Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 75:sta
  1. #1
    Onko hieman kieroa jarrulevyä mahdollista suoristaa/suoristuttaa?

    Pyörän etupäästä alkoi kuulua aaltoilevaa rahinaa ja laahausta renkaan vaihdon jälkeen, enkä muista kuulleeni sitä aiemmin. Tosin ajoin ennen renkaan vaihtoa vain kerran. Puhdistin tänään etujarrusatulat ja vasemman puolen toinen pala oli kulunut uralle. Satuloiden puhdistus ei rahinaa poistanut. Uus levy on aika hintava, joten olisiko sitä mahdollista saada vielä jotenkin suoraksi turvallisuutta vaarantamatta?
    Kawasaki ZZR600 E10
  2. #2
    Jos levyt on kelluvat niin kannattaa myös ne "niitit" pyöritellä ja putsata huolella. Omasta pyörästä pahimmat suhahdukset katosi tuolla, mutta taitaa levyssäkin olla pientä kieroutta joten mielenkiinnolla itsekin kuulisin vinkkejä oikaisusta jos sellaisia on (pientä pumppausta kahvassa).
    Triumph Street Triple
  3. #3
    Ennenvanhaan auton jarrulevyjen hionta oli melko yleinen ja edullinen toimenpide teettää kun uudet levyt oli kalliita. Nykyään kun uusia levyjä saa siedettävällä hinnalla niin taitaa olla toi hiominen vähentynyt.

    Moottorihiomoihin soittoja niin eiköhän selviä se, saako niitä hiottua. Uskoisin, että edelleenkin saa.
    Honda VFR 750F -93
    EX: Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyvä tietä kysy
  4. #4
    vanha intiaanikikka on ajaa jarru päällä levy kunnolla kuumaksi. voi helpottaa tai sitten pahentaa tilannetta. itelläni parani
    zzr1400
  5. #5
    lämmöllähän niitä on kautta aikojen oikaistu, milloin jarrulevyjä milloin iskarin putkia ja jopa jäykkäperäisen auton banjon putkia, henkilöautossa jossa takakelkka ei ole ihan ok ja pyörienkulmia ei saa säädettyä niin pikkaisen lämpöä ja saadaan kulmat kohdilleen, rekoissa tehdään edelleen näin.

    hiontakin onnistuu mutta jos paljon kierot niin menee ohkaiseksi, ainakin kawaan saa pelkkiä kelluvia ulkokehiä ja niitit ostaa esikseen, jää noin puolet uusien levyjen hinnasta.

    Tarkista nyt aluksi jos ne on kelluvat että niitit pyörii, usein ne on juntassa ja sit alkaa ravistamaan

    Niin, mikä on kallista, 150 egee pari näyttää kawan levyt olevan eteen ja kiinalaiset sekä taiwan tekeleet vielä halvempia
    Viimeksi muokannut: jurvelo; 03.05.2014 klo 22:36.
  6. #6
    Luulisin että kannattaa tarkastaa ensin muut paikat, vaikka ihan kahteen kertaan, mitkä voisi aiheuttaa tuon rahinan... olisiko ne levyt yht´äkkiä kieroutuneet?

    Ja ennenkuin levyjä alkaa summamutikassa vaihtamaan, ne voi tarkastaa vaikka heittokellolla...
    juuri nyt pyörätön
  7. #7
    Nyt kun ollaan hyvin asiassa, niin kertokaas velhot jotta mikä ylipäätään voi vetää noi levyt kieroon "kesken kaiken?". Eli alunperin suorat levyt > kieroon... Millä hemmetillä se onnistuu? Lämpöö, epätasasesti? Miten? Jotain muuta?

    Mua on aina tää homma askarruttanu.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  8. #8
    Kyllä auton jarrulevyjä vieläkin sorvataan, mutta kannattaa kysyä sorvataanko prätkän jarrulevyjä...
  9. #9
    Ei taida riittää prätkän levyissä materiaalia oikaisuun sorvissa...
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  10. #10
    Samaa mieltä materiaalin riittämättömyydelle, mutta suurempikin ongelma nykyään taitaa olla ainekin etujarrussa tuo kelluva levy, jota tuskin muutenkaan pystyisi sorvaamaan.
  11. #11
    Lainaa Yamaha1 kirjoitti Katso viesti
    Nyt kun ollaan hyvin asiassa, niin kertokaas velhot jotta mikä ylipäätään voi vetää noi levyt kieroon "kesken kaiken?". Eli alunperin suorat levyt > kieroon... Millä hemmetillä se onnistuu? Lämpöö, epätasasesti? Miten? Jotain muuta?

    Mua on aina tää homma askarruttanu.
    Jos levylukkohasardit jätetään pois,
    levyn materiaali, epätasaisesti jumivat niitit ja lämpö yhdessä
    on pettämätön yhdistelmä levyn tuhoamisessa.

    Niitä niittejä kun ei vaan moni tule tarpeeksi seuranneeksi.
    (huolehtineeksi, että kaikki mahdollistavat levyn "kellumisen")
    Yksikin niitti jumissa, "laaduton" orkkislevy ja yksi tiukka jarru..... niin ADJÖÖ!

    Toisissa peleissä osa niiteistä jumii jo uutena .

    Taitaa ainakin monet Busat ja Kingit olla näiltä osin aika surullisia tapauksia
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  12. #12
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Jos pelkästään rahisee käsin pyöritettäessä, eikä tunnu jarrutettaessa, niin huolellinen niittien puhdistus olisi allekirjoittaneen lääke. Sorvauksiin, hiontoihin, kiinanlevyihin tai muihin vippaskonsteihin en itse menisi vaikka pitäisi laittaa viimeiset pennit kiinni pyörään. Etujarrulevyn pettäminen vauhdissa aiheuttaa satavarman pannutuksen ja jälki riippuu sitten siitä missä levy sattuu hajoamaan.

    Onhan noita levyjä jotkut hullut teettäneet jossain vesileikkaamossakin... Suoraan sanottuna käsittämättömissä asioissa porukka on valmiita säästämään henkikultansa uhalla.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  13. #13
    Mä nuo omat niitit hätäisesti pyörittelin. Eipä siitä vieläkään tullut hyvä. Täytyy tuossa joku päivä ajan kanssa herkistellä niitä niittejä lisää. On harvinaisen vittumaista kun jarrut nypyttää.
    Ex: Suzuki gsr 600,Honda cbr 600 f
  14. #14
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Reterete kirjoitti Katso viesti
    Mä nuo omat niitit hätäisesti pyörittelin. Eipä siitä vieläkään tullut hyvä. Täytyy tuossa joku päivä ajan kanssa herkistellä niitä niittejä lisää. On harvinaisen vittumaista kun jarrut nypyttää.
    Suhauta ronskisti pesuainetta niitteihin ja paineilmalla perään. Kun kaikki niitit on varmasti puhtaat. Mutkaiselle peltotielle ja jarrut lämpösiksi. Tai ainakaan mun jarrut ei enää nypytä
    Elämä on onneksi mutkikasta
  15. #15
    Lainaa ZZRacer kirjoitti Katso viesti
    Onko hieman kieroa jarrulevyä mahdollista suoristaa/suoristuttaa?

    Pyörän etupäästä alkoi kuulua aaltoilevaa rahinaa ja laahausta renkaan vaihdon jälkeen, enkä muista kuulleeni sitä aiemmin. Tosin ajoin ennen renkaan vaihtoa vain kerran. Puhdistin tänään etujarrusatulat ja vasemman puolen toinen pala oli kulunut uralle. Satuloiden puhdistus ei rahinaa poistanut. Uus levy on aika hintava, joten olisiko sitä mahdollista saada vielä jotenkin suoraksi turvallisuutta vaarantamatta?
    Uus levy on aika hintava ?? Kuinkahan paljon se sun mopottimeen maksaa? Jos ajattelee pelkkään bensaan meneviä rahamääriä, niin tuommoiset jossain määrin tarpeelliset osat ei yleensä paljon ajobudjettia kurista...
    Toki kannattaa syy selvittää, ettei tärvele uusiakin levyjä samasta syystä (jos uusiin päädyt).
  16. #16
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Toinen mikä myös aihettaa "nypyttämistä" on jummittunu jarru mäntä/männät, putsaa ja varmista et kaikki männät tosiaan liikkuu ja irrottaa kunnolla.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  17. #17
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Toinen mikä myös aihettaa "nypyttämistä" on jummittunu jarru mäntä/männät, putsaa ja varmista et kaikki männät tosiaan liikkuu ja irrottaa kunnolla.
    Itsellä oli juurikin näin. Jarrusatulat auki ja tiivisteet ja männät puhtaaksi, johan loppu rahinat ja nypyttämiset.
    Oireet oli ennen putsausta juurikin sellaiset että epäilin levyn olevan kiero.
    GSX 1400 -07
  18. #18
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Toinen mikä myös aihettaa "nypyttämistä" on jummittunu jarru mäntä/männät, putsaa ja varmista et kaikki männät tosiaan liikkuu ja irrottaa kunnolla.
    Ja kolmas nypytyksen aiheuttaja voi olla jarrupalasta levyn pintaan tarttunut materiaali. Joskus on kilpurin levyt tullu hiastua vesihiomapaperilla, että saa pinnan puhtaaksi.

    Edit. Brembon levyt näytti olevan kawaan n. 200€ pikasella googletuksella. Henkeen verrattuna suorastaan ilmaiset.
    Superbike #7
  19. #19
    Jos tuolla "nypyttämisellä" tarkoitetaan jarrukahvan liikettä jarrutettaessa, niin sellaista mulla ei esiinny. Täytyy toisiaan kokeilla noiden niittien puhdistusta ja pyörittelyä ja sitten viimeseks tuota lämpimäksi jarruttelua. Kiitos taas hyvistä vastauksista, aina oppii jotain uutta.

    Lainaa qeanu kirjoitti Katso viesti
    Uus levy on aika hintava ?? Kuinkahan paljon se sun mopottimeen maksaa? Jos ajattelee pelkkään bensaan meneviä rahamääriä, niin tuommoiset jossain määrin tarpeelliset osat ei yleensä paljon ajobudjettia kurista...
    Toki kannattaa syy selvittää, ettei tärvele uusiakin levyjä samasta syystä (jos uusiin päädyt).
    Pahoittelut, kun en tehnyt kattavampaa taustaselvitystä noista hinnoista ennen kysymykseni laatimista. http://www.bits4bikes.co.nz/parts/Ka...or%20-%20Front <-- $700
    Kawasaki ZZR600 E10
  20. #20
    Lainaa ZZRacer kirjoitti Katso viesti
    Pahoittelut, kun en tehnyt kattavampaa taustaselvitystä noista hinnoista ennen kysymykseni laatimista. http://www.bits4bikes.co.nz/parts/Ka...or%20-%20Front <-- $700
    Saahan sitä kysyä ilman perusteluja....Tuo 700 USD levyistä on kieltämättä aika paljon. Sen verran, että kannattaa tosiaan olla varma onko vika levyissä, ja mikä ne on vioittanut...toivottavasti syy löytyy
  21. #21
  22. #22
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ZZRacer kirjoitti Katso viesti
    Jos tuolla "nypyttämisellä" tarkoitetaan jarrukahvan liikettä jarrutettaessa, niin sellaista mulla ei esiinny. Täytyy toisiaan kokeilla noiden niittien puhdistusta ja pyörittelyä ja sitten viimeseks tuota lämpimäksi jarruttelua. Kiitos taas hyvistä vastauksista, aina oppii jotain uutta.



    Pahoittelut, kun en tehnyt kattavampaa taustaselvitystä noista hinnoista ennen kysymykseni laatimista. http://www.bits4bikes.co.nz/parts/Ka...or%20-%20Front <-- $700
    Kahva ei välttämättä pumppaa vaikka jarru nypyttääkin. Nypyttäminen voi olla "pelkästään" etupään tärinää (shatter), jota esiintyy jarruttaessa. Jos tuo ilmenee mopo pystyssä, on syynä tod. näk. jotain jarruihin liittyvää, mutta jos tuo tapahtuu vain kallellaan jarruttaessa, on syynä yleensä eturengas. Jarrulevyn pitää olla ihan jonkin verran mutkalla, että kierous tuntuisi kahvassa asti pumppaamisena ja silloin sen kyllä näkee jo silmällä kun pyörittää vannetta.
    Superbike #7
  23. #23
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Ei vaan taida olla hinnat USD, vaan NZD...
    My bad...no sit 10 pinnaa halvempi.
  24. #24
    Riippuen pyörästä levyn voi silminkin nähdä heittävän. Omassa pyörässä näkee, että jarrusatula hieman liikkuu edestakaisin kun esim 60kmh vauhdista levyä kuikkii... Jos katteita on tiellä tms niin en suosittele kurkottelemaan
    Triumph Street Triple
  25. #25
    osta mittakello, MAKSAA noin 30 egee eikä tartte arvailla mitään, halloo.
  26. #26
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jurvelo kirjoitti Katso viesti
    osta mittakello, MAKSAA noin 30 egee eikä tartte arvailla mitään, halloo.
    Kelluva jarrulevy ei välttämättä oo ihan helposti mitattavissa heittokellolla.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  27. #27
    Tässä kun näitä niittejä ny pyörittelen, niin ei kai niitä ihan sormin tarvi saada pyörimään? Räikällä pyörivät suht pienellä voimalla.
    Kawasaki ZZR600 E10
  28. #28
    veikkaan että etuvanne asennettu väärin tai pultit kiristelty väärässä järjestyksessä jos renkaan vaihdon yhteydessä rupesi ahistamaan.
  29. #29
    Lainaa ZZRacer kirjoitti Katso viesti
    Tässä kun näitä niittejä ny pyörittelen, niin ei kai niitä ihan sormin tarvi saada pyörimään? Räikällä pyörivät suht pienellä voimalla.
    Pultti niitin läpi ja toiseen päähän tietty mutteri. Sitten bräkleeniä suihkii ja pyörittelet vaikka lenkkiavaimella niin että luistaa oikein kunnolla.
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  30.  
  31. #30
    Omas pyöräs oli vastaavia ongelmia, jarrulevyn ja palojen vaihdon jälkeen ongelmat katos. Mietin kans heittokellon ostamista, mut sen kustannus olis ollut lähimmäs 60€ (kunnollisen). En viittinyt ostaa sellasta, kun tarvetta tuskin on koskaan toisten. Brembon jarrulevy maksoi sinällään 90€ ebaysta, Suomessa marmoritiskillä sama tuote 260€.
    https://reissu.org
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen