Sivu: 9 / 127:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 78910111959109 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 241:stä 270:een 3785:sta
    Tänään tehty 325km siiderinhakureissu, EI TODELLAKAAN olis tullut tehtyä ilman Motokätköilyä, kiitos!!!

Oisin voinut tuoda siiderin (tai mitä niistä jäi takalaukussa jäljelle...) sinne rantasaunalle, oot kyllä tehnyt mahtavan zydeemin!
    Todella harmi että nablan siiderit kuohu yli. Hyvä tietää ettei pakkaa mopon laukkuihin ainakaan arvokkaampia juomia. Yks naapuri tosin valitteli ettei kaljatölkitkään välttämättä kestä ainakaan mökkitiellä. Oli kuulemma ruvennut tulemaan vaahtoa ulos takaboksista.

Kiitos pleksi uudistuksesta. Oon nyt suunnitellut seuraavaa kätköreittiä ja huomasin että uudella tavalla tehdyt reitit näkyy kartalla viivana. Tästä on ERITTÄIN PALJON HYÖTYÄ reittisuunnittelussa, koska uusista reiteistä hahmottaa heti minne päin ne lähtee viemään. Nyt on ollu vähän vaikeaa optimoida reittejä ja niistä tulee helposti siksakkia kun ei nää kokonaisuutta. No, toisaalta voi sitten kysellä onko sitä reittiä pakko optimoida aina loppuun saakka ja mun vastaus on ettei pidä ruveta säätämään liikaa vaan nauttia ajelusta.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
    Lainaa Nabla kirjoitti Katso viesti
    Tänään tehty 325km siiderinhakureissu, EI TODELLAKAAN olis tullut tehtyä ilman Motokätköilyä, kiitos!!!

Oisin voinut tuoda siiderin (tai mitä niistä jäi takalaukussa jäljelle...) sinne rantasaunalle, oot kyllä tehnyt mahtavan zydeemin!
    Nabla, oot tervetullut siihen makkaranpaistoon ilman siideriäkin, ohessa linkki. Voidaan sitten vaikka ihmetellä miten sä pakkasit siiderit laukkuun.
    Lainaa Nabla kirjoitti Katso viesti

Kiitoksia!

Luin lokimerkintäsi ja tuli mieleen, että puuttuu "like"-nappi Tai siis en mä siitä tykänny, että siiderit imeyty vatteisiin, mutta oli hyvä tarina kuitenkin. Usein oon todennu, että ne on just tollaset haasteita sisältävät reissut, jotka jää parhaiten mieleen.
    Nostetaas tätä keskustelua näkyville, eli ylihuomenna on makkaranpaistoa. Sinne saa tulla enemmänkin porukkaa. Nyt heti ilmoittautumaan. Hop hop. Ilmankin pitäisi olla tän hetken tietojen mukaan ihan ok
    Makkaranpaistotapahtuma on kyllä noteerattu, tahtoo vain arki-illat olla melkoisen haasteellisia...

Siiderinhakureissu kyllä varmasti jää hyvin mieleen, nauratti se jo reissussakin kun lehahti niin hedelmäinen tuoksu takapaksista ja pullot kilisi
    (pakkaus kyllä yritti olla hyvä, oli erikseen varattu oikein pehmikettäkin mutta ei nuo ei-teolliset korkit taida olla niin tiukasti kiinni)

Matkalle kun sattui useampi kahvilakohde, niin alkoi kermakakku-ketjunkin innoittamana suunnitelmat kehittymään jonkinmoisen gourmee-tourneen tekoon, hmm...
    Lainaa Jack kirjoitti Katso viesti
    Nostetaas tätä keskustelua näkyville, eli ylihuomenna on makkaranpaistoa. Sinne saa tulla enemmänkin porukkaa. Nyt heti ilmoittautumaan. Hop hop. Ilmankin pitäisi olla tän hetken tietojen mukaan ihan ok
    Ja jotta ei kaikkien tarvitse kahlata koko ketjua läpi, https://www.motocaching.net/cache/view/id2685
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
    Kiitti linkistä, en tajunnu laittaa. Kai tonttuj on tulossa ?
    Huomisessa tilaisuudessa olisi myös hyvä mahdollisuus päästä vaikuttamaan motocaching:in kehitykseen. Sain juuri ton isomman rupeaman reittien osalta valmiiksi ja nyt olisi kiva päästä keskustelemaan kanssanne jatkokehityksestä.

Tarkistuskysymykset on yksi asia, jota voitais miettiä porukallakin, että keksittäiskö niihin liittyen jotain parannuksia. Onkin muuten sen verran monisyinen aihe, että en ala sitä tässä palstalla puimaan.
    Hienoa kun jaksatte!
    mulla kesä on mennyt perheen ja tyttärien uimaopetuksen merkeissä. Sitten etsittiin pyörästä vikaa, joka paljastui akun varaustilan heikkenemiseen.
    Ehkä mä vielä joskus...
    huomenna ei pääse millään, kun on iltakokous tiedossa.
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
    Lainaa Jack kirjoitti Katso viesti
    Kiitti linkistä, en tajunnu laittaa. Kai tonttuj on tulossa ?
    Tarkoitus olisi, mutta tässä on muutaman viikon aikana työ kussut vapaa-ajalle, toivottavasti ei huomenna.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Tarkoitus olisi, mutta tässä on muutaman viikon aikana työ kussut vapaa-ajalle, toivottavasti ei huomenna.
    Ei mitään selityksiä vaan käännät iltapäivällä sen mopon keulan kohti Paratiisia. Sääennuste lupaa hyviä kelejä, joten ei muuta kuin nuotion äärelle makkaraa paistelemaan.
    Laitetaanpa vielä tännekin tämä viesti.

Suurkiitokset kaikille osallistujille ja erityisesti Jackille makkaroista (ja tietenkin suklaasta), maaemolle kaffista/teestä ja pleksille puista. Joku muukin toi puita (kun tuo nimimuisti on niin hyvä), joten kiitokset niistä. Oli todella mukava rupatella ja nauttia kivasta seurasta.

Valokuvaajat, laittakaapa kuvalinkkejä.
    Makkaratapahtumassakin vähän puhuttiin noista tarkistuskysymyksistä, mutta aika vähän. Koitetaanpa vielä tässä, jos saataisiin jotain ideointia aikaan.

Haasteitahan niissä on ainakin tämän tapaisia:
    - Joskus kysymyksistä tulee sellaisia, että vastaus ei ole yksikäsitteinen. Siis tarkoitan sitä, että vastaajalle ei ole selvää, mikä on oikea vastaus, koska saman asian voi ilmaista monella tapaa (löytyi, mutta onko siinä kuvassa kuppi, kahvikuppi, muki, kahvi, astia...).
    - Melko monelle on käynyt niin, että on luullut löytävänsä vastauksen, mutta jotain meni pieleen. Lähtee tyytyväisenä paikalta, kun "tuli valmista", mutta sitten kotona huomaa, että vastaus ei kelpaakaan.
    - Usein käy niin, että unohtaa, että jollain kätköllä oli kysymys, kun läheskään kaikilla ei ole.

Itse ajattelen niin, että nuo kaikki mainitut asiat ovat sellaisia, että eivät oikein kuulu tähän hommaan. Jos tarkoitus on ajella ja tutustua paikkoihin, niin jotenkin vaan ei tunnu hyvältä ajatus, että "ajeleppa ja tutustuppa uudelleen... ei menny nyt ihan oikein". Ja varsinkin, kun palautteen saa vasta kotona, kun ei enää pääse korjaamaan tilannetta sinne 500km päähän.

Eli mitäs sitten asialle voisi tehdä? Siihen kaipaisin teidän apuanne... ideoita, mielipiteitä, kommentteja...?

Keskustelun herättämiseksi muutama heitto (tarkoituksella raakileita):
    - poistetaan koko kysymykset
    - kysymys pitää olla kaikilla kätköillä, jotta ei unohdu
    - hoidetaan asia jotenkin niin, että kysymykset ovat sellaisia, että vastauksen voi myös arvata
    - tehdään "kävin kyllä" -lokimerkintätyyppi, johon voi kirjoittaa, mitä tapahtui ja muut käyttäjät voivat "myöntää löydön"
    - ohjeistetaan kysymysten tekeminen paremmin
    - jatketaan nykyisellään
    Lainaa pleksi kirjoitti Katso viesti
    Makkaratapahtumassakin vähän puhuttiin noista tarkistuskysymyksistä, mutta aika vähän. Koitetaanpa vielä tässä, jos saataisiin jotain ideointia aikaan.

Haasteitahan niissä on ainakin tämän tapaisia:
    - Joskus kysymyksistä tulee sellaisia, että vastaus ei ole yksikäsitteinen. Siis tarkoitan sitä, että vastaajalle ei ole selvää, mikä on oikea vastaus, koska saman asian voi ilmaista monella tapaa (löytyi, mutta onko siinä kuvassa kuppi, kahvikuppi, muki, kahvi, astia...).
    - Melko monelle on käynyt niin, että on luullut löytävänsä vastauksen, mutta jotain meni pieleen. Lähtee tyytyväisenä paikalta, kun "tuli valmista", mutta sitten kotona huomaa, että vastaus ei kelpaakaan.
    - Usein käy niin, että unohtaa, että jollain kätköllä oli kysymys, kun läheskään kaikilla ei ole.

Itse ajattelen niin, että nuo kaikki mainitut asiat ovat sellaisia, että eivät oikein kuulu tähän hommaan. Jos tarkoitus on ajella ja tutustua paikkoihin, niin jotenkin vaan ei tunnu hyvältä ajatus, että "ajeleppa ja tutustuppa uudelleen... ei menny nyt ihan oikein". Ja varsinkin, kun palautteen saa vasta kotona, kun ei enää pääse korjaamaan tilannetta sinne 500km päähän.

Eli mitäs sitten asialle voisi tehdä? Siihen kaipaisin teidän apuanne... ideoita, mielipiteitä, kommentteja...?

