Hihhei, olipas mukavata morjenstella muutamia kätköilijöitä tuolla mopomesuilla, näin talviaikaan kun ei muuten niin kovasti muita näje. Näköjään messuloggauksesta tuli myös yrmylille 200 täyteen, onnittelut
ja jlikille "hauska" löytölukema 666
. Nyt vaan lissää kätköjä tekemään ellei talviajo suju ja ensi kesän ajoja suunnittelemaan
.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Karamalmin liikennepuisto on nyt arkistoitu. Paikalle on alettu rakentaa lasten leikkipuistuoa.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Yritin uploadata 9.3MB kätkökuvaa mutta tarjoilee internal server erroria (ohje sanoo että yläraja on 10MB). Pienemmän kuvan kanssa uploadaus onnistui.
Server time: 2017.02.13 12:31:0049
Gillobackan unohdettu puutarha on nyt arkistoitu. Se lastentarha sitten rakennettiin sinne mäelle. Plääh!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kirjoitan Aika-ajo.com blogiin (http://www.aika-ajo.com/author/mikkolevo/) moottoripyöräilystä ja olen sopinut pleksi:n kanssa, että teen artikkelin myös motokätköilystä ja Motocaching.net palvelusta. Itsekin jo yli sata kätköä tehneenä näen palvelussa paljon hyvää ja toivon sen saavuttavan uusia käyttäjiä.
Laitoin muutamille aktiiveille kysymyksiä yksityisviestillä, mutta lisääkin näkökulmia otan mielelläni. Jos haluat osallistua artikkelin taustoittamiseen, niin laita minulle viestiä ja palaan kysymysten muodossa.![]()
Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
Lähetin just äsken privaa sulle. Hieno idea.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
daddy0 : Olikos sinulla jotain aikataulua mielessä. Aattelin kyllä vastata heti, mutta kun työpäivä venyi tähän asti, niin taidankin mennä saunaan ja vastata myöhemmin.
jlik: Jaahans, katupyörien kätköilykausi tuli jo avattua. Löysit näköjään jäättömät ajourat - toivottavasti! Eikö sulla kumminkin ole ihan normi katukumit alla, vai kuinka?
------
Ei tässä nyt niin hevosen selässä olla, ettei saunaan mies ehdi
Keräilen vastauksia ja kirjoittelen rauhalliseen tahtiin mitä töiltä ehdin ja jaksan. Jos hyvin käy, niin tulevana viikonloppuna kirjoittelen tai sitten viimeistään seuraavana, jos ei materiaalia ole vielä riittävästi kasassa. Mitään deadlinea ei tällä ole.
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
Kausi alko itse asiassa jo 18.2. mutta kätköily vasta nyt. Ihan tavalliset katurenkaat on alla, mutta vois harkita ens talveksi vaikka oheisia piikkirenkaita.
16406673_225431941250946_389503740453630628_n.jpg
Jotain tarttis mun mielestä tehdä! Nimittäin sen suhteen että saatais tää homma starttaamaan ihan tosissaan jossain ulkomailla. Alkaa olemaan jo melkein ihme ettei niin ole jo käynyt? Edelleen olen sitä mieltä että Viro, Latvia, Liettua, Puola, Saksa... sekä UK olis ne todennäköisimmät missä tää sais tuulta alleen, mutta kysymys kuuluu miten??
Instagramin kautta olen saanut muutamia "lupauksia" siitä että ko. henkilö aloittaa kätköjen kuittaamisen mutta sitä kuitenkaan ei ole vielä tapahtunut. Todellisuudessa tarvittaisiin kontakti johonkin "suurempaan ryhmään" tai esim. lehden lukijakuntaan (Mites se lehtijuttu UK:ssä?). Uskoisin että tämä voi onnistua myös ilman rahallista panostusta mutta työtä se tulee joka tapauksessa vaatimaan -ja mielummin useammalta henkilöltä.
Itse olen ollut useissa paikoissa aktiivinen mutta kuitenkin niin etten yritä liikaa tuputtaa sivustoa liikaa kenellekään.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Saako huutaa väliin? Löysin tämän sivuston tänään.
Erinomainen.Kiitokset niille,jotka ovat tehneet.Loistavaa!
Minäkin voisin taas tuota enklannin kontaktiani ahistella kevään tullessa. Tosin tiedä sitten tyssäskö tuo viimeksi häneen vai johonkin ylempään tahoon. Noh muistutellaan anyway ja katotaan.
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Oon jutellu Englannissa parin motoristitutun kanssa motokätköilystä mutta jotenkin on tullu sellainen tunne, että he haluavat ajella ilman päämääriä fiilisten mukaan. Samoin he tuntuvat tykkäävän luupeista (no onhan toisaalta ajelut yleensä jonkinlaisia luuppeja). En oikein ymmärrä heidän filosofiaansa sillä onhan kätköily todella nautinnollista kun ajelee jotakin upeaa mutkapätkää. Ehkä motokätköily on vielä aivan liian uutta näille vanhoillisille briteille.
