Sivu: 63 / 127:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1353616263646573113 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1861:stä 1890:een 3785:sta
  1. #1861
    Vieläkin harmittaa, että menetettiin jenkeissä ekat kätkön tekijät heti yhden kätkön tekemisen jälkeen.

    Oli vaan liian työlästä kirjoitella ajo-ohjeita, funtsia miten reittipisteet saa rittämään jne...

    Osana kampanjaa yksinkertaisempien kätköjen puolesta kirjoittelin motocaching uutissivulle pikku jutun Miksi reittikätköjen pitäisi olla lyhyitä ja yksinkertaisia? (ja vastaava tietty englanniksi).

    Eli pidetään vastedes ulkomaille tehtävät kätköt lyhyinä ja yksinkertaisina, ettei näytetä huonoa esimerkkiä. Porukka katsoo jo olemassa olevista mallia ja tekee sen mukaan. Paitsi tietty naiset, jotka osaa myös lukea ohjeita.

    Olisi kiva saada kätköily etenemään ulkomaillakin, mutta se ei onnistu ellei saada jotenkin jakeluun se, että reittikätköt on sellaisia "tienpätkiä", joita on helppo lisätä ja löytää.

    Tietty kohtuus kaikessa... esim. jotain 500 mailin Blue Ridge Parkwayta ei kannata yrittää pilkkoa parinkymmenen mailin pätkiin, mutta ei myöskään kannata laittaa samaan kätköön 40 km mutkatien kanssa toista eri suuntaan lähtevää yhtä pitkää tietä.
    ------
  2. #1862
    Lainaa pleksi kirjoitti Katso viesti
    Vieläkin harmittaa, että menetettiin jenkeissä ekat kätkön tekijät heti yhden kätkön tekemisen jälkeen.

    Oli vaan liian työlästä kirjoitella ajo-ohjeita, funtsia miten reittipisteet saa rittämään jne...

    Osana kampanjaa yksinkertaisempien kätköjen puolesta kirjoittelin motocaching uutissivulle pikku jutun Miksi reittikätköjen pitäisi olla lyhyitä ja yksinkertaisia? (ja vastaava tietty englanniksi).

    Eli pidetään vastedes ulkomaille tehtävät kätköt lyhyinä ja yksinkertaisina, ettei näytetä huonoa esimerkkiä. Porukka katsoo jo olemassa olevista mallia ja tekee sen mukaan. Paitsi tietty naiset, jotka osaa myös lukea ohjeita.

    Olisi kiva saada kätköily etenemään ulkomaillakin, mutta se ei onnistu ellei saada jotenkin jakeluun se, että reittikätköt on sellaisia "tienpätkiä", joita on helppo lisätä ja löytää.

    Tietty kohtuus kaikessa... esim. jotain 500 mailin Blue Ridge Parkwayta ei kannata yrittää pilkkoa parinkymmenen mailin pätkiin, mutta ei myöskään kannata laittaa samaan kätköön 40 km mutkatien kanssa toista eri suuntaan lähtevää yhtä pitkää tietä.

    Olen samaa mieltä tästä. Pätkin jo muutaman mun reitin/luupin jotta tulisi lyhkäsempiä osuuksia. Käyn läpi omat UK reitit ja pätkin niitä tarvittaessa.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  3. #1863
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Olen samaa mieltä tästä. Pätkin jo muutaman mun reitin/luupin jotta tulisi lyhkäsempiä osuuksia. Käyn läpi omat UK reitit ja pätkin niitä tarvittaessa.
    Hieno homma! Kannattaa varmaan keskittyä niihin, joissa pätkiminen tuo kävijälle eniten valinnan vapautta lisää. Minusta on aina hyvä miettiä, miten kätkö on löydettävissä, jos kävijä ajeleekin niitä teitä, joita ei ole merkattu kätköiksi - vielä.

    Jenkkien osalta mulla olisi ehkä ollut foorumeilla tilaisuus opastaa asiassa, mutta voihan sitä vieläkin yrittää. Joillakin näyttää olevan sellainen tapa, että foorumipostauksia voi lueskella, mutta näytöllä tai dokumenteissa olevia ohjeita ei vilkaistakaan. Yksi hemmo kyseli, että pitääkö piilottaa jotain tavaraa ja mihin tarkoitukseen ne kätkön kysymykset on. Oli kumminkin jo siinä vaiheessa tehnyt reitin ja reittipisteetkin olivat loppuneet kesken
    ------
  4. #1864
    Jee!!! New Jerseyhin tuli kätkö!! Paikallisen tekemänä... https://motocaching.net/en/cache/view/id6699
    Viimeksi muokannut: Go-Za; 05.11.2015 klo 20:16.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  5. #1865
    Tosi siisti homma !

    Kun kattelee noita kohteita ulkomailla niin tulee sellainen olo et pitäis päästä ajelemaan joka kätkölle muissa maissa. Ei ole kuin pari pikku estettä... Töissä pitäis kai käydä. Ja lompakossa on iso reikä.
    R1200GSA -09
  6. #1866
    Lainaa Jack kirjoitti Katso viesti
    Tosi siisti homma !

    Kun kattelee noita kohteita ulkomailla niin tulee sellainen olo et pitäis päästä ajelemaan joka kätkölle muissa maissa. Ei ole kuin pari pikku estettä... Töissä pitäis kai käydä. Ja lompakossa on iso reikä.
    Joo näin on.

    On muuten todella mahtavaa tehä kätköjä esim. tonne Skotlantiin. Aika huikeat maisemat siellä.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  7. #1867
    Lainaa Jack kirjoitti Katso viesti
    tulee sellainen olo et pitäis päästä ajelemaan joka kätkölle muissa maissa.
    Todellakin! Ite tein just reittikätkön 760km pitkästä soratiestä!!! Koskas lähdetään ajamaan se? Luin yhden kirjan missä kaveri sen ajoi eikä kaatunu kuin 2 kertaa. Sateella käy niin että sora vaan virtaa pois tieltä ja jäljelle jää savea tai joki (jos vettä tulee tarpeeksi!)
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  8. #1868
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Joo näin on.

    On muuten todella mahtavaa tehä kätköjä esim. tonne Skotlantiin. Aika huikeat maisemat siellä.
    Noita Skotlannin maisemia kun on katellu (en ole käynyt) niin sama fiilis, sinne ajamaan ! Ois aika hienoa. Varmaan oppis vääränpuoleiseen ajamiseenkin.

    Hienon duunin oot tehny kun oot jaksanu väkertää noi kohteet Englantiin
    R1200GSA -09
  9. #1869
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Todellakin! Ite tein just reittikätkön 760km pitkästä soratiestä!!! Koskas lähdetään ajamaan se? Luin yhden kirjan missä kaveri sen ajoi eikä kaatunu kuin 2 kertaa. Sateella käy niin että sora vaan virtaa pois tieltä ja jäljelle jää savea tai joki (jos vettä tulee tarpeeksi!)
    Pikku pätkä ! Oishan toi oikeasti mahtavaa kun pääsis joskus tollaseen paikkaan. On muuten jännä huomata itsestä sellanen piirre, että kun joku tekee hyvän sorapätkän tai muuten hankalan ajettavan niin sinnesinnesinne ja heti. Vaikka ei ole kunnon sorakokemusta. Tai maastossa ajamisesta ollenkaan. Tehkääpä Suomeen vaikeita reittejä lisää !
    R1200GSA -09
  10. #1870
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Jee!!! New Jerseyhin tuli kätkö!! Paikallisen tekemänä... https://motocaching.net/en/cache/view/id6699
    Tää heppu on siitä ihan läheltä Pennsylvanian puolelta - motorcycleforum.com:n kontakteja.

    Siinä ajassa, kun Teksasin mies valitti, että geokätköily on parempi, eikä motokätköjä edes ole lähellä kotia, tämä heppu rekisteröity ja teki kätkön

    Pitääpä hieman tutkailla nettiä, jos pystyisi kehittelemään tuonne samoille seuduille tälle "pioneerille" jotain löydettävää. Siellä vois vielä viikonloppuna olla ajeltavaa keliäkin :-)
    ------
  11. #1871
    Oon tekemässä reittiä tuonne Hämeen nurkille, kuinkas monta reittipistettä pitää olla / voi laittaa / halutaan n.20 km pitkälle pätkälle ? Tää jäi pikkaisen epäselväksi mulle.

