Sivu: 4 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 158:sta
    "Sponsored by 24MX"
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Lainaa peitsamo kirjoitti Katso viesti
    Kun ajettiin peräkanaa, mentiin kyllä ihan köröttelyvauhtia. Kouluttajat kyllä osasi hienosti huomioida osallistujat. Sitten kun mentiin omaan vapaaseen tahtiin, niin toiset meni kovempaa ja toiset hiljempaa. Olennaista tuossa ajotaitokoulutuksessa on oppia ja sisäistää niitä uusia asioita, eikä mennä reikä päässä pitkin pientareita.

Oma tuntuma on, että jokainen joka edes kohtuullisesti hallitsee oman pyöränsä, pysyy kyllä vauhdissa mukana.
    OK. Mulla ajotaidot on vielä hakusessa, joten jos osallistun heinäkuun loppupuolella ratailuun (ajotaito II:seen) niin tarkoitus on oppia hallitsemaan oma pyörä. Ei oikein kiinnosta ottaa lähempää kokemusta asfaltin kanssa joten mennään köröttelyvauhdilla.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    OK. Mulla ajotaidot on vielä hakusessa, joten jos osallistun heinäkuun loppupuolella ratailuun (ajotaito II:seen) niin tarkoitus on oppia hallitsemaan oma pyörä. Ei oikein kiinnosta ottaa lähempää kokemusta asfaltin kanssa joten mennään köröttelyvauhdilla.
    Ei siellä hitaassa ryhmässä kukaan aja liian hiljaa, sekaan vain! Itsestään sitten pikkuhiljaa se vauhti kasvaa muiden tasolle. Keski- ja nopeassa ryhmässä sitten kyllä katsellaan kieroon jos matelee...
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
    Sunnuntainakin näytti jokunen kuvaaja olleen paikalla. Missähän näitä kuvia voisi nähdä ?
    Tuossapa öpaut yhden kierroksen mittainen editoimaton video, joka kertoo siitä miltä tämä homma näytti ensikertalaisen näkövinkkelistä. Eikä tarvii alkaa arvostelemaan ajolinjoja..

Mopoton mies
    Tässäpä cruisailua keskiryhmässä, taitaa olla sunnuntain 15:20 setti. Suorilla himmailen useasti, jos takana sattuis olemaan joku vajaatehoinen nopeampi pyörä, niin pääsee suoralla ohi

Setin loppuosaan on linkki tuubin kuvauksessa, ei anna kahta videota laittaa samaan viestiin
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
    Kiitokset erityisesti hitaan kouluttajille kun reagoivat nopeasti tilanteeseen jossa raskaampien pyörien taakse alkoi syntymään kurveissa ruuhkaa.

Minusta tämä on asia josta voitaisiin myös kypäräkokouksessa hitaalle ryhmälle mainita muillakin .org ratapäivillä.

On ihan turhaa, että kymmenen pyörää joutuu hakemaan varikon kautta tyhjää eteen jos vaihtoehtona on että pari pyörää malttaa olla ajamatta suorat tappiin asti urku auki.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
    Ratavastaava vertzu:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2010
    Oulu
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Bobo kirjoitti Katso viesti
    Hienoja kuvia, jotenkin kamera oli onnistunut kiertämään meikäläisen täysin Kiitos orgin porukalle ja kanssaratailijoille hienosta viikonlopusta. Esterikin oli tällä kertaa suosiollinen, Motoparkin taika on särkynyt Kiitokset myös orgin järkkärille, olikohan Verneri nimeltään? (sellainen nuori hoikka kaveri), henkilökohtaisesta opastuksesta, kuinka toimitaan punalipun tullessa. Hänelle myös pahoittelut, kun olin ollut hänelle tukkona, olihan nuo 1.38 alkuiset luvattoman hitaita nopeaan ryhmään, myönnetään. Toisaalta noinkin tuulennopealle kaverille ei luulisi olevan hankalaa ohittaa näin paljon hitaampia. Olen myös orgin päivillä kuullut useasti vinkin, että jos ei pääse ohi, niin varikolta kannattaa hakea sopiva väli
    Orgin päivillä sekä liputtajat että järkkärit valvovat aktiivisesti tapahtumia radalla ja pyrkivät pitämään toiminnan radalla asiallisena. Mikäli havaitaan kuljettajan käyttäytyvän esim. ajoryhmään sopimattomalla tavalla, niin käydään tilanteen jälkeen kuljettajan kanssa asiasta keskustelemassa. Pahimmassa tapauksessa näistä aiheutuu vaaratilanteita tai onnettomuuksia, ja näitä pyritään tällä toimenpiteellä ennaltaehkäisemään.

Punaisen lipun aikana vauhdin tulisi olla ripeää, mutta kuitenkin sellaista, että kerkeää reagoimaan, mikäli mutkassa on kuljettaja tai pyörä kaatuneena, tai muuta vastaavaa. Punalippu ei siis tarkoita sitä, että vauhti otetaan kokonaan pois ja ihaillaan maisemia. Rata on tärkeä saada turvallisesti ja nopeasti tyhjäksi, jotta saadaan mahdollisille avuntarvitsijoille apu nopeasti paikalle.

Varikolta tulin hakemaan parempaa väliä useamman kerran, ja voin Bobon tavoin suositella samaa toimenpidettä kaikille. Usein saa paremman välin itselleen, eikä tarvitse tuskailla enää ohituksen kanssa.

Itekin onnistuin kameran välttämään totaalisesti, kun nesteenjuonti jäi lauantaina liian vähiin, ja meni iltapäivä autossa lepäillessä, kun ei radalle uskaltanut heikon olon vuoksi lähteä. Jotain oppi tästäkin viikonlopusta.

Hieno sää, upea viikonloppu ja loistava meininki sekä radalla että varikolla. Kiitos minunkin puolesta!
    Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Tuossapa öpaut yhden kierroksen mittainen editoimaton video, joka kertoo siitä miltä tämä homma näytti ensikertalaisen näkövinkkelistä. Eikä tarvii alkaa arvostelemaan ajolinjoja..
    Sen verran arvostelen, että oikein hyvältä ja maltilliselta näytti ajolinjat ja ajamisen rytmi. Toki parannettavaa on, mutta ei tossa mitään vikaa ole perus kaarteluksi.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
    Hyvät oli ratapäivät kyllä. Kyllähän tuolla radalla vois useamminkin kävästä. Pari kertaa tuli kyllä happipaikkoja, mutta eiköhän se korjaannu yrittämällä enemmän...tai ehkä sittenkin vähemmän.
    Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
    Ajolinjathan näyttää oikein hyvältä.

Nyt kun video hitaasta ja keskiryhmästä, niin perään kierros nopeasta. Aika samanlaiset ajolinjat ja jarrumerkit?
    Road racing aiheinen blogi

Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
    Sivustovastaava Pekksu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Feb 2012
    Macho Fantastico
    MotOrg ry jäsen
    Olipa kerrassaan mahtava viikonloppu! Keli oli täydellinen ja ajokin tuntui kulkevan. Ainakin kumipuoli pysyi oikein päin!

Ensimmäistä kertaa tuli oltua Motoparkissa ja harmi, ettei siellä ole enempää MotOrgin päiviä tällä kaudella. Pirun siisti rata!

Siispä kiitokset kaikille mukavasta viikonlopusta!
    Paitsi sinulle, joka sunnuntaina ajoit hitaassa ryhmässä hopeanharmaalla Triumphin jollain kyykkymallilla. Ohituksesi olivat todella perseestä ja veikkaanpa, että kun sinulle tokavikalla setillä mustaa lippua tarjottiin, ei liennyt tekninen vika kyseessä. Siitä huolimatta sama perseily näytti jatkuvan myös vikalla setillä. Oli vain jo sen verta lopussa settiä, etten viitsinyt enää lähteä porttivahdin pakeille.
    Aina täytyy tietysti yhden kiintiö-kusipään mahtua joukkoon ja vaikka typeryydelleen ei mitään mahtaisikaan, niin olisiko aivan mahdotonta koittaa edes vähäsen katsoa, missä ja miten ohittaa? En tiedä kierrosajoistasi, mutta olitkohan edes oikeassa ryhmässä?
    Lahjomaton myyttinen sankarihahmo.

FZ6-S -05

ex. YZF-R6R -06
    Lainaa Pekksu kirjoitti Katso viesti
    Olipa kerrassaan mahtava viikonloppu! Keli oli täydellinen ja ajokin tuntui kulkevan. Ainakin kumipuoli pysyi oikein päin!

