylätason kurapyöräilijä.
    Samaa mieltä jo aikaisempien kirjoittajien kanssa. Selkäsuoja on pelastanut monta ihmistä pyörätuolilta ja varmasti todella pitkältä sairaslomalta. Eihän tuo moottoripyöräilevä radiologi, nyt missään nimessä tyrmää selkä- ja rintasuojaa, vaan kertoo ettei niistä ole taipumistapauksissa apua.

Jos isku kohdistuu suoraan selkään, suojasta on hyötyä. Suuri osa selän vammoista aiheutuu kuitenkin selän vääntymisestä liian paljon yleisimmin eteenpäin
    Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!

Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
    No toisaalta kuitenkin sanoo että kaikista suojista ON hyötyä, eiköhän se jo tiivistä asian. Minulle riittää se pienikin hyöty jos varuste ei rajoita suhteettomasti elämää.
    Yamaha YZF-R6 -13
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R 600 -99
    Asiallista luettavaa, muutenkin päivittää ajo kamoja seuraavaksi
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
    Samalla sivulla oli toinenkin mielenkiintoinen uutinen:

http://www.motouutiset.fi/fi/moottor...tm?ref=popular

Ehkä tämän vuoksi maksamme vakuutusmaksuja noin 15-kertaisen määrän tavalliseen autoilijaan verrattuna. Ovathan verotkin korkeammat sellaisilla joilla homma toimii.

Mitä taas suojaimiin tulee, niin niistä olisi hyvä saada myös patologin mielipide röntgenlääkärin lisäksi. Hän kuitenkin käsittelee melko suuren osan asiakkaista.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Bodine kirjoitti Katso viesti
    Mielenkiintoista luettavaa todella! 

Selkä- ja rintapanssareiden suhteen kyseisen lääkärin mielipide yllätti kyllä.
    Tota rintapanssaria vois ajatella sillälaillakin, että mene selälläsi maahan maaten ja joku tiputtaa vaikka 25 kilon betonisäkin metrin korkeudelta rintakehälle. Sitten miettii että milläinen matsku vaikuttaa yhtään mitään… Massa se vaan on mikä määrää, vois ajatella. Mutta silti luulen että on iloisempi ilme spontaanin maakontaktin jälkeen jos on lehmännahan lisäksi jotain muutakin ennen omaa nahkaa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Betonisäkin tilalle voi vaihtaa 5 kilon kahvakuulan ja pohtia asiaa uudesta näkökulmasta
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Tota rintapanssaria vois ajatella sillälaillakin, että mene selälläsi maahan maaten ja joku tiputtaa vaikka 25 kilon betonisäkin metrin korkeudelta rintakehälle. Sitten miettii että milläinen matsku vaikuttaa yhtään mitään… Massa se vaan on mikä määrää, vois ajatella. Mutta silti luulen että on iloisempi ilme spontaanin maakontaktin jälkeen jos on lehmännahan lisäksi jotain muutakin ennen omaa nahkaa.
    Mulle tulee mieleen jääkiekko. Mene ja pelaa ensin yks erä kaikissa tamineissa, toinen erä vaikka ilman rintapanssaria ja kolmas (jos vielä kykenee) pelkillä housuilla & pelipaidalla... Olettaisin, että eroja tuntemuksissa löytyy.

Jos katsomosta kuitenkin löytyy HULK (http://static.comicvine.com/uploads/...4562-hulk_.jpg) > se vetää pultit ku maalaat "väärään" päätyyn ja heittää sua lyhtypylväällä 80km/h suoraan palleaan... Niin on aivan sama tapahtuuko tämä episodi ensimmäisessä, toisessa vai kolmannessa erässä. Tuntemukset & seuraukset lienee samat?
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
    Olen kaatunut ilman suojia ja suojien kanssa. Jälkimmäinen on huomattavasti miellyttävämpää joten jatkan suojien kanssa mopoilua
    Kirjoitan kuitenkin mitään tietämättömänä, joten suotta pahastut!
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Betonisäkin tilalle voi vaihtaa 5 kilon kahvakuulan ja pohtia asiaa uudesta näkökulmasta
    25 kg jauhoa vs 5 kg terästä? En ymmärtänyt mitä esimerkillä yritetään kertoa?

