Saisiko nuo kaudet asettumaan helpoiten ihan vaan symboleiden avulla. Eli olisi oma lippu kauden löydöille ja oma lippu edellisten kauden löydöille (esim. tällä kaudella löydetyt mustavalkoisella lipulla kuten nytkin ja edellisellä kaudella löydetyt vaikka mustavihreällä lipulla, jolloin erottaa, että sen voi vielä tällä kaudella hakea uutena). Silloin tosin ei näe, onko kyseessä paikka, tapahtuma vai reitti, mutta jos kätkön on jo kerran hakenut, niin ei kai sillä niin väliä ole (ja näkee sen kuitenkin sitten kun avaa kätkön).
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Ei se oo helppoa meillekään täällä etelässä. Panin tänään tix texeihin irtovuoret paikoilleen ja kävin kokeilemassa pientä lenkkiä. Myös paksummat tumput oon hommannu. Huomenna lähen kattomaan josko pääsis Lahden-Heinolan kieppeille. Jos säät on liian hankalia niin sitten suuntaan itään päin. Jossakin vaiheessa pitää vain tehdä päätös mihin suuntaan jatketaan.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Kiitoksia! On tosi tärkeää homman kehittymisen kannalta, että tulee ehdotuksia, vaikka varmaan välilä tuntuu, että mä yritän vastustaaMutta nää ehdotukset, mitä täällä on tullut, on kuitenkin rakentavia!
Kartan symboleissa toi voisi toimia. Tai sitten niinpäin, että on "löydettyjä", "löydettäviä" ja "ihan uusia löydettäviä". Mutta jotenkin mulla menee molemmat aivosolut sekaisin, kun mietin listauksia, kätkön sivua ja lokimerkinnän tekemistä. Esimerkiksi nyt kun mennään tekemään lokimerkintää, ei tarjota "löytyi" vaihtoehtoa, jos on jo löydetty. Pitäisikö sitten tarjota joku "löytyi kaudella" lokimerkintätyyppi jne, ettei esimerkiksi vahingossa kommentoi uutena löytönä (ainakin joskus geokätköilyyn liittyen luin, että muut piti hauskaa, kun joku löysi uudestaan - siis unohtunut, että oli jo löytänyt). No toi oli vaan yksi esimerkki, ei jumituta siihen...
Yksi vaihtoehto voisi olla se, mitä jo aiemminkin taisin sivuta, että voisi valita "all-time" tai "kausi" näkymän. Ne näkyisivät kumpikin kuten nytkin. On löydettyjä ja on löytämättömiä - simppeliä. Tosin "kausi" moodissa pitäisi kartalla olla pikku lisukkeena symboli, että tästä tulisi myös ihan kokonaan uusi löytö tai vain kauden löytö. Silloin "kausikisaan" osallistumattomille koko asia ei näkyisi ja heidän kannaltaan homma pysyisi yksinkertaisena.
Voi tietysti olla niinkin, että koko kätköilystä pitää saada vielä enempi kokemusta, jotta saisi käsityksen, mihin suuntaan pitäisi tän osalta kehittää. Onhan se myös niinkin, että nyt vasta kymmenellä kätköilijällä on yli 40 rastia kuitattuna, keskiarvona about 71, josta saadaan, että heilläkin on keskimäärin 183 löytämätöntä ja lisää kätköjä tulee varmaan vielä reilusti.
Onks Jlik lähteny Suomea ajaa ympäri ? Ois taas niin hieno keli ajaa. Hitto kun pitää painaa duunia![]()
Minustakin omat karttasymbolit eri löydöille olisi ihan riittävä näyttämään kauden tilanteet. Tällöin toivoisin, että myös löydetyistäkin erottaisi kätkötyypin jo symbolista. Tulisiko liikaa tuhrua jos olisi jokaiselle kätkötyypille kolme symbolia; löytämätön, vanha löytö ja kauden löytö?
Pleksi saa ratkoa koodin joka osaa näyttää kulloinkin oikeaa symbolia
Voitaneen sopia, että kausi katkeaa vuodenvaihteessa?
Kartan filtteröintimahdollisuus löytötilanteen mukaan helpottaisi tilanteen hahmottamista nyt kun tuota tavaraa alkaa kartalla olla paikoin ihan mukavasti. Olisiko mahdollista saada nykyisiä kätkölistan filttereitä vaikuttamaan myös karttaan ja siihen lisätä vaihtoehdot kauden löytöihin ja all-time löytöihin?
Löytämismerkinnän tekemiseen en kaipaa erillistä vaihtoehtoa uusintalöydöille. Käyttäjän kannalta yksinkertaista kun löytö on löytö, taustalla sitten se kuuluisa pleksin logiikka hoitaa oikeanlaisen merkinnän. Tai sitten automaattisesti merkintätyyppien listassa on joko valittavana vain joko "Löytyi" tai "Kävin täällä taas" mutta ei molempia sen mukaan onko kätköä kuitattu aiemmin. Aiemman kuittauksen näkee kätkösivun symbolistakin, mutta ei haittaisi vaikka kuittauslistakin olisi fiksu.
Tällaisia "pieniä" toiveita...
Edit: mun puolesta saa kuitata samaa kätköä niin usein kuin haluaa kunhan siitä ei tule enempää kuin yksi laskettu merkintä per kausi/all-time
Jeps, ehkä mä nyt vihdoin tajusin tämän. Niille jotka ei ole kiinnostuneita kausista, näkyisi vain löytämättömiä ja löydettyjä. Ja löydetyissä olisi "lisätietona", että onko tullut käytyä viimeaikoina. Muutenkin olen miettinyt, että toi nykyinen ruutulippu kartalla on vähän tyly, kun ei näytä kätkön tyyppiä.
Vuodenvaihde on minustakin käytännössä ainoa järkevä katkon paikka. Ja nyt ei sit kukaan ehdota mitään kahden viikon pituisia kätköilykisojaPleksi saa ratkoa koodin joka osaa näyttää kulloinkin oikeaa symbolia
Voitaneen sopia, että kausi katkeaa vuodenvaihteessa?
Niin juu... noi filtterit on vähän unohtunu. Olisiko ne filtterin valinnat hyvä säilyä istunnosta toiseen? Vai olisiko parempi, että kartta tulisi aina näkyviin ensin filtteröimättömänä?Kartan filtteröintimahdollisuus löytötilanteen mukaan helpottaisi tilanteen hahmottamista nyt kun tuota tavaraa alkaa kartalla olla paikoin ihan mukavasti. Olisiko mahdollista saada nykyisiä kätkölistan filttereitä vaikuttamaan myös karttaan ja siihen lisätä vaihtoehdot kauden löytöihin ja all-time löytöihin?
Tämä pitää miettiä tarkkaan, ettei tunnu sekavalta "sunnuntaikätköilijälle". Joissain yhteyksissä käyttäjälle näytetään myös tekstinä, onko kätkö löydetty vai ei. Eli mitä näytetään silloin, kun kätkö on löytynyt viime vuonna. Jos asiaa ajattelee niiden kannalta, jotka ei ole kiinnostunut kauden löydöistä, niin kyseessä on löydetty kätkö. Voisi olla vaikka "Löydetty" + vuosiluku. Ja kauden löydöt "Löydetty tänä vuonna". Ja tämä menisi yksiin noiden symbolien kanssa. Hmmm... tää vois toimia. ThanksLöytämismerkinnän tekemiseen en kaipaa erillistä vaihtoehtoa uusintalöydöille. Käyttäjän kannalta yksinkertaista kun löytö on löytö, taustalla sitten se kuuluisa pleksin logiikka hoitaa oikeanlaisen merkinnän. Tai sitten automaattisesti merkintätyyppien listassa on joko valittavana vain joko "Löytyi" tai "Kävin täällä taas" mutta ei molempia sen mukaan onko kätköä kuitattu aiemmin. Aiemman kuittauksen näkee kätkösivun symbolistakin, mutta ei haittaisi vaikka kuittauslistakin olisi fiksu.
Itseasiassa tällä suunnitelmalla, kukin voi merkitä yhden kätkön löydetyksi useampaan kertaan, kun voi merkitä kerran per kausi. Tähän astihan on voinut olla vain yksi löytö per käyttäjä/kätkö kombinaatio. Tämä voi olla jossain määrin työläs totetuttaa ja testata, mutta tuskin mikään ylitsepääsemätön.Tällaisia "pieniä" toiveita...
Edit: mun puolesta saa kuitata samaa kätköä niin usein kuin haluaa kunhan siitä ei tule enempää kuin yksi laskettu merkintä per kausi/all-time
On kyllä vaikea arvioida, kuinka tärkeä asia tämä kausikätköily oikein olisi. Tuossa aiemmin mainitsemieni lukujen valossa voisi kuvitella olevan "harvojen hommaa", mutta toisaalta juuri noiden aktiivisten etsijöiden panos kätköjen lokimerkinnöissä voi olla hyvinkin arvokasta kaikille. Olisiko tähän "tärkeyteen" kellään mitään arvioita tai arvauksia?
Ja koska tämä ei ole eikä saa olla kuitenkaan kilpailu niin tehdään niinpäin et voittaja tarjoaa makkarat ja![]()
![]()
No olihan se sitten minunkin pakko tänne rekisteröityä että saa keskustella koko pitkän talven tästä ihanasta harrasteestamme(Nimimerkki Suski oli jo varattu...)
En vielä ehtinyt ihan kaikkia edellisiä viestejä lukea, eli täytynee pidättäytyä ottamasta kantaa tohon kausikätköilyyn ettei tule turhaa jankkausta.
Pari juttua kuitenki eli mitäs sitten kaudella 2016? Tuleeko kätkölle kartalla sitten jo kolmas erivärinen lippu?
Vai poistuuko kauden suoritteet kartalta kauden vaihtuessa ja päivittyy vain löydetyksi ja sitte lävähtää päälle taas uuden kauden neitsellinen kartta
Mä taidan kuulua siihen kausikätköilijöiden porukkaan, elämä kuljettaa sitä rataa että mitään maalaiskuntamatkailua ei pysty harrastamaan eli täs huudeilla pyöritään maailman tappiin![]()
Aivan paras![]()
Ja juuri äsken asensin uuden version, jolla pystyy ylipäätään tekemään lokimerkintöjä. Eilinen päivitys nimittäin rikko koko toiminnon
Suskin kysymykseen: Niin mä ajattelisin, että kartalla on vain kahta sorttia löytyneitä: "tällä kaudella" ja "aiemmin". Eli "kauden kätköjä" etsiessä sillä ei kai ole väliä milloin se aiempi löytö oli, kunhan oli ennen kuluvaa vuotta. Tietty kätkön tiedoissa voisi muuten näyttää minä vuonna se aiempi löytö oli, jos sellainen kiinnostaa.
Just tulin kotiin, 530 kilsaa, 11 tuntia, 14 kätköä kuitattu ja 1 uusi tekeillä. Olihan siinä reissu. Mahtavaa oli vaikka aamulla tuli kyllä holotna olo ja oli pakko pysähtyä Nastolassa vähän pidemmäksi aikaa lämmittelemään. Aamulla oli pakkasta -1, kun lähdin kotoa n. klo 6. Onneks oli tiet täysin kuivia Heinolan seutuvilla vaikka vähän jänskätti mikä on tilanne siellä. Oli vähän tehotonta kätköilyä tänään kun Käkisalmen silta oli remontissa joten jouduin ajamaan Kalkkisesta Asikkalanselän ympäri että pääsin Karisalmen sillalle. Saapi olla sitten vika kätköperseily tänä syksynä. Ens viikonloppuna ajattelin kuitata vain 3 kätköä Lohjan seutuvilta (ei oo tarkoitus ruveta kilpailemaan Jackin ja Maaemon kanssa, ne karkaa kuitenki taas jossakin vaiheessa horisonttiin). Yks merkkipaalu on sitten saavutettu. Täytyy myöntää että kun tuo lähestyi niin tuli pakkomielle päästä siihen.
Muoks. Laitetaanpa sitten mopokuva vikalta kätköltä elikä Lahden Matkustajasatamasta IMG_0303_2.jpg
Muoks 2. Tehty uusi kätkö Lahden seutuville (odottaa vielä hyväksyntää).
Pakko kertoa off topicia ja pahasti:
Tästä tuli mieleen ala-asteen 3. luokan kevätlukukaudella ollut kirjojen lukukilpailu. Jokaisesta kevätlukukaudella luetusta kirjasta sai kiinnittää lehtipuun lehden muotoisen muistilapun, johon kirjoitettiin kirjan nimi ja lukija, ilmoitustaululla olevaan isoon puuhun. Kisa eteni pikkuhiljaa koko kevään ajan. Meinasin hävitä kisan, mutta viime hetkillä laitoin puuhun vielä yhden lehden (ja kirjan olin lukenut kilpailuajankohdan ulkopuolella) ja voitin kisan. Palkinnoksi sain suklaapatukan.
Tuon epärehellisyyden muistan vieläkin noin 30 vuoden jälkeen.![]()
Jatketaan off topicia: Mulla samantapainen muisto mutta toiseen suuntaan tokalta luokalta... Meillä rakennettiin kirjanlukulapuista lukutoukkaa ja pettymys oli katkera, kun hävisin luokkakaverille yhdellä opuksella. Ei asia muuten olisi ollut niin paha, mutta kun olin "oikeasti" luokan kovin lukija, sillä luin nuortenosaston kirjoja ja aikuisten romaaneja, kaverin opukset taas olivat Aku Ankan taskukirjoja![]()
Jlik:lleAika kova jätkä ku lähtee tollaselle reisulle keskellä yötä pakkasessa !
Aika kova usko... mä kyllä epäilen, ettei ainakaan mun johtoasema noin kova ole, kun ilmat tässä kylmenee eikä hieno hipiä kestä enää ajelua
Onnittelut merkkipaalun saavuttamisestaja huimasta ajelusta (ei olisi itselle tullut mieleen tänään lähteä ajelemaan, kun aamulla auton ikkunaa puhtaaksi raaputtelin).
Kiitoksia. Tämä vois olla vaikka harjoittelua ens vuoden Lapin reissua varten kun niin kovasti patistelit lähtemään sinne. Eniten jänskätti tuo Heinolan seudun keli kun eilen illalla vielä luvattiin räntää. Mulla oli kyllä plan B elikä olisin voinut lähteä Askolan hiidenkirnuilta ajelemaan itään päin jos olis tullut lumi vastaan.
Tää oli oikeastaan mulle ainut mahdollisuus saada se rajapyykki rikki vielä tänä syksynä ja koko viikon olin seurannut sääennusteita. Olihan se vähän huima ajelu kun Hesasta pääsin pohjoseen niin oli paikoitellen vähän härmää tien pinnassa mutta hyvin meni kuitenkin. Olo oli myös vähän kuin tönkkösuolatulla muikulla kun oli vaatetta melkoisesti päällä (onneks en laittanu nahkoja päälle). Siitä huolimatta 3 tunnin ajelun jälkeen tuli holotna olo (kahvalämppärit hehku kyllä punasena) ja oli pakko pysähtyä lämmittelemään.
Ilmotat Jlik ittes mchuurteen Atlantinvallijutaukseen kesäkuussa, 4-5 päivää n.2000 km + siirtymät pohjois Norjaan ja takas etelään. Saa ajaa tarpeeks ja muutama kätkökin taitaa olla matkanvarrella. Taitaa vaan olla jo paikat täys (30 pyörää) mut varasijalle varmaan mahtuu ! Mä meen tuolle reissulle.
^ Ja MasaMotoristi asui pk-seudulla, jossa oli paljon enemmän lähikätköjä kuin KuntoMotoristilla, joka asui Pohjois-Suomessa![]()
Onneksi olkoon jlik
Aikamoinen veto! Ei onnistuis meikäläiseltä aamuyöllä pakkasessa lähtö. Mutta varmaan hieno reissu ja tuli taas nähtyä uusia seutuja.![]()
Kiitoksia. Joo, mulla on vähän erikoinen vuorokausirytmi. Mun oli pakko lähteä aikaisin eilen aamulla kun kotona piti olla ajoissa. Sikäli mukavaa lähteä liikkeelle ajoissa, että päivä valkeni kuitenkin suht aikaisin joten pimeässä ajoa ei kovinkaan paljon. Tulipahan sitten testattua omat kamppeetkin ja kyllä niillä pärjää pakkasellakin (ainakin jonkin aikaa). Hieno reissu ja tulihan sitä nähtyä taas uusia paikkoja, vaikken kovinkaan kaukana ollut hesasta.
Nyt olisi tarjolla maalaismarkkinat -tapahtuma. https://www.motocaching.net/cache/view/id4110
Se ei sinänsä ole ihan sääntöjen mukainen, mutta paebar:n kanssa asiaa pohdittiin ja julkaistiin se kuitenkin sellaisenaan. Oltiin molemmat sitä mieltä, että voi olla ihan kiva ajelun kohde ja samalla voitaisiin keskustella asiasta ja saada ehkä sääntöjäkin kehitettyä.
Säännöt sanoo tällaista:
--------------------------------------
"2. Tapahtumakätkö ei saa olla sellainen, että se voidaan tulkita jonkin tapahtuman mainokseksi tai ilmoitukseksi." ja "Tapahtumakätköt, joissa kehoitetaan osallistumaan johonkin tapahtumaan siten, että osallistujalle ei ole järjestetty mitään motocaching:iin liittyvää, tulkitaan pääsääntöisesti kohdassa 2 tarkoitetuiksi mainoksiksi tai ilmoituksiksi." (loput tuolla: https://www.motocaching.net/instruct...str_rules#tapk)
Säännöllä tavoitellaan sitä, ettei tästä tule mitään "futisjoukkoeiden myyjäisten" yms. mainoskanavaa. Jos käyttäjämäärät kasvaa, niin myös alan likkeet varmaan mielellään laittaisivat kaikki häppeninkinsä kätköiksi, vaikka eivät sopisikaan oikein ajelureissun kohteeksi (enkä muutenkaan halua niin kovasti jakaa ilmaista mainostilaa).
Sitten toisaalta ainakin mun ja paebarin järki sanoisi tällaista:
-----------------------------------------------------------------------------------
Kätkön tekijällä ei ole mitään kytköksiä ko. markkinoihin. Hän vain ajatteli, että voisi olla mukava kohde ajella, kun on hyvää keliäkin luvattu.
Ehkä voisi sanoa, että "vinkki maaseutupaikasta, jossa voisi olla kiva käydä" on aivan eri asia kuin "mainos, jolla tavoitellaan jotain etua". Eihän tämä mikään "kätköilijöiden tapahtuma" ole, mutta kuitenkin ajelun kohde siinä kuin muutkin (tosin aikarajoituksella varustettu).
Kysymys:
--------------------
Mitäs mieltä olette? Olisiko tuon tyyppisiä tapahtumia hyvä saada mukaan? Ja jos niitä halutaan, niin miten sen voisi määritellä säännöiksi?
Minusta tällaiset markkinat voitaisiin hyväksyä kätköilytapahtumiksi varsinkin kun kätköntekijällä ei vaikuta olevan mitään kytköksiä itse tapahtumaan. Kyseessä on ilmeisesti kaupallinen tapahtuma, mutta taloudellinen hyöty menee ko. alueen yrityksille. Eri tilanne olisi jos kyseessä olisi jonkin yksittäisen yrityksen tapahtuma. Esimerkkinä tällaisesta voitaisiin mainita vaikka Orkkipalstan yläosassa olevan mainosbannerin tapahtuma ensi viikonloppuna. Tällaisia tapahtumia en hyväksyisi kätköilytapahtumaksi.
Samoilla linjoilla. Kiinnostavat markkinat tms. useamman yrityksen/toimijan tapahtuma, johon ei kuitenkaan ole pääsymaksua (ts. pystyt suorittamaan kätkön ilmaiseksi) kelpaisi mielestäni kätköksi. Silloin ei kyse ole yksittäisen yrityksen mainostamisesta. Sääntöihin voisi mainita, että useamman yrityksen/toimijan yhteistapahtuma ilman (kätkön tekijän omaa) kaupallista intressiä sallitaan kätköksi. Se miten sitä vahditaan, ettei kätkön tekijällä ole omaa kaupallista intressiä, onkin sitten eri asia, mutta eiköhän sen huomaa jos joku alkaa tehtailemaan jatkuvasti tapahtumakätköjä omaa taloudellista etua saadakseen.
Heitetäänpäs vähän hankalampi esimerkki:
- motoristien tapahtuma, jossa on lisukkeena vaikka konsertti tms. (muoks: siis sellainen vähän isompi häppening)
- tapahtuma on ilmainen
- järjestäjiä on useita tahoja
- tapahtumakätkö, jossa joku tapahtumaan mitenkään liittymätön kätkön tekijä kertoo tapahtumasta. Ja löytämisen ehtona on, että käy tapahtumassa
Oma mielipiteeni on se, että esim. tuollainen kätkö ei tuo motokätköilyyn lisäarvoa. Ja myös niin päin, että motokätköily ei tuo mitään lisää siihen, että muutenkin osallistuisi tapahtumaan. Ei edes oikein siinä mielessä, että kätköilysivuston avulla "löytää" ko. tapahtuman. Niitä tapahtumien ilmoitussivustoja on jo muutenkin pilvin pimein. Ja jotenkin haluan pitää siitä kiinni, ettei tapahtumalistasta tule mitään ilmoituskanavaa (maksulliset mainokset sitten joskus erikseen, mutta ei tapahtumina)
Lisäksi tuollainen "osallistukaas sinnekin" -tyyppinen kätkö vie paikan siltä, että joku ottaisi asiakseen järkätä jotain kivaa kätköilijöille asiaan liittyen. Vaikka kokoontuminen ennen tapahtumaa ja ajaminen paikalle letkana.
Mutta samaan aikaan olen silti sitä mieltä, että toi maalaismarkkinat on ihan hyvä. Sillä on selvä arvo juuri nyt löytää jotain, mitä moni ei olisi muuten varmasti löytänyt.
Olen mietiskellyt, mikä on motokätköilyn "beef".
Musta se on vaan ajella johonkin paikkaan, jossa on jotain mielenkiintoista. Kuten esim Karkkilassa oleva 90 metriä syvä kaivos. Mulle se oli todella suuri yllätys ja kiitokset kätkön tekijälle. Näitä paikkoja ei mainosteta kunnan sivuilla.
Eikä jokainen kohde voi olla viiden tähden Fagervikintie, joka on tosi makee ja ajan sen joka kesä. Mutta pitää olla pieniä kätköä, jotka eivät ole valtakunnnallisesti merkittäviä tai muuten ihmeellisiä.
Parhaat hetket motocachingjutuista olen saanut pienistä paikoista, joihin kukaan ei eksy vahingossa.
Toi kiteyttää aika hyvin myös meikäläisen mietteet. Ja hyvin porukka on onnistunutkin kätköjen teossa. Se menee kai aika luonnostaan, kun motiivina on näyttää muille jotain, mihin voisi ajella. Ja noilla aatoksilla tuli juurikin kiva maaseudun markkinatapahtumakin mukaan.
Mutta sitten jos motiivina onkin esim. haalia osallistujia tapahtumiin, jotka järjestetään ihan muista syistä, kuin kätköilyn takia, niin saadaan helposti mukaan sellaista, mikä ei enää sovikaan tuohon ajatusmaailmaan. Ja kaikki sellainen tavallaan vesittäisi tai hämärtäisi sivuston arvoa sellaisena, kuin se nyt on (siis minun mielestäni se arvo on tasan tarkkaan niissä kätköissä, mitä porukka on tehnyt). Ehkä vähän vaikea selittää, mutta minusta joku "tänäkin vuonna järjestetään Iloisen motoristin kevätpäivä - menkääs sinne" -tyyppinen juttu ei vaan "kuulu joukkoon". Vai onkohan toi vaan joku mun päähän kasvanu pelko, eikä sillä loppujenlopuksi olisi mitään väliä![]()