Tuli tuossa hankittua pyörä, niin nyt tarvis hankkia oma kypärä ja ajokengät, nyt kun mennään laina varusteilla.
ajattelin että kypärän budjetti olis 200€ ja kengille sen 150€.
Saa heittää vinkkejä ja ehdotuksia mistä hankkia ja mikä olisi hyvä potta.
Aina parempi jos löytyisi Porin, tai Forssan lähettyviltä liikkeestä, että pääsisi kokeilemaan.
Reppu on ehkä myös hankita listalla.
200 eurolla ei kovin montaa kypärää (kuitu!) ole tarjolla. Halvin taitaa olla HJC:n FG-15. Erikoistarjouksella saattaa löytyä joitain AGV:n malleja myös alle 200 eurolla. Myös Sweepin kypärät ovat aika lähellä sun budjettia.
Kenkiin ei tartte välttämättä laittaa edes 150 euroa, käy kattomassa esim Richan tai TCX:n valikoimaa motonetissä.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Onko näistä kokemuksia tai mielipiteitä kellään ? Kahden yllämainitun lisäksi.
http://www.mc-scatter.com/ajovaruste...l-p-43791.html
http://www.mc-scatter.com/ajovaruste...a-p-56402.html
Airoh näyttää omaan silmään melko hyvältä.
Mitään en kypäristä tiedä, niin kyselen nyt täällä tyhmiä,että tulisi pennit sijoitettua hyvin.
kävin noita richan ja tcx kenkiä kokeilemassa, eivät oikeen vakuuttaneet.
-02 yzf-R1
-08 B-king
Laitetaan tähän nyt vielä asia, jota pitäisi jankata kliseeksi asti. Kypärää ei pitäisi valita ulkonäön, arvosteluiden tai "teknisten ominaisuuksien" pohjalta, vaan istuvuus omaan päähän on se ensimmäinen valintakriteeri. Pään muoto vaikuttaa todella paljon siihen, miten eri kypärämerkit ja mallit soveltuvat kenellekin. Eli että onko pyöreämpi vai soikeampi kallo, matala vai korkea otsa, ja että kuinka "ulkoneva" leuka on. Poskien pyöreyskin vaikuttaa, tosin laadukkaampiin kypäriin saa vaihdettua erilaisia poskipaloja.
Edit: lisätään nyt vielä siis sen verran, että tuossa ensimmäisessäkin viestissä mainittu "kuitukypärä" on se mitä moottoripyöräilyyn kannattaa ensisijaisesti katsella. Kyllähän tuolla "muovikypärien" hintaluokan yläpäässä saattaa olla ihan turvallisiakin valintoja, mutta lähtökohtaisesti joka tapauksessa ne ovat herkempiä vaurioille ja muutenkin oletettu elinikä on kuitukypärää lyhyempi.
Juu osta se mikä istuu päähän ja jalkaan hyvin.
Mut nuista teknisistä ominaisuuksista pakko sanoa ny ku tuli mieleen kun tuossa pisti silmään tuo Airoh. Omalla kohdallani istuin erittäin hyvin, hinta oli kohdallaan, mutta jumalauta visiirissä tasan 3 asentoa, auki, keskivälillä ja täysin kiinni! Mikähän helevetin aivopieru oli iskeny suunnittelijoilla, mut ite ainaki vaadin hieman enemmän pykälää visiirin säätöön
Edit: Ja ekaa kypärää hankit niin kärsivällisyys, harkinta ja eri vaihtoehtoihin tutustumiseen käytetty aika maksaa ittensä kyllä takas. Säästä enemmin kengissä kun kypärässä jos pakko on jostakin nipistää.
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Joo komppaan täysin tätä!! HJC ja Shoei on mun päähän istuvia kypäriä, Airoh taas ei ollenkaan.
Ja jos Richan tai TCX:n "Touring" kengät ei vakuuttanu niin ehkä haet sitten vähän sporttisempaa ja suojatumpaa kenkää. Ne vaan maksaa aika lailla enemmän... Esim Alpinestars AllRightilla
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Omaahan aina tavataan kehua niin mites olisi tällainen Nolan N43 Air Classic (N-Com)?
http://www.fc-moto.de/Nolan-N43E-Air...-Com-Helmet/fi
Omani ostin pari- kolme vuotta sitten Nakkilasta Bikers Housesta - maksoi tuolloin n. 200e. Muistaakseni noita myy myös Länsi-Pyörä Porissa.
On erinomainen näkyvyys verraten normi umpikypärään ja integroitu aurinkovisiiri, sekä N-Com optio. Kypärä on leukaosa paikoillaan e-hyväksytty umpikypäräksi ja ilman leukaosaa avomalliksi. Mukana tulee lippaa sun muuta jolla tuosta sai muistaakseni 6 eri versiota askarreltua. Käytännössä en ole askarrelut, vaan ajanut umpimallilla, mutta esim. tuo aurinkovisiiri on loistava bonus ajellessa. Kypärässä on moderni pikalukko, eli se kiristetään joka kerta sopivaan kireyteen kuten tupla D, mutta ilman säätämistä (jep tiedän, ettei sen tuplankaan kanssa kauaa mene).
Ainoa huono puoli tuossa on äänekkyys. Korvatulpat on pakolliset - niin ne silti usein on joka tapauksessa. Kuitenkin jos on näkyvyys avopotan luokkaa niin täytyy sanoa, että niin on äänekkyyskin.
Retired
Sharkilta löytyy kypärää n.200€ hintaan ja ainakin kaveri on pitänyt omastaan. Tekisi mieli ehdottaa kypäräksi Shoein qwestiä, tai ainakin kannattaa kokeilla, hinta karvan alle 300€... Kenkänä voisi olla tcx s-race goretex jossa on jo hieman nilkan suojaakin. Jos ei ole jo motonetin kantis niin sillä saa esim kypärästä tai kengistä sen 10% alennuksen kun liittyy...
Kun sovitat kypärää niin pidä sitä päässä vähintään 5-10min niin silloin alkaa tuntumaan jos se ei oikeasti istu tai painaa jostain. Itselle esim. agv:n kypärät tuottaa noin 30sekunnissa ihan uusia puristuksen tunteita kuupassa
Shoein kypärät muokkautuu käytössä hieman joten älä ota sitä kokoa joka liikkeessä on kivan sopiva vaan yksi koko pienempi joka tuntuu hieman naftilta...
Kirjoitan kuitenkin mitään tietämättömänä, joten suotta pahastut!
Menee sen oman kehumiseksi, mutta tuossa FG-15:ssa on musta todella hyvin "bang for the buck"
En tiedä onko malli poistumassa tai mitä lie, mutta on näkynyt tänä keväänä ihan naurettavan halvalla alennuksessa, olisko ollut jopa luokkaa alle 150€?!? Ainakin Allrightilla oli, en tiedä löytyykö vielä. Mun kuuppaan istuu liki täydellisesti toisin kuin esim. Shoei Qwest johon meinasin vaihtaa hiljaisemman toivossa mutta jäi sitten vaihtamatta. Onhan toki 500€ kypärät vielä hienostuneemman tuntuisia, mutta tässä on jo selkeä laatuero halvempiin kypäriin, mulle oli riittävän laadukas ja mielikuva on pitänyt muutaman vuoden käytönkin ja satunnaisen testailun kaupoissa uusia tutkaillessa. Hyvät tulokset myös Sharpin testissä jos niitä tykkää tuijottaa.
Stormilla oli jossain vaiheessa kevättä useampaa mallia Nolaneita alle 200€ tai just siihen hintaan. Nolaneiden laatuvaikutelma oli hyvä, yksi kukkakuvioinen pinkki piti investoida...
Ei noi kaupat ihan sun nurkalla ole, mutta hinnat oli todella kilpailukykyiset nettitarjontaan nähden.
Kyllähän se ottaa kupoliin, kun ostat uuden laadukkaan kypärän ja lähdet pidempään reissuun. Ensimmäisen päivän jälkeen on pää kipeä, kun kypärä hieman yllättäen puristaa niin, että yrjö melkein lentää. Siinä sitten ruuvimeisselillä painelemaan styrokseja kasaan, että pystyy reissua seuraavana päivänä jatkamaan.
Tuo istuvuus on kyllä tärkeä eikä siihen ole mulla enää lisättävää. Jonkunlaisia turvallisuus testejä löytyy täältä: http://sharp.direct.gov.uk/
Jos satut löytämään aurinkovisiirillisen kypärän niin suosittelen ostamaan. Itse en ainakaan osaa olla enää ilmanHelpottaa elämää kummasti kun ei tarvii aurinkolasien kanssa tussaroida.
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Jos aiot kypärää ylipäätään käyttää niin mielestäni ensimmäinen kriteeri on sen istuvuus, muuten menee ehkä puolikas kesä tai säkällä koko eka kausi ja kypärällä tekee mieli heittää peltipoliisia. Ja kuten tosiaan aiemmissa kommenteissa tuli jo ilmi, kannattaa ehdottomasti kokeilla eri malleja ja merkkejä, siitäkin hintaryhmästä mikä ei osu omaan budjetiin. Siten saat tuntumaa miltä miellyttävä kypärä ylipäätään tuntuu omassa kupolissa.
Itse tein sen virheen että ostin ekaksi "oikeaksi" kypäräksi AGV S4:n joka oli sopivaan hintaan, erittäin mieluinen väritys, turvallinen testeissä ja kaikkea muuta positiivista. Noh, kun en järin paljon ollut kokeillut kypäriä päähäni niin tulipa sitten ostettua vääränmallinen potta. Ja siinä taisi juurikin kausi mennä kun oli vaihto edessä.
Nyt kun on kokeillut varmaan kaikkia merkkejä ja useita malleja laajalla hintahaitarilla niin omaan puikulapäähän paras toistaiseksi on HJC RPHA-10 Plus joten se tuli hankittua.
Eli kaupoille vaan ja sovittamaan potat läpi.![]()
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Ainakaan Suupertissa ei toppaukset painu juurikaan kasaan. Vertasin muutaman vuoden vanhaa uuteen, ero oli aika pieni. Saa olla ostettaessa napakka muttei puristaa.
SF 1098S
MTS V4S Sport