Monestihan tuo "rintapanssari" on hiirimaton kokoinen kumilätkä josta on juuri niin paljon hyötyä esimerkissä A ja B kuin lääkäri artikkelissa mainitsi.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
    Esimerkkinne ovat aivan hyviä demonstroimaan tuota lääkärin näkemystä. Tosiaankin kun riittävän kova voima rintakehään tulee, niin tulee tuo puristus eikä mikään normaali suoja sitä puristusvauriota estä. Vastaavia juttuja on toki muitakin. Ei ole hirveästi polvisuojasta iloa jos rekka ajaa jalan yli. Ei se kypäräkään auta, jos jalkapallon kokoinen meteoriitti tulee kupoliin. AINA löytyy voima joka ihmisen jostain kohti tuhoaa ja se pitää hyväksyä, mikäli harrastaa (mitä tahansa).

Toinen näkökohta on nyt sitten ne muksahdukset. Itse kippasin keväällä 2012 suht riittävissä suojavarusteissa. Kipeää otti, mutta niveliä tai luita ei murtunut eikä pysyviä vaurioita tullut. Silti toipilasaikaa olisi voinut lyhentää paremmilla suojavarusteilla ja se on minulle yksi suojien tärkeä merkitys. Se on sitten se ja sama puhutaanko rintasuojasta, selkäsuojasta tai mistä tahansa, niin se suoja vähentää kyseiseen kohtaan tulevaa damagea ja se on se juttu. Suojat eivät pidä minua hengissä tai terveenä, mutta auttavat siinä tavoitteessa. Tämä näkökohta on minulle siis tärkeä. Hyvin moni meistä on kipannut tai tulee kippaamaan ja sen tapahtuman ei tarvitse olla niin vakava kuin huonoin suojin.

Kokemuksia: Kunnon nilkkatuet kengissä ovat makea juttu kun pyörii asfaltilla. Suojien pitää olla kiinni raajassa eikä lerputtaa kivan lökärivaatteen mukana jossain lähistöllä.

Minulla kadulla ja radalla:
    -Ok kypärä
    -Berikin nahkapuku polvisuojin, kyynärsuojin, olkasuojin, ohuin foamein (kyljet, lonkka), sastec-paneeli leikattuna puvun selkään niin suureksi kuin sopii.
    -Forman korkeavartiset nelisolkiset enskasaappaat
    -Cloverin nivelkovikkeelliset hanskat
    --> koen että voisi upgradettaa selkäsuojan puettavaan malliin, mutta ei ole joka paikkaan sitä maagista satkua koko aikaa

Minulla metsässä:
    -Ok kypärä
    -Tekstiilihousut ja takki ilman suojia, yläkropan pinta toki sään mukaan lähtien pelkästä krossipaidasta
    -Acerbiz Koerta (todella järeä suojapaita. Toivottavasti ei liian kuuma kesällä)
    -Bilteman 13e polvisuojat (testattu kippauksessa, toimii)
    -Forman korkeavartiset nelisolkiset enskasaappaat
    -Hanskat kelin mukaan, mutta kaikissa jotain kitkatuhosuojaa
    --> haluan ostaa suojashortsit, koska housut eivät tarjoa tasan mitään suojaa mitään vastaan. Lantion seudulla minulla pahimmat vammat viimeksikin oli. Niskatuki olisi myös rok, mutta se maaginen satku taas.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
    Hyvä kirjoitus oli ja järkeenkäyvät perustelut. Niskatuki on ollu hankinnan alla jo ennen mopottimen ostoa, mutta ei oo vaan saanu aikaseks. Nyt pitäs kyllä laittaa tilaten.
    Kawasaki ZZR600 E10
    moni ohitti sen tärkeimmän kommentin, että pitää välttää törmäystä kuin ruttoa, moni satsaa varusteisiin ja ajaa kuin heikköpäinen. Kaikki suojien lisäämän turvallisuuden pystyy ulosmittaamaan erittäin helposti.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    moni ohitti sen tärkeimmän kommentin, että pitää välttää törmäystä kuin ruttoa, moni satsaa varusteisiin ja ajaa kuin heikköpäinen. Kaikki suojien lisäämän turvallisuuden pystyy ulosmittaamaan erittäin helposti.
    Täysin samaa mieltä.

Kaiken lisäksi minusta on enemmän fiilistä ajaa Thaimaassa tai Intiassa 50km/h ilman varusteita,

kuin Suomessa täydessä ratavarustuksessa 150 km/h radalla tai pikitietä.
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    No juuri näin tietysti. Ensisijainen turvavaruste on järki/ennakointi/taidot, sit jos ne ei kertakaikkiaan riitä niin voi rukoilla et on onnea ja vermeet yllä kun tapahtuu. Mä unohdan usein kaikki noi ekat varsinaiset konstit kotiin ja lähden soittelemaan luottaen onneen... Kuvittelen myös ostavani promillen onnea lisää jos puen ylleni laatukamat.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
    Lainaa Yamaha1 kirjoitti Katso viesti
    Mä unohdan usein kaikki noi ekat varsinaiset konstit kotiin ja lähden soittelemaan luottaen onneen... Kuvittelen myös ostavani promillen onnea lisää jos puen ylleni laatukamat.
    Juuri tässä piilee suuri vaara. Mä en saa ostaa valheellista turvallisuuden tunnetta pukeutumalla safetyjacketttiin, koska vauhdit nousee vastaavasti ja aktiivinen turvallisuus muuttuu passiiviseksi.

Silloin on riski, että käy Schumachherit. Ainakin minun kohdalla lienee turvallisempaa kohdata viidenkympin vauhdissa elefantti nakuna, kuin sata lasissa hirvi, vaikka päällä olisi täysi turvavarustus.

Varsinkin jos mietitään reagointisekunnin aikana liikuttua matkaa, niin hitaammassa vauhdissa on puolet enemmän metrejä käytössä pysähtymiseen tai väistöön.
    plus pysähtymismatka on jotain aivan muuta puolta hitaammalla vauhdilla. ei se taida olla puolta vaan neljäsosa kovempaan nopeuteen verrattuna
    vm 99 bmw K1200LT
    Lainaa Yamaha1 kirjoitti Katso viesti
    No juuri näin tietysti. Ensisijainen turvavaruste on järki/ennakointi/taidot, sit jos ne ei kertakaikkiaan riitä niin voi rukoilla et on onnea ja vermeet yllä kun tapahtuu. Mä unohdan usein kaikki noi ekat varsinaiset konstit kotiin ja lähden soittelemaan luottaen onneen... Kuvittelen myös ostavani promillen onnea lisää jos puen ylleni laatukamat.
    Et vähän niinku..... saattaa käydä huonosti kun menee snagarijonoon kiilailee ja vittuilee......
    vaikka kuinka olis vimpanpäälle mopokamppeet päällä .

Ei ollenkaan huono ajatus lähteä siitä, että TURVALLISUUS (kin) ON KOKONAISUUS jossain kontekstissa.
    Lopputulema on se jota kuitenkin joutuu arvottamaan.

Se, ettei aja metriäkään, tai vaan tyhjällä, harjatulla marketin parkkikentällä hiljaa ympäriinsä
    kevyellä tehottomalla pyörällä kaikissa maailman mahdollisissa turva-asusteissa, ei liioin liene
    järkevä vaihtoehto .

Hieman kyllä epäilyttää tuo usein esitetty väite siitä, että AIVOT on tärkein sukupuolielin.....
    tai no.... miehillä ehkä eri juttu kun tarinan mukaan aivot ovat jalkojen välissä vaikka ei
    pää perseessä kulkisikaan .

Kaikenlaisiin turvallisuusnäkökohtiin liittyen taas taitaa olla niin, että edes jotenkin toimivat
    aivot ovat ylivoimaisesti tehokkain suojavaruste.... edelleen.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    25 kg jauhoa vs 5 kg terästä? En ymmärtänyt mitä esimerkillä yritetään kertoa?