Ensimmäistä kertaa tuli oltua Motoparkissa ja harmi, ettei siellä ole enempää MotOrgin päiviä tällä kaudella. Pirun siisti rata!

Siispä kiitokset kaikille mukavasta viikonlopusta!
    Paitsi sinulle, joka sunnuntaina ajoit hitaassa ryhmässä hopeanharmaalla Triumphin jollain kyykkymallilla. Ohituksesi olivat todella perseestä ja veikkaanpa, että kun sinulle tokavikalla setillä mustaa lippua tarjottiin, ei liennyt tekninen vika kyseessä. Siitä huolimatta sama perseily näytti jatkuvan myös vikalla setillä. Oli vain jo sen verta lopussa settiä, etten viitsinyt enää lähteä porttivahdin pakeille.
    Aina täytyy tietysti yhden kiintiö-kusipään mahtua joukkoon ja vaikka typeryydelleen ei mitään mahtaisikaan, niin olisiko aivan mahdotonta koittaa edes vähäsen katsoa, missä ja miten ohittaa? En tiedä kierrosajoistasi, mutta olitkohan edes oikeassa ryhmässä?
    Portilla toisen setin alussa pidin puhuttelun kyseiselle herralle. Ei näköjään auttanut mitään...
    Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
    Kyllähän siellä hitaassa ryhmässä ainakin minun ohitseni meni joku sekä ensimmäisellä kierroksella, kun keltainen lippu liehui vielä kovaa, samoin kun ruutulippu heilui, niin toisen kerran. Molemmilla kerroilla ajelin itse hitaamman perässä, mutta kun ohituskielto on ohituskielto, niin sitten minusta ja edellä ajavasta joku keksi tempaista täysiä ohi. Ei ollut muistaakseni yksi ja sama pyörä molemmilla kerroilla, mutta molemmat ohitukset tapahtuivat sunnuntaina. En niistä jaksanut mennä kielimään, kun en olisi osannut edes sanoa, kuka ohittaja oli.
    Suzuki GSX-R750 K9 & Saab 9-5 3.0t -99
    Suzuki GSX-R600 K7 * Saab 9000 CD 2.3T -91 * Honda CBR 600 RR -06 * Yamaha YZF 600 R Thundercat -96 * Kawasaki ZXR 400 -94
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Sen verran arvostelen, että oikein hyvältä ja maltilliselta näytti ajolinjat ja ajamisen rytmi. Toki parannettavaa on, mutta ei tossa mitään vikaa ole perus kaarteluksi.
    Lainaa Vuorela kirjoitti Katso viesti
    Ajolinjathan näyttää oikein hyvältä.[/video]
    No, kiitos näistä. Tuossa videossa mentiin vielä aika lailla ohjeen mukaan, eli ilman jarrua mutkiin. Parissa kohtaa kyllä varmuuden vuoksi jarrutin. Suorillakin pääsi ohi, niin kuin kuvasta voi päätellä.

Nythän tässä on edessä ratakelpoisen pyörän hankinta, tai sitten pitää unohtaa koko homma. Aika äkkiä vie tämä homma mennessään..
    Mopoton mies
    Sivustovastaava Pekksu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Feb 2012
    Macho Fantastico
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    http://harald.kuvat.fi/kuvat/RR-kuvi...park+7.6.2014/
    Tuolta löytyy Haten ottamat kuvat.
    Hatelle kiitokset, hienoja otoksia! Itse en osunut kuin yhteen mutta ei haittaa, sillä se yksi oli täydellinen otos

Lainaa grandi67 kirjoitti Katso viesti
    Portilla toisen setin alussa pidin puhuttelun kyseiselle herralle. Ei näköjään auttanut mitään...
    Hiipi tuossa vain mieleen, kun ainakin lauantaina väkijoukosta kuului puhetta myös itä-naapurimme kielellä, että ymmärsiköhän ko. herra edes Suomen kieltä? Pyörä oli kyllä Suomen kilvissä, mutta saanee niitä kai vuokrattuakin. Pyöriä siis

Lainaa yenny kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän siellä hitaassa ryhmässä ainakin minun ohitseni meni joku sekä ensimmäisellä kierroksella, kun keltainen lippu liehui vielä kovaa, samoin kun ruutulippu heilui, niin toisen kerran. Molemmilla kerroilla ajelin itse hitaamman perässä, mutta kun ohituskielto on ohituskielto, niin sitten minusta ja edellä ajavasta joku keksi tempaista täysiä ohi. Ei ollut muistaakseni yksi ja sama pyörä molemmilla kerroilla, mutta molemmat ohitukset tapahtuivat sunnuntaina. En niistä jaksanut mennä kielimään, kun en olisi osannut edes sanoa, kuka ohittaja oli.
    Joo, näitäkin näki kyllä
    Lahjomaton myyttinen sankarihahmo.