    E: tällä hetkellä A - B ja yksi piste välissä.
    R1200GSA -09
  12. #1872
    Lainaa Jack kirjoitti Katso viesti
    Oon tekemässä reittiä tuonne Hämeen nurkille, kuinkas monta reittipistettä pitää olla / voi laittaa / halutaan n.20 km pitkälle pätkälle ? Tää jäi pikkaisen epäselväksi mulle.

    E: tällä hetkellä A - B ja yksi piste välissä.
    Välille voi laittaa max. 8 reittipistettä.

    Mä oon laittanu sen mukaan, että saisi
    a) varmistettua, ettei navi opasta vaihtoehtoiselle reitille (huomioiden, että nopeusrajoitukset muuttuu yms.)
    b) yleiskartan viivan seuraamaan tietä kohtuullisesti

    Vaikkapa tämä Gozan kätkö on minusta hyvä esimerkki -kliks-. Siinä on sopivasti reittipisteitä, jotta yleiskartaltakin tunnistaa, mitä tietä reitti kulkee.
    ------
  13. #1873
    Jep ja ok. Ja luin ohjeetkin. Vastoin normaaleja tapojani
    R1200GSA -09
  14. #1874
    Tswup! Siellä on päättäjäiset 2015 -tapahtuma, kunhan vaan arvoisat aktiivit sen tarkastavat ja hyväksyvät, olkaatten hyvät .
    Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
    exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
  15. #1875
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Todellakin! Ite tein just reittikätkön 760km pitkästä soratiestä!!! Koskas lähdetään ajamaan se? Luin yhden kirjan missä kaveri sen ajoi eikä kaatunu kuin 2 kertaa. Sateella käy niin että sora vaan virtaa pois tieltä ja jäljelle jää savea tai joki (jos vettä tulee tarpeeksi!)
    Pahus, myöhästyttiin muutamalla kuukaudella. Tulipa mieleen motorcycleforum.com foorumilta yksi heppu, joka olisi varmaan kuitannu tämän.

    Ois voinu kommentoida, että meneehän toi katupyörälläkin. Ajoi nimittäin tuon reitin Victory Visionilla.

    Tällä säikeen kakkossivulla on hyviä kuvia.

    Muutenkin melkoinen reissu, 13800 kilsaa kahdessa viikossa. About 1600 km sorateitä ja 12200 km päällystettyä. Mutaosuus jäi kai alle kahteensataan. Pidempi matkakuvaus on advrider foorumilla.
    ------
  16. #1876
    Lainaa Maaemo kirjoitti Katso viesti
    Tswup! Siellä on päättäjäiset 2015 -tapahtuma, kunhan vaan arvoisat aktiivit sen tarkastavat ja hyväksyvät, olkaatten hyvät .
    Tarkastettu, julkaistu ja ilmottauduttu
    ------
  17. #1877
    Lainaa pleksi kirjoitti Katso viesti
    Tarkastettu, julkaistu ja ilmottauduttu
    Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
    exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
  18. #1878
    Lainaa pleksi kirjoitti Katso viesti
    Ajoi nimittäin tuon reitin Victory Visionilla.
    No oli sentään vaihtanu renkaat pyörään!! Mutta hyvin näyttävät ihmettelevän samaa kuin me täällä, eli ennätyslämmintä piisaa!
    Victory Vision sorarenkailla:
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  19. #1879
    Lainaa pleksi kirjoitti Katso viesti
    Pitääpä hieman tutkailla nettiä, jos pystyisi kehittelemään tuonne samoille seuduille tälle "pioneerille" jotain löydettävää. Siellä vois vielä viikonloppuna olla ajeltavaa keliäkin :-)
    Pikkasen tein jo tuota "tutkimustyötä"... Onhan toi semmosta seutua että pelkkää kaupunkia koko ajan joka puolella! Mutta kyllä sieltä jotain löytyy...
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  20. #1880
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Pikkasen tein jo tuota "tutkimustyötä"... Onhan toi semmosta seutua että pelkkää kaupunkia koko ajan joka puolella! Mutta kyllä sieltä jotain löytyy...
    Laitoin yhden reitin malliksi ja ehdottelin, että voisi houkutella kavereita lisäämään kätköjä. Tosin tuollakin voi olla monille jo hieman turhan viileät kelit.

    Hienoa muuten, että ollaan saatu Suomeenkin uusia kohteita. Jos oikein laskin, niin tässä kuussa jo 15
    ------
  21. #1881
    Lainaa pleksi kirjoitti Katso viesti
    Hienoa muuten, että ollaan saatu Suomeenkin uusia kohteita. Jos oikein laskin, niin tässä kuussa jo 15
    Niin näyttää uusia kätköjä Suomeen tulevan koko ajan, ei kerkii töitä tehdä kun pitää tarkistaa ja yhden pistin nyt itekkin tarkistettavaksi.
    R1200GSA -09
  22. #1882
    Pitäiskö tämä https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6708 laittaa kätkösivun etusivulle uutisia osastolle ?

    Ja samalla tuli tässä mainostettua tapahtumaa. Muistakaa ilmoittautua !
    R1200GSA -09
  23. #1883
    Lainaa Jack kirjoitti Katso viesti
    Pitäiskö tämä https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id6708 laittaa kätkösivun etusivulle uutisia osastolle ?

    Ja samalla tuli tässä mainostettua tapahtumaa. Muistakaa ilmoittautua !
    Hyvä pointti. Siellä on... https://www.motocaching.net/fi/frontpage/news (laitoin nyt vain suomeksi, eli ei näy, jos on valinnu käyttöliittymän kieleksi englannin).
    ------
  24. #1884
    Instagram on taas tuottanut muutamia kontakteja, mutta jostain syystä vaikka ilmoittavat tekevänsä kuittauksia tai uusia kätköjä niin ei niitä sitten kuitenkaan näy? Mun mielestä tälle ulkomaiselle "läpimurrolle" voitais vähitellen uhrata vähän useampikin aikaa ja vaivaa. Eli kaikki kontaktit käyttöön ja tuutataan homma käyntiin, jookos!?!
    Toi instagram toimii mulle aika hyvin... https://www.instagram.com/p/96FwvWriNz/
    Sulle tai kenelle tahansa muulle toimii ehkä joku muu keino, yksityisviestit lienee parhaita keinoja "kehua" sivustoa jos ulkomaisia kavereita on.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  25. #1885
    Foorumit ja Facebook ryhmät on myös hyviä kanavia.

    Jotain tämän tapaista tekstiä voinee soveltaa tilanteen mukaan:

    The new Motocaching site takes sharing motorcycle routes and spots to a whole new level.

    It's free and there are actually no hidden objects. The ride and the destination are the cache.

    Take a look at the countries and states that already have motocaches. Click the name to see the map https://www.motocaching.net/en/country/all

    How about sharing some of your favorites? It's easy when you remember to keep the route caches short and simple. Easy to make and easy to ride.
    ------
  26. #1886
    Alkaa meikäläisen kätköprojekti UK:ssa olla pikkuhiljaa loppusuoralla. Joitakin reittejä on vielä tekemättä ja sitten vois vaihtaa maata. Sen olen huomannu että kun googletan tien numerolla+motorbiking niin ekaks tulee yleensä uutisia prätkäonnettomuuksista kyseisellä tiellä. Tänäänkin tuli tuota Yorkin luuppia tehdessä uutinen jossa perheen äiti oli salaa ajanu prätkäkortin ja sitten ostanu oman prätkän. Parin tunnin päästä prätkän ostamisesta kyseinen nainen ajo ilmeisesti liikennejakajaa päin ja kuollut välittömästi. Oma aviomies ajo perässä omalla prätkällä. Olen googlettanu jokaisen tien josta oon tehny kätkön ja jokaisella tiellä on ollu kuolemaan johtaneita prätkäonnettomuuksia. On ollu toisaalta aika raskasta tehä näitä kätköjä tänne UK:hon just noiden onnettomuuksien vuoksi ja monta kertaa oon miettiny että uskaltaako täällä ajaa prätkällä ollenkaan. Toisaalta joillakin saiteilla tuntuu siltä että ihannoidaan todella lujaa ajamista. Monesti käytetään termiä blast elikä puhutaan kuinka hyvin joku reitti sopii todella lujaa ajamiseen. Tässä hommassa ei oo kyllä yhtään mitään järkeä varsinkin kun moni noista mun tekemistä reiteistä on B-luokan teitä jotka monesti on kapeita (pientareet puuttuu tyystin), mutkaisia, mäkisiä. En siis yhtään ihmettele että moni on menettäny henkensä. Onneksi kirjoitetaan myös että jotakin tietä pitää kunnioittaa mikä liittyy siihen, että kyseinen tie voi olla hyvinkin vaativa.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  27. #1887
    Olen kehittelemässä sitä, että muutkin käyttäjät, kuin kätkön tekijä, voi lisätä käännöksiä kätköille.