Kun muistelen ihmisiltä tulleita kommentteja, niin päällimmäisenä mielessä pyörii yksi asia yli muiden. Nimittäin innostuminen siitä, että sivustolta on löytynyt kohteita, joista ei ennestään tiennyt mitään. Siis ihan uusia paikkoja, joissa voi käydä katselemassa, eikä niistä ole edes kuullut mistään muualta - usein vielä ihan kotikulmilla.
Jos jonnekin saisi samanlaisen startin, kuin mitä tehtiin Suomessa, niin olen melko varma, että homma lähtisi käyntiin. Täällähän meillä oli muutama "betakäyttäjä", jotka tekivät riittävän määrän kätköjä heti alkuun, jotta homma alkoi kiinnostamaan muitakin. Mutta miten ihmeessä saisi jonkun porukan lisäämään tuntemiaan mestoja muiden ajeltavaksi? Tarjoamalla jollekin kerholle mahdollisuuden tienata? Vaikka 5$ per kätkö? Sata kätköä 500$? Voisin vaikka maksaakin... sehän menisi kuitenkin yrityksen kuluiksi veroja vähentämään, eikä tarvitsisi käyttää palkaksi saatua tonnia, josta on mennyt suuri osa veroihin.
Toinen tapa on tietty se, että kun kohteita tulee riittävästi, niin jossain vaiheessa sana alkaa levitä, kun porukka vastailee foorumeilla kyselyihin, että "olisko x:n seudulla hyviä teitä tai muuta nähtävää" laittaa linkin motocaching.net:iin. Tietty hyvien kätköjen teko ulkomaille ei ole kovin helppoa, jos ei itse tunne paikkaa, mutta onhan meillä jo hyvä alku Euroopassa.
Mut joo... hyvät ideat on minullakin vähissä
UK:n suhteen en osaa sanoa muuta kuin, että on siellä ainakin nyt hitosti teitä merkattu ajettavaksi, jotta niistä saisi koottua ympyröitä vaikka kuinka paljonEhkä siinä on enemmänkin se puute, että pitäisi olla myös paikallisten merkkaamia kohteita. Juuri niitä "en ois ikinä muuten löytänyt" -paikkoja.
------
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Mulla oli suunnitelmissa vuokrata mopo ensi kesänä Englannissa ja olisin vienyt omat ajokamppeet mukana. Olisin voinu näyttää näille mun kavereille että mistä on kyse (lähteä letkassa ajelemaan näitä kätköreittejä pitkin). En tiedä sitten pelkäävätkö he tätä hommaa jollakin tavalla tai ehkä luulevat sitä liian vaikeaksi. Työnantaja prkle torppas koko homman kun en enää saa mennä sinne omalla autolla joten omien kamppeiden roudaaminen olisi aika työlästä ja sitten kun mopovuokraamot on vielä suht kaukana Oxfordista. Aika työlääksi tulisi nyt tuon mopon vuokraaminen. Meen kuitenkin vielä ennen kesää Oxfordiin ja täytyy jutella noiden kevereiden kanssa josko sais kamppeita lainattua. Kypärän ja hanskat vois vielä roudata mukana muttei ajopukua ja saappaita. Yks kaveri hankki toisaalta talvimopoksi K1300S:n joten ehkä tää kaveri uskaltais antaa sen lainaksi kun itellä on sama mopo.
Löytyisikö se ratkaisu tähän niiden korien ympäriltä? Brittilehdissä tuntuu olevan usein noita looppeja, mutta nekin on usein kuvailtu selostuksissa erilaisina pätkinä, joilla jokaisella oma luonteensa. No mitäs, jos palvelussa voisikin tehdä koostekätköjä eli useasta eri kätköstä koostuvia lenkkejä/reittejä myös muiden saataville. Nythän korit ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän itselle tai kaverille tehtyjä.
Kuittaamalla lenkin tulisi samalla kuitanneeksi sen muodostaneet kätköt.
Tästä keskusteltiin aika paljon 1-2 vuotta sitten mutta päädyttiin siihen ettei tehtäisi noita luuppeja jotta motokätköily eroaisi juuri sen vuoksi noista brittien luupeista. Mulla oli niitä paljon mutta tein sitten useimmista erillisiä reittejä.
Jotenkin on tullu sellainen tunne, että britit on laiskoja aloittamaan mitään uutta. Senhän näkee esim. vessojen hanoista, missään muualla ei ole kahta erillistä hanaa ja vielä lavuaarin vastakkaisilla puolilla. Tää on aivan idioottimaista mutta britit tuntuu olevan tyytyväisiä eivätkä koe tarpeelliseksi muuttaa tätä "toimivaa" systeemiä.
Äkkiseltään ei tuntuisi ihan mahdottomalta teknisesti kori toiminnallisuuden laajentaminen tähän suuntaan. Voihan sen niinkin tehdä, että looppi ei ole kätkö itsessään, ainoastaan tapa esittää kasa kätköjä.
Ilman sarvia ja hampaita kehottaisin miettimään, että onko erottautuminen hyvä strategia, jos se ei näytä synnyttäneen käyttäjäkuntaa. Voisin kuvitella, että kun saadaan tutun ja turvallisen näköisellä käyttäjät innostumaan, niin sitten on helpompi heidät houkutella miettimään asiaa myös kätköjen näkökulmasta.
Itsekin olen monesti miettinyt, että olisipa palvelussa enemmän valmiita päiväreissuja tai vastaavia teemoittain tai muuten rakennettuna. Nythän korien kautta niitä voi itse tehdä, mutta se ei kuitenkaan ole ihan vielä riittävän hyvä toteutus laajempaan käyttöön. Kun aktiivit on nyt saatu mukaan, niin seuraavaksi pitäisi saada se laiskempi suuri massa. Silloin valmiit päiväretket voisi olla suureksi avuksi.
Itse asiassa päiväreissujakin on kokeiltu Oxfordin ympäristössä, ks. esim. https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6028. Jotta sais ton laiskemman sakin innostumaan niin ehkä vois tosiaan yrittää jotakin tuttua mihin porukka on tottunu. Yritän muistaa keskustella tuttujen kanssa kun seuraavan kerran meen Oxfordiin.
Ei tuo kyllä pelkkä kansallisuuskysymys ole. Todella monelle moottoripyörän selkään hyppääminen on keino keskeyttää se arkipäivän oravanpyörä ja jatkuvan suorittamisen sijasta mennä juuri sinne mihin nenä sattuu näyttämään. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, kuinka suuressa ristiriidassa tähän "moottoripyöräilyn vapauteen" tuo suunnitelmallinen kätköjen keräily on? Minusta ainakin ristiriita on iso jo ilman tuota luotujen ja kerättyjen kätköjen kilpavarustelua, joka välillä ulkopuolisen silmin muistuttaa lähinnä kiihkouskovaisten hurahdusta aatteeseensa. Enkä tarkoita sanoa tätä mitenkään pahalla, koska kyllähän intohimoisia harrastajia ja intohimoja herättäviä harrastuksia maailmaan mahtuu... Kaikki vaan eivät arvosta samoja asioita, ja se kannattaa muistaa myös "markkinoidessa" ja käytön laajentamisstrategiaa miettiessä.
Itselleni kätköilyn kynnystä laskisi se, että palvelusta saisi todella helposti kerättyä (kenties naviin vietäväksi) juuri valmiita "päivämatkoja" tai muuten selkeitä muutaman tunnin ajon tarjoavia "reittijatkumoita". Bonusta olisi, jos voisi valita tehdäänkö "rengasmatka" lähelle alkupistettä, vaiko "siirtymä" jostain päin jonnekin päin.
Oma motivaatio ei todellakaan riitä siihen, että ensin selaa pää punaisena kätkölistaa, sitten alkaa keräillä listalta yksittäisiä kätköjä ja sitten lottoaa itse niiden välisen reitin, miettii omaan aikatauluun sopivat kokonaisajoajat, pituudet yms... Paljon helpompi ottaa paperikartta käteen ja katsoa päällystetty tie johonkin ilmansuuntaan, ja kääntää keula sopivan mutkan kautta kotia kohti kun käytettävissä olevan ajan puoliväli alkaa lähestyä.
Aika pitkälti tämä.
Itselle motocaching toimii tai ainakin toimi uusien mielenkiintoisten paikkojen/reittien löytämiseen hyvänä apuna. Hyvänä esimerkkinä tämä https://www.motocaching.net/en/cache/view/id6224 kätkö jonka vieressä tuli asuttua neljä vuotta ilman hajua että siellä on tollanenkin mesta. Mutta nyt jos esim. uutena käyttäjänä katsoo kätköjä pk-seudulta niin toi kartta on "ammuttu täyteen paskaa", no offense. Miten tuolta löytää näitä itseä kiinnostavia juttuja muuten kuin summamutikassa klikkailemalla? Ehkä pitäisi olla enemmän kategorioita tyyliin navigaattoreiden POI jotta voisi raakata kätköjä helpommin?
Yksi ärsyttävä piirre on nämä "laske kivet/lamput/askelmat/tms." kätköt joista en oikein ymmärrä miten ne kätköjen pilkuntarkat tehtävät oikein edistää rentoa mp-harrastusta? Ollaan taas siellä suorittamisen puolella nautinnon kustannuksella, käyn tsekkaamassa mestan mutta jos en muista edes kysymystä oikeasta vastauksesta puhumattakaan niin jää loggaamatta. On toi varmaan jossain selitetty miksi näitä tehtäviä on haluttu kätköihin liittää mutta oon kyllä missannu ainakin sen mikä järkevästi perustelisi ne.
Sit tuli mieleen että onko tätä touhua markkinoitu noilla geocaching foorumeilla? Tyyliin löytyykö sieltä porukasta motoristeja jotka olis kiinnostuneita vähän erilaisesta cachingista. Saattaisi olla enemmän otollista kohderyhmää tämän luontoiseen touhuun?
Imho noin ylipäätään tätä pitäisi saada vietyä siihen suuntaan että touhu toisi lisäarvoa moottoripyöräharrastukselle. Silloin sitä luulisi olevan helppo mainostaa mp-foorumeilla. Tuskin kukaan tulee ostamaan pyörää sen takia että motocaching on keksitty. Kun pyörä jo on niin sillä harrastetaan oli motocaching olemassa tai ei. Jos tästä saa helposti jotain lisää omaan harrastukseen se lienee otetaan käyttöön jos ei niin ei. Jos touhu keskittyy enemmän ja enemmän suorittamiseen niin mainostus voi olla fiksumpaa keskittää tuonne cachingista jo valmiiksi kiinnostuneeseen yleisöön.
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Helkkarin hyvää keskustelua ja oikein mainioita mielipiteitä!!
Jotenkin vaikea uskoa että tämä olisi ongelma. Jos joku motoristi on tottunut käyttämään jotain palvelua niin miksi siirtyisi toiseen jos se ei tarjoa mitään uutta?? Eli mun mielestä matkimalla me ei saavuteta riittävää kiinnostavuutta.
Loistava idea!!
Meillähän on tämä jo! Eri asia kuitenkin se miten hyvin se toimii kunkin ajajan tarpeissa rakentaa juuri halutunlainen reitti?? Korien käytössä on paljon parantamisen varaa!
Itse en vielä ole siirtynnyt käyttämään koria vaan teen mielummin reitin Tyrellä!
Sitten tossa tuli esille sekin että kätköily ei sovi kaikille! Eikä siihen pyritäkään. Mutta esim 10% motoristeista varmasti olisi jo hyvä tavoite ja voisin hyvinkin uskoa että sille porukalle se sopii.
Mielenkiintoinen "ominaisuus" on se että tähän taitaa liittyä paljon ennakkoluuloja?!? Itsekin sanoin kesällä 2014 jollekin ettei tää mua kiinnosta. Kuinka väärässä olinkaan! Ja nyt kuulen tuon saman lauseen monelta motoristilta lähipiirissä...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Toimiva linkki
https://www.motocaching.net/en/cache/view/id6224
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Käypä linkin paikassa, saattaa loppua lopullisesti koko innostus.
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id1180
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Hyviä kommentteja tullut. Kiitoksia! Toivottavasti saadaan vielä lisääkin tällaista mainiota pohdintaa.
Olen nyt ollut vähän huonosti mukana, kun on flunssassa kovin voimaton olo.
Jotenkin minäkään en usko, että muut kansallisuudet ovat prätkällä ajamisen suhteen ihan tyystin erilaisia kuin suomalaiset ja sikäli Suomesta saatuja kokemuksia voi kai hyvinkin pitkälti soveltaa monessa muussakin paikassa.
USA:ssa ja Kanadassakin on moni pitänyt ideaa tosi hyvänä, mutta tilanne on pääpiirteissään se, jonka yksi teksasilainen tiivisti : Tarjolla on yksi kohde 100 mailin säteellä ja sielläkin olen käynyt (tai jotain sinne päin).
Noi tarkistuskysymykset tietty on yksi juttu, jotka voi antaa hommasta jotenkin hankalan ja vakavan mielikuvan. Nehän tuli alunperin mukaan siksi, että löytämisessä olisi edes olevinaan hieman "kontrollia" kuten geokätköilyssä. Voisi ehkä olla selkeämpää vaan keskittyä ajelemiseen ja poistaa kysymykset kokonaan. Toki moni on niistä kysymyksistä tykännytkin. Tähän asiaan toivoisin vielä reilusti lisää kommentteja. Myös niiltä, jotka nyt ekaa kertaa tutustuu motocachingiin.
------
Masennuin ja laitoin mopon samantien myyntiin
https://www.nettimoto.com/bmw/f/2113707
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--