Keskustelun herättämiseksi muutama heitto (tarkoituksella raakileita):
    - poistetaan koko kysymykset
    - kysymys pitää olla kaikilla kätköillä, jotta ei unohdu
    - hoidetaan asia jotenkin niin, että kysymykset ovat sellaisia, että vastauksen voi myös arvata
    - tehdään "kävin kyllä" -lokimerkintätyyppi, johon voi kirjoittaa, mitä tapahtui ja muut käyttäjät voivat "myöntää löydön"
    - ohjeistetaan kysymysten tekeminen paremmin
    - jatketaan nykyisellään

Joo, ei ehditty keskustella tarpeeksi tästä tärkeästä asiasta ja siihen on vaikea antaa yksiselitteistä ratkaisua. Itellekin on käynyt mm. Palokosken kätkön kanssa niin että tuli kirjoitettua jostakin syystä väärin yhdessä liikennemerkissä oleva sana ja kotona sitten huomaisn että ei ollutkaan oikea sana. Johtuiko tuo sitten siitä että ajaminen kätkölle oli hieman haastavaa kun soratietä lanattiin parhaillaan ja ajaminen vaati keskittymistä niin paljon että kun pääsin perille niin ote sitten herpaantui. No, kävin sitten uudelleen kätköllä ja onneksi matkaa ei ollut tuo 500km.

Ohessa joitakin mun ajatuksia ja kokemuksia.

Yhden hyvän vinkin noissa kysymyksissä olen havainnut. Lohjalinesin yhdellä reitillä (en nyt muista nimeä) oli se Kanttarellireitti matkan varrella. Kysymyksessä kysyttiin opastetaulussa ollutta etäisyyttä reitille. Löysin Kanttarrellireitin parkkiksen ja siellä oli taulu ja otin siitä valokuvat todisteeksi. Kotona siten rupesin ihmettelemään että missä se kysytty etäisyys oikein oli. Eihän siinä taulussa mitään etäisyyttä ollut ja oikea taulu olisi ollut kätköreitin pohjoispäässä. Mä ajelin kätköreitin etelästä pohjoiseen joten tuota taulua oli lähes mahdotonta nähdä kun se jäi selän taakse (no kätkötekstissä taidettiin kertoa että kyltti on reitin pohjoispäässä). Kysymyksessä oli annettu vihjeeksi xxx joten etäisyys oli vähintäänkin 100. Kokeilemalla sitten arvasin oikean etäisyyden. Elikä kysymyksiin voisi laittaa esim. tuon xxx:n jos oikea vastaus ei ole liian pitkä. Voihan sitä antaa vaikka kirjainten määrän, jolloin voi siten hätätapauksessa arvata oikean sanan. Eilen kävin Kaivokselan rautamalmikaivoksilla ja kysymyksessä kysyttiin että mikä aine peittää osittain kaivokset. Vastaus ei välttämättä ollut ihan yksiselitteinen joten esim. kirjainten määrän perusteella olisi voinut helpommin arvata sen oikean sanan. No, tämä merkkien määrä ei ole välttämättä ihan pätevä vihje kaikissa vastauksissa. Joissakin kysymyksissä pitää antaa esim. kellonaika, joten siinä onkin sitten arvuuttelemista. Joissakin kysymyksissä on annettu esim. 3 eri vihjettä ja tämä on hyvä vaihtoehto.

Elikä minusta kätköissä voisi olla se kysymys niin kuin tähänkin saakka on ollut. Kätkön tekijä saa sitten päättää laittaako kysymyksen vai ei. Minusta hommaa ei pidä tehdä liian vakavaksi ja lohjalinesilla on joissakin kätköissä ehto että kätkö on löydetty jos mies/nainen sanoo ajaneensa sen. Minusta tämäkin riittää nyt. Eiköhän me luoteta toisiimme niin paljon että jos merkkaa kätkön löydetyksi niin uskotaan siihen. Ei oteta hommaa liian vakavasti vaan nautitaan kätköilystä.
    Noita ongelmatapauksia on tosiaan monen tyyppisiä, eikä niistä pidä sen kummemmin syytellä kätköjen tekijöitä tai estsijöitä. Enempikin sanoisin, että tässä mun konseptissa vaan on jotain parannettavaa.

Toi kommenttisi skarppaamisesta oli hyvä! Minulle tuli sellainen ajatus, että jotenkin prätkäreissujen kuuluisi olla rentoja ja leppoisia, eikä niihin pitäisi lisätä mitään ylimääräisiä tai ajamiseen liittymättömiä skarppaamisen aiheita. Eikä ainakaan pettymyksen fiiliksiä reissun päätteeksi.

Yksi ongelmien lähde on varmaan se, että reissun päällä kätkön kuvaukset on jo unohtuneet. Mutta lisäksi on vielä väärinkäsitykset yms. syyt.

Avain voi hyvinkin löytyä siitä, että tämä ei ole niin vakavaa. Siis esim. siinä mielessä, että ei ole tarvetta kovin paljoa varmistella sitä, ettei kukaan huijaa.

Mutta se harmistuminen, jos ei voikaan merkata löytöä... se riippuu tietty tilanteesta ja henkilöstä, mutta jos käytetään "kuviteltua isompaa reissua" suurennuslasina: Eli kuvitellaan tilanne, jossa motokätköily on jo levinnyt muihinkin maihin ja joku on tehnyt elämänsä ekan Euroopan turneen ja sitten käy niin, että vaikkapa parin alppisolan ja muutaman muun paikan vastaukset ei kelpaakaan (eikä pysty arvaamaan). Luulenpa, että kyseistä reissaajaa harmittaisi (ja jos se joku olisin esim. minä, niin loppuisi kätköilyt siihen).
    Vielä jlik:n mainitsemasta arvaamisesta ja xxxx-tyyppisestä vinkistä... Hyvä kun otit nuo esille.

Yleisemmin ottaen ne ovat yksi tapa siihen, että löydön voi aina (tai melkein aina) merkitä, jos kerran on käynyt paikalla ja haluaa merkinnän tehdä.

Yksi konsti, mitä olen ehdotellut, on se, että voi pyytää kätkön tekijältä vastauksen, mutta sekin on tosi kömpelöä.

Miten olisi, jos kysymykset vaan olis aina sellaisia, että vastauksen voi halutessaan myös arvata? Esim. monivalintakysymyksiä, joissa voisi olla 3-7 vaihtoehtoa.

Nythän moni on jo tehnytkin sellaisia kysymyksiä. En tiedä, onko juurikin tästä syystä, mutta kuitenkin.

Ja jotta säilyisi se illuusio, että vain käymällä paikoissa voi merkata löytöjä, niin voisi vaikka virittää jonkin pikku motivaation vastausten etsimiselle. Vaikka niin, että kerran saa mennä pieleen, mutta toisen arvauksen jälkeen pitää odottaa vaikkapa 10 minuuttia ja sitten saa taas yrittää uudelleen.
    Ei tehdä asiasta liian monimutkaista, poistetaan kysymykset kokonaan. Tässähän on kuitenkin kyse vain ajamisesta ja uusien hyvien kohteiden/mutkapätkien löytämisestä. Löydöt merkitään sitten ihan omantunnon mukaan, ei tämä ole mikään kilpailu.
    - no mopo -
    Jotta kyseessä ei olisi kilpailu, olisi hyvä poistaa tuo "top lista" eli eniten kätköjä löytäneet.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
    Vähän kahden vaiheilla noiden kysymysten suhteen, en suinpäin olisi ainakaan poistamassa. Ei näissä oikeasti ole mitään ylivaikeita ainakaan omalle kohdalle osunut. Se, että ei muista etukäteen katsoa kätkön vaativan vastausta kysymykseen on kenen vika...?

Muistamattomuustapauksissa tai jos ei arvaa oikeaa sanamuotoa tms voisi yrittää tiedustella kätkön tekijältä vastausta ja vakuutella oikeasti käyneensä paikalla esim. kertomalla jotain havaintojaan. Tässä mallissa pitäisi sitten kyllä saada lähtemään sähköposti yksityisviesteistä, muuten voipi joutua odottamaan vastausta kauan.

Ainakin itse olen ihan jopa tykännyt etsiskellä vastauksia, on niistä ainakin joihinkin kätköihin tullut kiva lisämauste kun on esim. käynyt ajelemassa sillan alla johon ei muuten olisi tullut mentyä (Karisalmen silta).

En myöskään haluaisi sälyttää kätkön tekijälle lisätaakkaa keksiä nippua monivalintakysymyksiä, taitaa olla tarpeeksi vaikeaa keksiä se yksikin hyvä

Eli mun ehdotus: pidetään nykyisenä ja tekijältä ruinataan vastausta jos ei muuten osu oikeaan ja lisätään viesteistä ilmoitus sähköpostiin.
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Jotta kyseessä ei olisi kilpailu, olisi hyvä poistaa tuo "top lista" eli eniten kätköjä löytäneet.
    Musta tähän pätee se, mitä etusivun kuvauksessa sanotaan: "Mielenkiintoisia kohteita leikkimielisen kisailun säestämänä." Minä ainakin tulkitsen tuon niin, että pientä kilpahenkisyyttä voi olla (top-lista) kun ei sitä ota liian vakavasti. Täytyy aika perhanan kilpailuhenkinen kaveri olla, jotta ryhtyy väittämään ajetuksi ajamattomia kätköjä vain kohotakseen top-listuksessa... etenkin kun ei siitä saa kuin "mainetta ja kunniaa" (jos muka sitäkään...).

Toisaalta, voihan sen top-listan poistaakin, mutta ainakin itsestäni on kiva sitä välillä seurailla ja katsella ketkä muut ovat aktiivisia kätköilijöitä. Toisaalta, mä kyllä lueskelen myös niitä muiden lokimerkintöjä, että kyllähän sieltäkin aktiiviset ajajat bongautuu .

Muuten olen aika keskilinjalla tässä kätkökysymysasiassa. Itse en ole ongelmia kovasti kysymyksissä nähnyt (itse olen aina vähintäänkin tokalla yrityksellä saanut kätkön merkityksi ja aina olen muistanut katsoa onko kysymystä) ja tykkään ratkoa niitä paikkakätköissä (paikkaa katsoo toisella tarkkuudella kun pitää vastaus bongata). Reittien kohdalla en hirveästi taas sitten tykkää kysymyksistä, ainakaan jos ne vaativat pysähtymistä (pieni teksti jossain liikennemerkissä tms.) koska haluaisin vain nauttia mutkista. Ratkaisuksi ehdotin sellaisia kysymyksiä, joihin vastauksen voi antaa numeroina, silloin poistuu taivutuksen yms. monitulkinnaisuuden vaara, tosin kyllähän numeroillakin pelaamassa silti saa vielä hankaluuksia aikaiseksi jos kysymys on monitulkintaisesti esitetty (esim. mulla oli Hvitträsk-kätkössä ensin sanamuoto "laske parkkipaikka-alueen pylväät", joka olikin moniselitteinen, kun ihmisillä on eri käsityksiä siitä mitä lasketaan mukaan parkkipaikka-alueeseen). Toisaalta vastausvaihtoehtojen määrä on ehkä vähän rajoitetumpi, jos ongema on vain kysymyksen muotoilun monitulkintaisuus (eli siis kykenee helpommin arvaamaan vastauksen, vaikka olisikin tulkinnut kysymyksen väärin).
    Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
    exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
    Kiitoksia jo tässä vaiheessa keskusteluun osallistuneille! Hyviä kommentteja teillä! Ja ehdottoman tärkeää tietoa palvelun kehittämiseksi.

Sähköposti privaattiviestistä (ja huoltopyynnöstä) on ihan must juttu monestakin syystä. Eli se ominaisuus on tulossa muutenkin niin pian, kuin vain ehdin tekemään.

Sille, että kysymykset on mukana, on useitakin ihan hyviä perusteluja. Niiden ei tarvitse olla vaikeita tai edes sellaisia, mihin ei pysty vastaamaan paikalla käymättä, mutta minusta niillä on merkityksensä. Yksi on juuri tuo Nablan mainitsema. Tosin sähköpostikaan ei ehkä ratkaise sitä perusongelmaa... eikä aina toimi. Lomakohteissa on ollut jonkin verran geokätköjä, joita voi logata vain kätkön tekijän luvalla. Lupa siis esim. pyydetään sähköpostilla. Yhdellä reissulla muistaakseni raahasin itseni kolmelle sellaiselle kätkölle. Vain yhden tekijältä sain vastauksen - muista ei ikinä kuulunut mitään. Ei jäänyt kovin hyvä maku moisesta kätkötyypistä.

Monivalintakysymyksistä kuvittelisin kylläkin, että ovat oikeasti helpompia tehdä, kuin nykyiset kysymykset, joissa pitää keksiä kysymys, johon on yksikäsitteinen vastaus.

Jos vaikka portin pielessä on karhua, mesikämmentä tai otsoa esittävä patsas tai veistos tai mikäsenytonkaan, niin voi kysyä "Mitä on portin pielessä" ja laittaa yhdeksi vaihtoehdoksi "karhupatsas". Pari muuta vastausvaihtoehtoa voi keksiä aika helposti roiskaisemalla siihen mitä tahansa sanoja (maitolaituri, emäntä, lipputanko, koivu, tahko...).

Ja mikäli tulee kirjoitusvirhe "karhupatas", niin sekin on vielä vastattavissa. Nythän noi kirjoitusvirheet joudutaan etsimään kätköjen tarkastusvaiheessa, mutta kun kysymyksiä sitten eri syistä muutellaan...

Jos taiteilija onkin talven aikana tehnyt tilalle kengurua esittävän veistoksen, niin paikka on edelleen löydettävissä.

Noista, että mikä on kenenkin syytä, otan kantaa vain yhteen. Jos kysymykset yleisesti ottaen aiheuttavat hämmennystä tai harmistumisia, niin se on minun syytäni. Oikeasti haluaisin tarjota mahdollisuuden vaan ajella ilman epäonnistumisia, mutta samalla säilyttäen kysymykset esim. siksi, että niillä voi kivasti ohjata kävijän "peremmälle" kohteeseen.

Sitten on muuten tuokin, että lähtökohtaisesti vaikeusasteita on kolme ja niiden tarkotus on minusta suhteellisen selkeä, mutta toteutus ei ole minulta aivan onnistunut:
    1 - omantunnon mukaan
    2 - helppo - ei mene pieleen
    3 - jotain pikku haastetta - epäonnistumisen mahdollisuus myös mukana

Jos muutkin ovat sitä mieltä (ja Nabla myös), että monivalintakysymyksen tekeminen olisi riittävän helppoa (näytöllä kenttiä alekkain, joihin voi roiskia ne sanat ja yhden perään rasti ruutuun "oikea vastaus"), niin miten olisi tällainen järjestely:

Vaikeusasteet:
    1 - säilytetään nykyisenä
    2 - monivalintakysymys - tapahtuipa mitä hyvänsä, niin voi ainakin arvata vastauksen
    3 - nykyisen kaltainen kysymys, johon voi sitten laittaa haluamansa kaltaisen visailun
    Vaikeusasteet:
    2 - monivalintakysymys - tapahtuipa mitä hyvänsä, niin voi ainakin arvata vastauksen
    3 - nykyisen kaltainen kysymys, johon voi sitten laittaa haluamansa kaltaisen visailun
    Tää voisi olla aika hyvä . Jos lähtee kolmostason kätkölle, niin sitten jo etukäteen osaa varautua henkisesti siihen, että joskus voi tulla ongelmia vastausten kanssa. Ja tähän mennssä ei taida nykyistä kolmotasoa olla kukaan käyttänyt (??? ihan mutu-pohjalla heitin, itse en ainakaan ole huomannut yhtään kolmoskysymystä) joten en tiedä miten vaikea sen kolmostason kysymyksen nykytasoilla muka pitäisi olla .
    Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
    exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
    Lainaa Maaemo kirjoitti Katso viesti
    Musta tähän pätee se, mitä etusivun kuvauksessa sanotaan: "Mielenkiintoisia kohteita leikkimielisen kisailun säestämänä." Minä ainakin tulkitsen tuon niin, että pientä kilpahenkisyyttä voi olla (top-lista) kun ei sitä ota liian vakavasti. Täytyy aika perhanan kilpailuhenkinen kaveri olla, jotta ryhtyy väittämään ajetuksi ajamattomia kätköjä vain kohotakseen top-listuksessa... etenkin kun ei siitä saa kuin "mainetta ja kunniaa" (jos muka sitäkään...).

Toisaalta, voihan sen top-listan poistaakin, mutta ainakin itsestäni on kiva sitä välillä seurailla ja katsella ketkä muut ovat aktiivisia kätköilijöitä. Toisaalta, mä kyllä lueskelen myös niitä muiden lokimerkintöjä, että kyllähän sieltäkin aktiiviset ajajat bongautuu .

Muuten olen aika keskilinjalla tässä kätkökysymysasiassa. Itse en ole ongelmia kovasti kysymyksissä nähnyt (itse olen aina vähintäänkin tokalla yrityksellä saanut kätkön merkityksi ja aina olen muistanut katsoa onko kysymystä) ja tykkään ratkoa niitä paikkakätköissä (paikkaa katsoo toisella tarkkuudella kun pitää vastaus bongata). Reittien kohdalla en hirveästi taas sitten tykkää kysymyksistä, ainakaan jos ne vaativat pysähtymistä (pieni teksti jossain liikennemerkissä tms.) koska haluaisin vain nauttia mutkista. Ratkaisuksi ehdotin sellaisia kysymyksiä, joihin vastauksen voi antaa numeroina, silloin poistuu taivutuksen yms. monitulkinnaisuuden vaara, tosin kyllähän numeroillakin pelaamassa silti saa vielä hankaluuksia aikaiseksi jos kysymys on monitulkintaisesti esitetty (esim. mulla oli Hvitträsk-kätkössä ensin sanamuoto "laske parkkipaikka-alueen pylväät", joka olikin moniselitteinen, kun ihmisillä on eri käsityksiä siitä mitä lasketaan mukaan parkkipaikka-alueeseen). Toisaalta vastausvaihtoehtojen määrä on ehkä vähän rajoitetumpi, jos ongema on vain kysymyksen muotoilun monitulkintaisuus (eli siis kykenee helpommin arvaamaan vastauksen, vaikka olisikin tulkinnut kysymyksen väärin).
    Kiitos, hyviä näkemyksiä!

Mitä tulee tuohon kilpailullisuuteen, niin toi "ryhtyykö joku väittämään ajetuksi ajamattomia kätköjä" on juuri se kilpailullisuuden raja, jonka alapuolelle pitää tähdätä. Sillä, että mukana on joitain "kisailuelementtejä" on oma merkityksensä, mutta en mene nyt siihen. On vielä monisyisempi aihe, kuin noi kysymykset.

Myös Lohjalines ehdotti, että josko poistaisi kysymykset reiteiltä. Ja sinullakin oli siihen selkeä perustelu. Minusta tuo kuulostaa järkevältä. Jos reitin päässä on sitten jotain mielenkiintoista, niin siitä voisi tehdä reilusti vaikka oman paikkakätkönsä, jossa on sitten kysymys, mikäli sellaisen haluaa laittaa.

Mietin kyllä tuota numeroasiaa silloin tapaamisen jälkeen, mutta ehkä tarvitaan jokin "kattavampi" ratkaisu.

Minusta olisi hienoa, jos vaikeusasteilla 1 ja 2 olevat kätköt olisivat sellaisia, että ne voi AINA halutessaan merkitä löydetyksi. Oli "syyllinen" kuka tahansa.

Muoks: Oikeassa olet, ei ole yhtään kätköä, jonka vaikeusaste olisi 3. Ja minusta se vähän kertoo siitäkin, että kätkön tekijätkään eivät halua tarjota epäonnistumisen mahdollisuutta tai muutenkaan ylimääräistä "säätämistä".
    Kylläpäs tänään on tullu vastauksia. Täytyypi lueskella niitä myöhemmin. Tänään meni sitten päivä kätköillessä. Oli todella upea keli.

Yks juttu tuli myös mieleen. Pystyiskös ohjelmoimaan niiden henkilöiden lukumäärän jotka ovat parhaillaan kirjautuneena? Olis ihan mielenkiintoista tietää kuinka moni on kätköilysivuilla ja vielä parempi tietenki se, jos näkyis myös nikkit.

Jos muutkin ovat sitä mieltä (ja Nabla myös), että monivalintakysymyksen tekeminen olisi riittävän helppoa (näytöllä kenttiä alekkain, joihin voi roiskia ne sanat ja yhden perään rasti ruutuun "oikea vastaus"), niin miten olisi tällainen järjestely:

Vaikeusasteet:
    Ei multa tarvii lupia kysellä, kiitos kumminkin
    Ja hei, älkää tarttuko mihinkään syyllisyysjuttuihin, siinä oli hymiö perässä!

Tuo ehdotus on hyvä, sillä saadaan kaivattua helpotusta mutta pystyy kuitenkin joustavasti tekemään kätkön luonteeseen parhaiten sopivan kuittauksen. Jos ei tykkää miettiä monivalinta- tai muitakaan kysymyksiä niin edelleenkään ei ole pakko mutta eipä se ylitsepääsemätönkään homma liene...

Itsellä pyörii vielä ajatuksissa tuo vertaus geokätköilyyn, siihen maailmaan istuu nuo pienet lisähommat paikalle ajamisen lisäksi. Ehdotetussa systeemissä on vapaus tehdä sellaisia kätköjä kuin jengi haluaa ja kehittää hommaa mihin suuntaan se sitten lähteekään kehittymään. Sopii se vapaampikin ajelu, ei siinä mitään.

Tarttiskin katsoa joku targetti jos iltasella olisi hetki "omaa aikaa"
    Nabla, sun kommentti ymmärrettiinkin huumorilla, mutta mitä olen ihmisten kanssa keskustellut, niin yleensä tulee esille se, että sehän on ihan oma moka jos... Ja halusin korostaa sitä, että ei sen oikeastaan ole väliä, vaan haluaisin saada viritettyä homman siihen asentoon, että ei harmittaisi edes ne omat mokat.

Jos lähdetään tohon, että vaikeusasteella 2 olevilla kätköillä kysymykset ovat monivalintoja, niin siitä tulee vielä mieleen pari juttua.

Olisikohan hyvä tehdä jokin sellainen "arvaamisen vaikeutus"? Esim. jos monivalinnan vastaus menee väärin, niin saa yrittää uudestaan vaikkapa vasta kymmenen minuutin päästä. Ajattelin, että se loisi hieman enempi sellaista mielikuvaa, että ne vastaukset kuitenkin kuuluisi etsiä paikan päällä.

Sitten toinen juttu. Muutoksen käyttöönoton vaiheessa pitäisi varmaankin muuttaa nykyiset kysymykset vaikeusasteelle 3 tai sitten tehdä niistä monivalintakysymyksiä. Kun kätköjen tekijät ovat kuitenkin tarkoittaneet ne helpoiksi, niin minusta ne pitäisi muuttaa monivalinnoiksi. Noita kysymyksellä varustettuja kätköjä on vähän alle puolet kätköistä (93 kpl), joten työnä se ei ole mikään iso homma, mutta olisikohan se ok, että mä muutan ne? Jokainen voi sitten parannella omansa myöhemmin.

Reittien kanssa tein niin, että vanhatkin toimivat muutoksen ajan, mutta luulen, että kysymykset olisi parempi muuttaa kerralla, niin pääsisi vähemmällä työllä.

On muuten hieno keli. Ja vaimo meinaa käydä sienestämässä, mutta ei ole kermaa muhennoksen tekoon. Sekunnin pohdiskelun jälkeen tarjoiduin hakemaan - kuinkahan kaukaa sitä kehtais käydä ostamassa
    Nabla, sun kommentti ymmärrettiinkin huumorilla, mutta mitä olen ihmisten kanssa keskustellut, niin yleensä tulee esille se, että sehän on ihan oma moka jos... Ja halusin korostaa sitä, että ei sen oikeastaan ole väliä, vaan haluaisin saada viritettyä homman siihen asentoon, että ei harmittaisi edes ne omat mokat.

Jos lähdetään tohon, että vaikeusasteella 2 olevilla kätköillä kysymykset ovat monivalintoja, niin siitä tulee vielä mieleen pari juttua.

Olisikohan hyvä tehdä jokin sellainen "arvaamisen vaikeutus"? Esim. jos monivalinnan vastaus menee väärin, niin saa yrittää uudestaan vaikkapa vasta kymmenen minuutin päästä. Ajattelin, että se loisi hieman enempi sellaista mielikuvaa, että ne vastaukset kuitenkin kuuluisi etsiä paikan päällä.

Sitten toinen juttu. Muutoksen käyttöönoton vaiheessa pitäisi varmaankin muuttaa nykyiset kysymykset vaikeusasteelle 3 tai sitten tehdä niistä monivalintakysymyksiä. Kun kätköjen tekijät ovat kuitenkin tarkoittaneet ne helpoiksi, niin minusta ne pitäisi muuttaa monivalinnoiksi. Noita kysymyksellä varustettuja kätköjä on vähän alle puolet kätköistä (93 kpl), joten työnä se ei ole mikään iso homma, mutta olisikohan se ok, että mä muutan ne? Jokainen voi sitten parannella omansa myöhemmin.

Reittien kanssa tein niin, että vanhatkin toimivat muutoksen ajan, mutta luulen, että kysymykset olisi parempi muuttaa kerralla, niin pääsisi vähemmällä työllä.

On muuten hieno keli. Ja vaimo meinaa käydä sienestämässä, mutta ei ole kermaa muhennoksen tekoon. Sekunnin pohdiskelun jälkeen tarjoiduin hakemaan - kuinkahan kaukaa sitä kehtais käydä ostamassa

Minusta ei ehkä kannattaisi tehdä mitään arvuuttelun vaikeutus hommia. Siinä kyllä vetää helposti herneet nenään jos on käynyt jollakin kätköllä ja epähuomiossa ei olekaan pannut mieleen kätkön kysymyksen vastausta. On siinä ihan tarpeeksi hommaa sitten yrittää arvuutella esim. jotakin väriä (niin kuin mulla kävi Espoonkartanon luona). Jos pannaan tuo 10min raja niin siinä jää helposti sitten vastaamatta uudelleen ja paha mieli.

Nuo vaihtoehtokysymykset on myös ihan mukavia ja niihin on helppo keksiä eri vaihtoehtoja. Viimeksi törmäsin tällaiseen kyssäriin perjantaina Lehmijärventie reitillä. Mopo piti panna parkkiin mutta vastaus oli helppo löytää.

Eiköhän pidetä tää kätköily mahdollisimman helppona eikä tehdä siitä liian monimutkaista. Voitais pitää ennallaan nuo vanhojen kätköjen kysymykset ettei tule liikaa hommia pleksille. Kyllä hänenkin pitää päästä nauttimaan ajeluista (ja kätköjen keräämisestä).
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Minusta ei ehkä kannattaisi tehdä mitään arvuuttelun vaikeutus hommia. Siinä kyllä vetää helposti herneet nenään jos on käynyt jollakin kätköllä ja epähuomiossa ei olekaan pannut mieleen kätkön kysymyksen vastausta. On siinä ihan tarpeeksi hommaa sitten yrittää arvuutella esim. jotakin väriä (niin kuin mulla kävi Espoonkartanon luona). Jos pannaan tuo 10min raja niin siinä jää helposti sitten vastaamatta uudelleen ja paha mieli.

Nuo vaihtoehtokysymykset on myös ihan mukavia ja niihin on helppo keksiä eri vaihtoehtoja. Viimeksi törmäsin tällaiseen kyssäriin perjantaina Lehmijärventie reitillä. Mopo piti panna parkkiin mutta vastaus oli helppo löytää.

Eiköhän pidetä tää kätköily mahdollisimman helppona eikä tehdä siitä liian monimutkaista. Voitais pitää ennallaan nuo vanhojen kätköjen kysymykset ettei tule liikaa hommia pleksille. Kyllä hänenkin pitää päästä nauttimaan ajeluista (ja kätköjen keräämisestä).
    Siis tarkoitin sitä, että uudessa versiossa 2-vaikeusasteen kysymykset olisivat kaikki monivalintakysymyksiä. Ja vain niillä monivalinnoilla olisi jonkinlainen aikaviive.

Jos vastaus on unohtunut katsoa paikan päällä ja vaihtoehtoja olisi vaikkapa neljä, niin kymmenen minuutin viiveellä kävisi pahimmassa tapauksessa näin:
    1. arvaus pieleen
    ... 10 minuutin tauko ...
    2. arvaus pieleen
    ... 10 minuutin tauko
    3. arvaus pieleen
    ... 10 minuuttia ...
    4. arvaus osuu jo väkisinkin

Kätkön tekijä voisi myös vaikuttaa paljonkin arvailun helppouteen: Laittaa vain kolme vaihtoehtoa (max 20 min arvailua). Laittaa vaihtoehtoja, joista tajuaa heti, etteivät ole oikein (ei tarvii arvailla ollenkaan).

Tässä vaan mietin sitä, että jos vastauksen arvaaminen on liian helppoa (muutmassa sekunnissa klikkaa radio-button vaihtoehdot läpi), niin siitä voi syntyä mielikuva, ettei vastauksia tarvitse/kannata etsiä paikan päällä.

Eli saisiko jonkin tämän tapaisen ratkaisun säädettyä sellaiseksi, että lokimerkintä ei jää sen takia tekemättä niiltä, jotka sen haluaa tehdä ja samalla säilyisi motivaatio etsiä vastaus?

Esim. kysymyksissä pitäisi olla 3-5 vaihtoehtoa ja odotusaika olisi 10 min. Tai vaikkapa aina 4 vaihtoehtoa ja odotusaika 5 min.
  30.  
    Siis tarkoitin sitä, että uudessa versiossa 2-vaikeusasteen kysymykset olisivat kaikki monivalintakysymyksiä. Ja vain niillä monivalinnoilla olisi jonkinlainen aikaviive.

Jos vastaus on unohtunut katsoa paikan päällä ja vaihtoehtoja olisi vaikkapa neljä, niin kymmenen minuutin viiveellä kävisi pahimmassa tapauksessa näin:
    1. arvaus pieleen
    ... 10 minuutin tauko ...
    2. arvaus pieleen
    ... 10 minuutin tauko
    3. arvaus pieleen
    ... 10 minuuttia ...
    4. arvaus osuu jo väkisinkin

Kätkön tekijä voisi myös vaikuttaa paljonkin arvailun helppouteen: Laittaa vain kolme vaihtoehtoa (max 20 min arvailua). Laittaa vaihtoehtoja, joista tajuaa heti, etteivät ole oikein (ei tarvii arvailla ollenkaan).

Tässä vaan mietin sitä, että jos vastauksen arvaaminen on liian helppoa (muutmassa sekunnissa klikkaa radio-button vaihtoehdot läpi), niin siitä voi syntyä mielikuva, ettei vastauksia tarvitse/kannata etsiä paikan päällä.

Eli saisiko jonkin tämän tapaisen ratkaisun säädettyä sellaiseksi, että lokimerkintä ei jää sen takia tekemättä niiltä, jotka sen haluaa tehdä ja samalla säilyisi motivaatio etsiä vastaus?

Esim. kysymyksissä pitäisi olla 3-5 vaihtoehtoa ja odotusaika olisi 10 min. Tai vaikkapa aina 4 vaihtoehtoa ja odotusaika 5 min.
    Ehkä mieluummin 5 min odottelu kuin 10min. 10min on aika pitkä aika odotella uusintayritystä ja joku voi vetää herneet nenään (varsinkin jos on käynyt oikeasti kätköllä ja epähuomiossa ei ole rekisteröinyt oikeaa vastausta).
Sivu: 9 / 127:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 78910111959109 ... ViimeinenViimeinen