Monestihan tuo "rintapanssari" on hiirimaton kokoinen kumilätkä josta on juuri niin paljon hyötyä esimerkissä A ja B kuin lääkäri artikkelissa mainitsi.
    Koska kokeillaan, ota se hiirimattos mukaan niin mä sponssaan 25kg betonisäkin. Multa löytyy 5kg kahvakuula ja Dainese Wave Pro2 suojapaita missä on melkoisen hyvä rintasuoja pistemäisiä kuormia vastaan. Kattellaan sitten kummalla juttu luistaa testin jälkeen, ehkä ymmärtäminen aukeaa siinä samalla kun yrittää vetää jauhosäkin jälkeen palkeisiin ilmaa

Pointtini oli se ettei aina tarvii mennä äärimmäisyyksiin, rintakehään voi tulla pienempiäkin iskuja ja silloin rintalappu suojaa aika tehokkaasti. On aivan eri juttu kaatuuko enskailussa pelkällä ohuella kuoritakilla kiven tai ohuen kannon päälle rintakehä edellä, vai onko sen takin alla rintalappu. Jos kaatuu selälleen ja pyörä tulee voltin jälkeen päälle niin voi olla ihan sama onko rintalappua vai ei.

Mun mielestä Yamaha1 vertaus lätkäsuojista oli erittäin osuva ja vertailukelpoinen.

Mitä näistä vääntämään. Jokainen tekee niin kun parhaaksi näkee ja kokee, tarpeeksi kun niitä lippoja ja kolhuja tulee niin sitä innokkaammin käärii ittensä kaikenlaisiin suojiin ennen ajoon lähtöä.
    Kainulainen erottaa hienosti "puurot ja vellit" avainasioilla:

"Selän vääntyminen" ja "rintakehän puristuminen"

Fataalit vammat syntyvät pääosin tätä kautta ja näiltä osin
    hän myös tuo varsin hyvin esiin suojien realistiset vaikutukset
    näissä puitteissa...... Eli ei niin ratkaisevassa asemassa kuin
    yleinen (harha)käsitys on.

Ei liioin pidä aliarvottaa suojien merkitystä pienemmssä kuperruksissa, eikä
    varsinkaan erilaisten "terävien iskujen" suojaa, vaikka ne eivät sellaisenaan
    hengenvaarallisia yleisemmin olisikaan.

Tällöin se konkreettinen arvo tulee siitä, että usein hyvin tuskalliset ja liikkumista/
    toimintakykyä rajoittavat, pitkäaikaisetkin vammat voivat jäädä ihan "kolhujen tasolle".

Toisaalta..... julmettu varustus rankataan usein paljon merkittävämmäksi
    turvallisuustekijäksi kuin se, että kuljettajan tarkkaavaisuus ja huomiointikyky
    ei rajoitu tavalla tai toisella "epämukavan" suojavarustuksen kautta.
    (kuumuus-kylmyys-liikkeiden rajoittuminen-puristaakiristääahdistaa..... jne.

Motoristille (varsinkin), kun täydellisen... ja mielummin tätäkin paremman (selvännäkijän kyky)
    huomiokyvyn merkitys on on elintärkeä asia.

Taito-kokemus-varusteet eivät haittaa, mutta yksi lysti jos "pää on repussa"......
    tai vielä pimeämmässä paikassa..... matka ei kauaa jatku edes onnellisten tähtien alla.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    [QUOTE=Koheltaja;6287642]Koska kokeillaan, ota se hiirimattos mukaan niin mä sponssaan 25kg betonisäkin. Multa löytyy 5kg kahvakuula ja Dainese Wave Pro2 suojapaita missä on melkoisen hyvä rintasuoja pistemäisiä kuormia vastaan. Kattellaan sitten kummalla juttu luistaa testin jälkeen, ehkä ymmärtäminen aukeaa siinä samalla kun yrittää vetää jauhosäkin jälkeen palkeisiin ilmaa

QUOTE]

Käykö sulle testi ens maanataina turpakäräjillä klo 20?

Saadaan sitten örggihistorian ensimmäinen Myth Busters ja jengi lyömään vetoa kumpi kestää tiputuksen kun mennään yli kolmeen metriin.

Tein jo ekat kenttäkokeet viiden kilon jauhopussilla ja kilon punnuksella.
    Ainakin niissä kananmuna otti mielummin jauhot niskaan joka korkeudessa.
    Tässä tule mieleen vanha kysymys, kumpi painaa enemmän, kilon höyhentyyny vai kilon teräskappale? No, varpaille tiputtamalla se selviää...
    En tiedä miltä tuntuu kaatua suoja varusteet yllä mutta tiedän miltä tuntuu kaatua 80km/h asvaltille farkut ja kesätakki päällä liikenteen seassa. Ambulassissa vannoin itselleni etten ikinä aja tavallisissa farkuissa mutta mutta niin helppo se on lähteä ajelemaan kesä kuumalla.
    GSF SA
    Aika moneen on mopolla tullut pöksäytettyä,
    mutta onneksi ei koskaan kahvakuulaan tai
    laastisäkkiin .

Tiedä miten olis käynyt.....
    mutta kohtahan tuo taitaa selvitä
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    Omat kokemukset, eli noin 15 talvea kelkkailun parissa, on opettanut mitä kipu on ja kuinka helpostikin voi napsahtaa vaikka maltillisesti harrastaisikin. Jopa tauon aikana. Siksi tulee nykyään panostettua suojiin omalta osalta niin hyvin kuin vain voi. Nyt myös mp -harrastuksen parissa. Itse haluan vähintään jotain suojaavaa kerrosta siihen kovan ja pehmeän materian väliin. Että on edes yritetty.

Olen jo päässyt kokeilemaan kelkkailun parissa nuo betonisäkki ja kahvakuulaefektit ja vielä rintakehän kohille. Jäällä hitaahkolla vauhdilla pyöritellen ilmalento kelkan kyydistä metrin korkeudelta mahalleen jäälle ilman suojapaitaa. Kyllä vei ilmat toviksi pois ja säväytti riittävästi. Toisaalta reitillä patikossa pääsi kerran ohjaustanko iskemään kovan tällin rintakehään ja oli sitten kunnon lekan isku vaikka oli suojapaita välissä. Vielä illalla ja seuraavana päivänäkin tuntui osumapaikka. Tuo oli siis sellainen Alpine Starsin ohuempi suojapaita, missä ei paljoa ilmavaa tilaa ole. Mutta kyllä silti uskon suojan auttaneen merkittävästi niin, ettei siinä tarttenut edes pysähtyä. Suosittelen suojia, oli ne sitten minkälaiset vain. Eteentuleva tilanne voi olla mitä tahansa.

Muuten panostan sitten itse myös pyörän ajettavuudeen niin, että esimerkiksi alusta olisi kunnossa. Tärkeimpänä tuo pysähtyvyys, että saa vauhdin pois tehokkaasti. Myös heikolla pidolla olevalla pinnalla.
    Lainaus kyseisestä artikkelista:

"mutta selän tyyppivammat eivät tule pistemäisistä iskuista vaan ovat yleensä taipumisvammoja. Se tarkoittaa nikamien murtumista tai painumista. Jos isku kohdistuu suoraan selkään, suojasta on hyötyä. Suuri osa selän vammoista aiheutuu kuitenkin selän vääntymisestä liian paljon yleisimmin eteenpäin."

Ja taas tekstiä forcefieldin suojista:

"Forcefield Pro L2K -selkäsuoja ei ole jäykkä. Miten se suojaa selkää taittumiselta?

Selän taittuminen ei ole ongelma. Selkäranka itsessään taipuu yhtä paljon eteen- ja taaksepäin, eli se ei voi ns. "taittua" poikki. ..."

Hmm... Toki lekurin tekstissä sanotaan yleisemmän ongelman olevan juuri eteenpäin vääntyminen, joten eipä taida jäykkä selkäsuojakaan auttaa, mutta mutta..
    Lainaa Seventy5 kirjoitti Katso viesti
    Lainaus kyseisestä artikkelista:

"mutta selän tyyppivammat eivät tule pistemäisistä iskuista vaan ovat yleensä taipumisvammoja. Se tarkoittaa nikamien murtumista tai painumista. Jos isku kohdistuu suoraan selkään, suojasta on hyötyä. Suuri osa selän vammoista aiheutuu kuitenkin selän vääntymisestä liian paljon yleisimmin eteenpäin."

