Vaihdoin takin telttapatjaselkäsuojan D30-materiaalista tehtyyn selkäsuojaan. Tuntuu mukavalta. Mahtaako suojata?
Ideana. " en pue mitään ylimääräisiä haarniskoja takin lisäksi"![]()
BMW F800GT
Suzuki GS1100G
Yamaha 550FJ
Yamaha 350RD
Kyllä sen d3o matskun pitäisi suojata kun siihen kohdistuu isku
Kayo K6 450 -2018
MV Agusta Brutale 910S - 2008
Aprilia Shiver 750 -2008 SOLD
Kawasaki GPZ900 -1993
Honda CBR1000r -2008 SOLD
CFmoto 650NK -2012 SOLD
Sen varaan minäkin lasken että suojaa. Ajokamat ja kengät ku on noilla täytetty![]()
Man and machine merged as one...
Vaan ei tuokaan niitä fysiikan lakeja kyllä mihinkään muuta, massan + vauhdin lataamaa esineen kineettistä energiaaJuu, tasaa toki sen iskun suuremmalle alueelle, mutta 10kg keilapallo kun mäjähtää, se on se 10kg massan kineettinen energia silti vielä vastaanotettavana. Vähän siis kuin luotiliivi, pysäyttää toki, mutta täräyttää silti aika mojovasti
Ja kokonaan toinen juttu onkin mitä tuo tekee esim. asfaltilla liukuessaan. Meinaan aika pehmoselta kama näytti, joten asfaltin hankaukseen joutuessaan voisin kuvitella sen myös kuluvan aika hätäseen ja suojan kuluttua puhki se on se oma nahka seuraavana![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ei se että on pehmosta kamaa välttämättä vielä meinaa et kovasti kuluis hionnassa...
Man and machine merged as one...
Eikös nuo suojat ole yleensä kulutusta (toivottavasti) kestävän pintamateriaalin alla, tarkoituskaan ei ole hirveästi kestää mekaanista kulutusta vaan jakaa iskut laajemmalle alalle...
No kyllä tuo tixtex ainakin repsahtaa aika nopsaan tuossa hankauksessa, eikä kaikilla ole edes sitäkään sieltä laadukkaimmasta päästä = heikkolaatuisempi repsahtaa kuin tuulipuku konsanaan
Ja mites tuon liu'un aikana jos pinnassa on kolo, nyppy tai irtosepeliä. Mitenkäs tuollainen materiaali siinä tilanteessa käyttäytyy kun se isku ei olekaan ihan niin nopea tai kyseesä onkin sepelin muru joka pyörähtää siinä suojan ja asfaltin välissä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Hankin kyseistä materiaalia olevat lonkkasuojat entisten tilalle, jotka olivat totaalista retkipatjaa. D30 suojat eivät sinänsä eroa muista pehmeistä suojista varmastikaan hankauskestävyyden osalta. Olennaisempaa hankauksessa on varmastikin mikä se uloin kerros on.
Tarkoitus oli päivittää kaikki syndit kerralla D30:een mutta kun myyjä totesi ettei suojat sinänsä anna parempaa suojaa kuin muutkaan CE-hyvksytyt suojat,vaan ne on mukavammat päällä. No en sitten lähtenyt päivittämään muita. Kyse on kai erityisesti siitä, että nämä suojat ovat erityisen pehmeitä ja mukavia ja lisäksi vielä hyvä iskunkestävyys.
Vaikka myyjä väittikin ettei suojaus ole parempi, niin uskon, että D30 ottaa paremmin iskua vastaan kuin peruskumiläpyskät.
Motorradin 06/2011 numerossa D30 suojat olivat toiseksi huonoimmat. Ainoastaan lonkkasuoja täytti rimaa hipoen CE-vaatimukset. Mikä muuttuu iskusta kovaksi, on myös kova eli se ei vaimenna iskuja. Vain pehmeä suoja voi vaimentaa iskuja.
Juuri näin. Tuolla iskun hetkellä, sekunnin murto-osalla tuo suoja lienee kuin pala teräslevyä ja sehän ei todellakaan vaimenna yhtään mitään, vaikka toki jakaakin sen iskun tehokkaasti suurelle alueelle = kama siellä suojan sisällä joutuu ottamaan kaikki tuon iskun G-voimat vastaan sellaisenaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Itellä on vain pari syndiä tällä taikakamalla vuorattu. Mutta kavereilla on ollut crossipaitaa tästä tehtynä. Jokainen on luopunut niistä. Mukava ehkä, mutta ajossa kuulemma hiostaa liikaa ja tuntuu painavalta vs normaali suojapaita tai harttari.
Katuajossa ollaan kohtuullisen liikkumatta, joten siinä tietysti voi olla että samat asiat ei haittaa.
Hauska toi video, pikkulapiolla tai kärpäslätkällä voi ihan huoleti lätkiä ihan mitä tahansa mun syndejä. Viimeksi jätin d30 kyynärsyndit hyllyyn ja otin kovat kahdesta syystä: 1. painavat vs perinteinen, 2. 5 x kalliimpi
Tietty 90€ kyynärsyndikin on halpa jos sillä yhden luunmurtuman estää.
Osaako joku sanoa, miten tämä D3O vertautuu Forcefieldin käyttämään materiaaliin?
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec