Me väännettiin Maaemon kanssa yksi kätkön teksti yhdessä... Olisiko vaikeaa tehdä semmonen systeemi että kätköjä voisi tehdä (tai vaikka löytääkin) yhdessä jonkun toisen kanssa???
Varmaan menisi niin että toinen on kirjautuneena ja linkittää sen toisen (muut) kätkön tekemisessä (tai löytämisessä) olleet käyttäjät.
Se on tavallaan niinkuin facessa tageja laitetaan kavereihin jotka on olleet mukana tekemässä sitä sun tätä (enimmäkseen "sitä").
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Joskus oli juttua että reittikätkö ei saisi olla liian pitkä. No törmäsin juuri 28 km pitkään reittikätköön jossa piilee kuitenkin mielestäni ongelma. Kätkön nimi Lestiltä Kinnulan 4680 Löytämisen ehto: Kurvaileppa vaikka edestakas. No tämähän kasvattaa sen jo 56 km pitkäksi. Vielä suuremman ongelman se aiheuttaa kun se sattuu pidemmälle siirtymälle esim. Länsi-Itä suuntaiselle. Tällä kerralla se sattuu Kalajoki-Viitasaari välille. Käytännössä se pitää ajaa vielä kerran eli mittaa tulee 3x28 = 84 km!
Triumph Tiger 800 XC + Triumph Tiger 900 GT + Triumph Explorer 1200 XRX
Honda CBR 1100 XX
ex XL 700 V Transalp
Aika paljon on tosiaan sellaisia, joissa löytämisen ehto jättää tulkinnan varaa. Itse olen ajatellut, että paikalla käynti tai reitin ajaminen riittää ellei ehdon tekstissä sanota aivan suoraan, mitä pitää tehdä.
Esim. "Toivottavasti voit käydä rakennuksen sisällä.", "Nauti rauhallisesta ajosta." tai "Oliko paikalla muita?" tulkitsen niin, että kätkön tekijä ei varsinaisesti ole asettanut mitään ehtoa. Siis sillä perusteella, että jos sellainen olisi ollut tarkoitus, niin se olisi varmaan tullut kirjoitettua hieman täsmällisemmin.
Tietysti joku voi ajatella niinkin päin, että ei kai löytämisen ehdossa olisi mainittu jotain asiaa, ellei sitä tarkoitettaisi.
Olisihan se hyvä, jos löytymisen ehdot ei olisi epämääräisiä, mutta ainakaan minua tilanne ei ole kovasti haitannut. Tämä homma kun ei ole silleen vakavaa.
Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia ja tulkitsevat asioita eri tavalla. Voin kyllä kuvitella, että joku vaikkapa ajaa ko. reitin edestakaisin ja sitten harmistuu, kun muut eivät tee samoin. Toiset ei ehkä kiinnitä noihin löytämisen ehtoihin mitään huomiota, ellei ole asetettu kysymystä.
Tarkastuksessa olisi varmaa hyvä kiinnittää ehtoihin enemmän huomiota. Ehkä tämän "edestakas" kätkön osalta voisi olla jopa kohteliaan huoltopyynnön paikka.
------
Aika hyvin on pysyny kärryillä Maaemon ja Gozan reitistä ihan vaan uusien kätköjen "vanaa" seuraamallaAikas kunnioitettavaa laittaa reissun kohteita esille selostuksineen, kuvineen ja karttoineen muillekin tiedoksi
(tarkemmat reissun päivitykset löytyy facesta)
------
Nyt on sekin kokeiltu kuinka hankalaa on tehdä uusia kätköjä kun tarjolla on vain 2g-verkko. Ei nimittäin onnistu! Siinä vaiheessa kun klikkaa reitin määrittelyyn sivu jämähtää paikalleen, reitin määrittelyyn ei pääse, tekstikentät tyhjenevät (mutta keskeneräinen kätkö tallentuu omiinkätköihin)... Ei ollu kivaa.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Kuukaus sitten oli puhetta Ahvenanmaan reissusta. Mulla olis kiinnostusta lähteä sinne mutta mielellään elokuun alussa. Seuraava työmatka tänne Enklantiin pukkaa päälle 15.8. joten mielellään ennen sitä. Ahvenanmmaallehan on tullu mukavasti lisää uusia kätköjä Gozan ja findersin toimesta. Oon lomilla 15.8. saakka joten voin lähteä myös keskellä viikkoa.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Noita yhteysaluksia itsekkin tutkailin kun rengastieltä suunnittelin tuonne koukata. Sanotaanko että mahdollista, joskin hidasta, eikä välttämättä yhtä edullista kuin suora lautta. Jäi jotenkin mielikuva ettei noita edes haluta käytettävän Ahvenanmaalle kulkemiseen (aikataulut sekavat & hinta eri yöpyjille yms.). Tää kiinnostas kyllä kovasti, mutta näyttää aikas toivottamalta tuo elokuu. Piti olla tuossa viikko lomaakin, mutta nekin meni alta. Mikäs olis mahdollinen kesto?
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
OK, kannattaa siis mennä varmaankin Viikkarilla tai Siljalla. Kesto voisi olla 3 päivää (1. päivä lautta Turku-Maarianhamina, vähän kätköilyä, 2. päivä kätköilyä pääsaarella, 3. päivä kätköilyä jos vielä löytämättömiä kätköjä, iltapäivällä lautta Maarianhamina-Turku). Mä voisin lähteä myös heinäkuun lopussa. Nyt ollaan Enklannissa, kotona 20.7.
Toi kolmen päivän plani kuulostaa hyvältä ja laivamatkojen kannalta järkevimmiltä. Yhteysaluksilla kulkeminen on tosiaan ajateltu niin, että pitää olla yksi yö jollain saarella. En nyt tarkistanut, mutta muistaakseni hinta ilman yöpymistä olisi aika kallis. Se olisi kyllä muuten hieno vaihtoehto.
Heinäkuun loppu tai elokuun 1-3 pv. vois olla sopiva ajankohta. Ihan vielä en pysty sitoutumaan, kun juuri äsken tuli pikku ylläri suunnitelmiin, mutta selkenee varmaan lähipäivinä.
------
Onkos nimimerkki sushiplumm perustettu sivuille? Jos on niin hänestä on varmaan tulossa jatkossa aktiivinen paikallinen kätköilijä Viroon! Ja kytkös on tullut instagramin kautta!!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Olis muuten 499 tehtyä kätköä valmiina... Mitähän sitä keksis 500:ksi???
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ehkä seuraavaksi 500:s kätkö ??? ??? ??? ?
Jotain, jossain, silloin tällöin!
No ei, kun yksikään virolainen ei ole tehnyt löytöjä. Niitä voi halutessaan seurata vaikkapa sivulta https://www.motocaching.net/fi/toplists/topfinders kun valtsee maaksi Estonia.
Omien käköjen osalta merkinnät voi tarkistaa tuolta : https://www.motocaching.net/fi/mypage/mycacheloggings (näyttää vain 10 uusinta aluksi, mutta siinä listan otsikon vieressä on linkki, jota klikkaamalla saa näkymään 10 lisää per klikkaus).
------
Saako Pleksille tehdä kehitysehdotuksen?
Mitä jos etusivulle tekisi paikan yleisille kommenteille? Sinne voisi laittaa yleiset kommentit kätköreissulta ja jos se olisi etusivulla hyvällä paikalla ja vaikka 10 uusinta kommenttia näkyvillä niin toimisi samalla mainoksena. Esimerkiksi samanlainen ruutu kuin kätkösivulla oleva kätkökommenttiosa.
Hyvä ehdotus! Mietin tätä vielä hetken, että mitä muuta asiaan liittyy tai voisi liittää, mutta olen aika varma, että tuosta saisi aika kivan. Ehkä se voisi olla vaikka vähän facebook ryhmän kaltainen juttu, johon voisi kommentoida. Tulee mieleen sellainenkin, että muut käyttäjät voisivat "tykätä" lokimerkinnöistä ja niitäkin voisi näyttää tuossa.
Jollain tavoin "kommenttipalsta" pitäisi olla kielikohtainen. Ehkä käyttäjän omien kielivalintojen mukaan tai jotain sinne päin... sitä osuutta pitää pohtia.
------
sushiplumm merkkas Rummun kaivoksen löydetyksi![]()
------
Ja mä tein viidennensadannennen kätkön. Hieno paikka toi Mont-Dauphin, käytiin Maaemon kanssa käppäilemässä n. 1,5 tuntia alueella. Täältä löytyy muutama foto.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Avatkaas vähän "seikkalupyörillä" ajelevat, millainen on kiva soratie ajeltavaksi. Siis jos puhutaan sorateistä, eikä mistään korpipolkujen eräretkistä. Iteltä kun puuttuu sekä enska että sellaisella ajamisen taidot.
Ajelin tänään muutaman kilsan pätkän, joka oli paikoitellen hyvinkin koukeroinen ja mäkinen. Tie taitaa olla sellainen, että se lanataan usein, joten on tasanen ja irtosoraa piisaa. Itse tykkäsin siellä ajella matkasportilla viikonlopun kamat mukana, kun tie mutkitteli maatalojen pihojen vieritse ja läpikin ja oli kiva katsella maisemia ja leppoisaa maaseutua. Katurenkailla ja reilulla kuormalla mulla oli luonnostaan asutuksen läheisyyteen sopiva rauhallinen vauhti.
Tuli mieleen tehdä siitä kätkö, mutta jäin pohtimaan, että olisiko sen ajaminen enskakuskeille ollenkaan kivaa, kun ei oikein sovi "päästellä" asutuksen takia. Rajoituskin on osittain 40. Katupyörällä ajava tuskin tykkää ko. reitistä, ellei sitten ole samalla tavalla vinksahtanut, kuin minä.
------
Mä tykkään kaikista sorapätkistä mutta irtokuulalaakeri ei oo kuitenkaan kovin mukavaa, pitäs olla nappularenkaat niin vois sekin sujua paremmin. Metsäautotiet on kaikista parhaita
Mutta ei se haittaa vaikka on pienempikin rajoitus, tee vaan reitti siitä. Ei aina tarvii mennä joka mutkaan ja nyppylään kahta sataa![]()
R1200GSA -09
Tein siitä sorapätkästä kätkön "koeajalle". Elättelen toiveita, että joku "seikkalija" käy testaamassa ja kertoo, onko hyvä vai joutaako arkistoon.
Tarkastus läpäisty (kiitokset kirjoitusvirheen huomaamisesta), joten tässä vielä linkki: https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id7380
------