Ja taas tekstiä forcefieldin suojista:

"Forcefield Pro L2K -selkäsuoja ei ole jäykkä. Miten se suojaa selkää taittumiselta?

Selän taittuminen ei ole ongelma. Selkäranka itsessään taipuu yhtä paljon eteen- ja taaksepäin, eli se ei voi ns. "taittua" poikki. ..."

Hmm... Toki lekurin tekstissä sanotaan yleisemmän ongelman olevan juuri eteenpäin vääntyminen, joten eipä taida jäykkä selkäsuojakaan auttaa, mutta mutta..
    Kaikenlaiset suojat ovat hyvä juttu ja huonommistakin sellaisista on usein paljon hyötyä.
    Tuota ei kannata sen enempää hifistellä tai kyseenalaistaa.

Yleinen ongelma.... ihan muissakin puitteissa kun mopoilussa.... on hahmottaa miten
    ANKARA ON MASSAN LAKI JA MITEN NOPEUS SIIHEN VAIKUTTAA!!!!!!

Tuolla aiemmin esiintuotu "lätkäkaukalohomma" on aika hyvä.

Lataa millainen seppä tahansa sen kiekon täysiä kohti, suojus toimii hienosti vaikka se kirpaisikin.
    120 kiloa kun ajaa niskaan täydellä vauhdilla ja torppaa sut laidan & lihan väliin...... käy pahasti!
    Eli taipuu ja/tai puristuu ihan paskaksi.

Hieman on energiaa kun ukko varusteineen, esim. 100kg lähtee mopon päältä "kiertoradalle"
    vaikka vaan 50-60 kmh nopudella ja törmää "kiinteään esineeseen" kunnon kohtauskulmassa.
    ......KÄY PAHASTI !

Kehässä asia myös konkretisoituu kivasti .

"Kärpässarjan" kaverit mättää kuin heinäntekijät toisiaan vuorotellen tauluun erä toisensa jälkeen.

"Iso poika" kun paalaa kerran, siinä toinen samanlainen on laakista päikkäreillä.

Lähtökohtaisesti ihmisen pää kun kestää suht samanmoista pommia riippumatta siitä
    keikkuuko se 150 korkeudella 50 kilon päässä.... vai 200 korkeudella 150 kilon päässä .

Että on hieman eroa saako ojakepistä vai lyhtypylväästä.... oli kypärä tai ei .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
  30.  
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    No kai minunkin joku kokemus on tähän laitettava; liitty tekstissä mainittuun avokypärään ja iskuihin leuan alueelle.

Ite olen vetässyt customilla aitaan ( en nyt nopeutta tiedä, mutta sanotaan melko hiljainen jo siinä vaiheessa) ja pää/leuka/naama pamahti ikävästi customin hieman korkeampaan stongaan; otti kipeetä. Eikä tosiaan tarvitse varmaankaan lujaa ajaa auton perään niin kroppa notkahtaa eteenpäin.
    Crossihommissa näkee usein hienosti miten "pallo" on kuin piiskan päässä vaikka/kun tullaan
    nenä menosuuntaan vauhdilla tonttiin ihan jalat/polvet laskutelineinä.

Lyö pään niin perkeleesti tonttiin leuka-poski-ohimo/kulma edellä .

Ei paljoa avopotta ja Raybanit ruleta siinä kohdin .

Eihän nuo polkupyöräilyssä useimmilla käytetyt "styroxheltat" paljoa hallaakaan tee,
    mutta kun tuollainen löyhästi vaan päälaella keikkuen tulee "lähtö", pitää olla aika fakiiri
    jotta osaa laskeutua juuri "heltta edellä" .

Joskus se onnistuu, mutta luokattoman paljon tullaan tonttiin ne osat edellä joihin noilla
    heltoilla ei ole mitään suojavaikutusta.

Jokainen pelastus on kuitenkin plussaa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen