Ei ne kamerat alinopeudesta räpsi yhtään mitään.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kannattaa ehkä ammattiautoilijana tutustua uudestaan, että ei menisi palturia syytäessä ne ammattiluvat.
Autoaattisella nopeusvalvonnalla valvotaan vain ajonopeuksia, liikennemerkkien noudattamista ja valoristeyksiä.
Automaattisella nopeusvalvonnalla EI VALVOTA kännykän käyttöä tai turvavyön käyttöä.
Kysäsin tätä asiaa kaverilta (poliisi) näin:
Ottaako tolpat kuvia vaikka ei olisi ylinopeutta ? Valvotaanko myös puhuuko puhelimeen ajon aikana tai käyttääkö turvavyötä ?
Vastasi näin:
Ei ota jos ei oo liikaa vauhtii, paitsi jos on kovin raskas yhdistelmä niin sitten saattaa kuvata. Jos ajaa rikesakkonopeutta ei känykkää ym juttuja huomioida. Mutta jos menee päiväsakoille, niin sitten rankaistaan harkinnan mukaan.
R1200GSA -09
Tämä on väärä ketju väitellä tästä. Ei kannata jatkaa, koska eräs kirjoittaja taas tunnetusti poistelee omia kirjoituksiaan saamiensa vastausten jälkeen.
Case closed
Eihän oo closed !Tämmönen vielä: moottoripyöräilijöitäkin on sakotettu jos kamera on tien varreassa olevassa siviilimallisessa autossa. Kuvaa kuulemma kilven etukameralla.
R1200GSA -09
Mähän tän keskustelun alotin kameravalvonnasta.
Oli vain huvittava tilanne aamulla kun kamera räpsähti palattuani kätköilemästä. Tiesin kyllä että noissa uusissa tolpissa on kamerat.
Ei nyt oteta liian vakavasti. Nuo kamerathan ei koske meitä. Toinen aika varma paikka valvontaan on Länärin alkupää, jossa oon nähny saman tummanpunaisen pakun vasemmalle kaartavan mäen päällä pari kertaa. Ekalla kerralla kamera räsähti mutta onneksi ei ollut kameraa joka olis kuvannu myös kilven. Toisella kerralla oli onneks maltillisempi nopeus ja tajusin että taas sama paku jakamassa pikavoittoja.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Tuosta tuli mieleen, että pitäisikö ehkä sittenkin olla sellainen linja, että aina riittäisi pelkkä ajelu paikalle. Esim. eihän toi Rauman vesitornissa käynti vaadi sen enempää kävelyä, kuin kassalle maksaminen huoltiksella. Mutta toisaalta silloin kyllä lähtisi pohja aika monelta jutulta, jotka minusta on kumminkin ihan kivoja. Tietty se on kätkön tekijän onnistumisesta kiinni, tuleeko kätköstä hyvä, mutta loppujenlopuksi tämä nykyinen systeemi, jossa kätkön tekijä saa päättää, on ollut mielestäni ihan hyvä.
Kävi mullekin toissapäivänä niin, että alkumatkan kätköillä koluaminen vei aikaa, enkä sitten ehtinytkään pariin paikkaan kävelymatkan takia, mutta skippasin ne sovinnolla ja käyn joku toinen kerta.
------
Kunhan nyt saat joskus valmiiksi sen kommenttien peukuttamisen tai peukku alas -mahsollisuuden niin ehkä näistä "oikaisuista" päästään eroon. Kyllä minua ainakin pännisi kätkön tekijänä jos joku kuittaisi esim. Meikon kommentilla "Ajoin hiekkatien päähän parkkipaikalle mutta en kävellyt järvelle..." Antaisin itse heti kyseiselle kuittaukselle "peukku alas" arvosanan ja toivoisin että moni muu tekisi samoin!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Mä olen just niitä kätköilijöitä, jotka ei tykkää tehtävistä tai suorituksista. Monesti olen huomannut jälkikäteen, että olisi pitänyt suorittaa joku temppu, ja näin on jäänyt kätkö saamatta. Saattaisin olla just se, joka ei kävele järvelle.
Siitä nousi ajatus. Voisi olla hauska saada eri suorittamisista bonuspisteet tms. Eli kätköllä käymisellä voi kuitata kätkön käydyks, mutta tempun tekemisestä saisi jotain extraa, jonkinmoisen superkätköilijän tittelin.
Idea voi olla kyllä huonokin. Jopa tosi huono.
