No niin , Yrmyli tehdä paukautti heti tänään seitsemän uutta kätköä
Hyvä aloitus tähän harrastukseen. Hän tais mainita eilen että jättää kotiseudun kätköt jotka pitää hakea: Talveksi !![]()
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ihan hyvä, että on toi "porukalla tarkastaminen". Tänään tarkastettu 12 kätköä ja vielä olis kolme englanninkielistä jonossa, joilla ei oo vielä yhtään arviota.
------
Laitoin Pleksi sulle tekstarin aamulla että haluutko pari kuvaa bugista mikä toistu muutamaan kertaan vkl reissulla ipadilla. On kait tekstari menny harakoille kun ei oo toinenkaan kaveri vastannu. Vai mökötätkö ?![]()
Viimeksi muokannut: Jack; 07.09.2015 klo 22:55.
Kai se tääkin täytyy joskus kokea. Kävin vain "kurkkaamassa" millaisia kätköjä on tarkistettavana ja bannihan siitä sitten iski.
Capture.JPG
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
En mökötäMulla vaan jää joskus aamuiset tekstarit huomaamatta jos teen hommia koko yön. Seuraan kyllä lähköpostia ja n. kpl eri kanavaa tietokoneella, mutta tekstareita en aina muista tarkistaa.
Mutta siis juu... laita ihmeessä kuvat virhetilanteista. Laita mukaan myös jotain tietoa siitä, mitä olit tekemässä, kun virhe tapahtui.
------
Juu laitan huomenna. Tuli väsy, toinen silmä on jo kiinni. Varmaan virkeempänä onnistuu paremmin.![]()
Kas, se Texasin kätkö olikin seurausta tuosta mun foorumipostauksesta.
------
Kiitoksia, nyt toimii. Tulipahan tuokin asia nyt sitten testattua ja koodi toimii. Vähän huvittavaahan tää banni oli mutta säännöt on sääntöjä enkä valita. Tietenkin tuo 10 päivää on aika kova rangaistus joten miten olis, voisiko kakkua vähän lyhentää esim. 7 päivään? Eilen oli aika monta uutta kätköä tarkistettavana ja kun ei ollu aikaa enempää tarkistaa niin sitten vain kurkkasin.
Joo, tein kokeeksi muutamia kätköjä että porukalla olisi jotain etsittävää myös tuolla Suomenlahden eteläpuolella. Kyllä siellä olisi paljonkin vaihtoehtoja, mutta nämä nyt tehdyt ovat periaatteessa saatavilla myös katupyörällä jos vain ajokokemusta soratieltä löytyy.
Muutama entinen ydinohjustukikohtakin on vielä merkkaamatta, täytyy itsekin katsoa niiden sijainteja GPS-lokeista vielä. Loppuviikosta suomalainen motoristiporukka käy vielä tarkistamassa onko toinen alue koskematon, keväällä toisen tukikohdan rakennuksia oli purettu jonkinverran.
Itse olen kiertänyt Baltiaa viitenä vuotena peräkkäin matkaendurolla ja alkaa kaikki paikat olla ajettuna ainakin Viron ja Latvian puolella. Katselin aiemmin tehtyjä kätköjä ja huomasin että olen käynyt katsomassa nämä jo aiempina vuosina. Mutta, säännöt on sääntöjä ja täytyy varmaan käydä katsomassa ja kuittaamassa nämä paikat tulevina vuosina.
Kun tässä vain ehdin niin teen muutamia kysymysluonteisia kätköjä Satakunta/Etelä-Pohjanmaa/Pohjanmaa alueelle.
Triumph Tiger 800 XC + Triumph Tiger 900 GT + Triumph Explorer 1200 XRX
Palaan vielä tähän kätkön tarkastusasiaan. Voisiko Tarkastuksen pääsivulle laittaa listan tarkastettavana olevista kätköistä, esim. kätkön nimi ja maa. Ja sitten olis tietenkin hyvä että jos vois valita minkä kätkön tarkistaa (jos ei halua tarkistaa esim. jotain ulkomaista kätköä). Tällöin ei tarvitsis käydä "kurkkimassa" mitä on tarkastettavana.
Mun mielestä ei ruveta tarkistuksessa valkkaamaan parhaita päältä, siis että ottaisin tarkastukseen vain sen mikä miellyttää. Jos on tähän hommaan ryhtyny ja haluaa tarkistaa niin tuo nykyinen on aivan hyvä. Eihän niitä tarkistuksia ole pakko tehdä. Ei sitä tarkistus nappia tarvitse painaa, edes uteliaisuudesta et oisko just mulle hyvä kohde tarkistettavaksi. Veikkaan että Pleksillä on noiden sivujen kanssa työsarkaa muutenkin.
Toinen asia, en aio alkaa ens vuonna käyttämään uutta nimimerkkiä, eikä sitä systeemiä tarvitse kehittää että saisi merkattua kohteet ns toiseen kertaan. Suomessa riitää vielä kohteita ens vuodellekin, pitää vaan ajaa pikkasen kauemmas.
E: mulle on käynyt jonkun kerran silleen et oon painu tarkastusnappia kesken reissun, esim. puhelimelta. Utelias kun olen ! Eikä siinä auta muuta kuin pyörä sivuun ja kypärä pois ja töihin![]()
Viimeksi muokannut: Jack; 08.09.2015 klo 12:58.
Olen tuota listaakin kovasti pohtinut aikanaan, mutten päätynyt sellaista tekemään.
Nyt kun "porukalla tarkastamista" on tehty jo jonkun aikaa, voi olla hyvä hetki pohtia, että miten hommaa voisi parantaa. Minusta asia on vähintäänkin monisyinen, joten tässä hieman ajatuksia, miksi se on sellainen mitä on.
Ottakaa muutkin kantaa. Please!
Pidän yhtenä suurimmista haasteista sen varmistamista, että kaikki kätköt saadaan tarkastettua, eikä tarkastettavat valikoidu sen mukaan, että vain "helpot tai mieluisat" tulee tarkastettua. Niin voisi käydä vähäisilläkin kätköstä saatavilla ennakkotiedoila, jos siihen annettaisiin tilaisuus. Tiedän kokemuksesta, kun tein aikanaan tarkastuksia ja oli tarkastettavien lista itselle näkyvillä. Ei tietenkään jätetty mitään tarkastamatta, mutta ymmärtänette pointin.
Nyt, kun tietää, että tarkastus pitää aloittaa "sokkona" ja tehdä myös loppuun, tarkastaja on uskoakseni paremmin varautunut siihen, että todellakin tarkastaa sen kätkön, joka eteen tulee.
Kun tarkastus on aloitettu, pitää olla myös mahdollisuus tehdä se loppuun. Ei saa käydä niin, että tarkastajalle sanotaan palautteen kirjoittamisen päätteeksi, että "sorry, tarkastus päättyi jo" (eikä myöskään niin, että ko. tarkastajan palaute jätetään huomiotta). Tästä syystä tarkastukseen annetaan puoli tuntia aikaa, eikä tarkastusten lopputulosta päätetä ennen kuin jokainen tarkastuksen aloittanut on saanut puolituntisensa.
Nyt jos tarkastuksia aloitetaan "kurkkimismielessä" niistä jokainen saa puoli tuntia aikaa ja siten venyttää tarkastusta. Jos kätköily olisi suosittua esim. USA:ssa, Englanninkielisten kätköjen "tarkastusjono" voisi edetä hyvinkin hitaasti.
Arvelin, että kymmenen päivän banni kahdesta keskenjääneestä tarkastuksesta viikon aikana olisi riittävä siihen, että uteliaimmatkaan eivät venytä tarkastuksia. Huolelliselle tarkastajalle niin ei pitäisi käydä vahingossa.
Tietty tämä menettely voi tehdä tarkastamisesta "vähemmän hauskaa", mutta toivottavasti tarkastettavien määrän näyttäminen valikossa motivoi riittävän monia. Toistaiseksi tarkastukset on kuitenkin menneet minusta aika nopeasti.
Edit: Jack ehtikin jo... kiitos kommentista.
Viimeksi muokannut: pleksi; 08.09.2015 klo 14:52. Syy: selvennys: ennen kuin jokainen tarkastuksen aloittanut on saanut puolituntisensa (oli: ... tarkastaja on saanut...)
------
Komppaan jackia ja pleksiä: ei ole hyvä että pääsee valikoimaan mitä tarkistaa, sitten helposti otetaan vain "parhaat päältä".
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Mä en ole kuitenkaan ruvennut tarkastamaan kätkössä olevien tietojen paikkansapitävyyttä.... Eli mulla ainakin on periaatteena pikemminkn se että jos tarkastettava kätkö näyttää olevan ok niin se on ok. Jos joku kätkö on "virheellinen" niin tuleehan se julki joka tapauksessa myöhemmin.
Kysymys: Tarjoaako järjestelmä tarkastettavaksi kätköjä joiden kieli on jotain muuta kuin mitä olen omissa asetuksissani määritellyt kieleksi? Esim saatanko joutua tarkastamaan Saksankielistä kätköä? (Ei nimittäin taivu!)
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Jep! Tietojen oikeellisuutta ei ole tarkoitus tarkistaa (=yleensä ei voikaan). Pääasia, että saadaan seulottua sääntöjenvastaisuudet pois ja jeesattua kätkön tekijää, jos siihen tulee tilaisuus/tarve.
Tarkastettavaksi tulee tosiaan vain sen kielisiä, mitä on ilmoittanut kielivalinnoissaan.
Käännösten osalta tarjoaminen tarkastettavaksi perustuu vain käännöksen kieleen. Eli teoriassa sulle voisi joskus tulla tarkastettavaksi vaikkapa ranska->suomi käännös, vaikket osaisikaan ranskaa. Minusta tämä on ihan ok, koska käännösten tarkastusten tarkoitus on vain karsia "asiattomuuksia" eikä sinänsä tarkistaa käännöksen oikeellisuutta. Ja nythän ohjeiden mukaan käännöksen ei tarvitse muutenkaan olla mitenkään tarkka. Myös sitten kun käyttäjät voivat kääntää toistensa kätköjä, toivon tämän riittävän. Käännöksen oikeellisuuden tarkistamisen ja molempien kielien osaamisen vaatimus voisi olla liian kova tavoite.
Muoks: Nyt on btw saatu kolmen päivän aikana tehtyä ja hyväksyttyä 22 uutta kätköä. Ei paha![]()
------
Ja vielä sais tehdä pari kätköä Viroon... nimittäin Aleksandri Pub. Löytyy Pärnusta. Erittäin legendaarinen motoristihenkinen baari, ravintola ja majoitus. Sekä Kallasten rantatörmä kans, Kiitos! (Mäkin haluan kuitata kätköjä ens keväänä Virossa!)
Viimeksi muokannut: Go-Za; 09.09.2015 klo 19:33.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
KYLLÄ!
Aiemmin mainittujen perustelujen lisäksi tulisi vielä lisäbonuksena se, että paikalla käynnin jälkeen kätkön tekijä voisi hyvinkin parannella kätköä esim. lisäämällä kuvan ja kertomalla jotain, jonka huomasi vasta paikan päällä.
Tuli vaan mieleen, kun eestiksi kirjoitettujen juttujen perusteella väsäsin kätköä siitä Pärnulaisesta pubista![]()
------
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kyllä sullakin se Suomen motokätkökarttaa alkaa putsaantua aika hyvin löydetyistä kätköistä. Mulla Etelä-Suomi näyttää jo aika tyhjältä, enää on Kouvolan seutuvilla kätkörypäs käymättä sekä joita kätköjä Someron ympärillä (sekä tietenki vain kurapyörille tarkoitetu muutamat kätköt). Ens vuoden jutauksen aikaan mulla tyhjenee jo aika tehokkaasti Suomen kartta vaikka uusi kätköilijä Yrmyli on ruvennu tekemään pohjanmaalle uusia kätköjä.
Noo äläpäs Jlik nyt puhu vasten parempia tietoja
Mulla on käymättömiä kohteita n.110-120 Vaasa - Kuopio linjan alapuolella jota mä pidän potentiaalisena matkana ajaa, kas kun tykkään ajaa noita pitkiä matkoja. Saattaa olla että vielä syksyn mittaan noi käyn ajamassa !
No ehkä en sentään, pitää jättää jotain ens vuodelle. Muutaman kätkön tai reitin saatan käydä vielä hakemassa.
Tarkotin vielä eteläisempää linjaa kuten esim. Pori-Mikkeli. Kyllä mullakin Vaasa-Kuopio linjalla on vielä runsaasti kätköjä. Jätän kuitenkin ne ens kesän jutaukseen. Tarkoitus silloin "putsata" kätkökartta Pohjanmaan osalta.
Muoks. Tossa mun löytämättämät kätköt Vaasa-Kuopion eteläpuolelta.
Capture.jpg