    Käyttöä ko. ominaisuudelle on esim. näissä tapauksissa:
    1) saadaan suomenkieliset kätköt ulkomailla käännettyä englanniksi (tai paikalliselle kielelle)
    2) paikalliset voivat kääntää englanninkielisiä kätköjä omalle kielelleen
    3) voidaan kääntää paikallisesta kielestä esim. englanniksi "turisteja" varten (esim. suomalaisia kätköjä englanniksi)

    Nyt olen ajatellut, että käännöksen voi tehdä jokainen halutessaan. Käännöksen tekijä on sitten sen käännöksen "omistaja" ja vain hän voi muokata sitä.

    Toisin sanoen käännös voidaan tehdä ilman kätkön tekijän osallistumista, mikä on varmaan hyvä silloin kun kätkön tekijä ei enää käy sivustolla ja myös silloin, kun kätkön tekijä ei osaa sitä kieltä, jolle käännös on tarkoitus tehdä.

    Mutta tuleekos jollekin mieleen jotain, miksei noin voisi tehdä? Esim. jokin syy, miksi käännökseen tarvittaisiin kätkön tekijän suostumus tai pitäisikö kätkön tekijälle antaa "etuoikeus" käännöksen tekemiseen.

    Mitään juridista tuohon ei tietenkään liity. Lähinnä mietin tapauksia joissa kätkön tekijä voisi kokea tilanteen ikäväksi. Vaikkapa silloin, jos kätkön tekijä on nänyt paljon vaivaa tekstin kirjoittamisessa ja siitä tehdäänkin kovin suurpiirteinen käännös.
    ------
  28. #1888
    Lainaa pleksi kirjoitti Katso viesti
    Mutta tuleekos jollekin mieleen jotain, miksei noin voisi tehdä? Esim. jokin syy, miksi käännökseen tarvittaisiin kätkön tekijän suostumus tai pitäisikö kätkön tekijälle antaa "etuoikeus" käännöksen tekemiseen.
    Mä just muutin yhtä kätköä aika radikaalisti! Eli entinen Siguldan (koko kaupunki) kätkö muuttui Siguldan kelkkaradaksi (Koska Siguldassa on ainakin pari muuta hyvää kohdetta...)
    Tämmöisestä muutoksesta pitäisi ainakin mennä tieto käännöksen tekijälle tai niinkuin tuossa nytkin ymmärtääkseni rapahtui: Se käännös siirtyi arkistoon. Eli miten valvotaan sitä jos alkuperäinen kätkö muuttuu, miten käy käännöksen?
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  29. #1889
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Eli miten valvotaan sitä jos alkuperäinen kätkö muuttuu, miten käy käännöksen?
    Ohjelma tarkastaa, että jos tekstejä muutetaan, niin käännökset siirtyy tilaan "odottaa päivitystä" (eli on hieman eri kuin arkistointi). Tarkoituksena on myös lähettää privaattiviesti kännöksen tekijälle, kun noin tapahtuu. Noi päivitystä tarvitsevat (kuten muutkin käännökset) näkyy "omat käännökset" sivulla.

    Jotta käännöshommaa ei voi systemaattisesti käyttää vastausten katsomiseen, ajattelin että uuden käännöksen voi aloittaa vasta, kun ei ole vanhoja käännöksiä keskeneräisinä tai arkistoituina.

    Sen voisi ulottaa myös näihin "päivitystä odottaviin" eli nekin pitäisi hoitaa kuntoon, ennen uusien käännösten tekemistä. Tarkoitus olisi ohjata käännösten tekemistä nimenomaan niille, jotka pitää niistä myös huolta.

    Teen ehkä myös niin, että käännökset poistetaan automatic, jos ne on olleet kuukauden tai pari keskeneräisenä, arkistoituna tai päivitystä odottamassa. Näin joku muu saa mahdollisuuden lisätä käännöksen. Tai sitten poiston sijaan laitan ne johonkin "Adoptoi tästä itsellesi käännös" -listalle.
    ------
  30.  
  31. #1890
    Kuulostaa hyvältä systeemiltä!
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
Sivu: 63 / 127:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1353616263646573113 ... ViimeinenViimeinen