FZ6-S -05

ex. YZF-R6R -06
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Näistä kaahottajista saa ja mielellään pitää tulla kielimään ratajärkkäreille tai kouluttajille niin laitetaan ne ruotuun tai lopetetaan niiden ajot kokonaan. Vaikka yritämme seurata tapahtumia radalla, ei meidänkään silmät joka paikkaan ehdi. En haluaisi enää nähdä yhtään sellaista tapausta, jossa tuommoinen kouho kilkkaa toisen kuskin radalta sairaalaan kun leikitään oman elämänsä Rossia. Tämä koskee etenkin hidasta ryhmää, jossa nopeimpienkin oman elämänsä Rossien vauhti on luvalla sanoen melko vaatimatonta.
    Viimeksi muokannut: Nitrous; 10.06.2014 klo 00:38.
    Superbike #7

Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Ja hyvää ohituspaikkaa tuolla joutuu odottamaan nopeessa maksimissaan 30 sek, hitaassa ehkä korkeintaan minuutin. Ei kai nyt treeneissä voi kenellläkään niin kova kiire ja hätä olla..
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa yenny kirjoitti Katso viesti
    Olin tuossa porttivahdin kanssa pitämässä puhuttelua tuolle aiemmin mainitulle Triumph-kuskille, sekä myös eräälle R6-kuskille ruutulipun jälkeen ohittelusta. Selväksi myös tehtiin että tällaisista tempauksista loppuvat ajot sitten kokonaan jos ei osata käyttäytyä. Ohituskielto on ohituskielto. Lisäksi luonnollisesti ainakin hitaassa ryhmässä on syytä katsoa ohituspaikat tarkkaan, jottei aiheuta turhia sydämentykytyksiä kanssa-ajajille.

Kävin myös yhden setin ajamassa sunnuntaina liivit päällä hitaassa ryhmässä ja ainakin silloin meno näytti kaikinpuolin siistiltä. Harmi että tietoon ei noita loppupäivän tempauksia tullut.
    Pyörätön motoristi...

Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
    Itse paljon hitaassa ryhmässä ajaneena mielestäni meno näytti myös siistiltä ja toivon, etten itse aiheuttanut kenellekkään lisä actionia ohituksillani jossain välillä aika suuret nopeuserot. Yritin itse pitää nyrkkisääntönä, että ajan vähintään puoli prätkän mittaa ohi hyvissä ajoin ennen taittoa jolloin ohitettavalle jää aikaa keskittyä kaarreajoon ilman, että joku tunkee linjalle.

Itselle kynnys ajaa keskiryhmässä on vain suuri, koska ryhmässä on paljon ratoja kiertäneitä ajajia täysiverisillä ratapyörillä jolloin tulee väistämättä mieleen ettei ole vain tukkeena (lippasin viime vuonna alastarossa keskiryhmässä, kun yritin liikaa). Toisaalta olisi kivaa ajaa edes yksi ehjä kierros ilman ohitusta :/ elämä on valintoja.

Miten muuten Alastarossa toimi se keskinopea ryhmä?
    FZ1-S abs 2008
    Kawasaki ER-6F abs 2009
    Suzuki SV650 2000
    Lainaa Jassu kirjoitti Katso viesti
    Olin tuossa porttivahdin kanssa pitämässä puhuttelua tuolle aiemmin mainitulle Triumph-kuskille, sekä myös eräälle R6-kuskille ruutulipun jälkeen ohittelusta. Selväksi myös tehtiin että tällaisista tempauksista loppuvat ajot sitten kokonaan jos ei osata käyttäytyä. Ohituskielto on ohituskielto. Lisäksi luonnollisesti ainakin hitaassa ryhmässä on syytä katsoa ohituspaikat tarkkaan, jottei aiheuta turhia sydämentykytyksiä kanssa-ajajille.