Joka tapauksessa - mitä yksinkertaisemmin kätkön voi löytää, sitä varmemmin käyttäjiä tulee enemmän. Laiskoja lienee muitakin kuin minä.
AVJ #72
BMW R1200R -07
ex BMW F650ST -99
Kuittaan saman.
Itekin ajan läpi turhan usein reittejä ja vasta himassa huomaan että pitikin jotain kommervenkkejä tehdä jommassa kummassa päässä.
Tänään viimeksi.
Joitakin mestoja on ehkä "kyykytysasteella", mutta kai nekin tulee käytyä läpi jossain vaiheessa.
Noissa kävelyissä ja tehtävissä on puolensa ja puolensa. Reittikätköillä en tykkää tehtävistä, kun haluan mielummin keskittyä ajamaan reittiä enkä tähyillä missäs osoitteessa tuolla joku tönö mistä jotain piti bongata on (silloin jo joskus aiemmin kun asiasta oli puhetta, tämän jo kerroinkin). Paikkakätköillä se kuitenkin mielestäni monesti kuuluu asiaan, jotta oikeasti tulee käytyä itse paikassa, jos se ei ole heti parkkiksen vieressä. Näissä kätköissä on kuitenkin mun mielestä (ja mulle) ideana kätköjen hakemisen lisäksi se, että löytää niitä hienoja paikkoja - ei silloin riitä pelkkä parkkipaikalla pyörähtäminen jos siitä ei varsinaista kohdetta edes näe! Mun mielestä monessa paikassa on jopa "liian helppo" löytämisen ehto, kun ei välttämättä tartte käydä varsinaisessa kohteessa (esim. Askolan upeat hiidenkirnut, jossa riittää bongata parkkipaikan puu).
muoks. olenpa itsekin syyllistynyt tällaisen paikkakätkön tekemään, oon kyllä monesti miettinyt tuon Hvitträskin kysymyksen vaihtamista sellaiseksi, että täytyisi edes vähän piha-aluetta vilkaista... Tosin siinä sentään parkkikselle ajaessakin näkee jo maisemat ja edes pienen vilauksen talosta.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Kiitos kommenteista. NIIN ASIAA jokaiselta
Kysymykset ja tehtävät reittikätköillä on jo aiemminkin täällä "tuomittu", mutta jätin asian hautumaan. Nyt pitää kai vaan keksiä, miten se hoidetaan käytännössä. Gozan mainitsema peukutus pitää myös tehdä.
Sitten tuo järven rantaan kävely tai kukkulalle kiipeäminen. Sitäkin pitää vielä miettiä - myös Terhiksen ideaa.
Itse olen aika laiska ja vähän väliä mietin "onks pakko, eikö voisi vaan ajella". Sitten taas toisaalta pikku potku persuuksille kätkön tekijältä saa minut patikoimaan jonnekin todella hienoon paikkaan.
Yksi hyvä esimerkki näistä aiheista on Matkalla Hankoon. Siitä voisi hyvin tehdä sekä reitin että paikkakätkön. Omalla kohdallani tämä oli sellainen, etten olisi millään viitsinyt lähteä tarpomaan helteessä, mutta käynnin jälkeen olin todella tyytyväinen ja aidosti kiitollinen kätkön tekijälle.
------
Tuosta voisin vielä tarkentaa kantaani, että kysymys tai tehtävä reittikätköllä on ok, jos siinä on jokin hieno paikka, johon haluaa kiinnittää huomion (niinkuin juurikin Dagmarin lähde Matkalla Hankoon -kätköllä tms.). Tosin niistä voisi tosiaan tehdä erikseen reittikätkön ja paikkakätkön. Silloin olisi helpompi valita vain reittikätköjä, jos haluaa pelkästään ajella, ja sitten paikkoihin tutustumisreissut voi tehdä erikseen.
Suurimmassa osassa paikkakätköjä ei kuitenkaan ole mitään ihmeellistä reittiä kun sinne ajetaan vaan ideana on nimenomaan käydä tutustumassa siihen paikkaan! (Rauman vesitorni, Huovilan puisto, Alppiruusupuisto tai se Meiko vaikkapa esimerkkeinä). Olen samaa mieltä Pleksin kanssa siitä että kätkön tekijä "yrittää antaa potkua persuuksiin" kätköllä kävijälle jotta tämä vaivaituisi todella tutustumaan paikkaan. Jos joku haluaa vain ajella tai jos jollain on kiire kuitata mahdollisimman paljon kätköjä (wink-wink) niin ne paikkakätköt jossa vaadittu tehtävä jää tekemättä ei sitten vaan ole teidän juttu.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
WORD! Ja sitten jos on erikseen kiva reitti ja sen varrella myös kiva paikka, niin niistä on syytäkin olla erilliset kätköt (esim. Cafe Porkkala, Porkkala Marin ja Porkkalantie, joka kyllä on edelleen vähän hölmösti paikkakätkönä, jossa ei ole muuta ideaa kuin kiva reitti sinne perälle asti). Tosin joskus voi olla että tie johonkin hienoon paikkaan on ihan ok, mutta kovin lyhyt, niin silloin mielummin paikka kätköksi ja sinne ajellessa löytyvät pari mutkaa on sitten mukavaa ekstraa. Samoin jos paikan ainoa "idea" on se, että ympärillä on kivoja mutkareittejä, niin sitten tekee mielummin niistä reiteistä kätköjä (ehkä poikkeuksena jos on kasa jotein metsäautoreittejä tai muulla tavoin selkeästi erottuva alue jonka kaikkia reittejä ei tarvi ajaa, mutta haluaa niistä vinkata, niin sitten ehkä sopiva lähtöpaikka paikkakätkönä on ok). Niinq se villakoiran ydin pitäisi noista löytää.
Ei niitä tarvi edes mitenkään ihmeemmin kytkeä. Riittää että tekee niistä kaksi eri kätköä, silloin se toimii juuri noin, että reitistä saa yhden kätkön ja paikasta toisen. Näitä tällaisia yhdistelmiä on jo, esim. Torpmalsvägen ja sen vieressä museo Torpin tykit, Porkkalan kätköt (ed. viestissä), Kuninkaantie pk-seudulla ja sen varren paikat (Espoonkartano, Espoon tuomiokirkko, Auroran puisto, Helsingin pitäjän kirkonkylä ym.) jne. jne.
AVJ #72
BMW R1200R -07
ex BMW F650ST -99
Goza, oot näköjään lähtenyt "vähän kätköilemään"Taitaakin olla aikamoinen ennätysreissu tulossa?
Tuli mieleen, että päätikö sittenkin ajaa kotarin LappiinNo, lokimerkinnöistähän tuo näkyi, millä olet liikkeellä.
------
Aivot vapaalla. 30 rikki.![]()
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ei ollut huono päivä eilen, kun muutamassa tunnissa sai 15 kätköä haettu. Aika makeita mestoja ihan kotinurkilla, joista ei mitään tietoa ollut etukäteen. Ja haastekätkö oli todella mukava, lisää niitä.
Mutta mitä ihmettä tapahtuu noiden GPX-tiedostojen kanssa? Latasin tämän korin https://www.motocaching.net/fi/shared/basket/117 ja sen jälkeen tapahtuukin hassuja. Kun Basecampissa vaihdan toimintoprofiilin "Suorasta" "Moottoripyöräilyyn", niin reitti on vähintäänkin erikoinen. Kun vaihdan toimintoprofiiliksi "Moottoripyöräily lyhin", niin reitti on kaikkea muuta kuin lyhin. Jollain tapaa tähän vaikuttaa näköjään myös kartta, koska CityNavigatior 2016.1 ja 2017.1 kartoilla tulee erilaiset reitit, mutta molemmilla ihan kuraa. Ja ei, tämä ei ole vain Basecampissa, vaan reitti on ihan sekava myös navissa.
Na?ytto?kuva 2016-09-18 kello 8.46.36.jpg Na?ytto?kuva 2016-09-18 kello 8.47.38.jpg Na?ytto?kuva 2016-09-18 kello 8.47.20.jpg
Onko tämä nyt Garminin ongelma vai aiheutuuko ongelma jollain tapaa siitä miten Motocaching muodostaa tuon GPX-tiedoston?
Hiukan tähän liittyen toinen kysymys. Voisiko olla mahdollista, että GPX:n latauksessa olisi kaksi vaihtoehtoa eli nykyinen reittimuodossa lataaminen ja uusi tapa jossa jokainen kätkö olisi waypoint (eikä routepoint)? Tai löytyykö joku tapa, jossa voisi pisteet olla waypointeja ja niistä olisi tehty reitti samaan tiedostoon.
Ainakaan omassa navissani en pysty, ilman tietokoneella tehtävää esikäsittelytyötä, valitsemaan yksittäisiä routepointeja kohteiksi. Joskus olisi näppärämpää, että voisi reissun päällä joustavammin käsitellä kätköjä yksittäisinä kohteina eikä reittinä.
Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure