Kommentti ko. sivulta: "The best time is the first 2 weeks of septembre. The road Will be all for you, no police, beautiful weather, and ......us !"
Pahus, myöhästyttiin justiinsa
Onpa tosiaan upean näköinen reitti. Onko muuten jollain käsitystä, kauanko tuon ajamiseen menee? Esim. minimi ajoaika? Nähtävyyksien katseluun ja maisemien ihailuun saa lisäksi varmasti kulumaan kaiken ajan, joka on käytettävissä.
Muoks: Laitetaas vielä linkki ko. seudun kätkökartalle, kun tuli tuollainenkin ominaisuus värkkäiltyä.
------
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kartan harmaan alareunan korjaus on loistava, iso kiitos!
Myös nimellä hakeminen on mahtava parannus.
En erityisemmin tykkää tuosta uudesta tavasta näyttää kaikki kätköt tyypistä riippumatta vain sinisillä ympyröillä kun zoomaa ulommas, tai ainakin se aktivoituu liian aikaisin (monesti on todella oleellista erottaa reitit paikkakätköistä), mutta taidan arvata miksi se on tehty.
Yksi uusi ominaisuus mikä voisi olla hyödyllinen olisi osoite / koordinaattipohjainen "lähimmät kätköt" lista. Eli siis kuten nykyinen lista mutta ilman että pitää epätoivoisesti yrittää onnistua kartalta klikkaamaan haluttua pistettä (joka on mobiililaitteella ja hitaalla nettiyhteydellä melko tuskaista). Muistaakseni ainakin Google tarjoaa osoite->koordinaattimuunnospalvelua.
Ja olisiko mahdollista saada paikkoihin joissa on "pakko" valita maa (esim. uusimmat kätköt -lista) vaihtoehdoksi myös "kaikki maat"? Mielelläni vakoilisin ihan maailmanlaajuisesti mitä uusia kätköjä tulee ilman että pitää klikata yksitellen jokainen maa läpi. Muistaakseni samaan ongelmaan (maa on "pakko" valita) törmäsin muutamassa muussakin paikassa mutta en nyt muista missä.
LoneWolf, kuten arvaatkin, ne siniset pompulat käyttää vähän eri tekniikkaa ja ovat nopeampia piirtää (jopa Edgellä). Mutta se jäi mietityttämään, että millaisessa tilanteessa pitäisi nähdä symbolit ja reitit "laajemmalla" kartalla? En epäile, ettei tarvetta olisi, mutta kiinnostaa tietty, jos on jotain, mitä en ole hoksannut ollenkaan. Sitä olen kyllä itsekin välillä miettinyt, että ne pompulat tulee jotenkin "ärsyttävästi liian aikaisin". Samaa fiilistä ei ole kuitenkaan tullut silloin, kun olen käytännössä etsinyt kätköjä tai suunnitellut reissua.
Lähimmät kätköt lista: Onkos tässä tarpeena se, että saisi tien päällä etsittyä paikan, johon voisi ajella seuraavaksi? Vai esim. jotain sellaista, että Vaasassa kaffeella voisi katsella, mitä on tarjolla Tampereella? Lähinnä siksi kyselen, että ekassa casessa haun lähtökohtana voisi olla esim. nykyinen sijainti ja jälkimmäisessä paikan nimi tai osoite koordinaateiksi muunntettuna.
Toi "kaikki maat" on mullakin pyörinyt mielessä. Ehkä sen voisi toteuttaa jonkinlaisena "maailmalla tapahtuu" sivuna, jossa olisi uusimmat kätköt, jotain tilastoa löydöistä ja vaikka tervetuloa toivotus uusille rekisteröityneille. Toimisi vähän niinkuin mainoksena siitä, että saitti on aktiivinen.
------
Totta tuokin... mutta itse olen ajanut noita Italian ja Itävallan passoja n. 50-60km/h keskinopeudella... So on nimittäin niin että itse serpentiiniosuus (siis se missä on neulansilmämutkia) on yleensä aika lyhyt, ehkä n. 7-12km. Ja loput on sitten normaalia melko suoraa tai enintään loivempaa mutkaa.
Tässä esim ajan 17,5km:n matkan (Stelvio länsipuoli) 19min 30 sek (https://www.youtube.com/watch?v=3SN838H2ajE) eli keskinopeus on n. 53km/h.
Viimeksi muokannut: Go-Za; 01.10.2015 klo 17:08.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Pidempiä päivämatkoja suunnitellessa törmään tuohon, kun reittikätköt eivät usein semmoisiin sovi mutta paikkakätkö voisi hyvinkin sopia. Toki siis seuduilla missä kätköjä on harvemmassa, eli siis lähinnä Suomen ulkopuolella.
Molemmat.
Usein sitä miettii että kun nyt olen paikassa X niin olisikohan tässä jotain lähellä. Tai olen ajamassa paikkaan X, olisikohan siellä jotain lähellä. Joskus taas olisi vain näppärää nähdä lähimmät kätköt helposti.
Tuo korjaa tosin vain osaongelman; sama ongelma (maarajoitus on pakko valita) on myös esim. "top finders" ja "most often found caches" sivuilla ja varmaan muutamassa muuassakin paikassa.
Hieno video! Toki tiedän, että olet nopeampi kuski kun minä, mutta tuskin mullakaan tuossa olisi keskinopeus ihan kolmeenkymppiin pudonnut.
Mulla toi keskinopeuden käsite on kai sikäli hieman hämärtynyt sillä, että katson sitä aina joskus navista. Mukaan tulee silloin pysähdyksiä (valokuvan otto, kartan katsominen...) ja myös parkkipaikoilla pörräämistä yms.
------
Mielenkiintoisena huomiona tuo maakohtaisuus ei kyllä kaikissa listoissa edes toimi, esim. "latest logs" ja maaksi valittuna Finland näyttää silti kommenttini Kroatiassa olevaan Sveti Jure -kätköön...
Toinen huomio on että nuo kommenteissa olevat kuvat toimivat vähän satunnaisesti riippuen miltä sivulta kommenttia katsoo, esim. tuolla yllämainitulla "latest logs" sivulla käy niin että kuvat näkyvät "latest logs"-listalla mutta eivät näy kun klikkaa sitä elementtiä ja katsoo oikeassa reunassa olevaa "logs" listaa, mutta jos menee ko. kätkön kätkösivulle niin siellä ne taas näkyvät ko. listassa.
Myös nyt kun kommentteihin saa laitettua linkkejä, niin saisiko tämän saman ominaisuuden myös kätköjen kuvauksiin? Muutamissa niistä on tekstimuotoisena urleja joiden avaaminen esim. mobiilista on todella tuskallista kun ne eivät ole klikattavia linkkejä.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kuten siinä maan nimen vieressä sanotaan: "Näytetään maahan Finland liittyviä lokimerkintöjä". Ne lokimerkinnät siis liittyy johonkin maahan joko siten, että kätkö on Suomessa tai käyttäjä on Suomesta. En kyllä ymmärrä, miksei Suomalaisille pitäisi näkyä muiden Suomalaisten kommentit ulkomaisilla kätköillä. Ainakin itse katson latest logs listaa siksi, että kiinnostaa missä tutut nimimerkit ajelee.
Tosiaan latest logs sivulla lokimerkintöjen kuvat näkyvät vain siinä vasemman reunan listassa. Syy liittyy teknisen toteutuksen hankaluuksiin.
Tämä pitää jossain vaiheessa lisätä.
------
Ahaa, aivan. Käytän englanninkielistä versiota yleensä ja "related to Finland" ei heti johtanut oikeaan ajatukseen vaikka kyllähän se nyt kun asiaa ajattelee ihan oikein on.
Minua ei yleensä kiinnosta ihmisten kansallisuus kauheasti joten katselen tuota listaa lähinnä sillä silmällä että missä on uutta aktiviteettiä, ja oikeastaan sen takia kaipaan sitä optiota että saisin koko maasuodatuksen pois.
Teen varmaan tavalla tai toisella näkymän, jolla näkyy kätköilyn aktiviteetit koko maailmassa. Tosin nyt kun sitä aktiviteettia ei ole Suomen ulkopuolella nimeksikään, niin en ole pitänyt kiirettä. Tai no joo... tuleehan uusia kätköjä ulkomaille, mutta eipä juuri muuta.
Kunhan kerkiää, niin pitää käydä läpi koodia, jolla maavalintoja ja tietokantahakuja tehdään ja vähän arvioida työmäärää.
By the way, jos kellään on ehdotusta "Showing logs related to Finland" tekstin tilalle, niin mielellään parantelen. Esim. jotain "Logs where cache is in Finland or user is from Finland" -tyyppistä harkitsin, mutta tuntui, että maan nimen mainitseminen kahteen kertaan tekee tekstistä turhan pitkän.
------
Enää ei puutu kovin paljoa, että 5000 löydön raja menisi rikki.
Merkkipaalun kunniaksi ajattelin postittaa löytyi merkinnän nro 5000 tekijälle tollasen motocaching kynän (kuulakärkikynä ja kosketusnäyttökynä samassa).
![]()
------
Muuttuikos säännöstö koskien sitä milloin saa merkata kätkön löydetyksi? Muistan että siitä oli jotain keskustelua että tulisi 2kk raja jota vanhempia ei enää saisi merkata mutta en muista keskustelun lopputulosta.
Olisi nimittäin AVJ-reissulta vielä monta kätköä merkitsemättä löydetyiksi kun en ole kuvia ehtinyt käsitellä (niissä kun on kätkökysymysten vastauksia)...
Mulle tuli muutama merkintä lisää tänään, montako nyt on yhteensä ? Olin laskenut että niitä ois tullu vielä 5-7 enemmän mutta nykyään tulee viihdyttyä ja palloiltua kohteissa kauemmin kuin aiemmin. Haminan linnoitus ja Ruk:in rakennukset jäi mieleen, pitää mennä uudestaan ens vuonna ja tutkia vähän tarkemmin.
Mun puolesta LoneWolf saa merkata ne kesäkuun jutut jos se muille sopii. Kaverilla oli niin huono tuuri ettei päässy kun lähtöpaikalle kun muut lähti Atlantivalli reissulle. Pyörä rikki.
Ja vielä jatkuu kätköily ! Muutamat kohteet vielä ennen talviunta![]()
R1200GSA -09
Juu... minunkin puolesta saa merkitä.
Btw, löytämisen lyhkäset ohjeet ja säännöt on tuolla dokumenttisivun ekan dokumentin alussa.
En tarkoituksella laittanu puuttuvaa määrää esille... aattelin, että pääsee porukka helpommalla, kun ei tarvii taktikoidaSanotaan nyt vaikka, että saadaan kumminkin ajaa ihan tosissaan viikonloppuna, jos meinataan jo tässä vaiheessa saada 5000 täyteen. Tai sitten pitää järjestää kunnon kemut kauden päättäjäisiksi
Mulla on muuten sama kuin Jackilla, että tulee oltua kätköpaikoilla pitempään ja tutustuttua kaikessa rauhassa, jos vaan on kiinnostava paikka.
------
Kysymys: Voiko kätkön merkitä löydetyksi jos ei jätä mitään kommenttia? Eli rekisteröityykö se?
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kunnon kemut ennenkaikkea ! Mietin että meidän kannattaisi mennä: Rymy Eetuun ! Saa tanssia pöydällä jos tuntuu siltä. Kuka tekee tapahtuman ? Ja koska mennään ? Marraskuu ?
Ei taideta saada 5000 kohdetta kasaan nyt vkl mutta onhan tässä vielä ajokautta jäljellä, sitkeesti vaan marraskuulle asti![]()
R1200GSA -09
Taitaa olla taas mun vuoro. Marraskuu sopii, jos vaan päätetään päivä ajoissa, mulla ainakin tuppaa kalenteri täyttymään ellei sinne erikseen varaa vapaata. Mulla on jo nyt marraskuussa varattu muille menoille 13.11. ja 21.11. (ja 6.11. ehkä, tosin se tilaisuus ei ole mikään must-go). Onneksi sentään työtilanne helpottaa ensiviikon jälkeen
.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Tänään voi olla tekeminen vähissä. Saako kätköjä hakea moposkootterilla?![]()
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Heh... hauska bugi sivulla. Reittikätkössä olevaa kysymystä ei pysty poistamaan!
Jos poistat kysymyksen, se herjaa "Ei onnistu!" koska reitissä on piste joka on merkitty vastauksen löytymispaikaksi.
Jos poistat reitistä vastauksen löytymispaikan, se herjaa "Ei onnistu!" koska kätkössä on kysymys....
Loputon luuppi!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
No, hankala kohta ainakin, mutta ei varsinaisesti bugi.
Suomenkielisellä ohjesivulla on linkki videoon "Kysymyksen poisto reittikätköltä", jossa kerrotaan, että homman saa hoidettua arkistoimalla kätkön kysymyksen poiston ajaksi.
------
Voi kettu, tarkistelin äsken omia löytöjäni ja huomasin että viikko sitten kaksi merkkaamani kohdetta (Sampan S3 kännyllä kohteessa) eivät sitten olleetkaan menneet perille
Onneksi kyseessä kohteet joiden ohi tulee ajettua muutenkin usein. Jatkossa pitää tarkistaa heti kun kuitannut että prosessi menee perille. Tässä varmaan syynä oma känny jonka käyttötunnit taitaa olla käytetty.
Johtuneeko myös tuosta kännystä mutta kun tien päällä tulee katsottua lähellä olevia kohteita niiden tarkempia karttoja jne. niin latausaika on monesti pitkä.
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010