Mä olen yrittänyt aktivoitua kätköjen teossa, mutta mulla ainakin on ongelmana se, että en oikein tuolta ulkomailta tiedä mitään hienoja "paikallisia" kohteita. Tehdyt kätköt siis tuppaavat olemaan aika lailla sellaista ehkä muutenkin löydettävissä olevaa turistikamaa. Mä tiedän, että se jakaa jonkun verran mielipiteitä, joten ajattelin tässä kysyä muilta, että mitä mieltä olette siitä, kannattaako tuollaisia kätköjä kun esim. Pisan torni tehdä?
Itse ajattelen, että ensinnäkin jos/kun suunnittelee reissua ja käyttää (ehkä) kätkösivua apuana siinä, niin tulee huomattua, että tuolla on tuollainenkin paikka missä voisi käydä. Näin vaikka paikka ei olisi mikään erityinen "kätketty aarre". Tuo Pisan torni on tästä vähän huono esimerkki, koska sen olemassaolon ehkä tajuaa joka tapauksessa jos on ajelemassa Pisan läheltä. Kuitenkin esim. joku Auschwitz, jonka varmasti löytää jos sinne nimenomaan haluaa matkata, mutta jonka helposti ohittaa tajuamatta että se on lähellä, jos ei ole asiaa tutkinut, on tämänkaltainen kätkö. Toisekseen ehkä tunnetummat paikat voivat myös tuoda niitä hakuja sivuille ja auttaa motokätköilyn leviämisessä. Ja onhan se lisäksi kiva saada kätkömerkintäkin, jos vierailee jossain paikassa reissullaan, vaikka se olisikin "turistirysä".
Mutta siis miten muut tämän asian kokee?
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Hyvä aihe pohdittavaksi ja varmaan "oikeita vastauksia" on monta erilaista.
Itse yritän valinnoissa aina pohtia asiaa siltä kantilta, että perimmäinen tarkoitus on vastata kysymykseen "Mihinkäs ajelisin?" eli tarjota kohteita moottoripyörällä ajamiseen.
Otetaan esimerkiksi vaikka Eiffel-torni. Sinänsä mielenkiintoinen kohde ja olisihan sekin kiva merkitä löydetyksi, jos siellä päin liikkuu, mutta miltä oikeasti tuntuisi ajella sinne? Veikkaan, että paikallisille anti olisi aika heikko. Kauempaa tuleviakaan ei varmaan kiinnosta Pariisin ruuhkissa hikoilu sinänsä. Mieluummin jättää pyörän kauemmas ja käy vaikka metrolla tutustumassa keskustan nähtävyyksiin (näin ainakin olen itse tehnyt muutaman kerran). Jos toi olisi kätkönä ja haluaisi merkata löydön, niin pitäisi kuitenkin ajaa keskustaan, mikä ei ainakaan minun kohdallani toisi lisäarvoa reissuun - päinvastoin.
Vähän samoin ajattelen vaikkapa Linnanmäestä kohteena. Ihan kiva paikka pistäytyä, kun ei ole sisäänpääsymaksua, mutta ainakaan minä en oikein tykkää ajella niillä nurkilla prätkällä. Ehkä sitten toimisi kätkönä, jos siellä olisi vaikka prätkäparkki, jossa on lähes aina tilaa (en tiedä, onko).
Esim. Dachaun keskitysleiri voisi sopia kätköksi. Se on hieman "väljemmillä vesillä" ja on erityisesti prätkälle sopiva, jos vielä nykyäänkin parkkipaikan rahastaja sanoo motoristille, että "Älä tuu tänne. Pitää maksaa ja joudut kävelemäänkin. Aja sinne pääoven viereen, missä on polkupyörätkin."
------
Ei se ole huono asia että niistä tehdään kätköjä! Joku muukin kätköilijä on sanonut että eri ihmisiä kiinnostaa eri asiat. Kirkot on oikein oiva esimerkki siitä, joitain ne ei kiinnosta pätkääkään!
Itseäni ei aikaisemmin kiinnostanut museot mutta nyt kun niitä on kätkönä niin olen oikeasti alkanut pohtimaan sellaisessa käyntiä. Vielä se ei ole tapahtunut, mutta tapahtuu varmasti vielä joskus!
Itse valikoin kohteet kuitenkin vielä sillä perusteella että onko paikka nimenomaan sellainen mihin kannattaa mennä moottoripyörällä. Tottakai joukossa on myös sellaisia joissa moottoripyörällä paikalle saapuminen ei ole ehkä se paras vaihtoehto. Mutta esim. viime kesänä Bayerin SKyWalkin testanneena voin sanoa että ihan mainio paikka moottoripyörällä käytäväksi. Me tosin tiesimme mihin olimme menossa ja vaihdoimme kevyempää vaatetusta kävelyn ajaksi.
Eli ilman muuta siitä vaan kätköjä tekemään!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Heh, viidelläsadalla käynnillä oon päätynyt ajelemaan aika monelle sellaiselle kirkolle, jotka eivät ole todellakaan kiinnostaneet, mutta hiton hauskaa on ollu kumminkin ajella. Ja onhan niitä kirkkoja tosi hienojakin. Muutama on ollu niin upeilla paikoilla, että on vierähtänyt puolikin tuntia maisemia ja miljöötä ihaillen.
Toivon kovasti, että myös kätköjä tehdessä valikoidaan samoilla perusteilla. Tarkoitan, että moottoripyörällä paikalle saapuminen ei saisi olla ainakaan erityisen huono vaihtoehto.
Olen melko varma, että monet suurten kaupunkien keskustojen tunnetut nähtävyydet, joilla on aukioloajat, ovat suurimmalle osalle porukasta kovin huonoja ajelukohteita (ruuhkat, parkkiongelmat, kuumuus...) ja niitä voisi kyllä vältellä.
Tosin ei kai nekään kovasti haittaa? Toki joku minun kaltaiseni voi "turhaan" hikoilla prätkän kanssa ruuhkan läpi, että saa merkattua löydön ja hieman ne voi hämärtää sivuston tarkoitusta. Toisaalta me, joiden on pakko koluta joka kätkö, ollaan kuitenkin aika marginaaliryhmä?
------
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Joo, eipä mullekaan tulisi mieleen ihan heti lähteä tekemään kätköä vaikka Venetsiaan San Marcon basilikasta (vaikka se hieno onkin ja olen käynyt siellä mopolla... siis niin lähellä kun mopolla sinne pääsee, kun eihän sinne saarelle saa ajaa). Mutta sellaisia turistikohteita, jotka eivät ole ihan suurkaupunkien keskustoissa siis ainakin kahden ensimmäisen kommentoijan mukaan kätköihin mahtuu
.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Mielenkiintoista keskustelua tänään. Mulle tuli mieleen esim. Pietarin kirkko Roomassa joka on aivan mahtava kohde ehkä jopa prätkällä vierailtaessa kunhan ei ole mikään kirkollinen päivä eikä toisaalta liian kuuma. Mikä olis sen hienompaa kuin parkkeerata mopo aukiolle, riisua kypärä ja ihailla aukiota ja kirkkoa. Vierailu itse kirkkoon on ehkä hieman haasteellista. Pleksi esitti esimerkkinä Eiffelin tornin mikä on myös hieno kohde muttei välttämättä paikallisille.
Ehkä ei kannata kätköä tehdessä kannata pohtia liikaa onko kohde mielenkiintoinen motoristille, joillekin voi olla ja joillekin ei. Tulee mieleen mun tekemä kätkö Temppelinaukion kirkosta jonka aika moni on jo löytäny. Se on ehkä vähän vastaava kohde kuin joku muu kirkko ulkomailla. Voisin kuvitella että joillekin ulkomaalaiselle motoristille se voisi olla hyvä kohde. Itse asiassa kun tein tuota kätköä bongasin yhden italialaisen motoristipariskunnan ajelemassa Kaivarissa. Tällaisia turisteja voisi ehkä kiinnostaa tuo Temppelinaukion kirkko. Aivan vastaavasti saattaisi joku motoristi olla kiinnostunu Eiffelin tornista, San Marcon basilikasta jne. Mun mielestä näistä turistikohteista kannattaa tehdä kätköjä, aika varmasti joku motoristi käy niissä jossakin vaiheessa.
Muoks. Pariisin aamuruuhkassa kotilolla ajaneena voin todeta, että mopo on kaikkein paras kulkuneuvo metroa lukuunottamatta.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Minusta kätkö kannattaa tehdä vain sellaisesta kohteesta, jota ei muuten löytäisi. Sellaisesta, josta saa jotain ekstraa turistioppaiden lisäksi. Mutta tiedän, että tällä mun mielipiteellä ei ole motokätköilijöiden joukossa kovinkaan paljoa kannatusta. Omassa kätköilyssäni noudatan tätä mun omaa linjaani.
AVJ #72
BMW R1200R -07
ex BMW F650ST -99
Ihan varmasti monet suurkaupunkien kohteet ovat mielenkiintoisia, mutta en silti oikein pidä niitä erityisesti moottoripyöräajelulle sopivina. Motocachingin tarkoitus on kuitenkin tarjota kohteita ja lisäarvoa moottoripyörällä ajelemiseen. Vai tykkääkö joku osa porukasta ihan oikeasti ajella suurkaupunkien keskustoissa (enkä nyt tarkoita esim. Turkua tai oikeastaan Helsinkiäkään)?
Ehkä noissa keskustakohteissa voisi laittaa vaikka löydön ehdoksi, että pitää olla prätkällä liikkeellä, mutta sen saa pysäköidä kauemmas tai jättää hotellille (ainakin lämpimällä kelillä, jolloin ruuhkissa mateleminen kiuas koipien välissä on todella tuskaista). Sais kumminkin tehdä löytyi merkinnän ja näyttää muille, missä tuli käytyä. Motocachingin tarkoitus ei ainakaan ole se, että houkutellaan ajamaan paikkoihin, joihin ei ole kiva ajaa.
Ymmärrän kyllä Terhiksen pointin, mutta jos paikka on sopivan tien varrella ja toimii myös motoristille taukopaikkana, niin käynti voi olla hyvinkin positiivinen kokemus, vaikka olisikin kovin tunnettu kohde.
Mietin tässä sitä kätkön antamaa pientä lisämotivaatiota, että tulee mentyä ja ajettua.
Kohteista, jotka löytyy muutenkin helposti, tuli kauden päättäjäisissä esille muistaakseni Puijon torni.
Mä tosiaan kävin siellä prätkällä. Ilman kätköä en ehkä olisi hoksannut tai viitsinyt mennä, mutta ajelin sinne, kun kerran oli kätkökartalla niillä nurkilla, jossa olin liikkeellä. Tie sinne oli ihan kiva ja perillä olikin paljon enemmän, kuin mitä osasin aiemman käynnin muistikuvien perusteella olettaa. Omalla kohdallani siis oikein onnistunut kätkö. No, tää nyt oli vaan yksi näkemys...
Tietty onhan ne useimmiten ihan helmiä, mitä ei muuten löytäisi. Niitäkin on onneksi melko paljon.
------
Jepjep. Tällaiset on ihan parhaita kätköjä. Mutta kun tarttisi olla sitä paikallistuntemusta tai ainakin ajella "löytämässä" näitä helmiä, joten vähän haastavaa kasvattaa ulkomaisten kätköjen osuutta jos vain tällaiset paikat kelpaisivat. No, bongasihan Goza onneksi sen höyryveturin meidän viime kesän reissulla. Se kirkkokin oli ylläri meille, vaikka kyllä luulen, että se on ihan tunnettu ja löytyisi muutenkin jos kirkoista tykkää ja etsii tietoja hienoista kirkoista.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Näillä spekseillä en muuten usko että juuri mikään kätkö tulee koskaan adoptoitua -tai ainakin hyvin harva. Onko missään kätkössä ollut tähän asti neljää huoltopyyntöä?? Niitä ehkä tulee kun ja jos kätköilijät tapaavat jossain ja yhdessä puhuvat siitä että se ja se kätkö ei toimi tms. Porkkala oli kait selvimmin semmoinen mikä piti saada muutettua mutta en nyt muista montako huoltopyyntöä siihen tuli?
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Eipä kai se adoptointi mikään tavoite olekaan. Hyvä vaan, jos kätköt ovat toimivia, vaikka tekijä ei kätkösivuilla pyörisikään
. Tuo nyt kuitenkin antaa sen mahdollisuuden, että toimimaton kätkö voidaan muokata ja säilyttää jonkun muun toimesta. Itse ei ainakaan kovin helpolla tullut mistään pikkujutusta laitettua huoltopyyntöä (jos tiesi, ettei kätkön tekijä ole aktiivinen) kun toimintavaihtoehdot olivat 1) huoltopyyntöön ei reagoida, 2) pitäisi olla lukitusehdotus ja sitten koko kätkö poistuu. Ainakin itsellä tämä uudistus nyt madalsi kynnystä huomauttaa jostain pienemmästäkin viasta kätkössä (esim. toimimaton kuva, väärät aukioloajat tms. jotka ei suoranaisesti estä löytämästä kätköä).
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Otin tässä pieneksi projektiksi kääntää kaikki Suomen ulkopuoleiset kätköt jolle ei ole englanninkielistä kuvausta, mutta tästäpä heräsi kysymys, nimittäin onko mitään helppoa tapaa etsiä moisia kätköjä? Tähän mennessä olen klikkaillut kätköjä läpi mutta se on melko hidasta ja työlästä.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Hieno homma
Tässä olisi ne (jos kysely meni oikein), jotka ovat suomen ulkopuolella ja joilla on suomenkielinen kuvaus. Mukana on siis nekin, joilla on jo käännös.
Noita on yli 70, mutta aika nopeasti niitä klikkailee läpi. Veikkaan, että nopeammin, kuin mitä mulla menis laatia kysely, jolla saa tarpeettomat pois listalta.
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4765
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id5134
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7200
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7201
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id5591
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id1678
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4794
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4961
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4975
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4977
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4978
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id5019
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6318
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6319
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6324
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6336
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6344
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6370
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6776
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6777
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6778
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6780
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6785
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6988
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6841
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7867
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id3429
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id3344
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4918
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id5136
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7863
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7942
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id3845
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6124
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6320
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6321
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6337
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7860
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7866
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id384
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id588
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id1576
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4208
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4250
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4252
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id5297
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6136
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6632
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7077
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7078
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7079
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7443
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7444
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7445
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7457
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7493
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id438
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id5273
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6354
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7234
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4737
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4920
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7438
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7440
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7441
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7442
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4207
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4739
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4740
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4741
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id4743
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7862
https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id5169
------
Mihin on kadonnut Dagmarin lähde -kätkö? Onko arkistoitu?? Miksi? Olisi aika paljon lisätietoa nimittäin tarjolla...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Lukitusehdotuksissa rajana oli kuusi, joka oli ainakin liikaa, joten pudotin määrää hieman. Säädetään lisää, jos on tarpeen.
Btw, tarkalleen ottaen ne on adoptioehdotuksia, joita vaaditaan neljä.
Mun kuvitelma on sellainen, että jos kätköllä on huoltopyyntö ja adoptioehdotus, niin se toimii vinkkinä muille, että voisi myös äänestää adoptoinnin puolesta. Tarvittaessa mä voin äänestää useammalla äänellä
No... onpa ainakin jokin konsti, millä saa kätkön siirrettyä uudelle ylläpitäjälle sitten kun tarve tulee.
------
Tänään meinasin ladata korin ja tutkia sitä hieman kartalla. Mutta jostain ihmeen syystä tuli seuraava virheilmoitus kun yritin avata tiedostoa:
This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below.
Onkohan mahdollisesti tehty jokin muutos ladattavan tiedoston (korin) osalta? Parilla eri laitteellakin testasin kun mietin onko toisessa asetuksissa jotain hämminkiä. Ennen on toiminut aivan kivuttomasti, mutta nyt ei.
Triumph Tiger 800 XC + Triumph Tiger 900 GT + Triumph Explorer 1200 XRX
Mulla ainakin toimii normaalisti. Kokeilepa tuosta!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Tuo "virheilmoitus" ei tosiaan ole varsinaisesti virhe vaan ihan normaalia toimintaa kun avaa XML-tiedoston web-selaimessa (GPX on XML-pohjainen tiedostoformaatti).
Joko jostain syystä laitteella mitä käytät on oletusohjelma tuon formaatin avaamiseen vaihtunut tai sitten serveri antaa väärän tiedostotyypin (Content-Type) sille.
Viimeksi muokannut: yrmyli; 22.01.2017 klo 19:54.
Triumph Tiger 800 XC + Triumph Tiger 900 GT + Triumph Explorer 1200 XRX
Pikku parannusehdotus kun tehdään uusia kohteita, ja vaikka vanhempiinkin voisi lisätä: jos kohteessa on käveltävä pyörän luota varsinaiselle kohteelle niin esittelyssä olisi mun mielestä hyvä olla kuinka pitkä matka on käveltävä. Jos se on vaikka 100m niin eipä siinä tarvitse kuteita alkaa miettimään mutta jos kohteelle pidempi matka tai joutuu menemään rappusia tms niin olisi hyvä tietää etukäteen. Jos esittelyssä ei mainita tästä mitään niin saattaa joltain käydä menemättä.
E: tänään taitaa tulla Gozalle 800 tehtyä täyteen. Aikamoinen saavutus![]()
R1200GSA -09
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Löyty ohjeista tälläinen:
"Tie ja kävely*
Jos valitset muun kuin 1. vaihtoehdon, olisi kuvaustekstissä hyvä mainita tarkennus esimerkiksi soratien tai kävelymatkan pituudesta."
Viimeisen noin kuukauden sisään tehdyistä kohteista (Suomessa) ei löytynyt tietoa kuinka pitkä kävelymatka on.
Siis sellaisista missä on 2. tai 3. vaihtoehto.
E: tarkoitin tuolla yllä olevalla kaikkia kohteita mitä on tehty viime aikoina.
R1200GSA -09