Kävin myös yhden setin ajamassa sunnuntaina liivit päällä hitaassa ryhmässä ja ainakin silloin meno näytti kaikinpuolin siistiltä. Harmi että tietoon ei noita loppupäivän tempauksia tullut.
    Monelle orggilaiselle on jo varmaankin selvinnyt etten ole vielä aloittanut ajoharkkoja (sen verran paljon olen kirjoitellut tällä palstalla), mutta tarkoitus olis osallistua Ahveniston ratailuun HITAIDEN ryhmässä heinäkuun loppupuolella. Ikää mulla on jo sen verran paljon että itsesuojeluavaistoa on tullut melkoisesti (ehkä vähän liikaakin) joten turhia riskejä mopoilussa ei tarvitse enkä halua ottaa. Kotilolla on jo kokeiltu rajoja Saksan autobaanoilla ja ne saa riittää. Kuulostaa aika ikävältä että hitaiden ryhmään on päässyt tällaisia kavereita jotka riskeeraavat myös muiden hengen. Minua ei kiinnosta pätkääkään se että riskeeraa oman hengen. Mun päämääränä on oppia hallitsemaan oma pyörä; ratailuun olen jo liian vanha. Onhan se varmasti mukavaa kun saa nauttia radalla ajoa mutta se saa jäädä nuoremmille.

Kun sain ekan navin 8 vuotta sitten tajusin että tuossa Saksan autobaanatouhussa ei ole mitään järkeä. Mitä helvetin merkitystä sillä on että päivässä voittaa ajoajassa ehkä 10-15min kun sitten ehkä joutuu tekemään yhden ylimääräisen varikkopysähdyksen menoveden loppuessa, jolloin tuo "säästetty" aika kuluu sitten välitankkaukseen. Ja tämän lisäksi se stressi koko ajan kun joutuu olemaan tarkkana. Toisaalta ymmärrän erittäin hyvin sen vapaudentunteen ja vauhdin huuman, joita ei kotilolla ajaessa koskaan saa.

Voin luvata että minä tulen noudattamaan sääntöjä kun osallistun AT2 kurssille HITAIDEN ryhmässä. Minut saa ohittaa kunhan se tapahtuu turvallisesti. Minulla ei ole tarvetta ruveta kilpailemaan kenenkään kanssa. Tulen olemaan varmasti se kaikkein hitain, mutta se ei minua häiritse. Olen aika varma että tulen nauttimaan täysin sieluin tuosta ratapäivästä (kunhan ne perhanan liput tulis myyntiin).

Ja muuten, oli ORG tarra hyvin nähtävillä.
    Mopoton mies
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Monelle orggilaiselle on jo varmaankin selvinnyt etten ole vielä aloittanut ajoharkkoja (sen verran paljon olen kirjoitellut tällä palstalla), mutta tarkoitus olis osallistua Ahveniston ratailuun HITAIDEN ryhmässä heinäkuun loppupuolella. Ikää mulla on jo sen verran paljon että itsesuojeluavaistoa on tullut melkoisesti (ehkä vähän liikaakin) joten turhia riskejä mopoilussa ei tarvitse enkä halua ottaa. Kotilolla on jo kokeiltu rajoja Saksan autobaanoilla ja ne saa riittää. Kuulostaa aika ikävältä että hitaiden ryhmään on päässyt tällaisia kavereita jotka riskeeraavat myös muiden hengen. Minua ei kiinnosta pätkääkään se että riskeeraa oman hengen. Mun päämääränä on oppia hallitsemaan oma pyörä; ratailuun olen jo liian vanha. Onhan se varmasti mukavaa kun saa nauttia radalla ajoa mutta se saa jäädä nuoremmille.

Kun sain ekan navin 8 vuotta sitten tajusin että tuossa Saksan autobaanatouhussa ei ole mitään järkeä. Mitä helvetin merkitystä sillä on että päivässä voittaa ajoajassa ehkä 10-15min kun sitten ehkä joutuu tekemään yhden ylimääräisen varikkopysähdyksen menoveden loppuessa, jolloin tuo "säästetty" aika kuluu sitten välitankkaukseen. Ja tämän lisäksi se stressi koko ajan kun joutuu olemaan tarkkana. Toisaalta ymmärrän erittäin hyvin sen vapaudentunteen ja vauhdin huuman, joita ei kotilolla ajaessa koskaan saa.

Voin luvata että minä tulen noudattamaan sääntöjä kun osallistun AT2 kurssille HITAIDEN ryhmässä. Minut saa ohittaa kunhan se tapahtuu turvallisesti. Minulla ei ole tarvetta ruveta kilpailemaan kenenkään kanssa. Tulen olemaan varmasti se kaikkein hitain, mutta se ei minua häiritse. Olen aika varma että tulen nauttimaan täysin sieluin tuosta ratapäivästä (kunhan ne perhanan liput tulis myyntiin).
    Harvemmin tuolla taitaa ihmiset tieten tahtoen tyhmäillä. Ja sitä paitsi, mitä hiljempaa ajat, sitä helpompi ja turvallisempi Sinut on myös ohittaa

Keskiryhmässä oli ainakin ihan siistiä menoa kaikin puolin, joskin itse olin tulppana alkuun, kun piti olla ensimmäiset setit lipulla, niin jäi possujunakin väliin launtaina täysin oudolla radalla Mutta sen takia tosiaan suorat usein tuolla tonnisella hissuttelen, että noi pienemmät mopotkin pääsee joskus ohitse.
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
    Ja muuten, oli ORG tarra hyvin nähtävillä.
    Mistäs noita Org tarroja oikein saa? Vois liimata kotilonkin takaikkunaan.
    Todella hyvä video. Hyvinhän tuo näytti menevän ja nopeuttakin oli ihan mukavasti. Mielenkiintoista oli nähdä että kierros meni aika pienellä vaihteella.
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sbanc kirjoitti Katso viesti
    Miten muuten Alastarossa toimi se keskinopea ryhmä?
    Nelijako toimi mielestäni Alastarossa loistavasti, mutta muilla radoilla aiheuttaa hieman päänvaivaa - Motoparkissa mm lyhyen ajopäivän vuoksi.

Alastarossahan jako oli : Hidas, Keskihidas, Keskinopea, Nopea
    Pyörätön motoristi...

Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
    Lainaa sbanc kirjoitti Katso viesti
    toivon, etten itse aiheuttanut kenellekkään lisä actionia ohituksillani jossain välillä aika suuret nopeuserot. Yritin itse pitää nyrkkisääntönä, että ajan vähintään puoli prätkän mittaa ohi hyvissä ajoin ennen taittoa jolloin ohitettavalle jää aikaa keskittyä kaarreajoon ilman, että joku tunkee linjalle.

Itselle kynnys ajaa keskiryhmässä on vain suuri,

Siis vetelet toisen ajolinjalle kun olet päässyt puoli mopon mittaa ohi?

Mistä sinä voit tietää ettei se ohitettava halua aloittaa omaa jarrutustaan 5-10 metriä myöhemmin kuin sinä?

Ehkä sittenkin olisi kaikille turvallisempaa jos olisit keskiryhmän hitain kuin hitaan nopein?

Näin sinun itsesikään ei tarvitsisi ohittaa kuin korkeintaan joku varikolle menijä. Nykyisin joutunet ohittamaan 2-4 mopoa per kierros.

Hitaassa on kuitenkin joka kerta mukana 20-30% ensikertalaisia radalla.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Siis vetelet toisen ajolinjalle kun olet päässyt puoli mopon mittaa ohi?

Mistä sinä voit tietää ettei se ohitettava halua aloittaa omaa jarrutustaan 5-10 metriä myöhemmin kuin sinä?

Ehkä sittenkin olisi kaikille turvallisempaa jos olisit keskiryhmän hitain kuin hitaan nopein?

Näin sinun itsesikään ei tarvitsisi ohittaa kuin korkeintaan joku varikolle menijä. Nykyisin joutunet ohittamaan 2-4 mopoa per kierros.

Hitaassa on kuitenkin joka kerta mukana 20-30% ensikertalaisia radalla.
    Eipähän tuota voi varmasti tietääkään, ellei ole kokonaista kierrosta jo perässä ajanut. Aiemmat mutkat kyllä antavat melko hyvin osviittaa siitä, kuinka myöhään ohitettava jarrut jättää.
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
    Yksi mun lempiaiheista nää radalla tapahtuvat ohitukset

Aika newbienä, noin 35-40 ratapäivää takana, en tietysti ole vielä mikään asiantuntija mutta:
    Näissä keskusteluissa olisi hyvä osata erottaa vaarallinen ohitus siitä kun hitaammalla vaan valahtaa punttiin kun joku vinkasee ohi. Kumpiakin esiintyy mutta silti, ne on hyvä osata erottaa toisistaan. Jos joku pelästyy sitä että kuin puun takaa joku vilahtaa ohi, on se alkuun ihan luonnollista. Mutta se ei yksin tee ohittajasta ratasaastaa.

Erityisen selvästi tämä säikähdysreaktio näkyy hitaassa ja keskiryhmän alkupäivillä. Ratailu ei ole letkailua. Radalla ohittaminen ja ohitetuksi tuleminen ovat oleellinen osa harrastusta. Itse asiassa jos ajattelee touhun katuajoon valmentavaa puolta, se on jopa hyvä että oppii pitämään suuntansa ja hermonsa yllättävän tilanteen kohdalla. Itse tiedän että ohittaminen vaikkapa keskiryhmässä tuo yhtä ison ilon tunteen kuin mitä on se nöyryyden tunne mikä tulee siirtymisessä nopeaan kun muuttuu hetkessä itse ohittajasta pujottelukepiksi.

Itse pidän yhtenä ratailun kaikkein tärkeimmistä asioista sitä että kuski pitää valitsemansa ajolinjan eikä tee mitään irrationaalisia pakkoliikkeitä päättämällä vaikkapa juuri ennen jarrua kokeilla miten se tuleva mutka taittuisikin radan toisesta laidasta. Ohittava kuljettaja pyrkii luonnostaan pysymään itsekin hengissä ja hakee ohituspaikkaa tarkkailemalla edessä ajavan hitaamman linjoja. Jos niissä ei ole mitään logiikkaa, on riski läheltäpiti-tilanteeseen tai jopa osumaan huomattavan suuri. Eli ei mitään ratsastuksesta tuttuja "kokorata leikkaa" tyyppisiä tempoiluja. Toinen hyvä kikka on sovittaa vauhti siten ettei jarrulle tarvi mennä paikoissa joissa monikaan ei jarrulle mene. Hyviä esimerkkejä vaikkapa alastaron nopea vasuri tai botnian pitkä nopea vasen. Kumpikin nopeasti ajettavia mutkia oli ryhmä mikä tahansa. Kesken kaiken kova jarrutus tällaisissa paikoissa aikaansaa taatusti sydämentykytyksiä takana ajavalle. En tietenkään tarkoita sitä ettei ulosajon välttämiseksi saisi ottaa vauhtia alas, mutta onko se vahva jarrulle meno vai kaasun pieni hölläys, siinä on iso ero.

Ikuistopicceja mutta aina yhtä mielenkiintoisia. Joka tapauksessa, jos itselle sattuu hetki jolloin ohittaa hiukan liian ahtaalla marginaalilla, helpoin tapa on käydä varikolla sanomassa uhrille anteeksi. Määrätietoinen toisten säikyttely oman egon pönkittämiseksi on taas tapa josta sietäisi saada turpaansa.
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 10.06.2014 klo 11:05.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  30.  
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Näistä kaahottajista saa ja mielellään pitää tulla kielimään ratajärkkäreille tai kouluttajille niin laitetaan ne ruotuun tai lopetetaan niiden ajot kokonaan. Vaikka yritämme seurata tapahtumia radalla, ei meidänkään silmät joka paikkaan ehdi.
    Olisin voinut tulla siitä sanomaankin, jos olisin osannut kertoa mistä pyörästä oli kyse, tai edes minkävärisestä... Ohitukset olivat niin odottamattomia ohituskiellon aikana, ja koska itseni edessä oli tosiaan hidas kuski, niin ohitukset tapahtuivat silmänräpäyksessä ja ohittajat katosivat horisonttiin. Ei ollut sinänsä kyse vaaratilanteesta (tornimutkan jälkeen suoran alussa ennen bussipysäkkiä), sentään.
    Suzuki GSX-R750 K9 & Saab 9-5 3.0t -99
    Suzuki GSX-R600 K7 * Saab 9000 CD 2.3T -91 * Honda CBR 600 RR -06 * Yamaha YZF 600 R Thundercat -96 * Kawasaki ZXR 400 -94
Sivu: 4 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ViimeinenViimeinen